Test Opel Zafira-e Life: Na biznis aj pre rodinu

Lukáš Chabada

Počas Veľkonočného týždňa mala naša redakcia možnosť otestovať elektrický Opel Zafira-e Life v sedemmiestnej verzii (2+2+3). Počas ôsmich dní sa nám s ním podarilo absolvovať dve dlhé trasy nad 200 km po diaľnici, cesty po meste do práce, zavážanie detí do školy, veľkonočné cestovanie na bohoslužby a samozrejme veľkonočnú šibačku. Spolu sme na ňom najazdili takmer 900 km.

Opel Zafira-e Life v plnej výbave

K dispozícií sme mali najdlhšiu verziu vo výbave Business Elegance. Už na prvý pohľad pôsobil tento “mikrobus” elegantne a svojou farbou a mohutnosťou pútal pozornosť okolia. Na druhej strane, so svojou výškou 1,9 metra sa pohodlne zmestil do podzemných garáží nákupných centier. “Pod kapotou” sa skrýval elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní) s predným náhonom a v podlahe sa skrývala batéria s celkovou kapacitou 75 kWh. Výrobca neuvádza využiteľnú kapacitu batérie, ale podľa stránky ev-database.org to je 65 kWh.

Zdroj: Lukáš Chabada

Vnútorný priestor

Opel Zafira-e Life je ideálne pre človeka, ktorý potrebuje veľa prepravného miesta, či už na prevoz viacerých osôb, pohodlné sedenie počas jazdy, používanie detských sedačiek alebo prevážanie väčšieho objemu nákladu. Tieto očakávania Zafira-e spĺňa dokonale. V treťom rade s tromi sedačkami sme nemali problém uložiť tri detské sedačky vedľa seba a pohodlne zapnúť všetky tri bezpečnostné pásy. Okrem veľkého vnútorného priestoru zaujal interiér najmä rozkladacím stolíkom v druhom rade sedadiel, ktorý sa dal použiť či už pre pracovné účely, prípadne ako jedálenský stolík niekde na víkendovej stanovačke.

Zdroj: Lukáš Chabada

Veľmi praktická sa v tomto kontexte ukázala aj zásuvka na 230V, ktorú môžete využiť, či už na zapojenie nabíjačky vášho laptopu alebo prenosnej chladničky bez potreby ďalšej redukcie. Zásuvku sme našli v spodnej časti za sedadlom spolujazdca, čím bola prístupná najmä pre spolujazdcov v prvom a druhom rade sedadiel.

Zdroj: Lukáš Chabada

Opel Zafira-e Life a spotreba na diaľnici

Boli sme zvedaví, ako sa tento mikrobus vysporiada so svojou váhou a veľkosťou v oblasti spotreby. Predajca uvádza priemernú spotrebu 27,3-24,4 kWh na 100 km (WLTP), a tak sme si išli tieto čísla overiť do terénu. Naše merania sme rozdelili do troch kategórií: – spotreba na diaľnici – spotreba v meste – kombinované spotreba.

Spotrebu na diaľnici sme merali dvakrát, najprv z Bratislavy do Trenčína a o niekoľko dní neskôr z Martina do Bratislavy. Na trase do Trenčína sme prešli dokopy 111 km len po diaľnici, s tempomatom nastaveným na 108 km/h. Táto rýchlosť však kvôli dopravnej situácií napokon klesla na priemernú rýchlosť 95 km/h. Pri takomto nastavení nám priemerná spotreba podľa informačného displeja ukazovala 30 kWh na 100 km, čo je takmer o 3 kWh na 100 km viac ako ukazuje interval uvádzaný predajcom. S takouto spotrebou by sme po diaľnici prešli približne 217 km.

Na trase z Martina do Bratislavy sme prešli spolu 245 km s tempomatom nastaveným na 105 km/h. Keďže približne 30 km úsek medzi Martinom a Žilinou zatiaľ nevedie po diaľnici, priemerná rýchlosť nám klesla na 85 km/h, čo nakoniec viedlo k priemernej spotrebe 28,4 kWh na 100 km. Pri takejto spotrebe by sme po diaľnici prešli približne 229 km.

Zdroj: stellantis.com

Pripravte sa na dobíjanie

Čo sa týka samotného dojazdu na diaľnici, treba sa pripraviť na to, že úsek medzi Bratislavou a Žilinou bez nabíjania neprejdete. Znamená to, že pri plánovaní cesty treba počítať s približne hodinkou naviac na dobitie “bateriek”. My sme si zakaždým odskočili do Trenčína, kde sme sa pri obchodnom centre dobili na 50 kW nabíjačke. Popri tom sme si stihli dať raňajky, resp. neskorú večeru.

