Automobilka MG oslavuje tento rok 100. výročie od založenia (1924), samotný názov pochádza zo skratky Morris Garages. S legendárnou značkou MG si zrejme väčšina motoristov spája klasické britské športové vozidlá. Nikdy nešlo o luxusne zameranú značku, skôr sa sústredila na malé športiaky maximalizujúce zážitok z jazdy pri zachovaní nízkych obstarávacích a prevádzkových nákladov.
Po dlhých rokoch výroby modelov MGA, MGB, MGC a MGB GT však výrobca už nedržal krok s konkurenciou a napokon zostal bez vlastného modelu. Neskôr, už v rámci skupiny Rover došlo k oživeniu značky s malým športovým roadsterom MGF, ktorý nasledovalo niekoľko športových derivátov konfekčných Roverov pod značkou MG.
Postupom času sa značka dostala do rúk čínskeho koncernu SAIC, ktorý ju vzkriesil pre účely brandingu vlastných modelov. MG tak teraz oslovuje čoraz širšiu klientelu a jej dostupné spaľovacie, hybridné, či elektrické vozidlá sa po comebacku do kontinentálnej Európy tešia obrovskej popularite – v niektorých krajinách sú dokonca medzi TOP5 predávanými modelmi.
Zatiaľ čo Čína nikdy nebola preslávená vývojom a výrobou špičkových vozidiel so spaľovacím motorom, v prípade elektromobilov je tomu inak. Toho dôkazom je aj MG4, ktoré nás počas redakčného testu pozitívne prekvapilo.
MG4 Electric môžete mať za 418 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.
Test MG4 Electric Elegance: Karoséria a jazdné vlastnosti
Čo sa týka typu karosérie, ide o typický hatchback nižšej strednej triedy. Už na prvý pohľad pôsobí športovým dojmom (najmä pri voľbe výraznej farby, ako tomu bolo v našom prípade) a je zrejmé, že prioritou bolo dosiahnutie čo najnižšieho aerodynamického odporu vozidla. O tom svedčí nielen klinovitý tvar prednej časti, ale najmä neobvyklý výstupok v úrovni zadných svetiel, ktorý slúži ako spojler. Práve časť okolo zadných svetiel býva najčastejšie kritizovaná pre jej vzhľad. Vďaka tomu sa však MG4 darí eliminovať nevýhody tvaru karosérie hatchback z pohľadu aerodynamiky.
Zadné svetlá sú skutočne zaujímavé, pozoruhodný je aj LED pásik v ich hornej časti. Počas testu pri nízkych teplotách okolo 5 stupňov Celzia sme sa však stretli s rosením práve v tejto časti svetla.
Tenká baterka (s hrúbkou len 110 mm) dovolila výrobcovi podstatne nižšiu stavbu vozidla pri zachovaní priestoru v interiéri. To sa prejavilo aj na jazdných vlastnostiach, MG4 sedí na ceste solídne a dlhý rázvor mu poskytuje stabilitu v priamom smere najmä pri jazde po diaľnici.
Aj tu sa prejavuje typická vlastnosť elektromobilov, ktoré majú vďaka nižšiemu ťažisku v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom lepšie jazdné vlastnosti pri súčasnom zachovaní komfortu na palube.
Test MG4 Electric Elegance: Interiér a batožinový priestor
Dlhý rázvor sa prejavuje aj na vnútornom priestore, ktorého je na pomery hatchbackov nižšej strednej triedy skutočne dostatok. Prístup k dizajnu interiéru bol skôr minimalistický, prístrojovej doske dominujú dva displeje a ostré horizontálne línie.
Zaujímavý je tvar stredového panela, ktorý pôsobí veľmi netradične a vystupuje do priestoru cestujúcich. Prekvapivo nijako neobťažuje, no jeho lesklý čierny povrch je náchylný na zachytávanie nečistôt a otlačkov.
