Termín tohtoročnej konferencie eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van sa už nezadržateľne blíži. 16. október je už za rohom a počas celého prvého októbrového týždňa testovali elektrickú dodávku s najvyšším dojazdom na trhu, aby sme vám odovzdali skúsenosti z prvej ruky. Prinášame vám test Mercedes-Benz eSprinter Long.
Mercedes-Benz Sprinter je už tradičným hráčom na poli veľkých dodávok. Čoskoro oslávi 30 rokov na trhu, pri čom v súčasnosti sa vyrába jeho tretia generácia. Takmer od počiatku jej výroby (od roku 2019) bola k dispozícii aj elektrická verzia eSprinter.
Išlo o prvú generáciu dodávkových elektromobilov, na ktorých výrobcovia skúšali nové technológie. Takéto elektroauto sa vyznačovalo na dnešnú dobu malým akumulátorom, a teda aj malým dojazdom. Jeho využiteľná kapacita bola 35, resp. 47 kWh, čo postačovalo na reálny dojazd 100 až 150 kilometrov. Výkon elektromotora bol 85 kW, zatiaľ čo maximálny DC nabíjací výkon bol štandardne 20 kW.
Kam sme sa posunuli za necelých 5 rokov nám výborne ukáže najnovší Mercedes-Benz eSprinter z roku 2024. Využiteľnú kapacitu batérie sa podarilo približne strojnásobiť, výkon motora je takmer dvojnásobný a parametre nabíjania sú úplne niekde inde. Vďaka zlepšeniam v oblasti efektivity pohonu aj aerodynamiky sľubuje novinka dojazd viac než 400 kilometrov. Podarí sa nám ho dosiahnuť v reálnej premávke?
Mercedes-Benz eSprinter môžete mať za 935€ mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.
Test Mercedes-Benz eSprinter Long: Karoséria a jazdné vlastnosti
Ponuka obsahuje aj krátku a dlhú verziu šasi, teda podvozka určeného pre dodatočnú nadstavbu. My sa však budeme sústrediť na skriňovú dodávku, k dispozícii je aj presklená verzia Kombi.
Dodávka prichádza vo dvoch dĺžkových (6 a 7 metrov) a dvoch výškových (2,35 a 2,6 metra), pri čom nami testovaná dlhá karoséria (Long) sa kombinuje výlučne s vysokou strechou. Hoci obvykle tvary karosérie pri dodávkach vysoko podliehajú funkčnosti, v prípade modelu Sprinter sa výrobcovi podarilo do celku zakomponovať aj príjemný dizajn.
S vozidlom sme si neraz vyskúšali aj jeho obratnosť, či parkovanie v Bratislave. Priemer otáčania 15,3 metra umožňuje jednoduché manévrovanie aj v tesnejších priestoroch.
Najväčšou devízou elektrických dodávok oproti spaľovacím sú jazdné vlastnosti. Zatiaľ čo konvenčná dodávka so spaľovacím motorom má tendencie k výrazným bočným náklonom, rôznym rozkolísaniam, či náchylnosti na bočný vietor, pri elektrickej dodávke je všetko inak.
Veľký (a ťažký) akumulátor zabudovaný v podlahe vozidla výrazne prospieva jazdnej stabilite. Vďaka nízkemu ťažisku vedia byť prejazdy horských priechodov zábavné aj s takto veľkým úžitkovým vozidlom.
Odporúčame však venovať zvýšenú pozornosť pri konfigurácii vozidla výberu svetiel. Pokiaľ vaše vozidlo jazdí väčšinu času v meste, oblastiach s hustou premávkou či cez deň, bohate vám postačia aj základné halogénové svetlomety – svietia veľmi dobre.
Bohužiaľ pri prepnutí na diaľkové svetlá je rozdiel takmer nebadateľný. Tu už jednoznačne narážame na limity tejto technológie.
V prípade, že sa s vozidlom bude jazdiť častejšie za šera, v noci, po okreskách či diaľnici s nižšou hustotou premávky, a teda vodič bude chcieť častejšie zapínať diaľkové svetlá, jednoznačne odporúčame si priplatiť za LED svetlomety.
Elektrický Mercedes-Benz Sprinter 420: Interiér a infotainment
Po usadnutí za volant sa cítime “ako doma”. Volant, panel klimatizácie, rozhranie infotainmentu, či výduchy ventilácie sú presne také, ako poznáme z osobných vozidiel značky Mercedes-Benz.
