Prešiel ďalší týždeň a aj teraz máme možnosť priniesť vám nový test elektromobilu. Tentokrát sme sa pozreli na prvé elektrické kombi, ktoré bolo prerobené z verzie so spaľovacím motorom. Dojmy z neho však boli prevažne pozitívne, tak čítajte ďalej. Toto je test MG 5 Electric.
Test MG 5 Electric: Cena, výbava a konkurencia
Elektromobil prichádza v dvoch verziách výbavy Emotion a Excite. Tá prvá je už tradične lacnejšia, pretože prichádza s menšou, 50,3 kWh batériou a slabším výkonom 130 kW (177 koní). Konkrétne ju teraz zoženiete už za 34 300 €. My sme však mali tú čest vyskúšať verziu Excite, ktorej cena štartuje na 38 100 €. Nami testované vozidlo normálne stojí 38 700 €.
MG 5 Electric môžete mať za 518 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.
Výbava Excite navyše ponúka 61,1 kWh batériu, LED svetlomety, Vyhrievanie predných sedadiel, bezkľúčové centrálne zamykanie, adaptívny tempomat, zadné parkovacie senzory + kamera a mnoho ďalšieho. Za 357 € môžete mať dojazdové náhradné koleso, za 905 € odnímateľné ťažné zariadenie, strešný nosič vás bude stáť 240 €, či domáca nabíjačka (do 230 V zásuvky) vyjde na 277 €.
Ku konkurentom môžeme spomenúť napríklad aj Volkswagen ID.Buzz, ktorý síce tvarom nepripomína štandardný “kombík”, no stále ide o rodinné auto, ktoré nezaraďujeme úplne k dodávkam. Ďalej sem určite patrí aj výrazne drahšie BMW i5 Touring, ktoré okrem iného ponúkne 520 litrový kufor, či výkon v rozmedzí 335 až 590 koní. Spomenúť musíme aj už predstavený Volkswagen ID.7 Tourer.
Parametre
Výkon | 115 kW/156 koní |
Krútiaci moment | 280 Nm |
Poháňaná náprava | Predná |
Kapacita batérie | 61 kWh/57,4 kWh využiteľných |
WLTP dojazd | 400 km |
Palubná nabíjačka | 11 kW |
DC nabíjací výkon | 87 kW |
Objem batožinového priestoru | 479 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 550 kg |
Užitočná hmotnosť | 463 kg |
Maximálna povolená hmotnosť | 2 013 kg |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,3 s |
WLTP spotreba | 14,4 kWh / 100 km |
Batéria a nabíjanie
Ako som už spomínal vyššie, vo verzii Excite máme väčšiu batériu ako pri Emotion. Tento rozdiel je cca 10,7 kWh, čo predstavuje približne 18 % zmenu. Ide o klasickú lítium-iónovú verziu, ktorej využiteľná kapacita bola v našom prípade 57,4 kWh. Menším problémom však bolo nabíjanie.
MG 5 electric podporuje maximálny nabíjací výkon 87 kW, a to je v dnešnej dobe málo. V dobe, kedy výrobcovia prichádzajú aj s viac ako 200 kW nabíjaním je nabíjať batériu takýmto slabším výkonom utrpenie. Záleží však na tom, kde a ako často nabíjate. Ak ste zvyknutí nabíjať doma, toto vás veľmi obmedzovať nebude.
My pri testoch využívame prevažne rýchle nabíjanie, čiže to nebolo úplne ideálne. Maximálne sme sa dostali na výkon 67 kW, a to na 150 kW nabíjacej stanici v Beladiciach. Tu nám za 18 minút nabilo cca 25 %, kdežto pri iných modeloch dokáže nabiť za takto krátky čas aj 70-80 %. Infotainment ponúka možnosť predohrevu batérie, a to jednoduchým klikom v nastaveniach.
