MojElektromobil

Predstavte si, ako sa dá využiť 10 kWh elektrickej energie. Môžete nimi napríklad napájať konvenčné osvetlenie futbalového štadióna po dobu troch minút. Alebo si pustiť doma klimatizáciu na tri hodiny. Taktiež ich ale možno pretaviť do viac než 100-kilometrového dojazdu Mercedes-Benz Vision EQXX, luxusného vozidla budúcnosti. Tento prototyp má stelesňovať pohľad značky do budúcnosti. Takej, v ktorej mobilita predstavuje len minimálnu záťaž pre životné prostredie. Nie však za cenu znižovania komfortu posádky či cestovnej rýchlosti. Dostali sme výnimočnú možnosť tento unikát šoférovať, a tak sa s vami radi podelíme o test Mercedes-Benz Vision EQXX.

Jednou z najčastejších výčitiek elektromobilom je, že vo vyšších rýchlostiach im radikálne narastá spotreba. Dôvodom je odpor vzduchu, na ktorého prekonanie je potrebné veľké množstvo vynaloženej energie. Už na prvý pohľad je zrejmé, že Mercedes-Benz Vision EQXX bol navrhnutý s čo najnižším možným aerodynamickým odporom.

mercedes eqxx cee event warsaw 2024
Najprv sme sa zúčastnili na statickej prezentácii Mercedes-Benz Vision EQXX | Zdroj: Tomáš Meňuš

Koeficient odporu vzduchu Cx = 0,17 prezrádza, že tento elektromobil nebude mať problém s dojazdom ani vo vysokých rýchlostiach. Súčasná produkcia sa totiž pohybuje v hodnotách Cx = 0,2 až 0,3; čo znamená vplyv na spotrebu vyšší o desiatky až stovky percent. Na dosiahnutí dojazdu nad 1 000 kilometrov tak zlepšenie aerodynamiky prispelo až 62-percentným podielom.

Energeticky úsporné riešenia kam sa človek pozrie

Podstatnú časť elektrickej energie pri elektromobiloch spotrebuje aj termomanažment pohonného ústrojenstva. To bolo navrhnuté s ohľadom na čo najvyššiu účinnosť, takže produkuje len minimum odpadového tepla. Tu hrá prím náporové chladenie, ktoré nespotrebúva elektrickú energiu z batérie. Tradičné chladenie prostredníctvom cirkulácie chladiacej kvapaliny nastupuje na scénu až v prípade, že náporové chladenie vzduchom nepostačuje.

mercedes benz vision eqxx powertrain efficiency
Vďaka vysokej efektivite pohonného ústrojenstva dokáže EQXX preniesť na kolesá až 95 % energie | Zdroj: Mercedes-Benz

Do Mercedes-Benz Vision EQXX sa dostali aj technológie z Formuly 1. Tie sa pretavili napríklad do zvýšenej energetickej hustoty batérie – až ku 400 Wh / l. Akumulátor vozidla s novým chemickým zložením disponuje porovnateľnou energetickou kapacitou s modelom EQS, čiže takmer 100 kWh. V kompaktom EQXX však batéria zaberá o 50 percent menej priestoru, a zároveň je o 30 percent ľahšia v porovnaní so súčasnou vlajkovou loďou Mercedes-Benz EQS.

Mercedes EQXX sa počas jazdy dokonca nabíja

Na streche vozidla sa nachádza 117 ultratenkých solárnych článkov, ktoré dokážu len zo Slnka nabiť vozidlo za deň až na 25 kilometrov jazdy. Napríklad počas jednej z rekordných ciest Mercedesu EQXX z Rijádu do Dubaja, kde malo byť cieľom ukázať energetickú účinnosť vozidla aj pri vysokej vonkajšej teplote (až 34 stupňov Celzia, a teda klimatizáciou pustenou na vysoký výkon), sa podarilo cez solárnu strechu nabiť 1,8 kWh energie.

mercedes eqxx silverstone stuttgart
Mercedes-Benz Vision EQXX absolvoval niekoľko rekordných ciest | Zdroj: Mercedes-Benz

To sa pretavilo do dodatočného dojazdu až 24 kilometrov. V cieli cesty tak ešte stále zostával dojazd vyše 300 kilometrov. Dosiahnutá priemerná spotreba elektrickej energie 7,4 kWh / 100 km je v prípade spaľovacieho vozidla ekvivalentom spotreby paliva na úrovni 0,9 litra na 100 kilometrov.

Test Mercedes-Benz Vision EQXX: Interiér a infotainment

Inovatívne riešenia sa netýkajú len karosérie či pohonu, našli si miesto aj v interiéri. Dominantným prvkom prístrojovej dosky je 47,5-palcový horizontálny displej. Ten sa tiahne celou šírkou kabíny a disponuje rozlíšením 8K. Priamo pod ním nájdeme krásne výduchy ventilácie.

mercedes benz vision eqxx interior infotainment
Interiér Mercedes-Benz Vision EQXX so 47,5-palcovým displejom naprieč celou šírkou kabíny | Zdroj: Tomáš Meňuš

Napriek luxusne pôsobiacim materiálom sa výrobca úplne vyhol aplikácii povrchov živočíšneho pôvodu. Pri stavbe vozidla kládli dôraz na čo najnižšiu hmotnosť a zároveň udržateľnosť. V interiéri tak nájdeme množstvo zaujímavých materiálov – napríklad vlákna kobercov sú čisto z bambusu, značná časť plastov pochádza z recyklovaných PET fliaš, či samotné čalúnenie vyhotovené v kombinácii alternatívy kože vyrobenej z húb a biomateriálom pôvodom z kaktusov.