Vpredu sa sedí relatívne nízko, volant dobre padne do ruky. Materiály, s ktorými vodič či spolujazdec prichádzajú najčastejšie do kontaktu sú kvalitné, potešilo nás aj precízne spracovanie. Už neplatia staré povery o čínskych autách, MG4 to „natrie“ aj európskej konkurencii vo svojom segmente. Napriek tomu, že v čase testu už malo auto najazdených viac než 30 000 kilometrov a už vyše roka tak povediac putuje „z ruky do ruky“ sa na žiadnom povrchu neprejavoval ani náznak opotrebenia.
Aj cestovanie vzadu je pohodlné, akurát z dôvodu akumulátora umiestneného pod podlahou kabíny si cestujúci vzadu nevložia chodidlá pod predné sedadlá. Jediný rozdiel v pohodlí oproti sedeniu vpredu cítiť na takej drobnosti, akou je tvrdé čalúnenie dverových výplní – to je vpredu mäkčené. Nejde však o nič, čo by v tejto triede a cenovej hladine nebolo štandardom.
Udávaná kapacita batožinového priestoru je 363 litrov, po sklopení zadných sedadiel jeho objem narastie až na 1 177 litrov. V pomere k udávanému objemu pôsobí viac veľkoryso – pohodlne sme sa doň počas testu zbalili štyria vrátane techniky. Jeho tvar je praktický, dobrý je aj prístup cez veľké piate dvere. Nakladacia hrana je umiestnená o čosi vyššie, než je samotná podlaha kufra.
Ak by vám to nestačilo a súčasne MG5 so základom v spaľovacom aute vás neoslovilo, máme pre vás dobrú správu. Výrobca avizoval príchod praktickejšej verzie kombi odvodenej od modelu MG4, teda vozidlo podstavené na čisto elektrickej platforme.
MG4 Electric Elegance: Infotainment a asistenčné systémy
Všetky varianty MG4 sú vybavené 7“ digitálnym prístrojovým štítom, ktorý je doplnený o centrálny displej infotainmentu. Ten môže byť v najvyššom výbavovom stupni Exclusive až 10,25-palcový a doplnený o vstavanú navigáciu.
Testované vozidlo v nižšom stupni výbavy teda nedisponovalo navigáciou, čo by samé o sebe nevadilo, keby sa nám podarilo sprevádzkovať aspoň zrkadlenie smartfónu. Napriek viacerým pokusom sme však úspech nezaznamenali, a tak sme boli odkázaní na použitie smartfónu samotného.
To je škoda, pretože inak bol aj tento základný infotainment prehľadný, najmä vo východiskovom rozložení má človek dostupné všetky potrebné položky.
Poteší aj adaptívny tempomat, ktorý je štandardom pre všetky verzie MG4. Ide o dobrého pomocníka najmä na dlhších cestách, na ktorých je pre vodiča príjemným spoločníkom.
Pohonné ústrojenstvo
Pohon vozidla zabezpečuje synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi, ktorý poháňa zadnú nápravu. V našom prípade ide o verziu s výkonom 150 kW (204 koní) a krútiacim momentom 250 Nm.
Vozidlu s neveľkou hmotnosťou cez cca. 1,7 tony poskytuje viac než dostatočnú dynamiku, a ani na diaľnici pri zaťažení štyrmi osobami a plným kufrom batožiny nestráca dych. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy je úplne dostačujúce a maximálna rýchlosť 160 km/h je pri elektromobiloch štandardom.
Test MG4 Electric Elegance: Batéria a nabíjanie
Tenká lítium-iónová batéria s kapacitou 64 kWh (využiteľná kapacita 61,7 kWh) v testovanom vozidle využíva katódu NMC (nikel-mangán-kobalt), vozidlo je však k dispozícii aj s menšou LFP batériou (51 kWh). Obe ponúkajú kompaktné rozmery, najmä čo sa týka ich hrúbky – tá je len 110 milimetrov.
Pre 64 kWh akumulátor výrobca udáva maximálny výkon DC nabíjania až 140 kW, vozidlo je zároveň vybavené 11 kW palubnou nabíjačkou. Pri DC rýchlonabíjaní výrobca sľubuje nabitie z 10 na 80 % SoC už za 26 minút.
