Test Mercedes-Benz GLC 300de 4matic: Nádherný dojazd a kombinácia pohonov

Zdroj: Filip Spevár

Minulý týždeň sme mali možnosť vyskúšať si na vlastnej koži ďalší automobil. Tentokrát to nebol klasický elektromobil, ale plug-in hybrid. A to nie len tak hocijaký. Dostalo sa k nám vozidlo, ktoré na elektrickú energiu prejde viac ako 100 km, patrí k tým najlepším na trhu a jeho cenovka sa šplhá až na 6-ciferné hodnoty. Toto je test Mercedes-Benz GLC 300de 4matic.

Test Mecedes-Benz 300de 4matic: Cena a výbava

To, že nejde o lacné vozidlo som už spomenul v úvode. Ak by ste o takéto vozidlo mali záujem, jeho cena začína na približne 79 074 eurách. Ako však býva zvykom, novinárske automobily k nám neprichádzajú v najnižšej výbave, ba práve naopak. Náš testovací model by vás tak vyšiel viac ako 103 000 € s DPH.

EKO financovanie Mercedes-Benz GLC 300de 4matic
Elektromobily majú u nás vždy zelenú. Pozrite si našu ponuku financovania, a vyberte si tú, ktorá vám najviac vyhovuje. Jazda v elektromobile nemusí byť len sen. Financovanie od ČSOB Leasing je skvelou možnosťou.

Mercedes-Benz GLC 300de 4matic. môžete mať za 1041 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.

Mercedes-Benz GLC 300de 4matic | Zdroj: Michal Lauko

Vozidlo malo za príplatok 10 355 € balík výbavy AMG LINE PREMIUM PLUS, v ktorom sa okrem iného nachádzali napríklad Digital Light s funkciou premietania, navigácia MBUX, parkovací balík s 360-stupňovou kamerou, panoramatická strecha či mnoho ďalšieho. Za asistenčné jazdné systémy(nad rámec základných) si priplatíte 2 430 a napríklad za príplatkovú 3D audio sústavu Burmester zaplatíte 1 010 €. Ako však ešte v recenzii zistíte, za tieto reproduktory sa naozaj oplatí priplatiť si.

Parametre vozidla

Rozmery (dĺžka x šírka x výška) a hmotnosť4 716 x 2 075 x 1 648 mm a 2 415 kg
Výkon spaľovacieho motora197 koní / 145 kW
Výkon elektromotora136 k / 100 kW
Palivo / objem nádržeDiesel / 62 L
Krútiaci moment440 Nm
Kapacita batérie / rýchlosť nabíjania31,2 kWh / 60 kW
Udávaný elektrický dojazd117 km
Maximálna rýchlosť 217 km/h
Cena od79 990 €
Cena testovaného vozidla103 254 €

Test Mecedes-Benz 300de 4matic: Batéria a nabíjanie

Čo robí Mercedes na rozdiel od iných naozaj dobre je to, že aj do plug-in hybridných vozidiel pridáva väčšie batérie. Posledne testované PHEV mali akumulátor o veľkosti v priemere cca 14-15 kWh. Môžeme teda povedať, že pri tomto testovacom vozidle išlo o markantný rozdiel vo výdrži. Batéria modelu GLC 300de 4matic má až 31,2 kWh. To znamená, že tešenie sa z prejdenia 40 km pri plug-in hybridnom vozidle nie je namieste. Pri takejto batérii a ideálnych podmienkach dokážete prejsť podľa štandardov WLTP až 117 km. To už je väčší dojazd ako mali niektoré prvé čisto elektrické vozidlá.

