Ďalší týždeň so sebou prináša ďalší test elektromobilu. Tentokrát sme na vyskúšanie dostali auto od spoločnosti, ktorá má svoje sídlo v Číne, no korene má vo Veľkej Británii. Ide o novú verziu elektromobilu MG4, ktorá prichádza s prívlastkom XPower. To v jednoduchosti znamená, že ide o jeho najvýkonnejšiu verziu, ktorá prináša viacero zmien. Toto je test MG4 XPower.
Plusy a mínusy
✅
- Dizajn
- Výkon
- Pohodlie
❌
- Infotainment a odozva
- Menší kufor
- Použité materiály
MG4 XPower môžete mať za 570€ mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.
Test MG4 XPower: Cena, výbava a konkurencia
Základné MG4 si dokážete vo výbave Emotion zakúpiť už od 32 990 €, pričom dostanete výkon 125 kW a kapacitu batérie 51 kWh. V nami pred časom testovanej výbave Elegance je potom od 37 490 €, pričom má vyšší výkon 150 kW aj väčšiu kapacitu batérie – 64 kWh. My sme ale testovali verziu XPower, ktorej cenníková cena je už od 45 000 €, pričom momentálne ponúkajú aj bonus 1 800 €.
V tejto verzii prichádza s dvomi elektromotormi a systémovým výkonom maximálne 320 kW/435 koní. Batéria je rovnaká ako pri Elegance, a to 64 kWh. Vo výbave nájdeme napríklad 18″ kolesá, LED svetlomety, tepelné čerpadlo, adaptívny tempomat, či elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča. Za našu špeciálnu farbu Racing Green by ste si priplatili 600 €, no na výber je aj modrá, oranžová, či ďalšie farby.
V tejto cenovej kategórii nájdeme napríklad Renault Megane E-Tech, ktorý ponúka dojazd okolo 450 km a jeho cena sa pohybuje okolo 46 700 €. Ďalej môžeme spomenúť rozmerovo o niečo väčší Hyundai Ioniq 5, ktorý ponúka nielen futuristický dizajn, ale aj dojazd okolo 480 km. Cena začína okolo 47 490 €. Dizajnovo veľmi podobným modelom je aj Kia EV6. S cenou od 46 990 € a dojazdom vyše 450 km, EV6 ponúka vynikajúci výkon a moderné technológie. Taktiež sa vyrába aj v športovej verzii EV6 GT.
Test MG4 XPower: Parametre
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 287 x 1 836 x 1 516 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 878 kg |
Celková hmotnosť | 2 261 kg |
Výkon | 320 kW (435 k) |
Krútiaci moment | 600 Nm |
Poháňaná náprava | Obe (AWD) |
Kapacita batérie | 64 kWh |
WLTP dojazd | 385 km |
Maximálny DC nabíjací výkon | 142 kW |
Výkon palubnej AC nabíjačky | 6,6 kW |
Objem batožinového priestoru (vzadu/vpredu) | 363 / 0 litrov |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 3,8 s |
Čas nabíjania z 10 na 80 % | 24 min |
Cena testovaného vozidla | 43 800 eur |
Interiér a exteriér
Za mňa bol interiér celkom jednoduchý, no nie až tak, ako u Tesly. Tam nájdeme len jeden displej a pár tlačidiel na volante, tu bolo toho trošku viac. Oproti Tesle však vyzeralo MG4 dosť lacno, najmä čo sa týka infotainmentu. Veľmi jednoduchý softvér, nie veľmi responzívne rozhranie a k tomu nie veľmi pekný displej s hrubými rámikmi. Dôležité ovládanie nájdeme aj na volante, ktoré už pracuje o čosi rýchlejšie. Celkový dizajn infotainmentu je ale veľmi monotónny.
To znamená, že mi trvalo nejaký čas, kým som zistil, ako sa jednotlivé procesy prepínajú. Vyskúšal som si aj, aké je to voziť v aute piatich ľudí, vrátané jedného dieťaťa v sedačke. Nebolo to nič ideálne, ale dá sa to. Ak by sme mali do 180 cm, dalo by sa to zvládnuť aj príjemnejšie, ja mám 194 cm a celkom som sa potrápil. Miesta vzadu je však prekvapivo dosť oproti tomu, ako toto auto vyzerá z vonkajška, a vlastne aj jeho rozmerom. Aj keď teraz už viem, že to išlo na úkor kufra, ktorý má len 363 litrov.