Oceňujeme komfortné (a vyhrievané) sedadlo vodiča, na ktorom sa dá nastaviť ešte aj dĺžka sedáku ako podpory pre stehná. Pre auto, v ktorom človek trávi celé hodiny času, je pohodlná sedačka vodiča dôležitá.
Rovnakú možnosť je zvoliť aj pre sedadlo spolujazdca, prípadne si priplatiť za otočné sedadlá, či vzduchom odpruženú sedačku vodiča. V našom prípade však vozidlo bolo vybavené praktickým dvojsedadlom pre spolujazdcov.
Najmä v chladných ránach nás potešila funkcia predklimatizovania vozidla. Tá môže byť ovládaná cez aplikáciu Mercedes me alebo ovládačom na paneli klimatizácie.
S ňou sa spája napríklad aj možnosť vyhrievania sedadla, takže už prichádzame do tepelne pripraveného vozidla. Veľkou výhodou elektromobilov je, že netreba priplácať za montáž dodatočného nezávislého kúrenia – elektromobily to dokážu štandardne.
Príplatková navigácia pracuje so softvérom MBUX, ktorý napríklad prináša aj 3D pohlaď na okolie. Bohužiaľ však navigácia pri plánovaní trasy nepočítala s tým, že vo vozidle je obmedzovač na rýchlosť 90 km/h (z dôvodu otypovania ako N2 – nad 3,5 tony). Počas jazdy po diaľnici sa tak čas príchodu stále posúva. Toto by mohol výrobca v softvéri jednoducho zmeniť.
Nami testované vozidlo bolo vybavené len zadnými parkovacími senzormi a parkovacou kamerou, značne pomohli aj obrovské spätné zrkadlá so širokým záberom, či systém sledovania mŕtveho uhla. Napriek tomu by sme pri dodávke, ktorá bude často musieť manévrovať v stiesnených priestoroch, odporúčali priplatiť pohľad 360-stupňovej kamery.
Veľkou pridanou hodnotou elektrických vozidiel je rekuperácia energie pri spomaľovaní. Čím je vozidlo ťažšie, tým má väčší vplyv na spotrebu.
K dispozícii sú 4 rekuperačné úrovne ovládane pádlami pod volantom. Pri dlhšom podržaní pravého pádla sa aktivuje rekuperačný program Dauto. Ide o režim adaptívnej rekuperácie, ktorá prispôsobuje úroveň rekuperačnej sily podľa viacerých faktorov, či už ide o údaje z mapových podkladov, radaru, alebo diania okolo vozidla.
V tomto režime sme jazdili najčastejšie a dokonca sme ho používali radšej ako tempomat. Pri prázdnej ceste sa totiž s vozidlom stačí rozbehnúť a krásne plachtí. Pri akejkoľvek potrebe spomalenia automaticky spomalí napríklad podľa rýchlosti vozidla pred sebou, či pri nájazde do kruhového objazdu alebo križovatky. Na vodičovi zostáva len finálne zastavenie hydraulickými brzdami.
Test Mercedes-Benz Sprinter 420 Long Pro: Nákladový priestor
Azda najpodstatnejšou časťou úžitkového vozidla je nákladový priestor. Ten ponúka v prípade verzie Mercedes-Benz eSprinter Long objem až 14 m3.
Jeho rozmery sa pohybujú na hodnotách 1 350 mm (min.) až 1 787 mm (max.) z pohľadu šírky nákladového priestoru; zatiaľ čo na dĺžku ponúkne Sprinter Long až 4 410 mm.
Maximálna výška je 2 009 mm a výbornou správou je, že nič tu nezavadzia. Ani človeku s výškou nad 190 cm nehrozí akýkoľvek úraz, resp. sa nemusí krčiť.
Rôzne konfigurácie ponúkajú rôzne užitočné zaťaženie, pri čom najmä pri voľbe nami testovaného najväčšieho akumulátora treba počítať s jeho vyššou hmotnosťou. Niektoré verzie elektrického Sprintera hravo zvládnu uviezť aj viac než 1,3 tony.
Užitočné zaťaženie nami testovaného vozidla bolo podľa údajov výrobcu 1 035 kg. Ide o najväčšiu a najťažšiu verziu v ponuke, vozidlo je otypované ako N2 s celkovou hmotnosťou 4,25 tony.
Vďaka novej európskej legislatíve však možno vozidlá s alternatívnym pohonom (teda aj elektrickým) s hmotnosťou do 4,25 tony viesť aj s vodičským preukazom skupiny B. Mýtnej jednotke, či digitálnemu tachografu sa však nevyhneme. V okruhu 100 kilometrov od sídla vlastníka ale pri aktuálnej hmotnosti do 3,5 tony nie je potrebné do tachografu vkladať kartu.
