MojElektromobil

V minulom roku som mal možnosť na krátky čas sa zoznámiť s plug-in hybridnou Astrou, teraz som ju mal k dispozícii na celý týždeň. Výrobca síce oficiálne auto uvádza ako ASTRA HYBRID, takže by to mohlo evokovať to, že batériu nie je možné nabíjať z externého zdroja. Ide však o klasický PHEV so všetkými jeho výhodami aj nevýhodami. Toto je test Opel Astra PHEV.

ČSOB Leasing
EKO financovanie Opel Astra PHEV
Elektromobily majú u nás vždy zelenú. Pozrite si našu ponuku financovania, a vyberte si tú, ktorá vám najviac vyhovuje. Jazda v elektromobile nemusí byť len sen. Financovanie od ČSOB Leasing je skvelou možnosťou.

Opel Astra PHEV môžete mať za 350 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.

Cena a výbava

Pri plug-in hybridnej Astre máte na výber len jednu motorizáciu, ceny sa potom líšia len v závislosti od výbavy. Vozidlo ponúka 1,6-litrový spaľovací motor s výkonom 110 kW (150 koní), ktorý je doplnený o elektromotor s výkonom 81,2 kW (110 koní). Celkový systémový výkon je 133 kW (180 koní). Prevodovka je 8-stupňová automatická, palivo benzín. Ceny sú nasledovné:

VýbavaCena
Edition35 990 €
Elegance39 090 €
GS Line40 290 €

Ja som mal možnosť testovať najvyššiu výbavu GS Line.

Veľkým konkurentom bude napríklad Kia Niro PHEV, ktorá je na tom cenovo veľmi podobne, pochváliť sa môže výbornými spotrebami a aj slušným elektrickým dojazdom. Naopak, palubná nabíjačka má výkon len 3,7 kW.

test Opel Astra PHEV
Opel Astra PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Zaujímavou alternatívou môže byť aj DS 4 E-tense PHEV, no v tomto prípade sa pozeráme na vozidlo, ktoré je už o niečo drahšie. Ponúka však vyšší výkon.

Test Opel Astra PHEV: Parametre

Hmotnosť1678 kg (photovostná)
Spaľovací motor1,6 TURBO, 1598 ccm, 4 valce, benzín, 110 kW (150 koní)
Elektromotor81,2 kW (110 koní)
Systémový výkon133 kW (180 koní)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h7,6 s
Maximálna rýchlosť225 km/h, 135 km/h (jazda len s elektromotorom)
Dojazd (WLTP)59 - 60 km, v meste 70 - 78 km
Objem batožinového priestoru352 l / 1268 l
Výkon palubnej nabíjačky3,7 kW, 7,4 kW za príplatok (500 eur)
Kapacita akumulátora12,4 kWh
Cenaod 35 990 €

Batéria a nabíjanie

Vo vnútri sa nachádza akumulátor s kapacitou 12,4 kWh. Výrobca neuvádza či ide o využiteľnú kapacitu, no predpokladám, že tento údaj patrí pre celkovú kapacitu. V porovnaní s plug-in hybridnou konkurenciou v podobnej cene táto veľkosť nijako nevybočuje zo štandardu. Nie je to veľa, ale ani málo. A v konečnom dôsledku nezáleží až tak na kapacite akumulátora, ide o celkový dojazd, ktorý z neho dokáže auto dostať.

test Opel Astra PHEV
Opel Astra PHEV | Zdroj: Michal Lauko

V základe tu máme palubnú nabíjačku s výkonom 3,7 kW, čiže absolútny základ a niečo, čo by som v roku 2023 už naozaj nechcel vidieť. Našťastie, za príplatok 500 eur dostanete dvojnásobný výkon, čo určite odporúčam. Čas nabíjania bude vďaka tomu polovičný a to sa určite hodí. Pozitívne je, že príplatkovú palubnú nabíjačku môžete za rovnakú sumu získať bez ohľadu na výbavu vozidla.

Nabíjací port sa nachádza vzadu na ľavej strane, čo indikuje aj šípka na displeji za volantom. Podľa nej som ta ihneď vedel, z akej strany mám vozidlo k nabíjačke pristaviť. Umiestnenie portu považujem za vhodne zvolené a nemám s tým problém. Dvierka sú troch väčšie, pri nabíjaní ich odporúčam privrieť.

test Opel Astra PHEV
Nabíjací port sa nachádza vzadu vľavo | Zdroj: Michal Lauko

Čo sa týka samotného nabíjania, počas neho na displeji vidím niektoré základné parametre. Vlastne, chýba mi len informácia o aktuálnom nabíjacom výkone. Inak tu mám aktuálne percento nabitia batérie, odhadovaný elektrický dojazd, rýchlosť nabíajania v km/h a čas, ktorý je potrebný do ukončenia nabíjania.

test Opel Astra PHEV
Opel Astra PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Keďže ja som Astru testoval s príplatkovou 7,4 kW palubnou nabíjačkou, celkové nabitie netrvalo ani dve hodiny. A to je naozaj slušný čas.

