Po roku sme sa opäť mohli bližšie pozrieť na auto, ktoré je snom mnohých. Ide o ikonu ciest, ku ktorej ale neodmysliteľne patrí aj spaľovací motor. Na test sa k nám dostal nový elektromobil Mini Cooper SE
Spaľovací motor by ste v tejto verzii hľadali len márne. Zmena v podobe výmeny spaľovacieho motora za elektrický sa niektorým môže zdať ako príliš drastická, no nemusí to byť úplne tak. Je pravdou, že plne elektrické MINI je úplne iné MINI ako štandardne poznáme, no zároveň ide o šialene zábavnú kombináciu. Elektromobil MINI Cooper SE sme testovali aj minulý rok, kedy išlo o pomerne čerstvú novinku. Či už ide o klasickú alebo elektrickú, pohľady okoloidúcich putá rovnako.
Nie vždy totiž prechádzate okolo ľudí v takom prostredí, kedy je zreteľne počuť, že ide o elektromobil. MINI na túto zmenu upozorňuje nielen tichom, ale aj svojským „vesmírnym zvukom”. Keď ale k takej situácii príde, ľudia zrazu spozornejú a autu venujú o niečo viac pohľadov. Nová verzia si drží svoj typický vzhľad, ako aj znaky odkazujúce na elektrické srdce. V MINI sa ale nesnažia na všetky strany kričať, že toto je elektromobil.
Upozorňujú na to len detailmi, ktoré sa nachádzajú na kryte nabíjacieho konektora a vzadu. Ide o znak elektrickej zástrčky. Po dizajnovej stránke sa ale predsa len rozhodli zasiahnuť a zopár zmien je naozaj viditeľných.
Batéria a dojazd
Podľa údajov v papieroch je nové MINI Cooper SE identické s predchádzajúcim modelom. V podlahe je uložená batéria s totožnou kapacitou, ktorá ale zabezpečuje o niečo vyšší dojazd. Celková kapacita batérie je 32,6 kWh, z čoho je využiteľných 28,9 kWh. Podľa americkej normy EPA je dojazd pôvodnej verzie 177 kilometrov, no pri aktuálnej sa toto číslo podarilo dostať na 183 kilometrov. Ide o malý rozdiel, ktorý ale môže mať význam. Na podobné medzigeneračné zmeny sme zvyknutí.
Automobilky iba zdokonaľujú to, s čím už dlhšie pracujú a vďaka tomu prinášajú ešte lepšie výsledky. Ja som s MINI spravil viacero testov a za týždeň jazdenia som s ním absolvoval takmer 1000 kilometrov. Už z prvých jázd mi však bolo jasné, že nová generácia je určite efektívnejšia. Nie výrazne, ale mierny rozdiel tu je, čo je určite príjemný a vítaný bonus. MINI z pohľadu elektrickej architektúry vychádza z BMW i3 a vidieť to aj na nabíjaní.
Možnosti nabíjania
MINI Cooper SE pre aktuálny rok sa nelíši ani v možnostiach nabíjania. Oceňujem však vyššie štandardy BMW pri elektrických modeloch s ohľadom na palubnú nabíjačku. Síce pri plug-in hybridoch sa stále potkýnajú o základnú palubnú nabíjačku, v MINI je štandardom trojfázová s výkonom 11 kW. Vďaka tomu sa batéria dokáže nabiť z 0 na 100 percent už za menej ako 3 hodiny, čo je naozaj super. Pri rýchlom nabíjaní netrhajú rekordy a ani im to nemám za zlé. Pre malú batériu s prehľadom postačuje nabíjací výkon 50 kW. MINI na oficiálnom webe uvádza, že nabitie batérie na 80 percent kapacity zaberie 35 minút, čo je pre auto tohto typu určite postačujúce.
Pri plnom nabití môžete pri kombinovanej jazde počítať s dojazdom okolo 200 kilometrov, takže za 30 minút si viete dojazd predĺžiť o asi 140 až 160 kilometrov. Samozrejme, MINI mohlo výkon nabíjania zvýšiť, no pri takomto aute to nepovažujem za nutné a toto nastavenie je plne postačujúce. Pri domácom nabíjaní je samozrejme možné siahnuť po wallboxe alebo klasickej zásuvke. Z bežnej zásuvky sa vám auto dokáže nabiť z 0 na 100 percent za necelých 13 hodín. Teda z večera do rána si bez problémov nabijete váš denný nájazd a ešte vám zostane aj veľmi dobrá rezerva. Ak rozmýšľate nad wallboxom, domáce nabíjanie bude pre vás ešte viac bezproblémové.