Nabíjacia krivka
Nabíjacia krivka na verejnej nabíjacej stanici odhalila, že udávaný maximálny výkon DC nabíjania je reálne dosiahnuteľný, pri čom vrcholí niekde pri 55 % stavu nabitia batérie (SoC). Následne začína celkom rýchlo klesať, avšak až do cca. 75 % SoC sa pohybuje v okolí stále zmysluplných 55 kW.
Naopak nad 90 % SoC už vozidlo nemá zmysel ďalej nabíjať na rýchlonabíjačke, keďže nabíjací výkon dosahuje hodnoty AC nabíjania a posledné percentá nám klesli až niekam na úroveň 3,9 kW. Navyše sa nám ani pri opakovaných pokusoch vozidlo nepodarilo nabiť na viac než 97 % SoC, všetky nabíjačky sa v tom bode už vypli. Môžeme sa len domnievať, či ide o degradáciu batérie, alebo niečo iné (vozidlo malo v čase testu vyše roka od výroby a najazdených cca. 30 000 km).
Referenčné nabíjanie z 20 na 80 percent SoC trvá približne 22 minút. Výrobcom udávaná hodnota doby nabitia z 10 na 80 % za 0:26 hod sa dá považovať za reálnu.
Počas nášho hodinového nabíjania sa dojazd vozidla zvýšil z 58 km na 350 kilometrov. Dodatočných 200 kilometrov dojazdu sa nabilo za 20 minút, čo je rozumná hodnota.
Test MG4 Electric Elegance: Spotreba a dojazd
Nespornou výhodou vozidla je jeho spotreba, ktorá bola jedna z najnižších nameraných výsledkov na našom testovacom prímestskom okruhu. Pri vonkajšej teplote 11 stupňov Celzia sme odmerali aj bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo spotrebu 11,8 kWh / 100 km.
Tempo bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni vyše 500 kilometrov, výrobca udáva podľa kombinovaného cyklu WLTP dojazd 450 km, v mestskom cykle až 579 kilometrov.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - zimné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Citroen ë-C4 X | 11,2 kWh / 100 km | 413 km | 12 °C |
Fiat 600e | 11,3 kWh / 100 km | 450 km | 12 °C |
MG4 Electric Elegance | 11,7 kWh / 100 km | 527 km | 11 °C |
Hyundai Ioniq 6 Premium | 11,8 kWh / 100 km | 627 km | 10 °C |
Škoda Enyaq 85 | 12,9 kWh / 100 km | 597 km | 7 °C |
Jeep Avenger | 13,1 kWh / 100 km | 387 km | 7 °C |
Volkswagen ID.7 Pro | 13,7 kWh / 100 km | 562 km | 5 °C |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 13,8 kWh / 100 km | 558 km | 7 °C |
Hyundai Kona Electric | 14,2 kWh / 100 km | 461 km | 12 °C |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 15,1 kWh / 100 km | 510 km | 12 °C |
Kia EV6 GT | 15,3 kWh / 100 km | 474 km | 21 °C |
BMW i5 M60 xDrive | 15,8 kWh / 100 km | 514 km | 10 °C |
Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC | 15,8 kWh / 100 km | 573 km | 12 °C |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 4 °C |
Cupra Tavascan 4Drive | 16,0 kWh / 100 km | 481 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQE 350 SUV 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 566 km | 15 °C |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 16,7 kWh / 100 km | 383 km | 4 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC | 18,0 kWh / 100 km | 108 km (Plug-in hybrid) | 16 °C |
Renault Kangoo EV45 | 18,4 kWh / 100 km | 245 km | 8 °C |
Porsche Cayenne E-Hybrid | 23,3 kWh / 100 km | 94 km (Plug-in hybrid) | 10 °C |
Dobrú spotrebu sme namerali aj na diaľnici, kedy sme trasu Bratislava-Žilina na hornej hranici limitov 110 km/h (BA-TT) a 130 km/h (TT-ZA) absolvovali pri spotrebe 21,6 kWh / 100 km, teplota sa pohybovala medzi 7 a 8 stupňami Celzia. Katastrofu neznamená ani vyššia záťaž, s MG sme absolvovali vyše 200 kilometrov dlhú trasu z Turčianskych Teplíc v štyroch osobách a plnom batožinovom priestore (takže niekde na hranici maximálneho zaťaženia) za príjemných 18,5 kWh / 100 km, ide však o mix okresky (TR-ZH) a diaľnica (ZH-BA), tempomat bol nastavený na 115 km/h.
Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 287 x 1 836 x 1 504 mm, rázvor 2 705 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 726 kg |
Celková hmotnosť | 2 113 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 500 kg nebrzdený, 500 kg brzdený |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,27 |
Maximálny výkon elektromotora | 150 kW (204 k), pohon zadnej nápravy |
Krútiaci moment | 250 Nm |
Udávaný dojazd (WLTP) | 450 km |
Maximálna rýchlosť | 160 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,9 s |
Kapacita batérie | 64 kWh (61,7 kWh využiteľných) |
Výkon DC nabíjania | 140 kW |
Výkon palubnej nabíjačky | 11 kW |
Objem batožinového priestoru | 363 l / 1 177 l |
Cena testovaného vozidla | 38 090 € |
Test MG4 Electric Elegance: Cena, výbava a konkurencia
Ponuka MG4 je relatívne široká a zároveň jednoduchá. Obsahuje tri stupne výbavy, výkonu a kapacity batérie. Jediným možným príplatkom je farba (všetky okrem bielej sú za príplatok 600 €), prípadne je k dispozícii ponuka príslušenstva. Základný výbavový stupeň Emotion štartuje na cenovke 32 990 eur (s akciovým bonusom 1 800 € sa cena zníži na 31 190 eur), pri čom je skombinovaný so základným 125 kW elektromotorom a LFP akumulátorom s kapacitou 51 kWh. Už v základe má vozidlo adaptívny tempomat, automatické prepínanie diaľkových svetiel, 7″ digitálny prístrojový štít, automatickú klimatizáciu, zadné parkovacie senzory, či 17″ disky z ľahkých zliatin.
Nami testovaná verzia Elegance začína na sume 37 490 eur, pri čom obsahuje 11 kW palubnú nabíjačku, elektromotor posilnený na výkon 150 kW a batériu NMC s kapacitou 64 kWh. V samotnej výbave veľký rozdiel nie je, možno spomenúť kožou obšitý volant či aktívnu mriežku chladiča.
Vrcholný výbavový stupeň Exclusive sa kombinuje so 64 kWh aj 77 kWh batériou, v prípade druhej menovanej je výkon elektromotora navýšený na 180 kW. Za príplatok 2 510 eur človek dostane navigáciu s 10,25″ displejom infotainmentu, tepelné čerpadlo, wi-fi hotspot, vyhrievané predné sedadlá aj volant, 360° panoramatickú parkovaciu kameru a 18″ disky z ľahkých zliatin.
Konkurenciu z tradičných európskych značiek nájdeme napríklad vo Volkswagene ID.3. V prípade čerstvo predstavenej verzie MG4 XPOWER (cena od 45 000 eur) svojim výkonom 435 koní prekoná aj Cupru Born VZ.
Hatchbacky Opel Astra Electric či jej koncernový súrodenec Peugeot e-308 tiež spadajú do podobnej cenovej hladiny.
Galéria
Záverečné hodnotenie
MG4 je solídny a priestranný elektrický hatchback, ktorý je dostupný za rozumné peniaze. Nadšencov najnovších technológii síce neohúri, na normálne použitie ale bohato postačuje a pre bežnú slovenskú rodinu výborne poslúži aj ako jediné auto v rodine. Pozitívne nás prekvapil najmä kvalitou spracovania, ktorá nijako nezaostáva za porovnateľnými európskymi elektromobilmi podobnej veľkostnej a cenovej kategórie.