Jazda, režimy, výkon rekuperácia

Počas jazdy som si najviac užíval veľmi dobré odhlučnenie podvozku. Ani pri rýchlosti 130 km/h som nemusel dávať hudbu príliš nahlas, aby som niečo počul. Naozaj, v tomto smere to bolo veľmi dobré. Čo som si ale neužíval, bolo automatické držanie v pruhu po aktivovaní tempomatu. Tempomat ako taký funguje dobre, je adaptívny a nastavuje sa veľmi jednoducho. Avšak na zatáčania vozidla som sa spoľahnúť nemohol.

test Opel Astra PHEV
Opel Astra PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Často sa drží pri vonkajšej alebo vnútornej čiare, často dokonca aj prejde cez ne. Nevie jazdiť normálne v strede pruhu, no aspoň nebehá z jednej strany na druhú. Funkciu držania v pruhu som teda radšej vypol. Oceňujem prítomnosť head-up displeja, ktorý ukazuje aj navigačné pokyny. Ak vám HUD nevyhovuje, jeho vypnutie je veľmi jednoduché, netreba kvôli tomu chodiť hlboko do systému. Stačí stiahnuť hornú lištu a vypnúť. Hotovo.

test Opel Astra PHEV
Opel Astra PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Za volantom sa nachádzajú aj páčky, pomocou ktorých môžete manuálne radiť prevodové stupne. Samozrejme, nie v elektrickom režime, vtedy nemajú žiadnu funkciu. Rekuperáciu je možné len zapnúť (prepnutím do režimu B) alebo nemať ju vôbec (v jazdnom režime D). Chýba mi tu akékoľvek nastavenie jej výkonu. Auto síce brdzí, no rekuperácia by mohla byť ešte trochu silnejšia. Pripomínam, že pri plne nabitom akumulátore auto pri pustení plynu nerekuperuje.

test Opel Astra PHEV
Opel Astra PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Trochu ma sklamala rýchlosť prepínania jazdy dopredu a dozadu. Keď som vychádzal z parkovacieho miesta pred redakciou a potreboval som prepnúť na iný smer jazdy, trvalo to. A už ja po prepnutí auto nie je zabrzdené, takže ak idem napríklad z kopca smerom dopredu a som pred prekážkou, zaradím spiatočku, pustím brzdu a idem stlačiť plyn, auto sa ďalej voľne pohybuje dopredu. Na tom som si musel dávať špeciálne pozor, aby som nenabúral do prekážky predo mnou. Dá sa to síce vyriešiť funkciou auto-hold, no tú pri parkovaní nepoužívam.

Teší ma, že vždy viem, či je auto poháňané batériou alebo ide na benzín. Opel toto vyriešil elegantne a ukazovateľ rýchlosti je buď modrý (elektrická jazda) alebo biely (jazda spaľovacím motorom). Rovnako to funguje s farbami aj na head-up displeji.

test Opel Astra PHEV
Opel Astra PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Čo sa týka výkonu, s tým problém nemám, je ho dostatok. Len jeho nástup je už tradične pomalší a nedá sa to ani porovnať s elektromobilom. To však neplatí pri elektrickej jazde, vtedy sú reakcie na pedál oveľa rýchlejšie. Veľmi nepomáha ani športový režim. Po zatlačení plynu na podlahu musím počkať, kým auto podradí a až potom pustí plný výkon. A to trvá niekedy aj dlhšie ako sekundu či dve.

test Opel Astra PHEV
Opel Astra PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Pri rozbehu z nuly som zase mal problém s prílišným dávkovaním výkonu aj po nie veľmi silnom zatlačení pedálu. Výsledkom bolo jemné prešmyknutie predných kolies. To je samozrejme vec, ktorú si viem regulovať, stačí sa naučiť, ako auto funguje.