Krivka nabíjania
Nabíjaciu krivku sme síce minulý rok nerobili, no mám zopár archívnych fotografií ešte z minulého roka, kedy som si fotil nabíjanie. Keď si porovnám údaje na fotkách z nabíjacou krivkou nižšie, sú v podstate identické. Nie je to prekvapivé, keďže ide o totožnú batériu, no je dobré si to potvrdiť. Napríklad pri 72 percentách je nabíjací výkon, prúd a aj napätie zhodné s tým, ktoré mi zobrazovala nabíjacia stanica pri MINI Cooper SE minulý rok. Jediný rozdiel, ktorý vidím na tomto konkrétnom prípade je moment, kedy už auto znižuje výkon nabíjania. Pri staršom MINI sa výkon držal do 80 percent, tu začne klesať pri 74 percentách.
Síce ste pri tomto aute obmedzení na nabíjací výkon 50 kW, krivka nabíjania je z 0 na 74 percent takmer absolútne rovná. Výkon nabíjania síce na začiatku zakolíše, no následne iba postupne rastie. Tento stúpajúci výkon je spôsobený zvyšujúcim sa napätím nabitých batériových článkov. Keď sa pozriete na čiaru, ktorá zobrazuje nabíjací prúd, tá je absolútne rovná až do spomínaných 74 percent. Potom je už nabíjací výkon výraznejšie redukovaný a ak nutne nepotrebujete, tak nad 80 percent sa už naozaj neoplatí čakať a pokračujte v ceste ďalej.
Model | Maximálny výkon nabíjania | Čas nabitia 200 km WLTP |
---|---|---|
Audi e-tron GT | 262 kW | 8 - 12 minút |
Mercedes-Benz EQA | 113 kW | 20 - 25 minút |
Citroën ë-C4 | 100 kW | 21 - 26 minút |
Mercedes-Benz EQV | 113 kW | 25 - 30 minút |
MINI Cooper SE | 50 kW | 55 - 60 minút* *20 minút - 100 km WLTP |
Navigácia a funkcie infotainmentu
Infotainment je už pre MINI typický. Zasadený je do podsvieteného kruhu nad stredovou konzolou. Ambientné podsvietenie v tomto prípade informuje napríklad o nastavenej teplote klimatizácie modrou alebo červenou farbou. Možnosti využitia tohto dizajnového prvku je viac. V strede sa však nachádza klasický 8,8 palcový dotykový displej s navigáciou. Tá síce obsahuje aj nabíjacie stanice, nedokáže s nimi automaticky počítať na trase. Z tohto pohľadu je ich potenciál nevyužitý, čo je škoda. Síce som možnosť automatického plánovania zastávok pri navigácii neočakával, osobne by som túto funkciu považoval za nutnú pre lepší komfort.
Možnosti sú tu inak viac-menej štandardné a prehľadné. Ovládanie je pochopiteľne možné aj cez ovládač na stredovom paneli, no keďže displej nie je ďaleko, priama obsluha cez dotyk je o niečo viac intuitívnejšia. Funkcie ako rádio, prepojenie s telefónom alebo sledovanie spotreby fungujú úplne štandardne. Čo mi tu mierne chýbalo bolo Android Auto, ktoré je zo strany MINI stále ignorované. Podpora pre Apple CarPlay tu samozrejme bola, aj keď iba cez káblové zapojenie. Počas celého týždňa som nezaznamenal žiadne výpadky či záseky. Softvér tu fungoval plynulo a bez chýb.
Jednu drobnosť som si ale všimol na kokpite. V určitých situáciách, stalo sa mi to asi dvakrát, sa mi nezobrazovala spodná lišta, ktorá je určená pre údaje o nájazde, priemernej a okamžitej spotrebe či zostávajúcich percentách v batérii. V takých momentoch stačilo s autom zastaviť, úplne ho vypnúť, opätovne zapnúť a zase sa zobrazila.
