Žijúca legenda, aj tak by sa dal charakterizovať Mercedes-Benz triedy G. Hoci sme s ním prvé jazdy v teréne absolvovali už v lete, tento elektromobil má väčší zmysel skúšať najmä v zime. Absolvovali sme s ním vyše 1 100 kilometrov v meste, na okreskách, po diaľnici aj v horách. Test Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology vám prezradí, ako tento elektromobil obstojí v najrôznejších podmienkach.
Test Mercedes-Benz triedy G: História modelu
Mercedes-Benz G-Klasse je jedným z najviac ikonických terénnych vozidiel v histórii. Má ju poriadne bohatú, navyše sa jeho ikonický tvar nezmenil už od počiatku výroby v roku 1979. Pôvodne vznikol ako kooperácia značiek Mercedes-Benz a koncernu Steyr-Daimler-Puch, kde sa v nástupnickej firme dodnes vyrába v rakúskom Grazi. Stalo sa tak na naliehanie iránskeho vládcu Mohammada Rezu Pahlavího, ktorý vlastnil až 18 % akcií spoločnosti Daimler-Benz. Vozidlo malo byť určené napríklad pre pohraničné hliadky v Iráne, počítalo sa však aj s nasadením u nemeckej armády.
Počiatočný koncept tvrdého a odolného terénneho vozidla znamenal úplne inú klientelu, než akú má Géčko dnes. Samotný názov triedy G vychádza z nemeckého slove Geländewagen, teda terénne vozidlo. Prvé kusy W460 sa v Československu objavili už v 80. rokoch (najmä pod značkou Puch G, pod ktorou sa do roku 2000 predávali v Rakúsku a Švajčiarsku), najčastejšie u banských a horských záchranných služieb. Išlo najmä o prestavby s predĺženou a zvýšenou karosériou a záchranárskym vybavením. Hneď po revolúcii v roku 1990 sa ich počet značne rozšíril a s niekoľkými kusmi pôvodne žltých predĺžených sanitiek sme sa mohli stretnúť až donedávna.
Mercedes-Benz G našiel svoje uplatnenie aj pri vzniku Národnej Banky Slovenska. Tá hneď v roku 1993 zakúpila špeciálne pancierované vozidlo, ktoré v roku 2001 doplnil ďalší bledomodrý kúsok. Množstvo ďalších sa od konca 90. rokov objavilo aj u vtedajšej Armády Slovenskej republiky, a to v najrôznejších vyhotoveniach – či už ako sanitky, klasické terénne osobné vozidlá, alebo aj pick-upy s látkovou strechou. Tie boli nasadzované najmä v misiách v teplejších krajinách, klasické osobné verzie v rukách Polície zase strážili našu východnú hranicu.
S príchodom civilnejšej (a civilizovanejšej verzie) W463 v 90. rokoch sa však Géčko začalo čoraz častejšie objavovať aj v súkromných rukách aj na Slovensku. Po roku 2000 sa ním prezentovali napríklad „tvrdí chlapci z Mercedes-Benz G klubu“, s príchodom výkonnej verzie G 63 AMG a druhej uhladenejšej generácie v roku 2018 sa udomácnilo skôr na cestách – luxusný interiér, športový vzhľad a veľké disky kolies už do terénu majiteľov nelákali.
Posledné roky sa to G-Klasse v centrách väčších miest doslova hemží – schválne, skúste stráviť pár minút pri Národnom futbalovom štadióne, alebo obchodných domoch v centre Bratislavy a zaručene ich stretnete niekoľko. Azda nielen my pozorujeme, že v uplynulých rokoch je typickým vodičom Mercedesu triedy G nie už na pohľad tvrdý chlap, ale skôr jemné žieňa. Nečudo, ide predsa o štýlové vozidlo. Niekomu by sa mohlo zdať, že auto vymäklo, výrobca však pôvodný model (po inovácii označený ako W464) vyrába pre špeciálne účely dodnes.