Infotainment

Infotainment chválim za niekoľko dobrých riešení, napríklad jednoduché zapnutie a vypnutie head-up displeja. Systém je pomerne svižný, no graficky mi príde trochu zastaralý. Našťastie, na orientáciu je pomerne jednoduchý a zvykol som si rýchlo. Farebné podanie displeja je v poriadku, problém nebol ani s čitateľnosťou. Na druhú stranu, ohúrený som z neho nebol.

test Opel Astra PHEV
Opel Astra PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Strohá a jednoduchšia grafika môže niekomu vyhovovať, no ja by som čakal trochu modernejší a živší softvér. To isté platí aj pre navigáciu, ktorej grafika je veľmi jednoduchá. Avšak navigácia funguje celkom dobre a neseká. Len vyhľadávanie cieľa je pomalšie. Teší ma aj prítomnosť služieb Android Auto a Apple CarPlay, obe bezdrôtovo.

test Opel Astra PHEV
Opel Astra PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Navigačné pokyny si môžem nechať premietať aj na displej za volantom a pod infotainemtom nechýbajú ani fyzické tlačidlá. Pomocou nich môžem rýchlo ovládať najdôležitejšie súčasti, ako napríklad klimatizáciu. Tu som mal problém s tým, že tlačidlo na zvyšovanie a znižovanie výkonu ventilátora nie vždy fungovalo podľa mojich predstáv a stávalo sa mi, že na jeho stlačenie systém nezareagoval.

Test Opel Astra PHEV: Spotreba a dojazd

Od pomerne malého akumulátora som veľa neočakával. Avšak čísla, ktoré udáva automobilka, sú veľmi pozitívne. WLTP dojazd je údajne na úrovni 59 – 60 km, v meste dokonca až do 78 km. A tak som bol zvedavý, ako to bude v praxi.

V prvom rade musím Opel pochváliť za to, že okrem odhadovaného elektrického dojazdu vidím na displeji za volantom aj percento nabitia batérie. To nie je pri plug-in hybridných vozidlách štandardom, no ja túto informáciu vždy vítam. Čo sa týka spotreby elektrickej energie, tu je to už horšie.

test Opel Astra PHEV
Opel Astra PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Na spomínanom displeji si viem pekne nastavovať dva “tripy,” ktoré mi sledujú spotrebu. To by bolo všetko pekné, lenže udáva sa tu len spotreba v litroch na 100 km. Ak jazdím len s elektromotorom, výsledok je 0,0. Ak si chcem pozrieť spotrebu elektrickej energie, musím prejsť na displej infotainmentu. Ale ani toto nie je podľa mňa vyriešené dobre, pretože spotrebu vidím len v určitých časových intervaloch – 30, 60 alebo 180 minút. A samozrejme, neviem si to vynulovať. V každom prípade, spotreba sa pohybovala na úrovni od 13,8 do 15 kWh / 100 km pri bežnom jazdení s ľahkou nohou. Tento údaje platí pre mesto a okresky.

A čo samotný dojazd v elektrickom režime? V meste sa mi podarilo prejsť 57 km, čo je menej, ako udáva výrobca. Bolo poriadne teplo, takže klimatizácia bola neustále zapnutá. Dojazd na okreskách (jazda na Záhorí) ma však príjemne prekvapil. Dostal som sa až na 67 km.

test Opel Astra PHEV
Dojazd na okreskách | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Na diaľnici som zase testoval spotrebu benzínu. Elektromotor som nechal úplne vybiť a vozidlo fungovalo ako klasický hladký hybrid. Na ceste z Bratislavy do Trnavy pri tempomate nastavenom na rýchlosť 115 km/h bola spotreba 5,6 l / 100 km. Pri rýchlosti 130 km/h sa zvýšila na 6,8 litra.

Test Opel Astra PHEV: Záverečné hodnotenie

Nová Astra je dobrým plug-in hybridom. Teda ak zabudnem na fakt, že v základe prichádza len s 3,7 kW palubnou nabíjačkou. Našťastie, za príplatok 500 eur je k dispozícii dvojnásobný výkon. Poteší dobrým odhlučnením podvozku a celkovo pohodlnou a pomerne úspornou jazdou.

Výrobca síce udáva viac, ale spokojný som bol aj s elektrickým dojazdom, horšie to bolo už tradične s neskoršími reakciami na plynový pedál. Chýbajú mi možnosti nastavenia úrovne rekuperácie, alebo aspoň jej silnejšie nastavenie. Taktiež sledovane spotreby elektrickej energie nie je úplne najlepšie.

V každom prípade, Opel Astra PHEV ponúka veľmi slušné a pomerne lacné vozenie, ktoré je pohodlné a tiché. Testovanie som si celkom užíval a určite neurobíte chybu, ak si novú Astru zaobstaráte.

  • Slušná dynamika jazdy a dobré odhlučnenie
  • Príplatková 7,4 kW palubná nabíjačka
  • Slušný reálny dojazd na jedno nabitie

  • len 3,7 kW palubná nabíjačka v základe
  • Silu rekuperácie nie je možné regulovať
  • Spotrebu elektrickej energie vidím len v infotainmente a len v určitom časovom horizonte
3. júla 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+