Telefón a mobilná aplikácia
MINI Cooper SE má k dispozícii aj dva konektory na pripojenie mobilného telefónu. Ak máte iPhone, viete si auto prepojiť s mobilom aj cez spomínané Apple CarPlay. Na výber máteklasický USB-A konektor, ale k dispozícii je aj nové USB-C. Považujem za správne, že sa MINI neuponáhľalo a hneď všetky konektory nevymenili za USB-C. Takto máte väčšiu flexibilitu a kompatibilitu aj s vašou staršou výbavou. Miesto pre samotné odloženie mobilného telefónu tu veľmi nie je, takže ja ako majiteľ smartfónu s Androidom som mal situáciu o to komplikovanejšiu.
Používal som Android Auto a zároveň som telefón nemal kde dať. Jediné ako-tak vhodné miesto je to určené pre fľaše. Síce svoj účel plní, ale nie stopercentne. MINI Cooper SE je možné ovládať aj cez mobilnú aplikáciu MINI, ktorá je veľmi dobre spracovaná. Úprimne, čakal som horšie spracovanie, no opak je pravdou. Aplikácia je veľmi jednoduchá a prehľadná. Všetky základné funkcie sú na dosah a vstup do aplikácie je chránený buď heslom alebo odtlačkom prsta. Auto môžete jednoducho odomknúť alebo zamknúť, zapnúť svetlá, zatrúbiť alebo zapnúť klimatizáciu/kúrenie.
Rovnako tak ho viete lokalizovať cez GPS a taktiež máte dobrý prehľad o nabíjaní. Ak sú náhodou otvorené dvere alebo okná, aplikácia vás na to upozorní, že niečo nie je v poriadku. Samozrejme, máte tu tiež prehľad o servisných intervaloch a prehliadkach. Nejak takto si predstavujem funkčnú mobilnú aplikáciu pre auto. S prehľadnou grafikou a dôležitými funkciami na dotyk prsta.
Jazda a jazdné vlastnosti
Plne elektrické MINI si dokázalo získať pozornosť okolia aj vďaka jazdnej dynamike. Plne elektrický pohon v takto malom aute znamená radosť z jazdy za každých podmienok. Auto sa na ceste správa ako motokára, čomu určite pomáha ja tvrdší podvozok. Okamžitá reakcia na plynový pedál a rovnako rýchly nástup výkonu a krútiaceho momentu robí jazdu veľmi zábavnou.
Elektrický motor poháňa prednú nápravu. Výkon elektrického motora je 135 kW s krútiacim momentom 270 Nm a MINI dokáže rozbehnúť z 0 na 100 km/h už za 7,3 sekundy, Maximálna rýchlosť je obmedzená na 150 km/h. Jazdný zážitok si samozrejme môžete upravovať podľa vašich predstáv a potrieb pomocou jazdných režimov. Na výber máte režimy Sport, Mid, Green a Green +, ktoré svoje nastavenie už naznačujú z názvu.
Športový režim má svoj typický prejav, no rozdiel oproti štandardnému nie je až taký dramatický. Aj z tohto dôvodu som jazdil väčšinou v režime Mild a občas som prepínal na Sport. Režimy Green a Green + som nikdy nepotreboval zapnúť, no ich účel je jasný. Ekonomickejšia a úspornejšia jazda, ktorá zároveň znamená aj vyšší dojazd. S dobrou spotrebou sa mi ale darilo jazdiť aj pri plnom komforte, nakoľko teplota bola v daný týždeň ideálna.
MINI je v elektrickej verzii typické silnou rekuperáciou, ktorá umožňuje dobre známu jazdu jedným pedálom. Keď som MINI testoval po prvýkrát ešte minulý rok, musel som si naozaj zvykať. Trvalo mi to zopár kilometrov, no napokon som si túto vlastnosť obľúbil. Ja mám osobne radšej, ak si viem auto nastaviť podla seba. MINI neponúka možnosť pre úplne vypnutie rekuperácie, dá sa iba znížiť jej intenzita. Pri aktuálnom teste MINI som si už na tento spôsob rekuperácie nemusel zvykať a takýto spôsob jazdy som si naopak dokázal užiť. Rekuperáciu považujem za dôležitú a veľmi dobrú funkciu, no MINI je v tomto smere dosť rázne.
Mimochodom, rád sa s nastavením rekuperácie hrám, takže by som ocenil lepšie umiestnenie prepínača ako pod stredovým displejom.
