TEST Mercedes-Benz eSprinter: Elektrická dodávka ideálna pre kuriérov

Mercedes-Benz E-Sprinter | Foto: Radovan Hlôška

Tentokrát sa k nám na test dostal nie až tak bežný elektromobil Mercedes-Benz eSprinter. Ide o plne elektrickú dodávku, ktorá kombinuje štandardný veľký priestor v zadnej časti s plne elektrickým pohonom. Táto kombinácia sa na prvé počutie nemusí zdať ako ideálna, no v skutočnosti ide o veľmi zaujímavý nástroj pre last-mile delivery služby.

Na cestách môžeme vidieť stále viac vozidiel s elektrickým pohonom, no elektrifikácia nie je dôležitá len pre osobnú dopravu. V mestách dennodenne jazdí množstvo áut, ktoré slúžia ako taxi alebo sú súčasťou flotily kuriérskych spoločností. Ich denný nájazd pritom nie je až tak veľký, takže výmena klasických dieselových alebo benzínových motorov za elektrické by bola bezproblémová. Nízky dojazd veľkých dodávok vôbec nemusí byť obmedzujúci. Naopak, takáto zmena prináša množstvo výhod. Z výfukov áut tak zbytočne nebudú vypúšťané toxické látky priamo pod oknami bytov. Lepšie jazdné vlastnosti sú len špicom mnohých výhod. 

Mercedes-Benz E-Sprinter | Foto: Radovan Hlôška
Mercedes-Benz E-Sprinter | Foto: Radovan Hlôška

Jazdné režimy a asistenti

Touto pod-kategóriou začíname väčšinu našich testov. Pri elektrickej dodávke to na prvý pohľad veľký zmysel nemusí dávať, no po týždni strávenom s Mercedes-Benz eSprinter považujem aj túto časť za dôležitú. Jazdné režimy sú tu dostupné celkovo tri a zameriavajú sa najmä na efektívnu jazdu. Konkrétne ide o režim Comfort, ktorý poskytuje plný výkon bez obmedzenia krútiaceho momentu či klimatizácie. Druhý režim je Eco, ktorý rovnako poskytuje plný výkon, avšak krútiaci moment pri rozbehu je obmedzený.

V praxi, pri bežnej jazde je rozdiel citeľný, ale pre potreby kuriéra je aj takýto režim dostatočný. Reakcia motora nie je prehnaná, čo je v poriadku pri posúvaní sa na krátke vzdialenosti v rámci mesta či jednej ulice. Posledný režim je Eco+, ktorý už mierne zasahuje do maximálneho výkonu a aj krútiaceho momentu. Pôvodná hodnota 85 kW a 295 Nm je obmedzená na 70 kW a 270 Nm. Z pohľadu jazdných asistentov bol nami testovaný Mercedes-Benz eSprinter naozaj chudobný. Nemali sme k dispozícii obmedzovač rýchlosti a ani žiadne parkovacie senzory či parkovaciu kameru.

Náš tip
PRVÁ JAZDA Mercedes-Benz EQA: Prekvapuje spotrebou a dynamikou

Mercedes-Benz eSprinter je síce určený najmä do mesta, no my sme s dodávkou absolvovali zopár diaľničných trás. Tempomat tu očakávať nemôžete, ale obmedzovač sa dokúpiť dá, aj keď s minimálnou hodnotou 80 km/h. Teda bez možnosti ľubovoľného nastavenia na mestskú „50ku“, prípadne inú rýchlosť. Čo mi ale oveľa viac chýbalo boli parkovacie senzory, respektíve parkovacia kamera. Tá v nami testovanej verzii nebola, no za príplatok 460 € sa dá dokúpiť. Vzhľadom na rozmery auta by som považoval minimálne senzory za nutnú súčasť takéhoto auta, avšak tie nie sú dostupné ani v príplatkovej výbave.

Mercedes-Benz E-Sprinter | Foto: Radovan Hlôška
Mercedes-Benz E-Sprinter | Foto: Radovan Hlôška

Dostupné veľkosti batérie

Mercedes-Benz eSprinter je možné zakúpiť v dvoch verziách. Vždy ide o verziu s predným náhonom a s motorom vpredu, no líši sa veľkosť vysokonapäťového akumulátora. Ten je samozrejme uložený v podlahe, vďaka čomu vôbec nezasahuje do objemu zadného priestoru. V základnej verzii má batéria využiteľnú kapacitu 35 kWh (42 kWh reálna) a za príplatok si môžete dokúpiť väčší akumulátor s kapacitou 47 kWh (55 kWh reálna). Môže sa zdať, že ide o malú kapacitu vzhľadom na veľkosť vozidla.

Teda, logicky by sa do podlahy mohla zmestiť väčšia batéria. To je podľa nášho názoru pravda, no pri takejto dodávke nejde ani tak o dojazd ako o maximálne užitočné zaťaženie. Pri verzii s väčšou batériou je užitočné zaťaženie „iba“ 891 kilogramov a normovaný WLTP dojazd 157 kilometrov. Verzia s menšou batériou má užitočné zaťaženie 1045 kilogramov, avšak dojazd je 120 kilometrov podľa menej prísnej normy NEDC. Pre túto verziu sme údaj WLTP nenašli. Čo nás skutočne prekvapilo bolo nabíjanie.

