Možno sa to nezdá, no od predstavenia prvého Mini Countryman už uplynulo 14 rokov. Po prepočítaní na približne sedemročný modelový cyklus sa dostávame k výsledku, že v súčasnosti je čas na príchod tretej generácie. Práve tú dopodrobna predstaví test Mini Countryman SE ALL4.
Napriek už celkom slušnej histórii ide o stále celkom neopozeraný model, na našich cestách sa s nimi najmä mimo Bratislavy často nestretávame. Zatiaľ čo v druhej generácii si odbila premiéru elektrifikácia pohonnej sústavy vo forme plug-in hybridu (nabíjateľného z elektrickej siete), novinka prichádza hneď od počiatku aj ako čistý elektromobil.
Ako zaujímavosť môžeme spomenúť, že zatiaľ čo prvá generácia Countrymana merala na dĺžku menej než aktuálna Škoda Fabia; nový Countryman sa svojimi rozmermi radí niekde medzi BMW X3 a BMW X5 prvej generácie. Tak veľmi narástli autá za posledných 15-20 rokov.
Žiada sa nám ešte spomenúť aj krajinu pôvodu tohto veľkého malého auta. Na rozdiel od jeho menších súrodencov Mini Cooper a Mini Aceman vyrábaných v Číne sa totiž Countryman vyrába v nemeckom závode BMW v Lipsku. Netreba sa teda obávať, že by sa ho nejako dotkli clá zavedené Európskou komisiou.
Test Mini Countryman SE ALL4: Karoséria a jazdné vlastnosti
Dizajn karosérie jednoznačne zapadá do súčasného modelového jazyka – aby aj nie, keď za uplynulý rok automobilka generačne obmenila celú modelovú paletu. V prípade modelu Countryman hovoríme o najväčšom Mini (aký paradox). Svojimi rozmermi zapadá medzi kompaktné SUV.
Už na prvý pohľad je v porovnaní s menšími súrodencami badateľný dlhý zadný previs, ktorý tu je najmä za účelom zväčšenia batožinového priestoru. Dizajnérom sa ho však podarilo pekne zapracovať do celkového konceptu, a tak nepôsobí nijako rušivo či disproporčne.
Medzigeneračne Countryman poriadne narástol. Najviac na dĺžku, o približne 13 centimetrov. Okrem toho sa však natiahol aj do výšky o cca. 10 centimetrov. Vysoká stavba karosérie zapríčiňuje, že auto pôsobí na pohľad masívne.
Napriek tomu ale vôbec nie je ťažkopádne. Nastavenie podvozka je naladené do veľmi príjemného stavu, kedy je vozidlo ešte stále komfortné, no ponúka aj solídne jazdné vlastnosti priam až so športovým nádychom.
Aj napriek vyššej karosérii sú bočné náklony len minimálne – na tom má určite podiel aj nízke ťažisko vďaka akumulátoru v podlahe. S vozidlom sa všeobecne jazdí veľmi príjemne, netreba s ním bojovať a zároveň poskytuje dostatočnú spätnú väzbu pre vodiča.
Test Mini Countryman SE ALL4: Interiér a batožinový priestor
Podobne ako exteriér, aj interiér sa dá popísať jedným slovom – štýlový. Auto je veľmi pekne navrhnuté, s množstvom neobvyklých, ale dômyselných riešení.
Všetko sa točí okolo kruhového displeja v strede prístrojovej dosky. Tá je sama o sebe zaujímavo čalúnená. Ide o akúsi hrubú tkaninu, ktorú nájdeme aj na výplniach dverí. Farebne prechádza z oceľovo modrej až do medenej farby.
V kombinácii so zeleným lakom karosérie by sme možno volili iný odtieň, samo o sebe však ide o zaujímavé riešenie. Uvidíme ako sa tento materiál osvedčí časom, určite bude veľa závisieť na údržbe majiteľa – hlavne na vysávaní.
Zaujímavý nápad prišiel aj na volant, ktorého spodné “rameno” je vlastne len dizajnový popruh. Za povšimnutie stoja aj vnútorné kľučky dverí, odkladací box v stredovej konzole s otváraním na popruh. Vtipné je aj štartovanie kľúčikom – v tomto prípade ide o malý otočný ovládač.
Toto Mini vnútri prekvapí aj tým, že vlastne vôbec nie je “mini”. Celý interiér je veľmi vzdušný a priestranný. Aby aj nie, keď nové Mini Countryman dosahuje podobné rozmery ako BMW X3. Predné sedadlá pôsobia športovým charakterom, no poskytujú dostatok komfortu pre vodiča aj spolujazdca.
Na nedostatok priestoru sa určite nebudú sťažovať ani cestujúci vzadu. Zo zadných bočných sedadiel však cez predné veľké škrupinové operadlá nie je bohvieaký výhľad.