My sme vo vozidle prevážali napríklad typické jesenné produkty zo záhrady, ako napríklad vetvičky či listy. Niekoľko vriec z 13-árového pozemku sa v tak veľkej dodávke takmer stratilo.
Praktické bočné obloženie z čierneho sololitu dopĺňa bohaté podsvietenie z oboch strán po celej dĺžke.
Pri nastupovaní a vystupovaní z nákladového priestoru pomôže príplatkový zadný schodík, či malé kovové madielka.
Ako je už zvykom, na výber je veľa možností konfigurácie podlahovej krytiny, bočného obloženia, obloženia stropu, verzií deliacej steny, či presklenia bočníc. Zákazníci už väčšinou vedia, aká konfigurácia najlepšie zodpovedá ich potrebám.
Mercedes eSprinter: Pohonné ústrojenstvo
Elektrický Mercedes-Benz Sprinter je k dispozícii v dvoch výkonových stupňoch. Ponuka štartuje elektromotorom s výkonom 100 kW (136 koní). Vrchol predstavuje nami testovaná verzia s výkonom 150 kW (204 koní), ktorá poskytuje krútiaci moment až 400 Nm. Synchrónny motor s permanentným magnetom (PSM) pri tom váži len približne 130 kilogramov.
Sprinter sa ako elektromobil kombinuje zásadne len s pohonom zadnej nápravy. To je veľká výhoda oproti dodávkam s pohonom predných kolies, ktoré mávajú problém s dávkovaním krútiaceho momentu a následným preklzom nezaťažanej hnanej nápravy.
Maximálna rýchlosť elektrického Mercedesu Sprinter môže byť až 120 km/h, v prípade nami testovanej verzie otypovanej ako vozidlo nad 3,5 tony (N2) však bola obmedzená na 90 km/h.
Nová generácia termálneho manažmentu s vylepšeným tepelným čerpadlom prispieva k tepelnému komfortu v kabíne a väčšiemu dojazdu. Pridaná izolácia na výhrevnom obvode (na hadiciach a rúrkach) pomáha pri redukcii tepelných strát.
Test Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro: Batéria a nabíjanie
Ponuka veľkostí akumulátorov je naozaj pestrá. Vybrať si môžete medzi tromi rôznymi batériami: najmenší akumulátor má využiteľnú kapacitu 56 kWh (o 20 % väčší, než ten väčší v predchádzajúcej verzii), zatiaľ čo prostredná úroveň ponúkne 81 kilowatthodín. My sme testovali vrchol ponuky, využiteľná kapacita akumulátora v prípade nami testovaného Mercedesu eSprinter dosahovala až 113 kWh, čo je najvyššia hodnota na trhu.
Chémia článkov je lítium-železo-fosfát (LFP), ktoré sa považujú za odolnejšie, pri čom sú ale o čosi ťažšie než NMC batérie. V tomto prípade teda akumulátory neobsahujú kobalt ani nikel. To ešte viac znižuje už tak zanedbateľné riziko požiaru.
Maximálny DC nabíjací výkon Mercedesu eSprinter v štandardne dosahuje 50 kW, no dá sa priplatiť za možnosť 115-kilowattového nabíjania. Ak plánujete vozidlo nabíjať na rýchlonabíjačkách, táto opcia vám skráti čas nabíjania na menej než polovicu.
Pre zákazníkov to v prípade rýchleho nabíjania konkrétne znamená, že sa akumulátor s kapacitou 56 kilowatthodín nabije z 10 na 80 percent za približne 28 minút. Najväčší akumulátor s využiteľnou kapacitou 113 kWh na to potrebuje približne 42 minút. Na pomalé nabíjanie striedavým prúdom je vo vozidle zabudovaná palubná AC nabíjačka, ktorá dosahuje maximálny výkon 11 kW.
Nabíjacia krivka
V tomto prípade sa takmer nedá ani hovoriť o nabíjacej, krivke, keďže až do 80 % kapacity batérie ide takmer o priamku. Klobúk dole, toto je naozaj unikát. Napriek tomu, že maximálny nabíjací výkon 115 kW neláme v dnešnej dobe rekordy, vozidlo sa na ňom drží počas takmer celého nabíjacieho cyklu. Vďaka tomu vám v depe stačí istič na menší elektrický prúd na dosiahnutie plného nabitie v udávanom čase.