Krivky nabíjania

K dispozícii sme mali verziu s 35 kWh batériou, takže nami nameraná krivka nabíjania je o to viac prekvapivá. Papierové údaje o nabíjaní hovoria, že Mercedes-Benz eSprinter sa dokáže nabíjať výkonom 80 kW na DC staniciach, pričom k dispozícii je aj palubná nabíjačka s výkonom 7,4 kW. Reálne hodnoty pri DC nabíjaní odkrýva čas nabíjania, nakoľko pri menšej batérii trvá nabitie z 10 na 80 percent iba 20 minút. Nabíjanie dodávky sme testovali najskôr na štandardnom 50 kW stojane.

Mercedes-Benz eSprinter 50 kW | Zdroj: MôjElektromobil.sk / Tomáš Kuník / ABB

Ako môžete vidieť na grafe vyššie, výkon nabíjania bol veľmi stabilný. Nabíjať sme začali pri 18 percentách a výkon nabíjania bol 45 kW. Postupne však rástol a pri 80 percentách dosiahol maximum 50 kW, ktoré si držal až do 98 percent, kedy prišlo k postupnému prepadu a zároveň aj nabitiu na 100 percent. Nabíjací čas z 18 na 100 percent bol 36 minút. Oveľa zaujímavejšia je ale krivka nabíjania na výkonnejšom stojane.

Ak sme chceli vyskúšať výkonnejší stojan, nemali sme veľa možností a museli sme ísť na nabíjačku do Beladíc. Sem sme dorazili s 12 percentami a nabíjací výkon okamžite vystrelil na 74 kW. Pri 24 percentách sa výkon skokovo vyšplhal na 80 kW, no vzápätí padol na 77 kW. Krátko na to ale nasledoval prudký rast až na 84 kW a výkon ďalej rástol až na 91 kW. To bol vrchol a dosiahnutý bol pri 93 percentách batérie. Od tohto momentu začal menší pokles, ale ešte pri 98 percentách auto nabíjalo výkonom 65 kW. A celkový nabíjací čas? Z 12 na 100 percent sme nabíjali 24 minút.

Súvisiacie články
Mercedes-Benz eSprinter 80 kW | Zdroj: MôjElektromobil.sk / Tomáš Kuník / ABB

Test – spotreba v meste

S dodávkou sme jazdili ako v meste, tak aj na okresných cestách či po diaľnici. Mercedes-Benz eSprinter sa cíti doma najmä v mestských podmienkach a bolo to naozaj cítiť. Deklarovaný dojazd 120 kilometrov v meste je reálny. Ak sme s autom jazdili prevažne po meste, spotreba sa dokázala držať na nižších hodnotách. Ako sa ale ukázalo, na spotrebu aj tu dosť vplýva počasie. Prvý deň testovania bolo teplejšie, v rámci Bratislavy sme prešli 30 kilometrov a priemernú spotrebu sme bez problémov dostali na 27 kWh / 100 km, a to sú v priemere započítané aj jazdy po obchvate rýchlosťou do 90 km/h. Iné dni, počas jazdy v meste, sa spotreba bez problémov držala nad 30 kWh / 100 km a nedokázali sme ju dostať nižšie.

Musím zdôrazniť, že sme väčšinou jazdili prázdni. Zaťaženie sme ale predsa len raz vyskúšali. Do auta sme dali maximálny náklad a na spotrebe sa to neprejavilo až tak výrazne ako na jazdných vlastnostiach. Motor s výkonom 85 kW sa už pri naložení a jazde do prudkého kopca trápil, ale zvládol to. Aj napriek tomu verím, že elektrická dodávka je to, s čím kuriéri naozaj chcú jazdiť. Plynulá a tichá jazda maximálne zvyšuje komfort, keď je jazda monotónnou činnosťou. Celková priemerná spotreba nebola razantne vyššia. Nárast bol podobný tomu ako pri zhoršenom počasí. Ak teda jazdíte v meste plne naložený a v zlom počasí, dojazd môže podliezť 100 km. V ideálnych podmienkach sa ale je možné dostať na 120 km s nákladom, ale skutočne iba v meste.

Mercedes-Benz E-Sprinter | Foto: Radovan Hlôška
Mercedes-Benz E-Sprinter | Foto: Radovan Hlôška

Test – najmä po diaľnici

S Mercedes-Benz eSprinter vám rozhodne neodporúčam jazdiť po diaľnici. Vďaka veľmi rýchlemu nabíjaniu to síce je možné, no určite to nie je dodávka určená primárne na takéto trasy. Aby sme si mohli otestovať nabíjanie na výkonnejšom stojane, museli sme ísť na diaľničné odpočívadlo Beladice. Nakoľko som vyrážal pomerne nabitý – na 93 percent, nebál som sa pridať. Rýchlosť som si teda držal okolo 100 km/h a percentá ubúdali naozaj rýchlo. Do Beladíc som prišiel s ešte 12 percentami s priemernou spotrebou 35 kWh / 100 km. To koniec-koncov nie je až také zlé, nakoľko pri takejto spotrebe by mal byť dojazd 100 km (vzhľadom na kapacitu batérie).