V minulom roku však predstavil aj novú generáciu civilnej verzie W465, ktorú neskôr doplnila aj očakávaná čisto elektrická verzia. Zástavba elektrického pohonu paradoxne prinesie úžitok obom skupinám. Elektromobil Mercedes-Benz G je na ceste jednoduchšie ovládateľný a nízke ťažisko zmenšuje náklony karosérie. Zároveň však v teréne dokáže veci, o ktorých sa spaľovaciemu Géčku ani nesníva.
Pôvodne výrobca predstavil koncept tohto modelu pod názvom Mercedes-Benz EQG, ktorý by zapadal do súčasného názvoslovia. Práve nová Trieda G ale nastavuje budúci trend, kedy názov modelu zostáva zachovaný a elektrické pohonné ústrojenstvo prezrádza len dovetok „with EQ Technology“.
Test Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology: Exteriér a dizajn
Na prvý pohľad si Mercedes-Benz G 580 EQ zachováva charakteristický vzhľad G-Class, ktorý sa stal ikonou nielen medzi terénnymi vozidlami. Robustné rovné plochy, ostré hrany a predná maska ostávajú, a to je dôležité pre zachovanie charakteru modelu. Predsa len po roku 2000 to častokrát neboli schopnosti v teréne, ale práve ikonický dizajn, ktorý sa stal dôvodom ku kúpe tohto vozidla.
Kľúčovú úlohu najmä pri elektrickom modeli hrala aerodynamická optimalizácia. Kým veľká hranatá karoséria ostala rovnaká, jemné zmeny ako tvar kapoty, prepracované gumené profily na karosérii, zakrytovaný podvozok, či disky kolies zlepšujú efektivitu jazdy. Napriek tomu však koeficient odporu vzduchu zostáva na pomerne vysokej úrovni cx = 0,44, čo si podrobnejšie rozoberieme v ďalších častiach testu.
Zaujímavým prvkom je možnosť voľby rezervného kolesa, schránky na nabíjacie káble, alebo aj odhalených dverí batožinového priestoru. Nám sa dizajnovo najviac pozdáva práve zvolené rezervné koleso, určite však má väčší aerodynamický odpor, než prezývaný „wallbox“ (v skutočnosti schránka na káble).
Aj bočné nášľapné prahy sú typické pre terénne vozidlá. Je to ďalšia z vecí, ktorá neprispeje aerodynamike, no zdôrazňuje robustnosť modelu. Tie sú však prvkom voliteľnej výbavy, takže je na vás, či si za ne priplatíte. Na nás boli trochu priúzke a absentovalo aj vrúbkovanie proti šmyknutiu v pozdĺžnom smere. Nižším postavám s menšími chodidlami však určite pri nastupovaní do veľkej miery pomôžu. Bez nich je potrebné vyložiť nohu poriadne vysoko.
Predná maska je pochopiteľne z väčšej časti plná, keďže neslúži na prívod vzduchu ku chladiacej sústave spaľovacieho motora. Po vzore konceptu EQG, aj tu si ju môžete zvoliť s podsvietením po jej obvode. Klasické hranaté smerovky umiestnené na rohoch predných blatníkov potom do veľkej miery pomáhajú pri manévrovaní v stiesnených priestoroch.
Test Mercedes-Benz G 580 EQ: Interiér a batožinový priestor
V interiéri nájdeme luxusné materiály a moderné technológie, typické pre súčasnú modelovú paletu elektromobilov Mercedes-Benz. Zároveň si však zachováva tradičnú krátku prístrojovú dosku s horizontálnym členením, ktorú dopĺňa hranaté madlo s efektným nápisom „Edition One“.
Predné sedadlá ponúkajú nastavenie vo viacerých smeroch, vyhrievanie, odvetrávanie a masážne funkcie. Tie sa dopĺňajú aj s balíkom Energizing plus, ktorý v kombinácii so zvukovými a obrazovými vnemami dokáže navodiť rôzne druhy atmosféry na palube (napríklad aj relaxačnú, ochladzujúcu, či zohrievajúcu).
Zadné sedadlá tiež dokážu plnohodnotne poňať dospelých cestujúcich, hoci v samotnej kabíne možno nie je až toľko miesta, koľko by človek čakal vzhľadom na jeho robustný dizajn. Oproti pôvodnému Géčku je však rozdiel (najmä v šírke) markantný.
