MojElektromobil

Možno sa to nezdá, no od predstavenia prvého Mini Countryman už uplynulo 14 rokov. Po prepočítaní na približne sedemročný modelový cyklus sa dostávame k výsledku, že v súčasnosti je čas na príchod tretej generácie. Práve tú dopodrobna predstaví test Mini Countryman SE ALL4.

Napriek už celkom slušnej histórii ide o stále celkom neopozeraný model, na našich cestách sa s nimi najmä mimo Bratislavy často nestretávame. Zatiaľ čo v druhej generácii si odbila premiéru elektrifikácia pohonnej sústavy vo forme plug-in hybridu (nabíjateľného z elektrickej siete), novinka prichádza hneď od počiatku aj ako čistý elektromobil.

test elektricke mini countryman se all4
Test Mini Countryman SE ALL4

Ako zaujímavosť môžeme spomenúť, že zatiaľ čo prvá generácia Countrymana merala na dĺžku menej než aktuálna Škoda Fabia; nový Countryman sa svojimi rozmermi radí niekde medzi BMW X3 a BMW X5 prvej generácie. Tak veľmi narástli autá za posledných 15-20 rokov.

Žiada sa nám ešte spomenúť aj krajinu pôvodu tohto veľkého malého auta. Na rozdiel od jeho menších súrodencov Mini Cooper a Mini Aceman vyrábaných v Číne sa totiž Countryman vyrába v nemeckom závode BMW v Lipsku. Netreba sa teda obávať, že by sa ho nejako dotkli clá zavedené Európskou komisiou.

Test Mini Countryman SE ALL4: Karoséria a jazdné vlastnosti

Dizajn karosérie jednoznačne zapadá do súčasného modelového jazyka – aby aj nie, keď za uplynulý rok automobilka generačne obmenila celú modelovú paletu. V prípade modelu Countryman hovoríme o najväčšom Mini (aký paradox). Svojimi rozmermi zapadá medzi kompaktné SUV.

elektromobil Mini Countryman SE ALL4 test
Mini Countryman SE ALL4

Už na prvý pohľad je v porovnaní s menšími súrodencami badateľný dlhý zadný previs, ktorý tu je najmä za účelom zväčšenia batožinového priestoru. Dizajnérom sa ho však podarilo pekne zapracovať do celkového konceptu, a tak nepôsobí nijako rušivo či disproporčne.

Medzigeneračne Countryman poriadne narástol. Najviac na dĺžku, o približne 13 centimetrov. Okrem toho sa však natiahol aj do výšky o cca. 10 centimetrov. Vysoká stavba karosérie zapríčiňuje, že auto pôsobí na pohľad masívne.

recenzia Mini Countryman SE ALL4
Bočný pohľad na nové elektrické Mini Countryman

Napriek tomu ale vôbec nie je ťažkopádne. Nastavenie podvozka je naladené do veľmi príjemného stavu, kedy je vozidlo ešte stále komfortné, no ponúka aj solídne jazdné vlastnosti priam až so športovým nádychom.

Aj napriek vyššej karosérii sú bočné náklony len minimálne – na tom má určite podiel aj nízke ťažisko vďaka akumulátoru v podlahe. S vozidlom sa všeobecne jazdí veľmi príjemne, netreba s ním bojovať a zároveň poskytuje dostatočnú spätnú väzbu pre vodiča.

Test Mini Countryman SE ALL4: Interiér a batožinový priestor

Podobne ako exteriér, aj interiér sa dá popísať jedným slovom – štýlový. Auto je veľmi pekne navrhnuté, s množstvom neobvyklých, ale dômyselných riešení.

Všetko sa točí okolo kruhového displeja v strede prístrojovej dosky. Tá je sama o sebe zaujímavo čalúnená. Ide o akúsi hrubú tkaninu, ktorú nájdeme aj na výplniach dverí. Farebne prechádza z oceľovo modrej až do medenej farby.

interier mini countryman se all4 2024
Interiér Mini Countryman SE ALL4

V kombinácii so zeleným lakom karosérie by sme možno volili iný odtieň, samo o sebe však ide o zaujímavé riešenie. Uvidíme ako sa tento materiál osvedčí časom, určite bude veľa závisieť na údržbe majiteľa – hlavne na vysávaní.

