Test Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Plug-in hybrid s potenciálom

Plug-in hybridné vozidlá testujeme na našom webe pomerne často. Je to aj logické, keďže na trhu ich je viac ako čistokrvných elektromobilov. Jedným z nich je aj model, ktorý som otestoval najnovšie. Medzi hlavné výhody tohto SUV v rámci elektromobility určite patrí možnosť rýchleho DC nabíjania. Dosť bolo začiatočných slov, toto je test Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Cena testovaného Mitsubishi Eclipse Cross PHEV v najvyššej výbave je 45 390 €. Naše konkrétne vozidlo s príplatkovou výbavou stojí 50 958,40 € s DPH. Základná INTENSE+ výbava začína na 36 490 €, INSTYLE výbava je za 42 99 €.

Test Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Nezameniteľný exteriér

Už preberaní vozidla som si nemohol nevšimnúť jeho veľkosť. Je to čistokrvné SUV s veľkými vonkajšími rozmermi. To sa pozitívne odrazí aj na mieste vo vnútri. Našťastie nie je až také prerastené, aby sa bez problémov vošlo do klasického parkovacieho miesta.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Ide o novú faceliftovanú verziu. Nového dozajnu sa dočkala predná aj zadná časť. V porovnaní s predchodcom narástla aj celková dĺžka, a to o 140 mm na aktuálnych 454,5 cm.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Červená farba mu extrémne pristane a aj napriek tomu, že ide o “neohrabané” vozidlo, vyzerá v konečnom dôsledku veľmi dobre. Teda aspoň mne sa páči. Áno, dizajn je subjektívna vec. Má svoj neodmysliteľný dizajn, ktorý si len tak ľahko s ničím nespletiete.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Predná strana je veľmi zaujímavá a z môjho pohľadu atraktívna. Kombinácie rôznych tvarov prednej masky a svetiel môžu síce na prvý pohľad vyzerať trochu desivo, ale v konečnom dôsledku celkový dizajn nepôsobí chaoticky. Je to pekné a moderné.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Zadné svetlá sú pomerne vysoko. Pozitívom na tom je fakt, že vás ostatní účastníci cestnej premávky uvidia z väčšej diaľky. Vozidlo pôsobí robustne a na parkovisku vzbudí dojem. A nie je to len tou červenou.

Interiér modernosťou neoplýva

Priestoru vnútri je naozaj dosť. Či už vpredu alebo vzadu. Poteší vyhrievanie nielen predných, ale aj zadných sedadiel. Vyhrievaný je aj volant. Čo sa týka celkového dizajnu a kvality materiálov, auto za 50 tisíc by na tom mohlo byť určite lepšie.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Infotainment je na môj vkus trochu malý a celkovo vozidlo nevyzerá ako model z roku 2021. Dojem výrazne zlepšujú biele sedadlá, no tie sa zase ľahko zašpinia. Úložné priestory sú pomerne slušné vpredu aj vzadu.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Priehradka pod infotainmentom je malá a nezmestí sa do nej smartfón bežnej veľkosti, dokonca ani tie menšie. Chýba aj bezdrôtové nabíjanie. K dispozícii sú dva klasické USB porty, no v čase zavádzania USB-C by som prijal aspoň jeden tohto typu.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Kufor sa bohužiaľ nevie otvoriť automaticky, musel som ho otvárať ručne. Navyše, maximálny uhol mohol byť ešte o niečo väčší, párkrát som si oň udrel hlavu. Objem batožinového priestoru je 471 litrov, čo síce nie je málo, no vzhľadom na kategóriu a veľkosť vozidla by som očakával ešte o niečo viac. Aspoň nakladacia hrana nie je zbytočne vyvýšená, takže problém nebudete mať s nakladaním rozmernejšieho nákladu.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Základné parametre

Celková dĺžka4545 mm
Pohotovostná hmotnosť1900-1910 kg
Objem batožinového priestoru471 litrov
Výkon *98 k + 82 k + 95 k (benzínový motor, predný elektromotor, zadný elektromotor)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h10,9 s
Ťažné zariadenieáno, maximálna hmotnosť prívesu 1500 kg
Kapacita batérie13,8 kWh
Udávaný dojazdmesto - 55 km
kombinovaný - 45 km
Palubná nabíjačka3,5 kW (nabitie do 100 % za 4 hodiny)
DC nabíjanieCHAdeMO, 80 % za 30 min.

*Údaj o celkovom systémovom výkone nie je možné definovať, pretože benzínový motor, predný elektromotor a zadný elektromotor nie sú nikdy súbežne prevádzkované na maximum výkonu – výkon každej z týchto jednotiek a ich kombinácie monitoruje operačný systém PHEV v závislosti na jazdných podmienkach, stave batérie a nabíjania, resp. vybranom jazdnom režime PHEV v danom okamihu.

Batéria a nabíjanie

Batéria v Mitsubishi Eclipse Cross PHEV má celkovú kapacitu 13,8 kWh a zaujímavosťou je, že akumulátor nie je v kufri, ale priamo v podlahe.

Nabíjacie možnosti sú vzhľadom na to, že ide o plug-in hybrid, veľmi zaujímavé. Okrem štandardného pomalého AC nabíjania sa tu totiž nachádza aj CHAdeMO konektor pre DC nabíjanie. A to dokáže čas strávený na nabíjačke poriadne skrátiť. Poďme ale pekne poporiadku.

Začnem negatívami. V prvom rade mi chýba údaj o rýchlosti nabíjania či nabíjacom výkone. Mitsubishi Eclipse Cross PHEV o tom šoféra nijako neinformuje. To, že momentálne prebieha nabíjanie, indikuje len malá červená ikonka. To je všetko.

A tak som si výkon musel jednoducho pozrieť na nabíjacom stojane. Palubná nabíjačka má 3,7 kW, čo je absolútny základ. Vzhľadom na prítomnosť rýchleho DC nabíjania to ako veľký problém nevidím, no aspoň dvojnásobný výkon by vyzeral určite lepšie.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV krivka nabíjania | Foto: ZSE Drive

Krivka nabíjania ukazuje, že výkon sa asi po minúte nabíjania ustálil na takmer 19 kW, kde sa držal do 70 % nabitia batérie. Neskôr pomerne výrazne klesal. Vozidlo sa nabíja do 81 percent. Pokiaľ chcem nabíjať ďalej, je potrebné opätovné spustenie. Avšak toto sa už veľmi časovo neoplatí, pretože výkon je tu už podstatne nižší, čiže nabíjanie je pomalé.

Maximálny nabíjací výkon bol teda 19,2 kW, priemer sa ustálil na 17 kW. Nabíjal som 23 minút, počas ktorých prijala batérie 6,5 kWh.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je možné využiť aj ako záložný zdroj energie. Najjednoduchším spôsobom je klasická 230 V zásuvka v kufri s výkonom 1,5 kW. Ak plánujete pripojiť napríklad kávovar či rýchlovarnú kanvicu, pozrite si predtým či má príkon do 1,5 kW. S bežnými spotrebičmi, ktoré majú menší odber, nebude žiadny problém.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Cez CHAdeMO konektor je možné z batérie dostať výkon až 10 kW. To znie veľmi zaujímavo, no využitie v praxi so sebou nesie niekoľko problémov. Problémom je napríklad to, že z konektora získate striedavý prúd, ktorý je potrebné transformovať na jednosmerný. Ako nápad je to ale dobré, v budúcnosti sa možno objavia skvelé možnosti využitia. Ak to tak bude, tak prečo nie?

Spotreba a elektrický dojazd v meste

Plug-in hybridné vozidlá sú zaujímavou alternatívou k elektromobilom, a to najmä v prípade, ak ich majitelia nezabudnú doma nabíjať. V meste je takýmto štýlom možné jazdiť ekologicky, pričom bez problémov zvládnu denný nájazd priemerného Slováka prejsť len na elektrickú energiu.

Z tohto dôvodu je pre nás elektromobilistov elektrický dojazd v meste jedným z najdôležitejších parametrov. Mitsubishi Eclipse Cross PHEV nesklamalo, no ani nenadchlo. Z nabíjačky som odchádzal s 97 % batérie, vonku bolo príjemné počasie, nebolo potrebné klimatizovať ani zohrievať. Priam ideálne podmienky.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Do stavu, kedy sa vozidlo preplo do hybridného režimu, som dokázal prejsť 48 km. To je o 7 km menej ako udáva výrobca. Vyrážal som síce s 97 % nabitia, tak nejaký ten kilometer by som k dojazdu mohol ešte pripočítať. Vzhľadom na to, že môj štýl jazdy je značne úsporný, čakal som, že dojazd bude o niečo vyšší.

Premávka bola len mierna, vozidlo ukázalo priemernú spotrebu 15,2 kWh/100 km. Vlastne v rozmedzí 15 – 16 kWh/100 km som jazdil po meste prakticky neustále. Čisto elektrický režim jazdenia je možný len približne do 30 percent nabitia batérie, vozidlo ju tak výrazne šetrí.

Presné percento bohužiaľ neviem, pretože Mistubishi úroveň nabitia nikde neukazuje. A tak som percento nabitia batérie zisťoval len počas nabíjania. Nabíjačky to našťastie ukazujú. Počas jazdy mám k dispozícii len informáciu o aktuálnom elektrickom dojazde.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

V priestore za volantom sa síce nachádza akýsi grafický ukazovateľ batérie, no ten ukazuje len približnú úroveň dojazdu. S úrovňou nabitia nemá absolútne nič spoločné, pretože pri spomínaných tridsiatich percentách je tento ukazovateľ úplne prázdny.

Súvisiacie články

Výhrady mám k ukazovateľu spotreby. Ten sa nachádza len v infotainmente a je potrebné sa k nemu pomerne zložito preklikať. Navyše sa po každej jazde automaticky vynuluje. Aspoň spotrebu benzínu vidím v oblasti za volantom. Presne tam, kde by určite mala byť aj spotreba elektrickej energie.

Test Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Spotreba na diaľnci

Diaľničnú spotrebu som meral na dvoch úsekoch. Opäť bolo priaznivé počasie, vonkajšia teplota do 20 stupňov. Vyrážal som z Bratislavy od Avionu a cieľom bola Trnava. Tempomat nastavený na rýchlosť 115 km/h. Batéria bola na začiatku nabitá presne na 80 % (údaj z nabíjačky).

Nič špeciálne som nenastavoval. Len som naštartoval a vyrazil v klasickom režime Normal. Vozidlo samozrejme prvé kilometre využívalo čisto elektromotor. Po prejdení 26 kilometrov sa aktivoval aj spaľovací motor, vozidlo v tomto čase ukazovalo elektrický dojazd na úrovni 2 km. Spotreba po diaľnici pri rýchlosti 115 km/h bola 26,1 kWh/100 km, čo nie je najmenej.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Ďalších 21 kilometrov som teda jazdil v klasickom hybridnom režime, keďže v batérii nebolo dostatok energie na čisto elektrickú jazdu. Po prejdení trasy dlhej 47 km vozidlo ukazovalo spotrebu 24 kWh/100 km a 0,3 litra na 100 km.

Druhý diaľničný test bol dlhý 144 km z Trnavy na nabíjačku v Budči. Vyrážal som s 84 % batérie a tempomat nastavil na rýchlosť 130 km/h. Opäť som neriešil žiadne eko režimy, len som vyrazil. Správanie vozidla bolo úplne rovnaké, prvé kilometre som jazdil čisto s elektromotormi, bez použitia spaľovacieho motora.

Po prejdení 23 km sa aktivoval aj spaľovací motor a v batérii už nebolo dostatok energie na elektrickú jazdu (úroveň nabitia približne 30 %). Spotreba pri rýchlosti 130 km/h bola až 32 kWh/100 km. Zaujímavé sú aj údaje celkovej spotreby elektrickej energie a benzínu po zaparkovaní v Budči. Konkrétne 4 l + 18,3 kWh/100 km.

Test Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Jazda, jazdné režimy a rekuperácia

2,4l motor, 98k

Musím povedať, že jazdenie je veľmi pohodlné. Dostatok priestoru v interiéri, pohodlné sedačky, dobrá odozva na plynový aj brzdový pedál. Všetko je v absolútnom poriadku. Samozrejmosťou je aj auto hold.

K dispozícii je až 5 jazdných režimov v závislosti od toho, po akej vozovke sa auto pohybuje. Režim Normal je vhodný pre všetky cesty, Eko zase pre suché spevnené. Ďalšie tri sú zaujímavejšie. Tarmac (asfalt), Gravel (štrk) a Snow (sneh).

Nás samozrejme najviac zaujímajú elektrické režimy. Je tu klasický EV, ktorý je možné aktivovať kedykoľvek, pokiaľ má vozidlo dostatočne nabitú batériu. Z mojich skúseností vyplýva, že funguje cca do 30 % (presné percento neviem, pretože auto percentá batérie nikde neukazuje). Ak je akumulátor nabitý menej, tento režim aktivovať nie je možné. Elektrický režim funguje len do rýchlosti 135 km/h a nefunguje pri aktivovanom tempomate.  Avšak pri jazde po diaľnici s tempomatom vozidlo prednostne využíva práve elektromotor, takže v tomto nie je žiadny problém.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Ďalej sú tu dva špeciálne režimy. Prvý s názvom Save funguje tak, že vozidlo využíva elektromotory minimálne, zväčša len trochu pomáhajú pri rozbehu. V režime Charge sa zase vozidlo snaží čo najviac dobíjať batériu. Využíva na to energiu zo spaľovacieho motoru (motor je citeľne vo vyšších otáčkach), čím sa samozrejme zvyšuje spotreba benzínu. Využitie to môže mať napríklad pred stanovačkou, kedy chcem používať energiu z klasickej 230 V zásuvky, ktorá sa nachádza v kufri.

Pádla pod volantom slúžia na nastavenie úrovne rekuperácie. Či už pri elektrickej jazde alebo tej hybridnej. Radiť prevodové stupne nimi nie je možné. Príjemne prekvapený som bol spočiatku až z piatich úrovní rekuperácie. No keď som zistil, že ani level 5 nebrzdí nejako extra silno, bol som skôr sklamaný. Pokojne tu mohli byť dva režimy, prípadne len zapnutá a vypnutá rekuperácia. 5 úrovni je tu naozaj zbytočných. Mimochodom, zvýšiť rekuperáciu konkrétne na level 3 a 5 je možné aj radiacou pákou.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Úprimne, sklamaný som bol z výkonu. Už údaj o zrýchlení z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy neznie nijako lákavo. Pri prvom pohľade na výkony jednotlivých motorov by som povedal, že pôjde o pomerne svižné vozidlo. Benzínový motor má výkon 98 koní a objem 2,4 l, predný elektromotor 82 a zadný elektromotor 95. Celkový systémový výkon však automobilka neuvádza.

Dôvodom je, že všetky motory nikdy nevydávajú maximálny výkon súčasne, ale výkon je riadený pohonnou jednotkou a dávkovaný pre každý motor individuálne.

Infotainment, navigácia a prepojenie so smartfónom

V tejto oblasti sa mi niektoré riešenia pozdávajú, no je tu aj čo zlepšovať. V prvom rade samotný infotainment. Na môj vkus je uhlopriečka displeja dosť malá, no to by som prežil. Avšak ani obraz nepatrí medzi najlepšie (našťastie je ako-tak dobre čitateľný na slnku). Chýbajú tu farby a celé prostredie je akési mdlé.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Podčiarkuje to aj nie príliš vydarená grafika, ktorá stavila na jednoduchosť. To síce samo o sebe nie je vôbec zlé, no v tomto prípade mi to príde ako systém spred niekoľkých rokov. Naozaj, používateľské rozhranie by si zaslúžilo vylepšiť.

Čo sa týka infotainmentu, kritika práve skončila. Teraz tie dobré vlastnosti. Veľmi ma teší podpora Apple CarPlay aj Android Auto. Počas testovania som pravidelne používal CarPlay a všetko fungovalo bez akéhokoľvek problému. Avšak pripomínam nedostatočný priestor na odloženie smartfónu, čo trochu zamrzí.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Najradšej používam navigáciu v rámci smartfónu, kde mám vždy aktualizované mapy a aktuálne informácie o premávke na mojej trase. Avšak navigácia v Mistubishi Eclipse Cross ma príjemne prekvapila. Prezeranie máp je dostatočne rýchle bez zbytočného sekania. Podklady sú od TomTom, takže kvalita tu rozhodne je.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Navigovanie je bezproblémové, cieľ si môžem vybrať priamo na mape, prípadne ho vyhľadať. V tomto prípade mi ale všetky body záujmu nenašlo. Pokyny sa následne môžu premietať priamo na Head-up displeji pred šoférom.

Ten nezobrazuje kompletnú mapu, ale len informáciu, že kedy a kde odbočiť. A úplne to stačí. Head-up displej je mechanický, samotné sklo, na ktoré sa odráža obraz, je možné zasunúť a tým funkcionalitu vypnúť. Takto sa mi to páči, osobne nie som fanúškom Head-up displejov, akosi mi prekážajú.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Test Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Záverečné hodnotenie a konkurencia

Z Mitsubishi Eclipse Cross PHEV mám zmiešané pocity. Má niekoľko nedostatkov, no ponúka veľmi zaujímavé vlastnosti. Poteší dvojica elektromotorov, ktoré poháňajú obe nápravy. Jednou z najlepších vlastností je možnosť DC nabíjania. Sklame palubná nabíjačka s výkonom len 3,7 kW, no vzhľadom na prítomnosť rýchleho nabíjania to až taký problém nebude.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Mestský dojazd som čakal trochu vyšší, k 48 km by som najradšej pridal aspoň 5 ďalších km. Výrobca udáva 55 km podľa WLTP. Veľkým plusom je prítomnosť klasickej 230 V zásuvky v kufri a poteší aj atraktívny zovňajšok. Vnútri to už taká sláva nie je.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Foto: Redakcia

Konkurencia v plug-in hybridných SUV je veľká a vystupuje tu najmä Mercedes-Benz s modelmi, ktoré je možné taktiež nabíjať rýchlo cez CCS konektor. Spomenúť môžem napríklad Mercedes-Benz GLA 250e alebo GLE 350de. Z ďalších zaujímavých plug-in hybridov je tu napríklad o Audi Q5 50 TFSIe či Peugeot 3008 Hybrid4.

Cena testovaného Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je 50 958,40 €. Ide o najvyššiu výbavu so všetkými voliteľnými doplnkami. Vozidlo začína na cene 36 490 €.

Plusy

  • Podpora rýchleho nabíjania
  • Podpora Android Auto a Apple CarPlay
  • Atraktívny dizajn
  • Dva elektromotory
  • Head-up displej
  • 230 V zásuvka
  • pohodlné jazdenie

Mínusy

  • Palubná nabíjačka má výkon len 3,5 kW
  • Vozidlo nikde neukazuje percento nabitia batérie a ani nabíjací výkon
  • Prostredie infotainmentu je zastaralé
  • neukazuje percento nabitia batérie
  • k údajom o spotrebe elektrickej energie je potrebné zložito sa preklikať
  • elektrický dojazd v meste je menej ako 50 km
  • vysoká spotreba elektrickej energie na diaľnici
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.