Informácie o aktuálnom dojazde v km sa nachádzajú priamo na displeji za volantom. Treba ich samozrejme brať s rezervou, pretože dojazd závisí od rýchlosti a štýlu jazdenia. Len pre predstavu čitateľov sme sa rozhodli zistiť, akým koeficientom dokáže dojazd klesať. Pri jazde rýchlosťou okolo 105 km/h nám km dojazdu v porovnaní s km na tachometri klesali koeficientom 1:1,72. To znamená, že ak sme reálne prešli 20 km, dojazd na informačnom panely sa znížil o cca. 35 km. Netreba preto panikáriť, len je potrebné mať na mysli, že pri vyšších rýchlostiach sa dojazd výrazne skracuje.

Zdroj: stellantis.com

Opel Zafira-e Life a spotreba v meste

V meste sme počas 7 dní najazdili 289 km. Boli to väčšinou cesty do školy, do škôlky, na futbal, do obchodov, na bohoslužby a veľkonočné návštevy. Okrem vodiča sa v aute nachádzalo od troch do päť detí, prípadne nejaký dospelý. Priemerná rýchlosť, ktorou sme sa pohybovali bola 33 km/h, a priemerná spotreba sa vyšplhala na 27,9 kWh na 100 km. Pri takejto spotrebe v meste by ste dokázali prejsť približne 233 km. Informácia o aktuálnom dojazde pri jazde v meste sa pohybovala s koeficientom 1:1,4. To znamená, že po reálne prejdených 20 km sa zobrazovaní dojazd na informačnom panely znížil o 28 km.

Keď to zhrnieme, počas približne 800 km najazdených v meste aj po diaľnici, s priemernou rýchlosťou 52 km/h bola kombinovaná spotreba na úrovni 29,1 kWh na 100 km. Pri takejto spotrebe by sa dojazd vyšplhal na približne 223 km.

Kombinovaná spotrebaSpotreba v mesteSpotreba na diaľnici
Spotreba deklarované výrobcom24,4 - 27,3 kWh/100km--
Spotreba nameraná počas testovania29,1 kWh/100km27,9 kWh/100km30 kWh/100km

Na záver tohto hodnotenia je dôležité dodať, že celý čas jazdy v meste aj po diaľnici sme nemali zapnutú rekuperáciu, čo mohlo prispieť k vyššej nameranej spotrebe a kratšiemu dojazdu.

Jazdné vlastnosti

Čo sa týka jazdných vlastností, Opel Zafira-e Life svojou veľkosťou automaticky ponúka vyššie sedenie vodiča a spolujazdcov s lepším prehľadom na ceste. Vyššie sedenie však môže byť pre citlivejšie povahy nepríjemné a môže vyvolávať pocity nevoľnosti najmä v zákrutách pri vyšších rýchlostiach, resp. pri prekonávaní prekážok na cestách.

Súvisiacie články
Zdroj: Lukáš Chabada

Nabíjanie

Nabíjanie zvláda Opel Zafira-e Life nasledovne. Pri DC nabíjaní z 25% na 100% kapacity akumulátora cez konektor CCS2 trval nabíjací proces na 100kW nabíjačke 53 minút a na 50 kW nabíjačke 1,5 hodiny. Detail nabíjania na 100kW nabíjačke si môžete naštudovať v nasledujúcom grafe.

OPEL Zafira-e Life: Krivka nabíjania | Zdroj: ZSE

Pri AC nabíjaní cez konektor Type 2 na 11 kW nabíjačke trvalo dobitie akumulátora z 25% svojej kapacity “doplna” 5 hodín. Dobitie akumulátora z 25% na 100% pri AC nabíjaní z klasickej domácej zásuvky cez 2 kW nabíjačku trvá približne 31 hodín. Pre porovnanie s informáciami, ktoré o dĺžkach nabíjania na jednotlivých typoch staníc uvádza výrobca musíme konštatovať, že sú realistické.

Foto: Lukáš Chabada

Infotainment

Infotainment ponúka základné a prehľadné funkcie, ktoré už dnes nemôžu chýbať v žiadnom aute ako rádio, klimatizácia alebo navigácia. Prepínajú sa klasickými tlačidlami a ovládajú sa pomocou 7-palcovej dotykovej obrazovky. Veľmi prehľadné je aj zobrazenie stavu nabíjania a kapacity batérie, ktorá sa počas nabíjania okrem infotainmentu zobrazuje aj na panely za volantom.

Pre tých, ktorí radi využívajú svoje smartfóny na viac ako len telefonovanie ponúka Zafira-e pripojenie cez Android Auto a Apple CarPlay. A pre klasikov je k dispozícií aj jeden USB port, napríklad na nabíjanie telefónu alebo počúvanie hudby z USB kľúča.