V našom prípade bolo testované vozidlo vybavené aj obrazovkami zábavného systému pre cestujúcich vzadu. Tie však znamenajú poriadny príplatok viac než 3,5-tisíca eur. V prípade prepravy predmetov na zadných sedadlách, či preprave nákladu so sklopenými operadlami zadných sedadiel by sme však mali obavy, aby sa nepoškodili.
Mierne výčitky by sme mali ku nastupovaniu a vystupovaniu. Nejde ani tak o výšku, do tohto auta sa proste naskakuje, a nie nasadá. Uvítali by sme však aj nástupné madlá napr. na A-stĺpikoch pre predných pasažierov a B-stĺpikoch pre tých zadných.
Pri nastupovaní sa totiž veľmi nie je čoho chytiť a zapierať sa o otvorené dvere neprospeje ani pántom. Keď už sme pri dverách, aj novinka si zachováva typickú robustnosť vďaka masívnym zámkom dverí. Na ich úspešné zatvorenie je totiž potrebné s nimi naozaj trieskať, akékoľvek štandardné dovretie či buchnutie znamená, že si celý proces ešte niekoľkokrát zopakujete.
To sa počas testu stávalo najmä príslušníčkam nežnejšieho pohlavia, hoci na zatváranie dverí použili silu obdobnú, akú používajú aj pri iných vozidlách, napríklad buchnutím dverí na kabrioletoch s bezrámovými sklami. Ak budete striedať autá, dajte si na to pozor a budete si musieť zvyknúť na to, že ovládacia sila potrebná na zavretie dverí na G-Klasse je násobne vyššia a zároveň jej aplikácia na inom vozidle dokáže spoľahlivo zničiť jemné dovieranie dverí, okien, či ich tesnenia.
Mercedes-Benz G580 EQ nezabúda ani na praktické využitie. Základný objem batožinového priestoru dosahuje 620 litrov, poteší aj pravidelný hranatý tvar. Oboje vo výsledku poskytuje dostatok miesta pre bežnú batožinu alebo vybavenie na dlhšie cesty.
Pohodlný prístup do batožinového priestoru zabezpečujú zadné dvere otvárané do boku, ktoré sú doplnené o robustné madlá. Operadlá zadných sedadiel je možné aj sklopiť, čím sa objem batožinového priestoru zväčší až na 1 990 litrov.
Infotainment a asistenčné systémy
Základná technologická výbava Mercedes-Benz G 580 EQ zahŕňa dva 12,3-palcové displeje. Jeden slúži ako digitálny prístrojový štít, druhý je dotykový displej pre infotainment systém MBUX. Tento systém ponúka hlasové ovládanie, navigáciu s podporou rozšírenej reality a kompatibilitu so smartfónmi prostredníctvom Apple CarPlay a Android Auto.
Za zmienku stojí aj nový ovládací panel pre off-road funkcie. Ten nahrádza tradičné tlačidlá uzávierok diferenciálov a pridáva inovatívne funkcie, ako „G-Turn“ (ktorý umožňuje až dvojnásobné otočenie vozidla na mieste) a „G-Steering“ pre ostrejšie zatočenie v teréne.
Že sa na tomto aute nešetrilo, dokumentuje aj prítomnosť perfektného kamerového systému na monitorovanie okolia vozidla. Napríklad spredu máte možnosť pohľadu hneď z dvoch kamier – jedna (umiestnené vyššie) pomôže v premávke, či pri parkovaní, výborným doplnkom je druhá kamera umiestnená nižšie, ktorá mapuje situáciu doslova pod autom.
Prepínanie zobrazenia prebieha v závislosti od rýchlosti vozidla a zvoleného režimu. Vďaka tomu v teréne presne vidíte do čoho idete.
Elektromobil Mercedes-Benz G580 EQ: Pohonné ústrojenstvo a jazdné vlastnosti
Rovnako ako v prípade variantov so spaľovacím motorom, je karoséria elektromobilu taktiež postavená na rebrinovom ráme. Ten je ale prispôsobený na zástavbu elektrického pohonného ústrojenstva, ako napríklad poriadne veľkej baterky.