Čo musím pochváliť, sú sedačky, ktoré sú dizajnovo veľmi pekne spracované, a zároveň veľmi príjemné na sedenie. Sedadlo šoféra bolo dokonca elektricky nastaviteľné vo viacerých smeroch, sedadlo predného spolujazdca je nastaviteľné len manuálne. Ako materiál vo vnútri prevládal plast, čo zodpovedá aj cenovej hladine vozidla. Za mňa menej vkusné je aj koliesko namiesto riadiacej páky, ktoré niekedy zareagovalo tak, ako som presne nechcel, a namiesto D zaradilo N a podobne.
Zvonku zaujme najmä nádherná matná zelená farba, ktorá je veľmi špecifická pre túto verziu. Ako môžete vidieť na fotografiách, nechýbajú športové a aerodynamické tvary, pričom koeficient odporu vzduchu je 0,27. Vzadu dokonca nájdeme predelený spojler, či nádherné vystúpené svetlomety. Vtipne vyzerá zadný stierač, ktorý podľa mňa zotiera tak 30 % zadného skla. Športový vzhľad dotvárajú aj oranžové kryty brzdového obloženia, ktoré sú krásne kontrastné s použitou zelenou farbou.
Test MG4 XPower: Jazda, výkon a rekuperácia
Čo sa týka štandardnej jazdy, tá je úplne pokojná. Auto pekne sedí na ceste a pohon AWD sa stará o to, že ani s vyšším výkonom auto na ceste nestráca priľnavosť. Tento model bol síce predstavený v nedávnej dobe, no stále nemal zabudované upozornenie na prekročenie rýchlosti, ktoré mi tam vyslovene vôbec nechýbalo. Problém boli iní asistenti. Napríklad Lane Keeping Assist, ktorý pískal zakaždým, keď som sa čo i len priblížil k čiare na ceste. Nič by som nepovedal, keby som jazdil po nej alebo ju prekročil.
Štandardne, ešte pred začatím jazdy, som tak zakaždým túto vymoženosť vypínal. Taktiež ma nepotešil adaptívny tempomat, ktorý sa zapínal tlačidlami na volante. Problémom bolo, že pri jazde na diaľnici, aj keď bol nastavený napríklad na 120 km/h, tak v každej zákrute zbytočne pribrzďoval, niekedy aj na 100 km/h. Toto bolo nezmyselné a dosť ohrozujúce najmä pri predbiehaní na diaľnici, kedy som sa po určitom čase vyhýbal použitiu tempomatu a radšej auto ovládal kompletne sám.
Spomeniem aj to, že pri tempomate môžete na pár sekúnd pustiť ruky z volantu, no často sa mi stávalo, že aj pri viditeľných čiarach a dobrej celkovej viditeľnosti, sa auto rozhodlo funkciu vypínať niekedy už v druhej/tretej zákrute. Inak ale ostatné systémy fungovali veľmi dobre a bol som s nimi spokojní. Na tomto ale musí spoločnosť ešte dosť zapracovať.
Výkon 435 koní je citeľný a zrýchľovanie je príjemne plynulé. V niektorých situáciách je takýto výkon skvelý, väčšinu času ho ale ani nevyužijete, pokiaľ nie ste nejaký pretekár. Mne sa ale v tomto smere páčil. Môžete si dokonca v nastaveniach auta vybrať, akou intenzitou chcete zrýchliť, keďže tu nájdete režimy Snow, Eco, Normal, Sport a Custom, kde si viete nastaviť viacero faktorov, ako napríklad odozvu volantu a podobne.
Nastaviť sa dá aj intenzita rekuperácie, ktorá je automaticky zapnutá už v režime “D”. Sú tu až 4 možnosti nastavenia intenzity “brzdenia motorom” po pustení plynového pedálu. Zaujímavosťou je aj to, že v maximálnom režime vám auto úplne nezastaví, no je tu aj slider pri možnosti One Pedal Drive, ktorý túto funkciu aktivuje, a vy tak môžete šoférovať za použitia len jedného pedálu.