Test MG 5 Electric: Jazda, výkon a rekuperácia
Najdôležitejší ukazovateľ pri výbere auta býva často pri veľkej časti populácie (okrem ceny) aj to, ako jazdí. Práve MG 5 Electric ma celkom svojimi jazdnými vlastnosťami a pohodlnosťou pri cestovaní potešilo. Nemá najpohodlnejšie sedenie, najvyšší výkon či množstvo špeciálnych asistentov, no akosi to stačí. Vozidlo má predný náhon, a to, že je na elektromobil celkom ľahké znamená, že pri pedáli na podlahe často pískajú gumy.
Vozidlo ponúka aj prepínanie jazdných režimov, pričom ich má tri. Štandardný režim dopĺňajú Eco a Šport, pri ktorom elektromobil ponúka najvyšší výkon. Má pekný odpich, no vo vyšších rýchlostiach už mierne cítiť, že nevládze. Ovládanie rekuperácie tu je mierne netradičné, no o to zaujímavejšie.
Prepínať intenzitu brzdenia motorom si viete pomocou “páčky” s názvom Kers, ktorá sa nachádza hneď vedľa riadiacej páky. Automaticky vám vozidlo rekuperuje na úrovni 2, pričom úroveň 3 je najvyššia intenzita a 1 je najnižšia. Nenájdeme tu mnou obľúbenú funkciu One Pedal Drive, ktorá umožňuje auto ovládať len jedným pedálom tým, že po pustení plynu auto úplne zastaví.
Interiér a exteriér
Interiér už na prvý pohľad pôsobí veľmi jednoducho, no zároveň veľmi elegantne a rozumne. Čo poteší asi každého jedného používateľa, je zachovanie fyzických tlačidiel, ktoré sú veľmi efektívne a prehľadné. Nachádzajú sa najmä na volante, no tiež pod stredovým displejom a úzko spolu spolupracujú.
Keď už sme pri displejoch, tak ten stredný má celkom dobrú odozvu, no pôsobí celkom lacno. Má hrubé rámiky, no tiež jeho obsah nie je najpresvedčivejší. Je prehľadný, to sa musí nechať, no veľa vecí, ktoré by som chcel nájsť, som nenašiel. Chýba mu taká lepšia prispôsobiteľnosť a možno aj viac farieb či iné rozlíšenie jednotlivých funkcií.
Ovládanie sedadiel tiež nebolo elektrické, no to by som v tejto cenovej kategórii elektromobilu aj oželel. Sedadlá boli však veľmi príjemné a ani pri dlhšej ceste som nemal pocit, že by sa mi sedelo nepríjemne. Aj keď však ide o “combi”, priestoru pre cestujúcich nie je nejak extrémne veľa. Keď som ako šofér sedel tak, ako sa mi sedí najpríjemnejšie, za mnou neostalo veľa priestoru pre dospelého človeka. Možno pre porovnanie bolo vzadu o pár cm viac, ako v Jeepe Avenger.
Z vonku je to potom o inom. MG 5 je vlastne vozidlo so spaľovacím motorom prerobené na elektromobil. Snaha sa cení a nemám mu to vôbec za zlé. Nabíjací port nájdeme mierne netradične vpredu, čo nie je najideálnejšie riešenie, najmä nie na nabíjačkách, kam musíte cúvať, prípadne stáť šikmo. Ale toto sa mi stalo len v jednom prípade, a to na nabíjačkách ZSE Drive na Dunajskej v Bratislave. Celkový dizajn možno trošku zhoršujú kolesá, vysoký bočný profil pneumatík po vizuálnej stránke nevyhovoval viacerým opýtaným.
Bonusové body dávam za strešné lyžiny, ktoré sa vozidlu hodia. Z vonkajšej strany nájdeme aj LED svetlomety, ktorých dizajn sa mne osobne páči. Horšia však bola využiteľnosť. Svietia fajn, no funkcia automatického zapínania diaľkových svetiel zaostávala. Často som totiž pri jej zapnutí osvetľoval oproti idúcich vodičov a tí asi neboli veľmi šťastní.