Zaujímavosťou je, že elektrický Mercedes G580 je vybavený dokonca až štyrmi elektromotormi (jeden pre každé koleso). Ich spojenie poskytuje kombinovaný výkon sústavy až 432 kW (587 koní) a krútiaci moment 1 164 Nm. Napriek pohotovostnej hmotnosti 3 085 kg dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy. To mimochodom vo veľkej a hranatej kabíne takmer necítite – postrehnete ho len vtedy, keď po rozbehu z križovatky zrazu začnú miznúť autá okolo vás. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h, no toto auto je o niečom úplne inom.
Na ceste ponúka tichú a pohodlnú jazdu, pričom si zachováva charakteristické vlastnosti G-Class, ako je prevod riadenia a výraznejšie nakláňanie karosérie. V porovnaní so spaľovacím súrodencom sú vďaka nižšiemu ťažisku (z dôvodu akumulátora umiestneného v podlahe) náklony podstatne menej výrazné, zároveň sa tak podarilo zvýšiť komfort na palube. Subjektívne však pri rovnakej rýchlosti ponúka podstatne lepší komfort na zamrznutej lesnej/poľnej ceste, než na bratislavských výtlkoch.
V teréne exceluje vďaka presnému rozdeleniu krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá, čo umožňuje prekonávať náročné prekážky s ľahkosťou. Pre zlepšenie terénnych vlastností disponuje každý zo štyroch elektromotorov dvomi prevodmi. Tie sa však nemenia automaticky v závislosti na rýchlosti vozidla, ale ide o klasické riešenie redukčnej (low range) prevodovky z offroadov – malá/veľká. Vďaka tomu je možné znásobiť krútiaci moment na výstupe až na hodnotu 18 000 Nm.
Podrobnejšie sme sa offroad parametrom, ako napríklad maximálna stúpavosť, brodivosť, či bočné náklony (ktoré sme sa dozvedeli až po jazde, a teda sme ich počas testu aj „prekonali“ o dva stupne) venovali počas prvých jázd, kde sme elektrické „géčko“ prevetrali na off-roadovom polygone. V článku sme popísali aj ako pracujú funkcie G-Turn, či G-Steering, zároveň sme sa podrobnejšie venovali aj ochrannému krytu akumulátora.
Za opätovnú zmienku však stojí, že nielen čo sa týka pohonu, ale aj vo všetkých spomínaných parametroch elektromobil prekonáva model so spaľovacím motorom. Vyššia svetlá výška (250 vs. 241 mm), ale hlavne nižšie ťažisko dovoľujú elektromobilu v teréne podstatne viac.
Oproti základnej benzínovej verzii Mercedes-Benz G 500 je však elektromobil ťažší o rovných 600 kg. To sa vzhľadom na celkovú hmotnosť 3 500 kg premietlo do zníženia užitočného zaťaženia o 300 kg (415 vs. 715 kg), elektroauto z výroby nevybavíte ani ťažným zariadením.
Elektrický Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology: Batéria a nabíjanie
Asi nikoho neprekvapí, že do ikonického modelu zvolil výrobca najväčšiu baterku, ktorú má v ponuke. Batéria Mercedes-Benz G 580 EQ má totiž kapacitu až 124 kWh (využiteľná kapacita akumulátora je 116 kWh).
Maximálny DC nabíjací výkon je až 200 kW, čo umožňuje nabitie batérie z 10 % na 80 % za približne 32 minút. Elektromobil je vybavený aj palubnou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW. Nabitie takto veľkej baterky z 0 do 100 % trvá 12,5 hodiny.
Súčasťou ponuky na Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology so službou Mercedes me Charge je aj nabíjanie v sieti Ionity na rok zadarmo (spravidla 350 kW ultra rýchle nabíjacie stanice). To sa nám niekoľkokrát osvedčilo aj počas dlhších ciest, ktoré sme s vozidlom absolvovali.