Mercedes-Benz GLC 300de 4matic | Zdroj: Michal Lauko

Na to, či s Mercedesom dokážeme prejsť naozaj až takúto výraznú vzdialenosť sme sa pozreli aj my. A výsledky prekvapili. Pri čisto elektrickej jazde sme po meste (maximálne 10 % času aj mimo mesta) prešli až 103 km. To je veľmi dobrý výsledok vzhľadom na to, že nie vždy nám počasie prialo. To však nie je všetko. Okrem toho, že má batéria veľkú kapacitu, rovnako ju dokážete nabiť pomocou rýchleho nabíjania. Podporuje výkon nabíjania až vo výške 60 kW a keďže je v Bratislave a jej okolí mnoho 50 kW nabíjacích staníc, ide o akúsi ideálnu hodnotu. Automaticky však vozidlo nastaví pomalšie nabíjanie, ak však chcete povoliť aj spomínané rýchlonabíjanie, môžete tak spraviť v menu, prípadne sa vám táto možnosť vždy zobrazí pri vypnutí vozidla.

Mercedes-Benz GLC 300de 4matic | Zdroj: Michal Lauko

Pri bežnom domácom nabíjaní zo zásuvky (výkon 1,6 kW) sme sa dostali na hodnotu 5 % nabitia za hodinu. Za tých 10 hodín sme vedeli nabiť 50 % batérie, a teda 50 km dojazdu. Pri úplne vybitej batérii sme ho pri 50 kW rýchlom nabíjaní dokázali nabiť na 100 % za necelých 31 minút. Pri nabíjaní som nepostrehol žiadne problémy a všetko prebiehalo hladko, tak ako by malo.

Jazda, režimy a výkon

Aj keď navonok pôsobí GLC ako rodinné SUV, zdanie celkom klame. Áno, rodinu do neho s kľudom usadíte, no rovnako si ho užijete aj keď v ňom sedíte sami. Aspoň podľa môjho uváženia dizajn vozidla veľmi maskuje to, čo naozaj dokáže. Klasický motor s výkonom 197 koní (145 kW) dopĺňa elektromotor s výkonom 136 koní (100 kW). To pocítite najmä pri rozbehoch v križovatkách, pretože odpich má naozaj výborný. A to ešte musím spomenúť, že si auto môžete hodiť do športového režimu. Tam už je to potom balada.

Mercedes-Benz GLC 300de 4matic | Zdroj: Michal Lauko

Plug-in hybrid ponúka na výber z celkovo až 5 jazdných režimov. Okrem už spomínaného Športového tu nájdeme aj Elektrický, Hybridný, Individuálny a ECO. Športový už tradične ponúka najvyšší výkon, no celkovo sa ako v každom režime menia aj jazdné vlastnosti, prípadne aj digitálne budíky. ECO obmedzuje výkon ale zase znižuje vašu spotrebu na minimum. Po sadnutí do auta sa vám automaticky zapína Elektrický režim, pri ktorom sa využíva len elektromotor. Avšak ak šliapnete výraznejšie na plyn, zvykne sa zapnúť aj spaľovací motor. Aktuálny režim však stále na displeji zobrazovalo ako elektrický a pri znížení otáčok sa spaľovací motor znova vypol. Hybridný režim kombinuje oba motory a využíva ten, ktorý je momentálne efektívnejší a v režime Individual si môžete prispôsobiť viacero faktorov podľa seba

Mercedes-Benz GLC 300de 4matic | Zdroj: Michal Lauko

Často sa stáva pri niektorých plug-in hybridoch, že pri stlačení pedálu na podlahu auto ako keby rozmýšľalo, ktorý z motorov použiť. Pri GLC-čku to však fungovalo takmer dokonale. Vždy plynulo pri rozbiehaní používalo elektromotor a až pri potrebe vyššieho výkonu plynule prešlo aj na spaľovák. Taktiež neexistoval problém, že by ma vozidlo nechcelo pustiť z nejakých záhadných príčin do elektrického režimu. Jazdné vlastnosti boli skvelé, a pokiaľ ste nezapínali športový režim, cítili ste sa ako na lodi. Všetky menšie jamy ale aj iné cestné prekážky bolo vo vnútri cítiť len minimálne a takmer nič nedokázalo auto “roztriasť.” Podvozok pre mňa predstavoval jednu z najväčších vychytávok tohto vozidla.