Interiér a exteriér
Nové elektrické MINI je v aktuálnej verzii v podstate identické vo vnútri. Autu stále zostávajú typické prvky v interiéri, ktorých je skutočne mnoho. Základom je displej uložený do kruhového výrezu. Ten je obtiahnutý LED pásom, ktorý slúži nielen ako ambientné podsvietenie interiéru, ale aj ako informačný prvok. Pás totiž mení farbu napríklad pri nastavovaní teploty a podobne. Ďalším typickým prvkom je volant alebo jednoduchý kokpit, ktorý je tvorený kombináciou analógových ručičiek s digitálnym displejom.
Takýchto detailov je tu naozaj obrovské množstvo a v MINI sa ich stále držia. Spomenúť môžem aj štýlové ovládanie funkcií cez prepínače. Tie vyzerajú ako keby ich vytiahli rovno z lietadla. V nami testovanej verzii samozrejme nechýbalo spomínané ambientné podsvietenie, ktorého farba sa dala meniť práve cez takýto prepínač nad stredovým spätným zrkadlom. MINI si stále zachováva svoj štýl, no zároveň vodičovi ponúka úplne odlišné emócie ako pri klasickej verzii so spaľovacím motorom.
Elektrické mini je dostupné len v dvojdverovej verzii, no nastupovanie na zadné sedadlá nebolo problémové. Síce to znižuje komfort, ale toto nie je rodinné auto určené na jazdy na dovolenky, ale skôr ako víkendová oddychovka a mestské žihadlo na každý deň. Auto som testoval aj so štyrmi dospelými osobami na palube. Áno, opäť by som sa mohol dostať k tomu, že komfortné to určite nebolo, avšak na krátke trasy sa to bez problémov zvládnuť dá. Na druhú stranu, ak má vodič 190 centimetrov, za seba si môže dať maximálne detskú sedačku.
Čo sa týka exteriéru, dizajnéri citeľne zmenili vzhľad prednej masky. Samotná maska a dolný prieduch už nie sú oddelené, ale minimálne na pohľad sú jednotné. Inak je zostatok na vozidle takmer totožný a rozdiely sú skôr v malých detailoch, prípadne ide o vec doplnkovej výbavy. V nami testovanej verzii sme mali plnohodnotné LED adaptívne svetlomety, ktoré si svoju funkciu výborne plnili počas jazdy v noci.
Test spotreby – kombinované trasy a mesto
Elektrické MINI som testoval na už pomerne štandardnom mestskom okruhu v rámci Trnavy. Kombinované trasy boli v rámci týždňa viaceré, no ako reprezentatívnu som zvolil jazdu cez Oravu a Liptov. Išiel som cestu z Dolného Kubína cez Ružomberok smerom na Bešeňovú a hore okolo Liptovskej Mary. Celú nádrž som však neprešiel a po pár kilometroch som sa vracal naspäť, tentokrát už som ale minul Ružomberok a zvolil som trasu cez Likavku.
Pokračoval som mierne kopcovitým terénom cez Dolný Kubín do Oravského Podzámku, odkiaľ som sa vrátil už naspäť do Dolného Kubína. Celkovo som takto prešiel 95 kilometrov a to pomerne svižným tempom. Teplota vonku sa pohybovala okolo 20 stupňov a dokonca pár kilometrov aj výraznejšie pršalo. Na tejto ceste je dôležité predovšetkým to, že auto bolo po celý čas plne obsadené. Túto trasu som absolvoval so štyrmi dospelými osobami, pričom priemerná spotreba sa zastavila na 12,7 kWh / 100 km. Auto sa tak muselo vysporiadať s váhou navyše, no aj napriek tomu mu to nerobilo problém a spotreba je veľmi dobrá.
Na spotrebu v meste som bol zvlášť zvedavý, keďže ide o drobné auto a teplota vonku sa v čase testu šplhala cez 30 stupňov. Jazdiť som chcel v plnom komforte bez obmedzení, takže som mal zapnutú klimatizáciu s teplotou nastavenou na 23 stupňov. Spotreba sa spočiatku držala na vyšších hodnotách, ale po niekoľkých plynulých úsekoch bez častého brzdenia a rozbiehania začala klesať. Už po desiatich kilometroch sa viac-menej stabilizovala a bolo mi jasné, že už výraznejšie neklesne.