Batožinový priestor je na túto triedu skôr priemerný. Základný objem batožinového priestoru Mini Countryman SE ALL4 je 460 litrov, po sklopení zadných sedačiek ho vieme zväčšiť až na 1 450 litrov.
Poteší však pravidelný tvar a možnosť uloženia príslušenstva (ako napríklad nabíjacích káblov) pod podlahu kufra. Ide o nutnosť, keďže predný batožinový priestor (frunk) v Mini Countryman bohužiaľ nenájdeme.
Elektrické Mini Countryman: Infotainment a asistenčné systémy
Jedinečný je v tomto vozidle aj infotainment, a to už na prvý pohľad. Väčšina výrobcov stále ponúka horizontálne orientované obdĺžnikové obrazovky. Nájdu sa však aj takí, ktorí prešli na vertikálne (Tesla, Volvo), či približne štvorcové (Mercedes-Benz).
Tu Mini vyčnieva z radu – obrazovky tu nie sú dve, ani tri. A ani horizontálne, ani vertikálne. Jediný stredový displej má kruhový tvar a obrovské rozmery. Ide o odkaz na históriu, kedy prvý Morris Mini-Minor, resp. Austin Mini mali práve jediný ciferník uprostred prístrojovej dosky.
Vozidlo disponuje aj head-up displejom pred vodičom, ide o riešenie s premietaním na odrazový panel namiesto premietania na reflexnú plochu čelného skla, ako je dnes obvyklé.
Príjemným spoločníkom infotainmentu je virtuálny psík Spike. Ten plní úlohu asistenta, v našom jazyku je ale bohužiaľ nedostupný. Centrálny displej sa dá jednoducho premeniť napríklad na obrovský tachometer, v prípade potreby vie aj zobraziť počasie. Treba pochváliť aj výborné rozlíšenie, či všeobecne grafické spracovanie.
Pochvalu si zaslúži aj navigácia, či množstvo jazdných režimov, ktoré sú okrem vizuálnej zmeny rozhrania infotainmentu sprevádzané aj zmenou zvukového prejavu. Čerešničkou na torte je režim GO-KART, ktorý imituje motokáru, či skôr počítačové hry s touto tematikou.
Výpočet asistenčných systémov by bol dlhý, nakoľko vozidlo disponovalo najvyšším balíčkom Driving Assistant Professional. Ten podporuje aj autonómnu jazdu druhej úrovne na diaľnici – ako napríklad udržiavanie odstupu od vozidla, udržiavanie v jazdnom pruhu, či preraďovanie medzi jazdnými pruhmi.
Príjemným spoločníkom je aj Asistent parkovania Plus, ktorý sme vyskúšali pri pozdĺžnom parkovaní. Po nájdení miesta stačí potvrdiť voľbu. Tým, že ide o elektromobil, celý manéver zvládne vo vlastnej réžii. Od voľby smeru jazdy, cez brzdenie až po manévrovanie s volantom.
Pohonné ústrojenstvo
Nové Mini Countryman je k dispozícii v poriadne pestrej škále variantov. Ponuka spaľovacích motorov začína preplňovaným 1,5-litrovým benzínovým mild-hybridným trojvalcom, ktorý dopĺňa dvojlitrový štvorvalcový turbodiesel – v oboch prípadoch ide o predokolky. Na vrchole nájdeme dve verzie s pohonom 4×4. Dva 2,0-litrové benzínové mild-hybridy s turbom sa líšia výkonom 160 kW vs. 221 kW v prípade Mini Countryman JCW (John Cooper Works).
Nás však zaujímajú hlavne čisto elektrické verzie – a aj tu sa dá vyberať spomedzi dvoch. Základný Mini Countryman E s pohonom prednej nápravy má elektromotor s výkonom 150 kW (204 koní). Najvyšším výkonom spomedzi všetkých variantov disponuje práve nami testovaný elektromobil Mini Countryman SE ALL4. Na kolesá oboch náprav (pohon 4×4) sa prenáša výkon až 230 kW (313 koní).
Najväčší rozdiel je však v krútiacom momente. Zatiaľ čo Mini Countryman E má vrchol krútiaceho momentu na úrovni 250 Nm, jeho výkonnejší brat SE ALL4 dosahuje takmer dvojnásobok – až 494 Nm. Táto verzia zrýchľuje z nuly na stovku za 5,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h.
Test Mini Countryman SE ALL4: Batéria a nabíjanie
V ponuke je len jeden typ akumulátora, pre verziu Mini Countryman E aj SE ALL4 sa dodáva batéria s kapacitou 66,5 kWh (využiteľná kapacita 64,6 kWh). Ponúkne aj rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom (nabíjací výkon až 130 kW).