Výrobca udáva pre akumulátor s využiteľnou kapacitou 113 kWh nabitie z 10 na 80 percent SoC za približne 42 minút. Počas testovania nabíjacej krivky sa nám to potvrdilo. Nabíjanie zo 7 na 100 percent zvýšilo dojazd o približne 370 kilometrov, celkovo teda tesne pod 400 kilometrov. Nasledovalo po diaľničnej jazde na rýchlostnom limite, čiže je prepočítané na takúto spotrebu.
Test Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro: Spotreba a dojazd
Spotreba v kombinovanom cykle WLTP je pre toto konkrétne vozidlo výrobcom stanovená na 28,9 kWh / 100 km. Automobilka uvádza dojazd 436 kilometrov.
Náš klasický test spotreby elektromobilov odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahla spotreba Mercedes-Benz eSprinter 420 Long solídnu hodnotu 21 kWh / 100 km. Vonkajšia teplota sa pohybovala na 19 stupňoch Celzia. Tempo jazdy bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni takmer 540 kilometrov.
Nasledujúca tabuľka slúži skôr pre porovnanie so spotrebou bežných osobných elektromobilov a plug-in hybridov, ktoré sme testovali počas aktuálnej sezóny.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu | ||
---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Vonkajšia teplota |
Fiat 500e | 9,9 kWh / 100 km | 13 °C |
Peugeot E-2008 | 10,5 kWh / 100 km | 19 °C |
Škoda Enyaq 60 | 11,2 kWh / 100 km | 16 °C |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 11,2 kWh / 100 km | 30 °C |
Mini Countryman SE ALL4 | 11,7 kWh / 100 km | 20 °C |
MG5 Electric | 11,8 kWh / 100 km | 17 °C |
Tesla Model 3 Performance | 12,8 kWh / 100 km | 24 °C |
Renault Scenic E-Tech Electric | 13,1 kWh / 100 km | 33 °C |
MG Cyberster AWD | 13,4 kWh / 100 km | 20 °C |
Porsche Taycan | 13,5 kWh / 100 km | 28 °C |
Audi Q6 e-tron quattro | 13,7 kWh / 100 km | 27 °C |
MG4 XPower | 14,1 kWh / 100 km | 10 °C |
Kia EV9 | 14,2 kWh / 100 km | 22 °C |
Peugeot 508 SW PSE | 14,3 kWh / 100 km | 16 °C |
Tesla Model S Plaid | 14,3 kWh / 100 km | 22 °C |
Porsche Macan 4 | 14,4 kWh / 100 km | 11 °C |
Ssangyong Torres EVX | 15,0 kWh / 100 km | 17 °C |
BMW i4 xDrive40 | 15,1 kWh / 100 km | 26 °C |
BMW i5 M60 xDrive Touring | 15,4 kWh / 100 km | 19 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain | 15,7 kWh / 100 km | 28 °C |
Hyundai Ioniq 5 N | 15,9 kWh / 100 km | 31 °C |
BMW 330e xDrive | 16,9 kWh / 100 km | 21 °C |
BMW 550e xDrive | 19,6 kWh / 100 km | 17 °C |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 21,0 kWh / 100 km | 19 °C |
Na diaľnici sa už v spotrebe prejaví vysoká stavba vozidla. Napriek tomu nás však spotreba pozitívne prekvapila. Pri vonkajšej teplote 17 stupňov Celzia sme absolvovali trasu z Piešťan do Senca so spotrebou 28 kWh / 100 km. Na vozidle bol nastavený tempomat na hodnote 95 km/h, digitálny tachograf ukazoval rýchlosť 90 km/h – teda maximálnu povolenú pre túto kategóriu vozidla. V takomto prípade môžeme počítať s dojazdom 400 kilometrov na diaľničnom limite.
Podarilo sa nám vyskúšať aj správanie v nepriaznivých podmienkach, a to počas cesty do Nitry v hustom daždi. Opäť sme išli maximálnou povolenou rýchlosťou, dorazili sme s priemernou spotrebou 34 kWh / 100 km. S 300-kilometrovým dojazdom teda možno počítať za každých okolností.