V skutočnosti to ale nevychádza, nakoľko trasa merala 73 kilometrov zostávajúci dojazd bol 11 kilometrov. Keby sme započítali aj chýbajúcich 7 percent, skutočný dojazd by bol pri tejto rýchlosti 90 kilometrov. A aká bola naša priemerná spotreba za celý test? S dodávkou sme prešli 705 kilometrov s priemernou spotrebou 32 kWh / 100 km. Spotreba je teda vyššia, ale dojazd 100 kilometrov by sa dosiahnuť dal. Zároveň ale musím opäť upozorniť na to, že naše trasy viedli primárne po diaľnici, teda spotreba je prirodzene vyššia a v konečnom dôsledku naozaj nie je zlá. Pri čisto mestskej jazde by sa dalo jazdiť bez problémov s takouto spotrebou aj s plným nákladom.

Mercedes-Benz E-Sprinter | Foto: Radovan Hlôška
Mercedes-Benz E-Sprinter | Foto: Radovan Hlôška
Mercedes-Benz E-Sprinter | Foto: Radovan Hlôška

Exteriér a interiér

Mercedes-Benz eSprinter by ste od klasického Sprintera len veľmi ťažko rozoznali. Že ide o elektrické auto prezrádzala iba zelená EČV a modré písmeno e pred názvom Sprinter na zadných dverách. Dodávka je dostupná v tejto verzii iba s vyššou strechou, takže priestoru je tu naozaj dosť. Konkrétne sa v papieroch uvádza objem 11 m3. Tak ako je dizajn na nerozoznanie od klasického, podobne je na tom aj samotný priestor vo vnútri či rôzne detaily. V štandardnej verzii sme mali posuvné dvere na pravej strane a ľavé sú aj tu za príplatok.

Mercedes-Benz E-Sprinter | Foto: Radovan Hlôška
Mercedes-Benz E-Sprinter | Foto: Radovan Hlôška
Mercedes-Benz E-Sprinter | Foto: Radovan Hlôška

V interiéri sú prítomné tri miesta na sedenie. Aj napriek tomu, že ide o dodávku, komfort tu vôbec nebol zlý. Sedadlo vodiča je manuálne nastaviteľné, no s bedrovou opierkou. Odkladací priestor je hneď nad vodičom, ale aj nad spolujazdcom. Priehradky sú aj pod palubnou doskou a priamo na nej, kde sme našli aj 12 V zásuvku spolu s USB-C konektorom. Rádio je tu klasické, teda s jednoduchým displejom, ale s podporou DAB a aj ďalším USB-C konektorom. Klimatizáciu sme tu mali poloautomatickú TEMPMATIC, čo je príplatková výbava za sumu 1 544 eur.

Podobne jednoducho je na tom aj displej kokpitu, ktorý sa ovláda iba cez bežné tlačidlá po bokoch. Nachádzajú sa tu ale všetky potrebné informácie, vrátane percent v batérii či výkonu pri nabíjaní. Veľmi dobrým bonusom sú pádla za volantom, s ktorými môžete ovládať intenzitu rekuperácie. Ide o šikovnú funkciu najmä do mesta, no je škoda, že sa s nimi nedá vozidlo úplne zastaviť podobne ako to má napríklad Hyundai Kona Electric. Využívať rekuperáciu je pri takejto dodávke naozaj kľúčové, nakoľko vďaka vyššej hmotnosti môže byť aj úroveň vyrobenej energie vyššia.

Mercedes-Benz E-Sprinter | Foto: Radovan Hlôška
Mercedes-Benz E-Sprinter | Foto: Radovan Hlôška
Mercedes-Benz E-Sprinter | Foto: Radovan Hlôška

Záverečné hodnotenie – Test Mercedes-Benz eSprinter

Test Mercedes-Benz eSprinter určite patril medzi tie nezvyčajnejšie, no aspoň sme si mohli vyskúšať, ako je na tom elektrifikácia aj v tomto segmente. Hmotnosť a energetická hustota batérií ešte zjavne neumožňuje rozumné využitie aj takýchto áut na dlhších trasách. Pri mestskej jazde, teda pre last-mile delivery služby, je to ale bezproblémové a jediným problémom tak zostáva cena, ktorá naozaj nie je malá. Cena nami testovanej verzie s príplatkovou výbavou bola až 70 754 €. Základná verzia s menšou batériou začína 64 986 €, pre verziu s väčšou batériou si pripravte 73 228 €.

Cena nami testovanej verzie Mercedes-Benz eSprinter začína na 64 986 €

Plusy:
+ excelentná krivka a čas nabíjania

+ elektromotor pomáha jazdným vlastnostiam
+ výkonnejšia palubná nabíjačka v základe

Mínusy:
– klasická ručná brzda
– menší elektrický dojazd
– vysoká cena

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.