Pri takto veľkom a drahom vozidle s veľkou kapacitou akumulátora by ale stál za úvahu prechod na 800 V architektúru. Vysokú spotrebu by aspoň čiastočne dokázal vykompenzovať krátky čas nabíjania. Veríme, že nad tým výrobca do budúcna pouvažuje.
Nabíjacia krivka
Pri meraní nabíjacej krivky sa nám však veľmi nepošťastilo. Napriek tomu, že sme zavítali s poriadne vybitým autom (3 % SoC) so zohriatou baterkou na nabíjací hub s najvyšším výkonom na Slovensku (4x 400 kW konektory, 2x 300 kW konektory), už pri 25 % SoC nám radikálne poklesol nabíjací výkon z dôvodu dynamického riadenia výkonu nabíjacej stanice.
Po pripojení posledného vozidla na 300 kW nabíjací stojan nám tak nabíjací výkon poklesol na 60 kW a následne sa ustálil na 100 kW. Až v tretej tretine nabíjania sa opäť uvoľnili stojany, vtedy však už vozidlo dokázalo nabíjať výkonom len cca. 75 kW. Pri SoC 80 % nám výkon spadol na cca. 51 kW a tak sa udržal až do finálneho stavu 92 % SoC.
Počas tohto nabíjania sme namerali maximálny nabíjací výkon 158 kW, inokedy sa nám podarilo dosiahnuť aj výkon 176 kW – aj to sa od udávanej hodnoty 200 kW značne vzďaľuje. Z údajov ďalších kolegov motoristických novinárov sa ani im hodnotu 200 kW nepodarilo dosiahnuť a maximum bolo niekde okolo 185 kW. Pozitívom však je, že vozidlo im dokázalo týmto výkonom nabíjať aj pri SoC nad 50 %, čo chválime.
Nám ale z dôvodov obmedzenia výkonu nabíjacej stanice zabralo nabíjanie poriadne veľkej baterky z 10 na 80 % dlhých 48 minút, celkovým nabíjaním z 3 na 92 % SoC sme strávili až 68 minút. Upozorňujeme ale, že medzi cca. 26 – 66 % SoC bol nabíjací výkon limitovaný nabíjačkou, a nie vozidlom. Počas tohto nabíjania sme získali dodatočný dojazd rovných 300 kilometrov. Prvých 70 kilometrov dodatočného dojazdu sme získali za približne 10 minút.
Elektroauto Mercedes-Benz G 580 EQ: Spotreba a dojazd
Pre nami testované vozidlo udáva výrobca kombinovanú spotrebu 29,3 kWh / 100 kilometrov a dojazd až 450 kilometrov. Nám po nabití batérie na 100 % ukazovalo vozidlo dojazd rovných 344 kilometrov (vonku však mrzlo), s poznámkou o potenciálnom maximálnom dojazde 440 kilometrov.
Absolvovali sme aj klasický test prímestskej spotreby, ktorý odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime elektroauto dosiahlo spotrebu 26,4 kWh / 100 km, pričom vonkajšia teplota sa pohybovala na úrovni 4 stupňov Celzia. Pri vyššej vonkajšej teplote možno určite počítať s nižšou spotrebou. Tempo jazdy bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni približne 440 kilometrov, ktoré nám vozidlo zobrazilo pri 100-percentnom nabití.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2025 - zimné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Dacia Spring | 10,9 kWh / 100 km | 246 km | 4 °C |
Mini Aceman SE | 13,9 kWh / 100 km | 354 km | 3 °C |
Cupra Born VZ | 16,5 kWh / 100 km | 478 km | 3 °C |
Porsche Macan Turbo | 17,7 kWh / 100 km | 537 km | 3 °C |
BMW M5 | 21,6 kWh / 100 km | 86 km (plug-in hybrid) | 3 °C |
Audi Q8 e-tron Edition Dakar | 22,8 kWh / 100 km | 465 km | 6 °C |
Mercedes-Benz EQV 300 | 22,9 kWh / 100 km | 393 km | 2 °C |
Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology | 26,4 kWh / 100 km | 439 km | 4 °C |
Audi SQ6 e-tron | 27,0 kWh / 100 km | 351 km | 3 °C |
Ako však napovedá koeficient odporu vzduchu cx = 0,44, ťažkosti prichádzajú vo vyšších rýchlostiach. Optimálna cestovná rýchlosť vozidla je približne do 110 km/h. Nad túto hranicu začína byť v kabíne výrazný aerodynamický hluk a spotreba rastie do extrémnych výšok.