Obe verzie disponujú 11-kilowattovou palubnou AC nabíjačkou. S opciou “AC Nabíjanie Professional” získate 22 kW AC nabíjačku. Predohrev akumulátora sa spúšťa automaticky pri zadaní nabíjačky ako cieľa navigácie.
Nabíjacia krivka
Počas merania nabíjacej krivky sa nám síce nepodarilo dosiahnuť výrobcom udávané maximum DC nabíjania výkonom 130 kW, no priblížili sme sa k nemu aspoň na úroveň 125 kW. Takéto hodnoty si však bohužiaľ elektromobil dlho neudržal. Výkonom nad 100 kW sa nabíjal len v rozmedzí 35 až 55 percent SoC (stavu nabitia) akumulátora. Pokles nabíjacieho výkonu je však relatívne mierny. Aj tu platí, že najväčší zmysel má nabíjať do 80 percent.
Referenčné nabíjanie z 10 na 80 percent SoC nám trvalo necelých 31 minút, čo približne zodpovedá údajom od výrobcu (29 minút). Počas tejto doby nám narástol dojazd o približne 300 kilometrov. V prípade našej tradičnej disciplíny – nabíjanie z 20 na 80 percent SoC trvá 27 minút.
Test Mini Countryman SE ALL4: Spotreba a dojazd
Pre nové Mini Countryman SE ALL4 udáva výrobca spotrebu v kombinovanom cykle WLTP na úrovni 17,2 kWh / 100 km. To znamená dojazd v kombinovanom režime 424 kilometrov. K tomu sa nám aj podarilo priblížiť – na takmer 420 km pri plnom nabití akumulátora.
Náš klasický test spotreby odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo výbornú spotrebu 11,7 kWh / 100 km, pri čom vonkajšia teplota sa pohybovala na 20 stupňoch Celzia. Tempo jazdy bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni približne 550 kilometrov.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu | ||
---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Vonkajšia teplota |
Fiat 500e | 9,9 kWh / 100 km | 13 °C |
Peugeot E-2008 | 10,5 kWh / 100 km | 19 °C |
Škoda Enyaq 60 | 11,2 kWh / 100 km | 16 °C |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 11,2 kWh / 100 km | 30 °C |
Mini Countryman SE ALL4 | 11,7 kWh / 100 km | 20 °C |
MG5 Electric | 11,8 kWh / 100 km | 17 °C |
Tesla Model 3 Performance | 12,8 kWh / 100 km | 24 °C |
Renault Scenic E-Tech Electric | 13,1 kWh / 100 km | 33 °C |
MG Cyberster AWD | 13,4 kWh / 100 km | 20 °C |
Porsche Taycan | 13,5 kWh / 100 km | 28 °C |
Audi Q6 e-tron quattro | 13,7 kWh / 100 km | 27 °C |
MG4 XPower | 14,1 kWh / 100 km | 10 °C |
Kia EV9 | 14,2 kWh / 100 km | 22 °C |
Peugeot 508 SW PSE | 14,3 kWh / 100 km | 16 °C |
Tesla Model S Plaid | 14,3 kWh / 100 km | 22 °C |
Porsche Macan 4 | 14,4 kWh / 100 km | 11 °C |
Ssangyong Torres EVX | 15,0 kWh / 100 km | 17 °C |
BMW i4 xDrive40 | 15,1 kWh / 100 km | 26 °C |
BMW i5 M60 xDrive Touring | 15,4 kWh / 100 km | 19 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain | 15,7 kWh / 100 km | 28 °C |
Hyundai Ioniq 5 N | 15,9 kWh / 100 km | 31 °C |
BMW 330e xDrive | 16,9 kWh / 100 km | 21 °C |
BMW 550e xDrive | 19,6 kWh / 100 km | 17 °C |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 21,0 kWh / 100 km | 19 °C |
Na diaľnici si svoju daň vypýta vyšší aerodynamický odpor aj svetlá výška tohto SUV. My sme s vozidlom dokázali pri tempomate na 120 km/h dosiahnuť spotrebu 22,0 kWh / 100 km. Diaľničný dojazd pri takejto spotrebe vychádza na necelých 300 kilometrov, pričom väčší priestor na zníženie spotreby by poskytlo zníženie cestovného tempa na 110 km/h.
Porovnanie diaľničnej spotreby 2024 | ||||
---|---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Trasa | Vonkajšia teplota | Poznámka |
Porsche Taycan | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-27 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Tesla Model 3 Performance | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-31 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Fiat 500e | 18,9 kWh / 100 km | Bratislava-Dunajská Streda a späť | 17 °C | Tempomat 120 km/h |
BMW i4 xDrive40 | 19,2 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 19,2 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Ioniq 6 | 19,5 kWh / 100 km | Senec-Piešťany a späť | 7-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW iX2 | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
MG Cyberster AWD | 21,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 7-8 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 60 | 21,1 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 14-17 °C | Tempomat 120 km/h |
Tesla Model S Plaid | 21,3 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 85 | 21,4 kWh / 100 km | Bratislava-Budapešť a späť | 7-13 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 10-15 °C | Limit 110 + 130 km/h |
MG4 Electric Elegance | 21,6 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Porsche Macan 4 | 21,7 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 5-6 °C | Tempomat 120 km/h |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 21,9 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 14 °C | Tempomat 120 km/h |
Mini Countryman SE ALL4 | 22,0 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 22,4 kWh / 100 km | Kúty-Bratislava | 12 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Kona Electric | 22,7 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 17-19 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW i5 M60 xDrive | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Audi Q6 e-tron quattro | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 24-33 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Ssangyong Torres EVX | 24,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 20 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 24,2 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 16 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 28,0 kWh / 100 km | Piešťany-Senec | 17 °C | Tempomat 95 km/h (N2) |
Renault Kangoo EV45 | 29,1 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 10-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Kia EV9 | 32,4 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 433 x 1 843 x 1 656 mm, rázvor 2 692 mm |
Svetlá výška | 202 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 075 kg |
Celková hmotnosť | 2 570 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 1 200 kg brzdený |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,26 |
Maximálny výkon elektromotora | 230 kW (313 k), pohon oboch náprav |
Krútiaci moment | 494 Nm |
Udávaný dojazd (WLTP) | 365 km |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 5,6 s |
Kapacita batérie | 66,5 kWh (64,6 kWh využit.) |
Výkon DC nabíjania | 130 kW |
Výkon palubnej nabíjačky | 22 kW |
Objem batožinového priestoru | 460 / 1 450 l |
Cena testovaného vozidla | 62 761 € |
Test Mini Countryman SE ALL4: Cena, výbava a konkurencia
Vstupný model Mini Countryman s 1,5-litrovým benzínovým trojvalcom síce štartuje na sume 36 960 eur, pre základnú elektrickú verziu Mini Countryman E je cena nastavená od 41 260 eur. To znie ako zaujímavá cena za imidžový a zároveň priestranný rodinný elektromobil, hoci v základnej výbave.
V prípade nami testovaného variantu Mini Countryman SE ALL4 cena začína o rovných 5 000 € vyššie, a to na 46 260 eurách. Náš testovací elektromobil sa však cenovo prehupol ešte podstatne vyššie. Cena príplatkovej výbavy (stupeň Favoured Trim a súhrnný balík výbavy Paket XL) však prekročila 15 000 eur, spolu s 19-palcovými diskami kolies a podarenou metalízou v odtieni British Racing Green sa výsledná cenovka testovacieho Mini vyšplhala až na 62 761 eur.
Najbližším konkurent pochádza priamo z koncernu. BMW iX1 stojí na rovnakej platforme a s Mini aj zdieľa rovnakú techniku. Základná verzia eDrive20 porovnateľná s Mini Countryman E začína na 46 610 eurách, zatiaľ čo štvorkolka xDrive30 porovnateľná s verziou Countryman SE ALL4 štartuje na sume 54 210 eur.
Pri skúmaní ponuky nesmieme zabudnúť ani na Mercedes-Benz. Na jar sme testovali vozidlá Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC aj EQB 350 4MATIC, teda aj v porovnateľných špecifikáciách z pohľadu pohonu. Mini Countryman má síce rozmerovo bližšie k prvému menovanému, no priestorom v interiéri sa jednoznačne približuje k väčšiemu EQB. Základnú verziu EQB 250 s pohonom predným kolies vieme kúpiť za 54 170 eur, no cena testovaného vozidla sa pohybovala na čiastke 82 434 eur.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Nové Mini Countryman SE ALL4 nás veľmi pozitívne prekvapilo. Nie že by sme očakávali zlé vozidlo, to vôbec. Prekonalo naše očakávania nielen čo sa týka štýlových detailov, no hlavne priestoru v interiéri. Na pomery kompaktného SUV pôsobí interiér veľmi priestranne, hoci batožinový priestor nepatrí medzi najväčšie.
Veľmi dobré jazdné vlastnosti dopĺňa jedinečný infotainment s kruhovým displejom, na ktorom vám občas vyskočí milý psík Spike. Aj z pohľadu pohonu je auto rozumne nadimenzované, výkon je viac než postačujúci. Zároveň však nejde na úkor dojazdu – najmä v prímestskej premávke sa nám podarilo zajazdiť výborné hodnoty.
✅
- Zaujímavý dizajn
- Jedinečné spracovanie interiéru
- Špičkový displej infotainmentu
- Výborná spotreba v prímestskom režime
❌
- Absencia predného batožinového priestoru
- Relatívne tvrdé lakťové opierky
- Uvítali by sme rýchlejšie DC nabíjanie