Nakoniec som jazdu ukončil po 15 kilometroch, s priemernou rýchlosťou 29 km/h a so spotrebou 10,1 kWh / 100 km. Občas sa spotreba v závere dostala aj pod 10 a je možné, že po pár ďalších kilometroch by sa tu aj udržala, no rozdiel by bol už iba minimálny. V tabuľke mestskej spotreby zatiaľ vedie MINI, a to aj napriek tomu, že sme zatiaľ jazdili s najvyššou priemernou rýchlosťou
Model | Priemerná rýchlosť | Priemerná teplota vzduchu | Priemerná spotreba |
---|---|---|---|
MINI Cooper SE | 29 km/h | 30 - 32 °C | 10,1 kWh / 100 km |
Citroën ë-C4 | 22 km/h | 14 - 17 °C | 18,8 kWh / 100 km |
Volkswagen ID.4 | 21 km/h | 7 - 8 °C | 19,3 kWh / 100 km |
Test spotreby – jazda po diaľnici
Na test diaľničnej spotreby som si opäť zvolil aj trasu z Trnavy do Žiliny. Nakoľko je MINI skôr auto do mesta, zodpovedá tomu aj celková kapacita batéria. Tá prirodzene neponúka vysoký dojazd, s ktorým by MINI dokázalo jazdiť dlhšie trasy bez nabíjania pri maximálnej povolenej rýchlosti. Nakoľko som túto trasu chcel prejsť bez nabíjania, na tempomate som nastavil rýchlosť 110 km/h.
Z Trnavy som vyrazil s 97 percentami a odhadovaným dojazdom 165 kilometrov. Do cieľa k nabíjačke GreenWay v Žiline je to približne 150 kilometrov, takže absolvovať túto trasu po diaľnici a bez nabíjania sa môže zdať ako odvážne. Ja som ale odhadovanému dojazdu a mojim výpočtom veril. Vonku bola v podstate ideálna teplota. Keď som vyrážal z Trnavy, bolo 26 stupňov a po príchode do Žiliny sa schladilo na 20. Samozrejme, po celý čas som mal zapnutú aj klimatizáciu.
K nabíjačke som dorazil po prejdení 152 kilometrov so spotrebou 15,8 kWh / 100 km. V batérii ešte zostalo 17 percent, čo podľa palubného počítača malo postačovať na ďalších 28 kilometrov jazdy. MINI Cooper SE by teda túto trasu zvládlo aj s mierne vyššou rýchlosťou. Keď sa pozrieme na čísla v tabuľke, tak nové MINI túto trasu zvládlo s nižšou spotrebou ako pred rokom. To je opäť veľmi dobrý výsledok, na ktorý môže mať vplyv aj o niečo vyššia teplota, no určite tu rozdiel spravila aj lepšia efektivita nového modelu.
Trnava - Žilina (140 km/h) | Trasa | Spotreba | Potrebných % | Teplota | Dojazd | Poznámka |
Mini Cooper SE (2020) | 157 kilometrov | 16,4 kWh / 100 km | 86 % | 19 - 21 °C | 160 - 170 km | 110 - 115 km/h |
Honda e | 142,7 kilometrov | 16,9 kWh / 100 km | 90 % | 30 - 33 °C | 150 - 160 km | 110 - 115 km/h |
Renault ZOE | 145 kilometrov | 19,3 kWh / 100 km | 69 % | 15 - 25 °C | 250 - 260 km | 130 km/h |
Mazda MX-30 | 158,5 kilometrov | 22,5 kWh / 100 km | 122 % | 0 - 9 °C | 120 - 130 kilometrov | 110 km/h, nový úsek D1 |
Nissan Leaf e+ | 149,6 kilometrov | 22,9 kWh / 100 km | - | 12 - 15 °C | 230 - 245 km | Práce na ceste |
Hyundai Kona Electric | 150,8 kilometrov | 23,4 kWh / 100 km | 50 % | 16 - 22 °C | 260 - 270 km | |
Peugeot e-208 | 143 kilometrov | 23,9 kWh / 100 km | 80 % | 3 °C | 170 - 180 km | 120 km/h, práce na ceste |
KIA e-Niro | 150 kilometrov | 24,5 kWh / 100 km | 52 % | 4 - 7 °C | 250 - 260 km | |
Citroën ë-C4 | 150 kilometrov | 24,9 kWh / 100 km | 89 % | 17 °C | 170 - 180 km | 130 km/h a spomalenie v závere až na 80 km/h |