Diaľničnú spotrebu pri tempomatovej 120-ke sme merali na úseku od Hlohovca do Senca pri vonkajšej teplote -1 stupeň Celzia. Tá určite nepomohla znížiť spotrebu, no výsledných 43,0 kWh / 100 km je aj tak poriadne vysoká hodnota. Zimný dojazd na diaľnici je teda približne 270 kilometrov (0-100 % SoC); reálne však pre lepšie využitie nabíjacieho potenciálu budete nabíjať ešte častejšie.
Z diskusie s kolegami motoristickými novinármi sme pri tom zistili, že sa nám podarilo „zajazdiť“ ešte pekný údaj – im sa pohybovala aj okolo 50 kWh / 100 km. Na dlhé diaľničné presuny, nebodaj na jazdu nad hranicou maximálnej povolenej rýchlosti 130 km/h, si tento elektromobil určite nekupujte. Z dôvodu absencie hluku od spaľovacieho motora budete v kabíne výrazne počuť aerodynamický hluk, a spotreba pôjde hore raketovým tempom.
Celkovo sme počas týždňového testu najazdili vyše 1 150 kilometrov v rôznych režimoch – ani na diaľnici sme sa však ku 130-ke radšej nepribližovali. Výsledná spotreba počas posledného decembrového týždňa, teda v teplotách okolo bodu mrazu, sa za tento čas ustálila na na 34,6 kWh / 100 km. Takýto údaj sa od vozidla takejto veľkosti, tvaru a výkonu dal v danom ročnom období očakávať a nie je pre nás prekvapením. Výsledná hodnota by zodpovedala zimnému dojazdu približne 300 až 350 kilometrov.
Technické údaje Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 624 x 1 913 x 1 986 mm, rázvor 2 890 mm |
Svetlá výška | 250 mm |
Brodivosť | 850 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 3 085 kg |
Celková hmotnosť | 3 500 kg |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,44 |
Maximálny kombinovaný výkon elektromotorov | 432 kW (587 k), pohon oboch náprav (AWD) |
Krútiaci moment | 1 164 Nm |
Kombinovaná spotreba (WLTP) | 29,3 kWh / 100 km |
Kombinovaný dojazd (WLTP) | 450 km |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 4,7 s |
Kapacita batérie | 124 kWh (116 kWh využiteľných) |
Maximálny výkon DC nabíjania | 200 kW |
Výkon palubnej AC nabíjačky | 11 kW |
Objem batožinového priestoru | 620 l / 1 990 l |
Cena testovaného vozidla | 204 600 € |
Test Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology: Cena a dostupnosť
Ako sme už pri mnohých vozidlách vyšších tried spomenuli, elektrické verzie vychádzajú cenovo častokrát atraktívnejšie, než porovnateľné spaľovacie. Základná cena automobilu Mercedes-Benz triedy G totiž začína na sume 139 851 eur s DPH, ide však o verziu Mercedes-Benz G 450 d. Teda dieselový motor s výkonom približne 270 kW.
Zaujímavosťou je, že elektromobil Mercedes-Benz G je tak druhou najlacnejšou verziou v ponuke. Stojí dokonca ešte menej, než základný benzínový Mercedes-Benz G 500 s výkonom 330 kW. Pre elektrický Mercedes-Benz G 580 EQ cena začína na sume 152 587,65 €. To je veľmi zaujímavá ponuka v pomere ku vrcholnému Mercedes-Benz G 63 AMG s porovnateľným výkonom (430 kW), ktorý stojí o takmer 60-tisíc eur viac a má niekoľkonásobne vyššie prevádzkové náklady.