Batéria a nabíjanie
Táto kategória je pri našom elektromobile v skutku zaujímavá, no zároveň neoslňuje. Batéria má celkovú kapacitu 64 kWh, pričom využiteľných je z toho 61,7 kWh. To je takým štandardom dnešných elektromobilov tejto triedy. Mnou naposledy testovaná Tesla Model S s výkonom 1 020 koní mala napríklad 100 kWh batériu, to je ale jeden z tých najdrahších elektromobilov na trhu.
Maximálny nabíjací výkon potom výrobca udáva na 142 kW, pričom vyskúšať sme si to boli v najmodernejšom nabíjacom hube od ZSE Drive. Tu sme auto káblom pripojili k 400 kW nabíjacej stanici a výsledky môžeme vidieť na grafe. Maximálny výkon bol 140,1 kW, pričom peak sme dosiahli pri nabití na 50 %. Celkovo sme nabíjali z 14 na 90 %, pričom auto prijalo 49,5 kWh energie a nabíjalo sa 43 minút. Z 20 na 80 % sme sa dostali za 24 minút a priemerný nabíjací výkon počas celého nabíjania bol 70,1 kW.
Test MG4 XPower: Spotreba a dojazd
Už tradične sme sa pri teste zamerali aj na tieto dve hodnoty, a to pri viacerých možných podmienkach. Zobrali sme ho napríklad na náš testovací okruh, kam berieme všetky nami testované elektromobily a plug-in hybridy. Aj keď nám počasie neprialo, pršalo, a bolo chladno, nemusí sa za svoj výkon hanbiť. Na prímestskom okruhu sme namerali spotrebu 14,1 kWh/100 km pri 10 °C. V tabuľke si môžete pozrieť, medzi ktorými modelmi sa umiestnilo.
Cestovali sme aj na diaľnici, kde to nebolo zlé, no nebola to ani žiadna sláva. Tu sa prejavila horšia aerodynamika oproti sedanom či liftbackom. Pri priemernej rýchlosti 120 km/h, s minimálnym spomaľovaním/zrýchľovaním nám displej ukazoval spotrebu 23,5 kWh/100 km. Vyskúšali sme aj maximálnu povolenú diaľničnú rýchlosť – 130 km/h, pričom tu spotreba vyskočila až niekde na 28 kWh/100 km. V meste sa naša spotreba pohybovala na úrovni 17 kWh/100 km a pri ceste do Viedne po okreskách to bolo 17,8 kWh/100 km.
Dojazd je výrobcom udávaný 380 kilometrov, čo by malo v pohode stačiť väčšine nášho obyvateľstva, keďže málokedy chodíme trasy dlhšieho charakteru na dennej báze. V meste a okolí by sme tak aj v nepriaznivom počasí podľa prepočtu vedeli prejsť okolo 360 km, zatiaľ čo na diaľnici 262 km.
Galéria
Test MG4 XPower: Záverečné hodnotenie
MG4 XPower je veľmi zaujímavá verzia klasického elektromobilu. Má určite svoje plusy aj mínusy a ostáva na zákazníkoch si zvoliť, čo vlastne od elektroauta očakávajú. Mne sa páčil najmä jeho dizajn, výkon a celkové pohodlie aj pri dlhšej ceste. Spomenúť môžem aj veľmi zaujímavý a najmä prispôsobiteľný prejav audiosústavy. Čo by som určite vymenil, je koliesko namiesto riadiacej páky, s ktorým som sa nestihol úplne skamarátiť a niekedy som nerozumel, prečo namiesto N nechce zaradiť D aj na viacero pokusov.
Cena odpovedá tomu, aké materiály boli použité. Nečkajte nič extra prémiové, no na bežné jazdenie to bude stačiť. Ak by som musel niečo vymeniť, určite by to bol stredový displej, ktorý je dizajnovo nevkusný a najmä odozva na dotyk často zaostáva. Poteší naopak ovládanie na volante, na ktoré systém reaguje hneď. Nie je to auto pre 4 vysoké dospelé osoby, no ak máte priemernú výšku, bez problémov sa doň vojdete.