Zdroj: Lukáš Chabada

Opel Zafira-e Life: Partner pre každého rodiča

Každý rodič, ktorý vozí do školy viac detí ocení plnohodnotné sedačky v každom rade a Isofix na ukotvenie detských sedačiek. Okrem toho sa pomedzi dve predné sedačky poľahky dostanete do druhého radu a prakticky dosiahnete rukami až k tretiemu. Je to praktické najmä vo chvíľach, keď potrebujete vyriešiť situáciu s deťmi a zároveň nemôžete opustiť auto.

Zdroj: opel.sk

Veľmi praktickým doplnkom sú elektricky ovládané bočné dvere, a to nielen pre dospelých, ale aj pre deti nad 2 roky. Otvárať a zatvárať ich dokážete dokonca na diaľku len pomocou kľúča, čo je vychytávka, ktorá dokáže zabaviť deti na niekoľko minút 🙂

Zdroj: stellantis.com

Medzi najpraktickejšie funkcie, ktoré sme radi využívali počas jazdy boli adaptívny tempomat a systém varovania pred opustením jazdného pruhu. Ďalšou praktickou vychytávkou bol head up displej v zornom poli vodiča. Dokázal zobraziť aktuálnu rýchlosť vozidla, maximálnu povolenú rýchlosť, a tiež nastavenú rýchlosť tempomatu. Našu pozornosť sme tak viac koncentrovali na cestu pred nami.

Zdroj: opel.sk

Veľa vodičov, najmä žien ocení zadné otváracie okno, pri ktorom nemusíte otvárať a zatvárať ťažké dvere kufra. Pohodlne tadiaľ zmestíte napríklad menší nákup alebo školské tašky. Veľmi sme sa potešili aj zadnej parkovacej kamere. Pri dodávkach ako je Opel Zafira-e to je aj z hľadiska bezpečnosti nevyhnutnosť. V tejto výbave sme ako bonus mali k dispozícií aj panoramatickú kameru, ktorá urobila z parkovania veľmi príjemnú aktivitu.

Cena

Cena modelu Opel Zafira-e Life Business Elegance L, 75kWh sa pohybuje (jún 2022) od hodnoty 52 580 Eur s DPH (43 817 Eur bez DPH). Modely v kratších verziách začínajú už na 40 890 Eur s DPH (34 118 Eur bez DPH).

Pre praktické porovnanie cien s konkurenciou od Peugeotu a Citroenu sme sa pozreli na cenu model Opel Zafira-e Life v dlhej verzií L a v nižšej výbave Business Edition. Za Citroën tu patria najmä Citroën ë-Spacetourer Business a Citroën ë-Spacetourer a za Peugeot najmä Peugeot e-Traveller Business a Peugeot e-Expert Combi. Tieto modely majú prakticky identickú kapacitu batérie a výkon, ale aj veľmi podobný dizajn a namiešanú výbavu. Ceny modelov uvádzame v tabuľke, z ktorých práve Opel Zafira-e Life vychádza ako tesný víťaz.

Akciová cena s DPHAkciová cena bez DPH
OPEL Zafira-e Life Business Edition L47 220 Eur39 350 Eur
CITROËN Ë-SPACETOURER BUSINESS XL, 75kW batéria, 100 kW výkon47 500 Eur39 583 Eur
CITROËN Ë-SPACETOURER XL, 75kW batéria, 100 kW výkon49 410 Eur41 175 Eur
Peugeot e-Traveller BUSINESS, 75kW batéria, 100 kW výkon47 500 Eur39 583 Eur
Peugeot e-Expert COMBI, 75kW batéria, 100 kW výkon45 400 Eur37 833 Eur

Opel Zafira-e Life: Zhrnutie našich dojmov

Opel Zafira-e Life je veľké auto s veľkými možnosťami. Je ideálnym partnerom pre tých, ktorí potrebujú mať v aute veľa miesta a pohybujú sa najmä v rámci okresu. Napriek jej rozmerom a takmer 3 tonám je vďaka elektromotoru pružná v križovatkách aj pri predbiehaní. Svojím pohodlím a komfortom vie uspokojiť aj náročnejších vodičov. Zásuvka na 230V a konferenčný stolík v druhom rade len umocňujú multifunkčné využitie tohto auta na prácu aj relax.

V nabíjaní obstála podľa očakávaní, no pri spotrebe si treba nechávať väčšiu rezervu ako udáva výrobca. Na trasy dlhšie ako 200 km po diaľnici ju zatiaľ neodporúčame, no veríme, že sa to v blízkej budúcnosti zmení. Cenovo je to pre priemerne zarábajúceho Slováka stále luxusný statok, no stálo by za to prepočítať si návratnosť s úsporami z prevádzkových a údržbových nákladov. Najmä teraz, keď ceny pohonných hmôt a energií stúpajú a nie je isté, kde sa zastavia.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.