Peugeot e-2008 | 150 kilometrov | 25 kWh / 100 km | 86 % | 7 °C | 170 - 180 km | 125 km/h, práce na ceste |
Volkswagen ID.3 | 150 kilometrov | 25,9 kWh / 100 km | 69 % | 7,5 - 11 °C | 210 - 220 km | Pršalo |
KIA e-Soul | 150 kilometrov | 26,3 kWh / 100 km | 57 % | 5 - 9 °C | 230 - 240 km | |
Mercedes-Benz EQA | 148 kilometrov | 26,8 kWh / 100 km | 61 % | 8 - 13 °C | 230 - 240 km | |
Audi e-tron GT | 152 kilometrov | 26,8 kWh / 100 km | - | 17 - 19 °C | 300 - 310 km | |
Škoda Enyaq iV 80 | 149 kilometrov | 27,8 kWh / 100 km | 57 % | 6 - 9 °C | 260 - 270 km | 20" pneu, s TČ |
Volkswagen ID.3 Max | 156 kilometrov | 27,9 kWh / 100 km | 80 % | 0 - 5,5 °C | 190 - 200 km | Zimné 20" pneu, bez TČ |
Audi e-Tron Sportback | 148,5 kilometrov | 28 kWh / 100 km | 51 % | 19 - 26 °C | 290 - 300 km | |
Volkswagen ID.4 Max | 149 kilometrov | 28,2 kWh / 100 km | 57 % | 6 - 9 °C | 260 - 270 km | 21" pneu, s TČ |
Mercedes-Benz EQC | 148 kilometrov | 28,9 kWh / 100 km | 54 % | 19 - 23 °C | 270 - 280 km | |
BMW iX3 | 149,1 kilometrov | 32,8 kWh / 100 km | 68 % | -5 - 1 °C | 215 - 225 km | |
Mercedes-Benz EQV | 144 kilometrov | 39,8 kWh / 100 km | 69 % | 3,5 - 7,5 °C | 210 - 220 km | |
Mini Cooper SE (2021) | 152 kilometrov | 15,8 kWh / 100 km | 80 % | 20 - 26 °C | 170 - 180 km | |
Citroën ë-Jumpy | 151 kilometrov | 31,8 kWh / 100 km | 78 % | 33 - 36 °C | 190 - 200 km | rýchlosť 137 km/h |
DongFeng Seres 3 | 151 kilometrov | 28,5 kWh / 100 km | 85% | 19 - 26 °C | 170 - 180 km | V závere 100 km/h, spotreba sa nedala resetovať |
Dobrou správou tiež je, že ukazovateľ dojazdu je primerane pesimistický a veľmi dobre dokáže interpretovať reálny dojazd. MINI pred cestou do Žiliny počítalo s dojazdom 165 kilometrov, no nakoniec sme namerali dojazd až do 180 kilometrov, a to na diaľnici. Za zmienku určite stojí, že s MINI som cez týždeň často jazdil medzi Trnavou a Bratislavou po diaľnici, takže na takúto menej efektívnu jazdu sa naučil aj ukazovateľ dojazdu. Spotreba sa na tejto trase vždy pohybovala okolo hodnoty 14 kWh / 100 km, čo je stále veľmi dobré.
Záverečné hodnotenie
MINI Cooper SE je v novej verzii opäť veľmi zaujímavý elektromobil, ktorému nerobí problém jazda nielen v meste, ale aj po Slovensku. Vďaka rýchlemu nabíjaniu s výkonom do 50 kW a plochej krivke nabíjania je možné absolvovať trasu aj na stredné Slovensko alebo na východ bez zásadných problémov. Pravdou ale je, že v meste mu to prirodzene svedčí najviac, kde sa dokáže odmeniť nízkymi nákladmi na prevádzku. Elektrické MINI má veľké množstvo plusov, no jedno zásadné mínus, ktorým je vyššia cena.
Konkurencia je v tejto kategórii iba minimálna. Asi najbližšie k MINI je nový FIAT 500e, ktorý sme ale zatiaľ netestovali.
Cena nami testovaného elektromobilu MINI Cooper SE bola 42 070 €.
Plusy:
+ Veľmi dobré jazdné vlastnosti elektrického pohonu
+ Tvrdší podvozok a skvelý pocit z jazdy
+ Spracovanie interiéru, doplnky
+ Použiteľné aj vo štvorici
+ Efektivita a dojazd vzhľadom na veľkosť batérie
+ Stabilný výkon nabíjania
Mínusy:
– Menej dostupná cena
– Absencia Android Auto