Test Mecedes-Benz 300de 4matic: Rekuperácia a tempomat

Každý výrobca chce svoje vozidlo odlíšiť od konkurencie a inak tomu nie je ani pri Mercedese. Väčšina vozidiel zapína rekuperáciu prehodením sa do režimu B na riadiacej páke, iní zas túto možnosť ponúkajú v menu, prípadne na to majú samostatné tlačidlo. V prípade Mercedesu však rekuperáciu dokážete zapnúť pádlom na ľavej strane za volantom. Toto riešenie je veľmi praktické a zaujímavé, no treba vždy pred začiatkom jazdy na to myslieť. Ja som zvyknutý jazdiť výhradne so zapnutou rekuperáciou a niekedy sa mi stalo, že ma automaticky vypnutá rekuperácia na začiatku jazdy prekvapila. Predsa len ak máte na riadiacej páke možnosť zaradiť “B,” zaradíte ho hneď pri štarte.

Mercedes Benz GLC 300de 4matic | Zdroj: Filip Spevár

V 99 % prípadoch som využíval adaptívne nastavenie rekuperácie, ktoré funguje skvele a nie je ani slabé ale ani silné. Okrem toho si môžete v menu vybrať silu rekuperovania aj manuálne, no to pre mňa bolo zbytočné a nepraktické. GLC 300de malo vo výbave aj adaptívny tempomat a udržiavanie sa v jazdnom pruhu. Obidve funkcie fungovali veľmi intuitívne a využil som ich najmä na diaľnici. Spolu s head-up displejom, na ktorom sa nachádzala aj navigácia bolo cestovanie naozaj pohodlné. Pri adaptívnom tempomate si dokonca môžete ručne zvýšiť/znížiť rýchlosť, a to buď stlačením tlačidla Set +/Set – o 10 km/h alebo potiahnutím prsta o 1km/h.

Súvisiacie články

Infotainment

Infotainment sa skladá celkovo z troch displejov. Prvý menší (displej vodiča) sa nachádza za volantom a informuje najmä o jazde. Druhý väčší stredový displej slúži najmä na prispôsobenie a nastavenie vozidla. Tretí je head-up displej. Bavme sa ale najprv o displeji vodiča. Ten je veľmi pekný a graficky dokonale spracovaný. Škoda len tých hrubých rámikov. Na prekvapenie ponúka množstvo prispôsobení, a to napríklad zmeny pri zvolenom jazdnom režime, ale aj manuálne prispôsobenie. Existuje hneď niekoľko možností digitálnych budíkov, ktoré si môžete zvoliť. Okrem toho sa tu nachádza aj možnosť sledovania navigácie a vy tak môžete sledovať navigáciu hneď na troch displejoch naraz. Asi zbytočné ale niekoho takýto výber určite poteší.

Test Mercedes Benz GLC 300de 4matic | Zdroj: Filip Spevár

Hlavný displej infotainmentu ponúka asi všetko, čo od neho očakávate. Nájdete v ňom prispôsobenie hudby, sedadiel, asistentov, režimov či rôznych iných nastavení ale tiež hrubé rámiky, ktoré ho v mojich očiach trošku znekvalitňujú. Je príjemne veľký a dotykový, avšak veľmi rýchlo sa zacapká a odtlačky sa z neho dostávajú celkom ťažko. Počas parkovania vám zobrazí pohľad z parkovacích kamier, vrátane tej 360-stupňovej. Navigácia je pekne spracovaná a dokonca zobrazuje aj 3D tvary budov, no niekedy som mal pocit, že odozva na dotyk nie je ideálna. Pri navigovaní využíva aj zábery z prednej kamery, na ktorých vám dokáže premietať šípky tak, aby ste vedeli, kedy máte odbočiť.