Test MG 5 Electric: Spotreba a dojazd
Pri testovaní sme sa samozrejme pozreli aj na spotrebu auta a dojazd. Práve ten výrobca udáva na svojich stránkach na úrovni 400 kilometrov. To je papierovo fajn, no realita už je tradične trošku inde. Pri testovacom okruhu, ktorý robíme pri každom testovacom aute v novom roku sme sa na okreskách dostali na priemernú spotrebu 11,8 kWh/100 km, a to pri 17 °C. Na letných pneumatikách tak MG 5 zatiaľ zapadlo medzi Kia EV9 a Škoda Enyaq 60.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu | ||
---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Vonkajšia teplota |
Fiat 500e | 9,9 kWh / 100 km | 13 °C |
Peugeot E-2008 | 10,5 kWh / 100 km | 19 °C |
Škoda Enyaq 60 | 11,2 kWh / 100 km | 16 °C |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 11,2 kWh / 100 km | 30 °C |
Mini Countryman SE ALL4 | 11,7 kWh / 100 km | 20 °C |
MG5 Electric | 11,8 kWh / 100 km | 17 °C |
Tesla Model 3 Performance | 12,8 kWh / 100 km | 24 °C |
Renault Scenic E-Tech Electric | 13,1 kWh / 100 km | 33 °C |
MG Cyberster AWD | 13,4 kWh / 100 km | 20 °C |
Porsche Taycan | 13,5 kWh / 100 km | 28 °C |
Audi Q6 e-tron quattro | 13,7 kWh / 100 km | 27 °C |
MG4 XPower | 14,1 kWh / 100 km | 10 °C |
Kia EV9 | 14,2 kWh / 100 km | 22 °C |
Peugeot 508 SW PSE | 14,3 kWh / 100 km | 16 °C |
Tesla Model S Plaid | 14,3 kWh / 100 km | 22 °C |
Porsche Macan 4 | 14,4 kWh / 100 km | 11 °C |
Ssangyong Torres EVX | 15,0 kWh / 100 km | 17 °C |
BMW i4 xDrive40 | 15,1 kWh / 100 km | 26 °C |
BMW i5 M60 xDrive Touring | 15,4 kWh / 100 km | 19 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain | 15,7 kWh / 100 km | 28 °C |
Hyundai Ioniq 5 N | 15,9 kWh / 100 km | 31 °C |
BMW 330e xDrive | 16,9 kWh / 100 km | 21 °C |
BMW 550e xDrive | 19,6 kWh / 100 km | 17 °C |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 21,0 kWh / 100 km | 19 °C |
Vyskúšali sme samozrejme aj vyššie rýchlosti. Napríklad pri takej 130-tke na diaľnici sme namerali po prejdení 60 kilometrov spotrebu 23,1 kWh/100 km. Pri 110 km/h sa táto spotreba znížila po 20 minútach jazdy až na 17,9 kWh/100 km, a to už je o dosť lepšie. Vyskúšal som si aj jazdu medzi dvoma mestami, kde bola cesta 20 km dlhá a počas nej sme prechádzali cez 3 dediny. Išli sme dokonca aj do strmého kopca, pričom v cieli sme namerali krásnych 6,4 kWh/100 km. Efektivita teda ani tomuto elektromobilu nechýba.
Galéria
Test MG 5 Electric: Záverečné hodnotenie
MG 5 je skvelé auto, po ktorom aj podľa diskusií túži nejeden Slovák. Typickým znakom je jeho nižšia cena, ktorá sa kompenzuje použitými materiálmi, či technológiami vo vnútri. Určite by som uvítal krajší displej, minimálne ten stredový, ktorý na mňa pôsobil veľmi nemoderne a zároveň lacno. Sedačky boli celkom fajn, aspoň čo sa týka pohodlnosti, no dizajnovo tiež veľmi nepresvedčili.
Zrýchlenie a celkový výkon boli dostatočné, tak isto celková pohoda pri dlhšej trase. Aj keď išlo o auto typu combi, priestoru pre vzadu sediacich až tak veľa nebolo. V kufri to však už bolo o inom a nemali by ste problém ani pri sťahovaní ani väčších vecí. Celkovo vo mne prevažujú pozitívne pocity z elektromobilu, ktorý kombinuje dva svety.