Zaujímavý nápad prišiel aj na volant, ktorého spodné “rameno” je vlastne len dizajnový popruh. Za povšimnutie stoja aj vnútorné kľučky dverí, odkladací box v stredovej konzole s otváraním na popruh. Vtipné je aj štartovanie kľúčikom – v tomto prípade ide o malý otočný ovládač.

test mini countryman se 2024
Predné sedadlá Mini Countryman SE ALL4

Toto Mini vnútri prekvapí aj tým, že vlastne vôbec nie je “mini”. Celý interiér je veľmi vzdušný a priestranný. Aby aj nie, keď nové Mini Countryman dosahuje podobné rozmery ako BMW X3. Predné sedadlá pôsobia športovým charakterom, no poskytujú dostatok komfortu pre vodiča aj spolujazdca.

Na nedostatok priestoru sa určite nebudú sťažovať ani cestujúci vzadu. Zo zadných bočných sedadiel však cez predné veľké škrupinové operadlá nie je bohvieaký výhľad.

recenze Mini Countryman SE ALL4
Zadné sedadlá Mini Countryman SE ALL4

Batožinový priestor je na túto triedu skôr priemerný. Základný objem batožinového priestoru Mini Countryman SE ALL4 je 460 litrov, po sklopení zadných sedačiek ho vieme zväčšiť až na 1 450 litrov.

Poteší však pravidelný tvar a možnosť uloženia príslušenstva (ako napríklad nabíjacích káblov) pod podlahu kufra. Ide o nutnosť, keďže predný batožinový priestor (frunk) v Mini Countryman bohužiaľ nenájdeme.

Elektrické Mini Countryman: Infotainment a asistenčné systémy

Jedinečný je v tomto vozidle aj infotainment, a to už na prvý pohľad. Väčšina výrobcov stále ponúka horizontálne orientované obdĺžnikové obrazovky. Nájdu sa však aj takí, ktorí prešli na vertikálne (Tesla, Volvo), či približne štvorcové (Mercedes-Benz).

Tu Mini vyčnieva z radu – obrazovky tu nie sú dve, ani tri. A ani horizontálne, ani vertikálne. Jediný stredový displej má kruhový tvar a obrovské rozmery. Ide o odkaz na históriu, kedy prvý Morris Mini-Minor, resp. Austin Mini mali práve jediný ciferník uprostred prístrojovej dosky.

test Mini Countryman SE ALL4 2024
Cockpit Mini Countryman SE ALL4

Vozidlo disponuje aj head-up displejom pred vodičom, ide o riešenie s premietaním na odrazový panel namiesto premietania na reflexnú plochu čelného skla, ako je dnes obvyklé.

Príjemným spoločníkom infotainmentu je virtuálny psík Spike. Ten plní úlohu asistenta, v našom jazyku je ale bohužiaľ nedostupný. Centrálny displej sa dá jednoducho premeniť napríklad na obrovský tachometer, v prípade potreby vie aj zobraziť počasie. Treba pochváliť aj výborné rozlíšenie, či všeobecne grafické spracovanie.

recenzia Mini Countryman SE ALL4 2024 spike
Centrálny displej infotainmentu Mini Countryman SE ALL4

Pochvalu si zaslúži aj navigácia, či množstvo jazdných režimov, ktoré sú okrem vizuálnej zmeny rozhrania infotainmentu sprevádzané aj zmenou zvukového prejavu. Čerešničkou na torte je režim GO-KART, ktorý imituje motokáru, či skôr počítačové hry s touto tematikou.

Výpočet asistenčných systémov by bol dlhý, nakoľko vozidlo disponovalo najvyšším balíčkom Driving Assistant Professional. Ten podporuje aj autonómnu jazdu druhej úrovne na diaľnici – ako napríklad udržiavanie odstupu od vozidla, udržiavanie v jazdnom pruhu, či preraďovanie medzi jazdnými pruhmi.

recenze Mini Countryman SE ALL4 2024
Test Mini Countryman SE ALL4

Príjemným spoločníkom je aj Asistent parkovania Plus, ktorý sme vyskúšali pri pozdĺžnom parkovaní. Po nájdení miesta stačí potvrdiť voľbu. Tým, že ide o elektromobil, celý manéver zvládne vo vlastnej réžii. Od voľby smeru jazdy, cez brzdenie až po manévrovanie s volantom.

Pohonné ústrojenstvo

Nové Mini Countryman je k dispozícii v poriadne pestrej škále variantov. Ponuka spaľovacích motorov začína preplňovaným 1,5-litrovým benzínovým mild-hybridným trojvalcom, ktorý dopĺňa dvojlitrový štvorvalcový turbodiesel – v oboch prípadoch ide o predokolky. Na vrchole nájdeme dve verzie s pohonom 4×4. Dva 2,0-litrové benzínové mild-hybridy s turbom sa líšia výkonom 160 kW vs. 221 kW v prípade Mini Countryman JCW (John Cooper Works).