Mercedes Benz GLC 300de 4matic | Zdroj: Filip Spevár

Posledným displejom je head-up displej. Ten patrí medzi tie najkvalitnejšie, ktoré som mal zatiaľ tú česť v testovacích automobiloch vidieť. Veľmi prekvapila jeho ostrosť a kvalita, ale aj čitateľnosť na väčšom slnku. Ako som už spomínal, aj na tomto displeji sa vám zobrazuje navigácia, a to vtedy, keď si na hlavnom displeji zadáte cieľ a spustíte navigovanie. Zobrazuje vám aj šípky, ktoré pomáhajú pochopiť, kedy a kam správne odbočiť. Vedľa navigácie nájdete zobrazené aj zobrazené dopravné značenia, ktoré si automobil dokáže prečítať. Ako posledné na ňom ešte vidíte, ktoré asistenčné systémy (tempomat alebo udržiavanie v jazdnom pruhu) máte aktivované. Pri zapnutom udržiavaní sa v jazdnom pruhu vás dokáže rovnako ako displej vodiča upozorniť na opätovné chytenie volantu.

Test Mecedes-Benz 300de 4matic: Interiér a exteriér

Z vonku pôsobí Mercedes-Benz GLC 300de 4matic veľmi elegantným a zároveň rodinným dojmom. Vo mne hneď na prvýkrát evokoval pocit veľmi moderne vyzerajúceho vozidla s peknou prednou maskou. Zadná strana však podľa mňa trošku zaostávala. Minimálne mňa veľmi neoslovila. Veľmi pekná spektrálna modrá metalíza pasuje do mesta rovnako, ako aj horské cesty. Predné LED svetlomety dokonca dokážu premietať pri naštartovaní a vypnutí vozidlá na stenu pred vozidlom rôzne obrazce. Tie si môžete zvoliť priamo v nastaveniach na stredovom panele. Veľmi vkusná vychytávka.

Interiér v noci | Zdroj: Filip Spevár
Interiér v noci | Zdroj: Filip Spevár

Presuňme sa však dovnútra. Interiér tohto vozidla je impozantný. Všetko krásne zladené a všetkého tak akurát. Aj keď niekto by so mnou mohol nesúhlasiť, pretože fyzických tlačidiel by tu mohol očakávať viac. Ale mne to vyhovovalo. Okrem tých na volante, tie mi prišli také nemastné-neslané. Na jednej strane sú vkusné a prehľadné, na druhej strane sú pre moje prsty malé a po tých dotykovo-posuvných (najmä pri hlasitosti) sa mi málokedy podarilo nastaviť správnu hodnotu na prvýkrát. Okrem toho však žiadne iné výhrady nemám.

Interiér si môžete prispôsobiť podľa preferencií | Zdroj: Filip Spevár
Interiér si môžete prispôsobiť podľa preferencií | Zdroj: Filip Spevár

Teda okrem celkového miesta na sedenie. Nechápte ma zle, ja ako vodič som ho mal naozaj dostatok. No na zadných sedadlách si myslím, že ktokoľvek s viac ako 180 centimetrami nebude mať pohodlnú cestu. Keď sme v aute cestovali štyria a ja som si sedačku ako šofér nastavil tak, že normálne by som ju mal oveľa viac vzadu, aj tak nemali sediaci vzadu ideálne sedenie. Toto ma trošku sklamalo, keďže GLC pôsobí zvonku veľmi mohutným dojmom. Dokonca aj batožinový priestor sa v porovnaní s “neelektrickým” modelom zmenšil, a to o 130 litrov (na 470 litrov). Môže za to najmä umiestnenie batérií, ktoré samozrejme zaberajú určitý priestor.

Dojazd a spotreba

Plug-in hybridné automobily od spoločnosti Mercedes-Benz sa vyznačujú väčšou batériou a tým aj vyšším dojazdom v porovnaní s konkurenciou. Väčšina nami testovaných plug-in hybridov dokázala na jedno plné nabitie prejsť v priemere asi 40-50 km. To ale pri Mercedese neplatí. Jeho papierový elektrický dojazd sa nachádza na úrovni 117 km. Potvrdilo sa nám to v praxi? Hranicu 100 km sa nám podarilo pokoriť, keďže sme dokázali prejsť 103 km na elektrický pohon. Aj to je však skvelý výsledok pri tak vysokej spotrebe.

Spotreba v elektrickom režime sa pri jazde v meste nachádzala na úrovni 26-27 kWh, čo nie je vôbec málo. Jazdil som s autom celkom šetrne v bratislavskej premávke, no raz za čas som vyskúšal odpich elektrického režimu na svetelnej križovatke. Rovnako tak som skúšal dojazd aj pri hybridnom režime v meste. Ten sa “zastavil” na hodnotách 1l/100 km a 26 kWh/100 km.

Nabíjanie Mercedes-Benz GLC 300de 4matic | Zdroj: Michal Lauko

Nevynechali sme ani diaľnicu. Na tej sme pri konštantnej rýchlosti 110 km/h namerali hodnoty 0,7 l/100 km a 20 kWh/100 km. Pri zrýchlení na konštantných 130 km/h hodnoty stúpli na 6,2 l/100 km a 3,9 kWh/100 km, keďže sa začal viac využívať spaľovací motor. V oboch prípadoch som mal nastavený klasický režim Hybrid. Ako môžete vidieť v nižšej z dvoch rýchlostí sa auto rozhodlo využívať viac elektromotor, v druhej zas spaľovací motor. Zaujímavosťou je, že pri plnom nabití aj natankovaní vám vozidlo ukáže viac ako 900 km dojazd. V mojom prípade to bolo až 943 km. Na aute som nabehal aj viac ako 700 kilometrov, pričom som vozidlo aj tak vrátil s polovicou nádrže. Z toho vyplýva, že aj takéto väčšie a ťažšie vozidlo viete využívať “ekologicky.”

Test Mecedes-Benz 300de 4matic: Galéria

Galéria GLC 300de 4matic | Zdroj: Filip Spevár
Interiér GLC 300de | Zdroj: Filip Spevár
Zadné sedačky | Zdroj: Filip Spevár
Štartovacie tlačidlo | Zdroj: Filip Spevár
Galéria GLC 300de 4matic | Zdroj: Filip Spevár
Ovládanie klimatizácie vzadu | Zdroj: Filip Spevár
Úložný priestor GLC 300de | Zdroj: Filip Spevár
Galéria GLC 300de 4matic | Zdroj: Filip Spevár
Predná maska GLC 300de | Zdroj: Michal Lauko
Exteriér vozidla | Zdroj: Michal Lauko
Exteriér vozidla | Zdroj: Michal Lauko
Nádherné LED svetlomety | Zdroj: Michal Lauko

Záverečné hodnotenie

V konečnom dôsledku test Mercedes-Benz GLC 300de 4matic dopadol nad očakávania. Na začiatku testovania som bol voči autu trošku skeptický. Bolo veľké, ťažšie a dizajnovo ma veľmi neoslovovalo (to je ale osobná preferencia). Hneď po prvej jazde ma však vozidlo presvedčilo o opaku. Dlho som nesedel v tak pohodlnom plug-ine, ktorý na ceste vďaka svojmu podvozku doslova plával. Ak by som mal vypichnúť, čo sa mi na vozidle najviac páčilo, boli to dizajn interiéru, infotainment a celková prispôsobiteľnosť. Potešil aj veľký elektrický dojazd, nie veľmi vysoká spotreba nafty, či vychytávky ako projekčné svetlomety. Z testovania som mal naozaj skvelý pocit a veľmi ťažko sa mi vozidlo vracalo naspäť. Ak teda hľadáte vozidlo, v ktorom sa odvezie rodina s menšími deťmi, je GLC 300de to pravé. Ak však chcete voziť štyroch dospelých ľudí, poohliadol by som sa po niečom priestornejšom.

  • Krásny interiér (najmä v noci)
  • Dizajnovo pekný infotainment so špičkovým Burmester audio systémom
  • Skvelý podvozok
  • Jazdné vlastnosti závislé od zvoleného režimu
  • Prispôsobiteľnosť
  • Nádherné panoramatické strešné okno

  • Vysoká elektrická spotreba
  • Málo miesta pre vzadu sediacich pasažierov
  • Pomalšia odozva na dotyk pri stredovom displeji
  • Mne nevyhovujúce dotykové tlačidlá na volante
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.