Jazdný test Mercedes-Benz Vision EQXX

Hneď pri sadaní si za volant cítiť rozdiel oproti dnešnej priemernej produkcii – vozidlo je vďaka rozmerovo menšej baterke oveľa nižšie, taktiež sa v ňom aj sedí nízko. Nájsť si pohodlnú pozíciu na šoférovanie je jednoduché, sedadlá napriek na pohľad neobvyklej konštrukcii poskytujú komfort aj potrebnú oporu. Pocit za volantom je veľmi podobný športovým autám, nejde o žiadne sedenie „na stračej nôžke“ ako pri väčšine elektromobilov s poriadne hrubou baterkou v podlahe.

test mercedes-benz vision eqxx
Test Mercedes-Benz Vision EQXX | Zdroj: Mercedes-Benz

Na pohľad aj dotyk sú všade luxusne pôsobiace materiály. Elektromobil sa uvádza do pohybu rovnako ako pri bežnej produkcii Mercedesu. K dispozícii je niekoľko úrovní rekuperácie ovládanej pádlami pod volantom, a to vrátane možnosti úplného plachtenia bez vplyvu odporov pohonu. Práve v takomto režime je vozidlo najúspornejšie, nakoľko si zachováva maximum kinetickej energie.

Ako jazdí Mercedes budúcnosti?

Ako potvrdil konštruktér pohonného ústrojenstva, základom úspechu rekordne nízkej spotreby je vyhýbať sa počas jazdy dotyku brzdového pedálu. Napriek tomu, že prioritne vozidlo brzdí rekuperáciou energie naspäť do baterky, určitým stratám sa nikdy úplne nedá vyhnúť. Preto je dôležité čo najviac plachtiť a čo najmenej brzdiť.

test mercedes-benz vision eqxx drive cee event warsaw 2024
Jazda v Mercedes-Benz Vision EQXX | Zdroj: Mercedes-Benz

V prípade potreby je však okamžite dostupný vysoký výkon, tak ako to je pre elektromobily typické. Toto elektroauto disponuje výkonom až 180 kW (245 koní). Pri tomto vozidle s minimálnym aerodynamickým odporom je cítiť vysoký výkon aj pri akcelerácii z vyšších rýchlostí.

Žiadna maketa, ale plne použiteľné vozidlo

Prekvapilo nás, ako je tento prvý a jediný prototyp vyhotovený po stránke kvality spracovania. A to napriek tomu, že v čase našej jazdy už mal najazdených 24-tisíc kilometrov častokrát v nehostinných podmienkach, vrátane takých „zaberákov“ ako napríklad účasť na talianskych pretekoch Mille Miglia. Interiér nevykazuje žiadne známky opotrebenia. Ani hrkanie či vŕzganie tu nie je na programe dňa, mnohé modely iných značiek nedosahujú takúto kvalitu ani v sériovej produkcii.

mercedes-benz vision eqxx mille miglia 2023
EQXX úspešne absolvoval aj slávne preteky Mille Miglia | Zdroj: 1000Miglia.it

Test Mercedes-Benz Vision EQXX: Technické údaje

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4 975 x 1 870 x 1 348 mm, rázvor 2 800 mm
Pohotovostná hmotnosť1 755 kg
Koeficient odporu vzduchu (cx)0,17
Maximálny výkon elektromotora180 kW (245 k), pohon zadnej nápravy
Udávaný dojazdnad 1 000 km
Kapacita batérie100 kWh
Výkon DC nabíjania150 kW
Cena testovaného vozidlanepredajné

Mercedes-Benz Vision EQXX: Cena

Podľa slov konštruktéra je azda najčastejšie kladenou otázkou cena vozidla. Tá sa však nedá vyčísliť, keďže ide o jediný prototyp, ktorého vývoj s ohľadom na množstvo použitých technológií stál desiatky miliónov eur. Automobilka údajne neplánuje postaviť ďalšie prototypy EQXX.

mercedes benz vision eqxx aerodynamics drag coefficient
Vision EQXX v aerodynamickom tuneli | Zdroj: Mercedes-Benz

Vďaka Mercedes-Benz Vision EQXX sa už teraz tešíme na budúcnosť elektrických áut. Veríme, že sa výrobcovi podarí čo najviac pokrokových riešení pretaviť do sériovej produkcie v čo najkratšom čase. Prvou lastovičkou má byť nová generácia modelu CLA, tá má využívať napríklad vysoko efektívny termomanažment, základom ktorého je vylepšené tepelné čerpadlo z Vision EQXX.

Náš tip
Akú techniku používa Formula E? Detailne sme preskúmali monopost víťaza poháru konštruktérov
24. júla 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+