Test Mercedes-Benz eSprinter: Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 6 967 x 2 345 x 2 663 mm, rázvor 4 325 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 3 090 kg |
Celková hmotnosť | 4 250 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 2 000 kg brzdený |
Objem nákladového priestoru | 14 m3 |
Maximálny výkon elektromotora | 150 kW (204 k), pohon zadnej nápravy (RWD) |
Krútiaci moment | 400 Nm |
Kombinovaný dojazd (WLTP) | 436 km |
Maximálna rýchlosť | 90 km/h (obmedzovač) |
Kapacita batérie | 113 kWh (využiteľných) |
Maximálny výkon DC nabíjania | 115 kW |
Výkon palubnej AC nabíjačky | 11 kW |
Cena testovaného vozidla | 85 729 € bez DPH |
Test Mercedes-Benz eSprinter: Cena, výbava a konkurencia
Základná cena Mercedes-Benz eSprinter najnovšej generácie štartuje na sume 53 198 eur bez DPH v prípade skriňovej dodávky (Van). To je cena za základný model Base štandardnej dĺžky a výšky, ktorý poháňa elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní). V tomto prípade má akumulátor využiteľnú kapacitu 56 kWh.
My sme však testovali Sprinter Long, s dlhou a zvýšenou karosériou a otypovaním ako vozidlo kategórie N2, s celkovou hmotnosťou 4,25 tony. Ten bol navyše vybavený najväčším akumulátorom s využiteľnou kapacitou 113 kWh, silnejším elektromotorom s výkonom 150 kW (204 koní) a prostrednou úrovňou výbavy Pro. Cena testovanej verzie začína od 82 029 eur bez DPH.
Nami testované vozidlo bolo vybavené ešte niekoľkými prvkami doplnkovej výbavy. Vďaka príplatkovému DC nabíjaniu s výkonom 115 kW, navigácii, integrácii smartfónu do infotainmentu či ďalším príplatkom narástla celková cena Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro na 85 729 € bez DPH.
Mercedes-Benz eSprinter môžete mať za 935€ mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.
Ako sme už uviedli, testovali sme elektrickú dodávku s najvyššou kapacitou batérie na trhu. Medzi elektrické dodávky dostupné na našom trhu, ktoré dokážu poskytnúť dojazd nad 400 kilometrov môžeme spomenúť napríklad dvojičky Fiat E-Ducato a Toyota ProAce Max s využiteľnou kapacitou akumulátora 98 kWh, či nový Renault Master E-Tech electric, ktorý získal ocenenie International Van of the Year 2025 a disponuje batériou s využiteľnou kapacitou 87 kWh. Ten začína na zaujímavej cene 49 000 eur bez DPH už vo verzii long range, teda so spomínanou veľkou baterkou.
Galéria
Elektrický Mercedes-Benz eSprinter Long: Záverečné hodnotenie
Na test najväčšej elektrickej dodávky sme sa veľmi tešili. Za posledný rok sa technológie skokovo posunuli vpred. To, čo pred tromi či piatimi rokmi znelo ako nepredstaviteľné, je dnes súčasťou bežnej ponuky. Dojazd už nie je prekážkou, vozidlo hravo zvládne 400 kilometrov po diaľnici; po meste a okolí aj podstatne viac.
Mercedes-Benz eSprinter predstavuje úplný vrchol nielen z pohľadu veľkosti akumulátora a dojazdu, ale aj komfortu či technológii na palube. Táto elektrická dodávka nás pozitívne prekvapila manévrovateľnosťou aj výbornými jazdnými vlastnosťami, ktoré má na svedomí nízke ťažisko vďaka akumulátoru umiestnenému v podlahe vozidla.
Vyššiu obstarávaciu cenu možno vyrovnať radikálne nižšími prevádzkovými nákladmi, a v prípade nabíjania z fotovoltiky dokážeme jazdiť takmer zadarmo. Taktiež odpadajú časté výmeny oleja a filtrov, potenciálne problémy s emisným systémom a podobne. Už len samotné rekuperačné brzdenie eliminuje opotrebenie brzdového obloženia na úplné minimum, aj v osobákoch neraz vydrží viac než štvrť milióna kilometrov.
Pri starostlivom zvážení konfigurácie vozidla – či už z pohľadu veľkosti karosérie, akumulátora, zaťaženia, praktických a komfortných prvkov výbavy, technológie svetlometov a podobne – tak potenciálny zákazník získa výborné vozidlo, s ktorým bude aj pre zamestnancov radosť pracovať.
eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van: Odborná konferencia pre rozvoj zelenej flotily v kamiónovej a autobusovej doprave
Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať počas odbornej konferencie eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van už 16.októbra 2024. Budete si tam môcť vyskúšať spomínaný elektrický Mercedes-Benz Sprinter, rovnako ako aj Renault Master Van E-Tech.
Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe.