Len nedávno sa uskutočnil test nabíjania elektromobilov, ktorý priniesol nórsky portál NYE. Uskutočnili ho na 32 elektromobiloch, ktoré za rovnakých podmienok nabíjali na rovnakých nabíjacích staniciach. Niektoré vozidlá zaostávali, iné príjemne prekvapili a iné zas lámali rekordy.
Nabíjanie je pre laikov nie veľmi zrozumiteľný proces pri elektromobilite najmä preto, lebo do neho vstupuje viacero faktorov. Medzi nich patria napríklad maximálny nabíjací výkon elektromobilu, nabíjací výkon stanice, počasie či stav nabitia batérie a jej teplota. Ide o veľmi komplexný proces a aj preto si s ním mnoho ľudí nevie rady.
Prečo sa napríklad auto s maximálnym výkonom nabíjania 150 kW nabíja len rýchlosťou 70 kW, aj keď nabíjacia stanica povoľuje viac? Aj to patrí medzi otázky, s ktorými si majitelia elektromobilov lámu hlavu. Čo môžeme povedať je to, že dosiahnuť maximálnu rýchlosť nabíjania je veľmi ťažké a často aj nemožné. Ak sa vám to aj podarí, ide o veľmi krátky časový úsek. Aj preto sa najčastejšie meria nabíjací cyklus od 10 do 80 % batérie. Na úplnom začiatku/konci nabíjania sú totižto tieto hodnoty extrémne vysoké/nízke.
Pri teste sa meralo nabíjanie od 10 do 80 %
Testované vozidlá sa tak na hodnotu 80 % dostali od 19 do 51 minút. Skúste si rýchlo tipnúť, ktorý relatívne nový elektromobil sa nabil najrýchlejšie. Prezradíme vám, že išlo o najnovší Hyundai Ioniq 6 a za ním nasledoval XPeng G9, ktorému to trvalo len o minútu viac. Spomínaný Ioniq by sa však mal papierovo nabiť za 18 minút, pričom v teste zaostal o 1 minútu. XPeng G9 dokonca splnil svojich papierových 20 minút do bodky.
Pozrime sa však aj na opačný koniec rebríčka. Najpomalšie sa nabíjali vozidlá JAC e-JS4 a Hongqi E-HS9 LR. Prvému modelu nabitie trvalo 51 minút a tomu druhému rovných 50 minút. Avšak treba zdôrazniť, že Hongqi má dvakrát takú veľkú batériu ako JAC, a dokonca ja dvakrát také rýchle nabíjanie (96 kW oproti 54 kW). Za rovnaký čas tak Hongqi nabilo dvakrát toľko energie.
Už vyššie spomínaný XPeng síce nenabil od 10 do 80 % najrýchlejšie, avšak stanovil rekord portálu v maximálnom nabíjacom výkone. Elektromobil prekonal rekord Porsche, ktoré stanovilo rekord 270 kW. Tentokrát sa hodnota vyšplhala na 319 kW, čo je veľmi pozoruhodné číslo. Rovnako malo G9 najvyšší priemerný výkon nabíjania, a to 212 kW.
Top 10 výsledkov v teste:
- Hyundai Ioniq 6 – 19 minút
- XPeng G9 – 20 minút
- MG4 – 26 minút
- Tesla Model Y RWD – 26 minút
- XPeng P7 – 26 minút
- BMW iX1 – 28 minút
- Tesla Model S AWD – 28 minút
- Volkswagen ID Buzz – 28 minút
- Tesla Model X Plaid – 29 minút
- Mercedes EQB 250 – 30 minút