Ako sme už spomínali pri prvých jazdých, počas prvého roku výroby bude elektromobil Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology dostupný výlučne v uvádzacej verzii. Tá prináša viacero prvkov výbavy, no zároveň aj užšie možnosti personalizácie, čím chce výrobca docieliť rýchlejší nábeh produkcie pre uspokojenie dopytu. Kto by si však chcel vozidlo viac personalizovať, môže zvoliť program individualizácie Manufaktur a vybrať si okrem iného zo špeciálnych lakov či čalúnenia interiéru.
Nami testované vozidlo tak prekročilo cenovú hranicu 200-tisíc eur. Bolo totiž vybavené uvádzacím balíkom „Edition One“, ktorý obsahuje napríklad kvalitný audiosystém Burmester, 20″ disky AMG z ľahkej zliatiny, paket AMG Line, viaceré balíky interiérového komfortu obsahujúce široko nastaviteľné vyhrievané, masážne a ventilované predné sedadlá, alebo napríklad vonkajšie nášlapné prahy. Finálna cena za nami testovaný elektrický Mercedes G tak dosiahla sumu 204 600 eur s DPH.
Konkurenciu elektrickému „Géčku“ budeme hľadať len ťažko. Elektrický Land Rover Defender je zatiaľ hudbou budúcnosti, elektrická Lada Niva asi tiež nebude ten pravý konkurent. Výrobca off-roadov Ineos síce odprezentoval svoj elektrický model Ineos Fusilier, krátko na to však ohlásil, že sa jeho výroba zatiaľ odkladá na neurčito.
Nedávno sme však testovali limitovanú edíciu Audi Q8 e-tron Edition Dakar, ktorá si trúfa vykročiť aj do terénu. Drsne vyzerajúci kúsok si automobilka cenila na 137 tisíc eur s DPH.
Galéria – exteriér
Galéria – detaily
Galéria – interiér
Záverečné hodnotenie
Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology predstavuje zaujímavú kombináciu tradičného dizajnu a moderného elektrického pohonu. Tento model osloví nielen tradičných fanúšikov G-Class, ale aj tých, ktorí hľadajú ekologickú a modernú alternatívu s výnimočnými schopnosťami na ceste aj v teréne.
Ako napovedá jeho dizajn, nejde však o auto určené na diaľnicu. Napriek tomu, že výrobca zapracoval na aerodynamickej optimalizácii, hranaté tvary karosérie, vystupujúce bočné lišty, kľučky, blatníky, či predné smerovky svoj odpor dajú pocítiť. Pri vyšších rýchlostiach sa horšia aerodynamika prejavuje vyššou spotrebou aj aerodynamickým hlukom v kabíne. To je ale daňou za jeho štýl, ktorý je už dlhé roky jedným z hlavných dôvodov na jeho kúpu. Elektromobil je oproti spaľováku lepší takmer v každom smere, podstatne vyššia hmotnosť ale nedovolí vybaviť auto ťažným zariadením z výroby.
V skratke, ak si toto auto kúpiť chcete, tak či tak si ho kúpite – je výborné a plnohodnotná alternatíva neexistuje. Ak ale uvažujete nad verziou so spaľovacím motorom, dajte šancu aj tej elektrickej a porovnajte si komfort a ticho na palube, alebo jazdné vlastnosti na ceste aj v teréne. Ak vám ani to nebude stačiť, spočítajte si rozdiel v obstarávacej cene za podobne výkonnú verziu, či prevádzkové náklady spaľovacieho vs. elektrického Mercedesu G. Ten navyše prichádza s nabíjaním zadarmo v sieti Ionity po dobu jedného roka. Víťaz je jednoznačný.
✅ Klady
- jedinečný dizajn
- solídne jazdné vlastnosti pri zachovaní komfortu na palube
- špičkové schopnosti v teréne
- moderné asistenčné systémy a navigácia MBUX
- nabíjanie zadarmo v sieti Ionity na jeden rok
❌ Zápory
- nastupovanie/vystupovanie si vyžaduje určitú dávku cviku a najmä sily
- vysoká spotreba vo vyšších rýchlostiach
- v tejto kategórii by sme už očakávali 800 V sústavu
- nemožnosť voľby ťažného zariadenia z výroby