Nás však zaujímajú hlavne čisto elektrické verzie – a aj tu sa dá vyberať spomedzi dvoch. Základný Mini Countryman E s pohonom prednej nápravy má elektromotor s výkonom 150 kW (204 koní). Najvyšším výkonom spomedzi všetkých variantov disponuje práve nami testovaný elektromobil Mini Countryman SE ALL4. Na kolesá oboch náprav (pohon 4×4) sa prenáša výkon až 230 kW (313 koní).

frunk Mini Countryman SE ALL4
Pohľad pod kapotu Mini Countryman SE ALL4

Najväčší rozdiel je však v krútiacom momente. Zatiaľ čo Mini Countryman E má vrchol krútiaceho momentu na úrovni 250 Nm, jeho výkonnejší brat SE ALL4 dosahuje takmer dvojnásobok – až 494 Nm. Táto verzia zrýchľuje z nuly na stovku za 5,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h.

Test Mini Countryman SE ALL4: Batéria a nabíjanie

V ponuke je len jeden typ akumulátora, pre verziu Mini Countryman E aj SE ALL4 sa dodáva batéria s kapacitou 66,5 kWh (využiteľná kapacita 64,6 kWh). Ponúkne aj rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom (nabíjací výkon až 130 kW).

test Mini Countryman SE ALL4 2024
Nabíjací port Mini Countryman SE ALL4

Obe verzie disponujú 11-kilowattovou palubnou AC nabíjačkou. S opciou “AC Nabíjanie Professional” získate 22 kW AC nabíjačku. Predohrev akumulátora sa spúšťa automaticky pri zadaní nabíjačky ako cieľa navigácie.

Nabíjacia krivka

Počas merania nabíjacej krivky sa nám síce nepodarilo dosiahnuť výrobcom udávané maximum DC nabíjania výkonom 130 kW, no priblížili sme sa k nemu aspoň na úroveň 125 kW. Takéto hodnoty si však bohužiaľ elektromobil dlho neudržal. Výkonom nad 100 kW sa nabíjal len v rozmedzí 35 až 55 percent SoC (stavu nabitia) akumulátora. Pokles nabíjacieho výkonu je však relatívne mierny. Aj tu platí, že najväčší zmysel má nabíjať do 80 percent.

nabijacia krivka mini countryman se charging curve
Nabíjacia krivka Mini Countryman SE ALL4

Referenčné nabíjanie z 10 na 80 percent SoC nám trvalo necelých 31 minút, čo približne zodpovedá údajom od výrobcu (29 minút). Počas tejto doby nám narástol dojazd o približne 300 kilometrov. V prípade našej tradičnej disciplíny – nabíjanie z 20 na 80 percent SoC trvá 27 minút.

Test Mini Countryman SE ALL4: Spotreba a dojazd

Pre nové Mini Countryman SE ALL4 udáva výrobca spotrebu v kombinovanom cykle WLTP na úrovni 17,2 kWh / 100 km. To znamená dojazd v kombinovanom režime 424 kilometrov. K tomu sa nám aj podarilo priblížiť – na takmer 420 km pri plnom nabití akumulátora.

test mini countryman se all4 charging
Nabíjanie Mini Countryman SE ALL4 počas testu

Náš klasický test spotreby odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo výbornú spotrebu 11,7 kWh / 100 km, pri čom vonkajšia teplota sa pohybovala na 20 stupňoch Celzia. Tempo jazdy bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni približne 550 kilometrov.

Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu
VozidloSpotrebaVonkajšia teplota
Fiat 500e9,9 kWh / 100 km13 °C
Peugeot E-200810,5 kWh / 100 km19 °C
Škoda Enyaq 6011,2 kWh / 100 km16 °C
Volkswagen ID.7 Pro Tourer11,2 kWh / 100 km30 °C
Mini Countryman SE ALL411,7 kWh / 100 km20 °C
MG5 Electric11,8 kWh / 100 km17 °C
Tesla Model 3 Performance12,8 kWh / 100 km24 °C
Renault Scenic E-Tech Electric13,1 kWh / 100 km33 °C
MG Cyberster AWD13,4 kWh / 100 km20 °C
Porsche Taycan13,5 kWh / 100 km28 °C
Audi Q6 e-tron quattro13,7 kWh / 100 km27 °C
MG4 XPower14,1 kWh / 100 km10 °C
Kia EV914,2 kWh / 100 km22 °C
Peugeot 508 SW PSE14,3 kWh / 100 km16 °C
Tesla Model S Plaid14,3 kWh / 100 km22 °C
Porsche Macan 414,4 kWh / 100 km11 °C
Ssangyong Torres EVX15,0 kWh / 100 km17 °C
BMW i4 xDrive4015,1 kWh / 100 km26 °C
BMW i5 M60 xDrive Touring15,4 kWh / 100 km19 °C
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain15,7 kWh / 100 km28 °C
Hyundai Ioniq 5 N15,9 kWh / 100 km31 °C
BMW 330e xDrive16,9 kWh / 100 km21 °C
BMW 550e xDrive19,6 kWh / 100 km17 °C
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro21,0 kWh / 100 km19 °C
recenzia mini countryman e elektroauto
Detail obkladu C-stĺpika

Na diaľnici si svoju daň vypýta vyšší aerodynamický odpor aj svetlá výška tohto SUV. My sme s vozidlom dokázali pri tempomate na 120 km/h dosiahnuť spotrebu 22,0 kWh / 100 km. Diaľničný dojazd pri takejto spotrebe vychádza na necelých 300 kilometrov, pričom väčší priestor na zníženie spotreby by poskytlo zníženie cestovného tempa na 110 km/h.

Porovnanie diaľničnej spotreby 2024
VozidloSpotrebaTrasaVonkajšia teplotaPoznámka
Porsche Taycan18,8 kWh / 100 kmBratislava-Nitra a späť24-27 °CLimit 110 + 130 km/h
Tesla Model 3 Performance18,8 kWh / 100 kmBratislava-Nitra a späť24-31 °CLimit 110 + 130 km/h
Fiat 500e18,9 kWh / 100 kmBratislava-Dunajská Streda a späť17 °CTempomat 120 km/h
BMW i4 xDrive4019,2 kWh / 100 kmBratislava-Nitra a späť25 °CTempomat 120 km/h
Volkswagen ID.7 Pro Tourer19,2 kWh / 100 kmDiaľnica D425 °CTempomat 120 km/h
Hyundai Ioniq 619,5 kWh / 100 kmSenec-Piešťany a späť7-11 °CLimit 110 + 130 km/h
BMW iX221,0 kWh / 100 kmBratislava-Malacky a späť10-11 °CTempomat 120 km/h
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC21,0 kWh / 100 kmBratislava-Malacky a späť10-11 °CTempomat 120 km/h
MG Cyberster AWD21,1 kWh / 100 kmDiaľnica D47-8 °CTempomat 120 km/h
Škoda Enyaq 6021,1 kWh / 100 kmBratislava-Žilina14-17 °CTempomat 120 km/h
Tesla Model S Plaid21,3 kWh / 100 kmDiaľnica D422 °CTempomat 120 km/h
Škoda Enyaq 8521,4 kWh / 100 kmBratislava-Budapešť a späť7-13 °CTempomat 120 km/h
Volkswagen ID.7 Pro21,5 kWh / 100 kmBratislava-Žilina a späť1,5-7 °CLimit 110 + 130 km/h
Škoda Enyaq Coupé 85x21,5 kWh / 100 kmBratislava-Žilina a späť10-15 °CLimit 110 + 130 km/h
MG4 Electric Elegance21,6 kWh / 100 kmBratislava-Žilina7-8 °CLimit 110 + 130 km/h
Porsche Macan 421,7 kWh / 100 kmDiaľnica D45-6 °CTempomat 120 km/h
Volvo EX30 Single Motor Long Range21,9 kWh / 100 kmBratislava-Malacky a späť14 °CTempomat 120 km/h
Mini Countryman SE ALL422,0 kWh / 100 kmDiaľnica D422 °CTempomat 120 km/h
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC22,4 kWh / 100 kmKúty-Bratislava12 °CTempomat 120 km/h
Hyundai Kona Electric22,7 kWh / 100 kmBratislava-Žilina17-19 °CLimit 110 + 130 km/h
BMW i5 M60 xDrive23,8 kWh / 100 kmBratislava-Žilina7-8 °CLimit 110 + 130 km/h
Audi Q6 e-tron quattro23,8 kWh / 100 kmBratislava-Piešťany a späť24-33 °CLimit 110 + 130 km/h
Ssangyong Torres EVX24,1 kWh / 100 kmDiaľnica D420 °CTempomat 120 km/h
Volkswagen ID. Buzz Pro24,2 kWh / 100 kmBratislava-Malacky a späť16 °CTempomat 120 km/h
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro28,0 kWh / 100 kmPiešťany-Senec17 °CTempomat 95 km/h (N2)
Renault Kangoo EV4529,1 kWh / 100 kmBratislava-Piešťany a späť10-11 °CLimit 110 + 130 km/h
Kia EV932,4 kWh / 100 kmBratislava-Žilina1,5-7 °CLimit 110 + 130 km/h
recenze Mini Countryman SE ALL4
Mini Countryman SE ALL4

Technické údaje

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4 433 x 1 843 x 1 656 mm, rázvor 2 692 mm
Svetlá výška202 mm
Pohotovostná hmotnosť2 075 kg
Celková hmotnosť2 570 kg
Maximálna hmotnosť prívesu750 kg nebrzdený, 1 200 kg brzdený
Koeficient odporu vzduchu (cx)0,26
Maximálny výkon elektromotora230 kW (313 k), pohon oboch náprav
Krútiaci moment494 Nm
Udávaný dojazd (WLTP)365 km
Maximálna rýchlosť180 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h5,6 s
Kapacita batérie66,5 kWh (64,6 kWh využit.)
Výkon DC nabíjania130 kW
Výkon palubnej nabíjačky22 kW
Objem batožinového priestoru460 / 1 450 l
Cena testovaného vozidla62 761 €

Test Mini Countryman SE ALL4: Cena, výbava a konkurencia

Vstupný model Mini Countryman s 1,5-litrovým benzínovým trojvalcom síce štartuje na sume 36 960 eur, pre základnú elektrickú verziu Mini Countryman E je cena nastavená od 41 260 eur. To znie ako zaujímavá cena za imidžový a zároveň priestranný rodinný elektromobil, hoci v základnej výbave.

cena mini countryman se all4
Cena Mini Countryman SE ALL4

V prípade nami testovaného variantu Mini Countryman SE ALL4 cena začína o rovných 5 000 € vyššie, a to na 46 260 eurách. Náš testovací elektromobil sa však cenovo prehupol ešte podstatne vyššie. Cena príplatkovej výbavy (stupeň Favoured Trim a súhrnný balík výbavy Paket XL) však prekročila 15 000 eur, spolu s 19-palcovými diskami kolies a podarenou metalízou v odtieni British Racing Green sa výsledná cenovka testovacieho Mini vyšplhala až na 62 761 eur.

BMW iX3 M Sport TEST
BMW iX3 M Sport | Zdroj: Radovan Hlôška

Najbližším konkurent pochádza priamo z koncernu. BMW iX1 stojí na rovnakej platforme a s Mini aj zdieľa rovnakú techniku. Základná verzia eDrive20 porovnateľná s Mini Countryman E začína na 46 610 eurách, zatiaľ čo štvorkolka xDrive30 porovnateľná s verziou Countryman SE ALL4 štartuje na sume 54 210 eur.

Pri skúmaní ponuky nesmieme zabudnúť ani na Mercedes-Benz. Na jar sme testovali vozidlá Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC aj EQB 350 4MATIC, teda aj v porovnateľných špecifikáciách z pohľadu pohonu. Mini Countryman má síce rozmerovo bližšie k prvému menovanému, no priestorom v interiéri sa jednoznačne približuje k väčšiemu EQB. Základnú verziu EQB 250 s pohonom predným kolies vieme kúpiť za 54 170 eur, no cena testovaného vozidla sa pohybovala na čiastke 82 434 eur.

Galéria

Záverečné hodnotenie

Nové Mini Countryman SE ALL4 nás veľmi pozitívne prekvapilo. Nie že by sme očakávali zlé vozidlo, to vôbec. Prekonalo naše očakávania nielen čo sa týka štýlových detailov, no hlavne priestoru v interiéri. Na pomery kompaktného SUV pôsobí interiér veľmi priestranne, hoci batožinový priestor nepatrí medzi najväčšie.

Veľmi dobré jazdné vlastnosti dopĺňa jedinečný infotainment s kruhovým displejom, na ktorom vám občas vyskočí milý psík Spike. Aj z pohľadu pohonu je auto rozumne nadimenzované, výkon je viac než postačujúci. Zároveň však nejde na úkor dojazdu – najmä v prímestskej premávke sa nám podarilo zajazdiť výborné hodnoty.

Test Mini Countryman SE ALL4
Test Mini Countryman SE ALL4

  • Zaujímavý dizajn
  • Jedinečné spracovanie interiéru
  • Špičkový displej infotainmentu
  • Výborná spotreba v prímestskom režime

  • Absencia predného batožinového priestoru
  • Relatívne tvrdé lakťové opierky
  • Uvítali by sme rýchlejšie DC nabíjanie

Náš tip
Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology: Prekoná v teréne spaľovacieho brata? | Prvá jazda
7. augusta 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+