Test Peugeot 308 SW: Plug-in hybrid s príjemnou spotrebou a tradičným dojazdom

Foto: Radovan Hlôška

Plug-in hybridom sa venujeme celkom pravidelne. Ide o jednu z kategórií elektrifikovaných vozidiel, ktoré sa tešia obľube aj zo strany vodičov. Do rúk sa nám najnovšie dostal plug-in hybrid zo stajne značky Peugeot. Išlo o model Peugeot 308 SW vo vyhotovení kombi, ktorý je mimochodom slovenským autom roka 2022.

Na skúšku sme ho mali vo verzii Peugeot 308 SW GT PACK 1.6 Hybrid 225k e-EAT8. Model s týmto krkolomným formálnym názvom prichádza s predným pohonom, výkonom 165 kW, batériou s kapacitou 12,4 kWh a celkovo veľmi atraktívnym dizajnom.

Dĺžka / šírka / výška 4636 x 1852 x 1442 mm
Rázvor 2732 mm
Pohotovostná hmotnosť 1800 kg
Kapacita batérie (celková/využiteľná) 12,4 / 9,9 kWh
Výkon elektromotora 81 kW
Celkový systémový výkon 165 kw
Celkový krútiaci moment systému 360 Nm
Objem motora 1598 cm3
Prevodovka 8 stupňový automat
Maximálna hmotnosť prívesu (nebrzdený) 750 kg
Maximálna rýchlosť 235 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,5 s
Udávaný elektrický dojazd 69 – 70 km
Výkon palubnej nabíjačky 7,4 kW

Test Peugeot 308 SW: Výbava a cena

To, čo sme mali k dispozícii na test, je prakticky to najvyššie, čo si môžete pri novej 308-čke vybrať. Táto skutočnosť sa prirodzene odráža na predajnej cene, ktorá je podľa pribaleného prehľadu výbavy stanovená na 43 690 €.

Voliteľná výbava obsahovala prvky ako perleťová farba karosérie, alarm so senzorom nadvihnutia, presklené panoramatické strešné okno, zosilnená palubná jednofázová nabíjačka s výkonom 7,4 kWh a nabíjací kábel “Green Up”. Pri tomto kábli si inak treba dávať pozor, pretože umožňuje nabíjať maximálne s výkonom 3,2 kWh. Nepočítajte s tým, že prídete nabíjaciu stanicu, hodíte tam svoj kábel a nabíjate naplno. Keď už siahnete po doplnkovej palubnej nabíjačke, čo by ste asi mali, tak je rozumné zvážiť aj kúpu iného kábla.

Základná motorizácia Peugeot 308 SW 1.6 Hybrid 180k e-EAT8 podľa cenníka stojí 35 690 €, takže rozdiel medzi základom a najvyšším prevedením s výbavou GT je približne 8 000 €.

Foto: Radovan Hlôška

Test Peugeot 308 SW: Batéria a nabíjanie

Plug-in hybrid Peugeot 308 SW je vybavený batériou s celkovou deklarovanou kapacitou 12,4 kWh, z čoho je využiteľných približne 9,9 kWh. Tak ako v prípade väčšiny plug-in hybridov, aj v tomto konkrétnom prípade platí, že ak nabíjať doma, ideálne počas noci, a pravidelne jazdíte trasy so vzdialenosťou do 50 km, tak pomalšie nabíjanie vám problém robiť nebude. Rovnako to platí aj v prípade, že máte nabíjaciu stanicu v práci, prípadne môžeme pravidelne využívať nabíjaciu stanicu v okolí. Jednoducho si na život s elektrickou časťou plug-in hybridu treba zvyknúť a vytvoriť si rozumné návyky tak, aby ste zbytočne nejazdili s prázdnou batériou.

Počas kratších zastávok, napríklad na nákupy či občerstvenie v reštaurácii je samozrejme taktiež vhodné, priam ideálne, nabíjať, no netreba čakať žiadne zázraky. Nabitie batérie s využitím palubnej AC nabíjačky s výkonom 7,4 kWh chce svoj čas. Ani tento deklarovaný výkon ale netreba brať ako pevne danú hodnotu, s ktorou by ste mohli počítať vždy.

Foto: Radovan Hlôška

Nabíjaním na AC stanici spoločnosti ZSE Drive počas 70 minútového nakupovania v Nivy Centrum v Bratislave sme boli schopní “načerpať” 7,79 kWh energie. Pri nabíjaní na druhej nabíjacej stanici ZSE Drive v Liptovskom Mikuláši pri fasftoode McDonald’s sme zase po 118 minútach získali 8,014 kWh, čo je takmer rovnaký objem akurát to trvalo o 48 minút dlhšie. Tretie nabíjanie, kedy sme šli “úplne doplna” (10,298 kWh) trvalo až 175 minút. Predmetná nabíjacia stanica pritom deklaruje nabíjací výkon pri využívaní AC nabíjania až do 22 kWh, rovnako ako v príde nabíjačky v Nivách. Pri nabíjaní sa na obrazovke auta zobrazujú základné informácie o stave nabitia, rýchlosti nabíjania v prepočte km za hodinu, očakávanej dobe ukončenia a odhadovanom elektrickom dojazde. Súčasťou je jednoduchý stavový panel zložený z 8-mich políčok pre jednoduché vizuálne zobrazenie stavu nabitia.

Ďalšou vecou, na ktorú si treba dávať pozor, je skutočnosť, že palubná nabíjačka s výkonom 7,4 kWh je súčasťou doplnkovej výbavy. V závislosti od toho, aká je dostupnosť nabíjacích staníc vo vašom okolí, vášho bežného nájazdu, a podľa toho, či máte možnosť domáceho/firemného nabíjania skutočne treba zvážiť túto dodatočnú investíciu. Plug-in hybrid, ktorý nebude pravidelne nabíjať nebudete využívať naplno a ak budete často jazdiť s prázdnou batériou, tak to príliš nemá zmysel. Základom je palubná nabíjačka s výkonom 3,7 kW, čo ľudskou rečou znamená približne toľko, že nabíjať budete dvakrát pomalšie, teda dvakrát dlhšie.

Za zmienku ešte stojí aj skutočnosť, že nabíjanie prebieha len počas toho, ako je vozidlo uzamknuté. Treba si na to trochu zvyknúť, hlavne v situáciách, kedy nabíjate, no súčasne sa potrebujete pohybovať v okolí auta.

Foto: Radovan Hlôška

Mestský elektrický dojazd a spotreba

Peugeot pri svojom modely uvádza čisto elektrický dojazd v rozsahu 59 až 60 kilometrov pri kombinovanej jazde. Mne sa počas jazdy v typickej mestskej premávke podarilo čisto na elektrinu prejsť 52 kilometrov. Priemerná rýchlosť jazdy dosahovala 30 kilometrov za hodinu. Test prebiehal úplne klasicky. Batériu som nabil úplne naplno a vyrazil do mesta, ktoré som prechádzal hore-dole až do úplného vybitia batérie, kedy došlo k automatickému prepnutiu jazdného režimu z elektrického na hybridný. Žiaden špeciálny okruh či umelo zvolená trasa, vozil som sa tak, ako bežne jazdím.

Foto: Radovan Hlôška

Diaľničná spotreba

V prípade jazdy po diaľnici som absolvoval dve jazdy. Jednu s nabitou batériou pri využívaní hybridného režimu, druhú už čisto so spaľovacím motorom a úplne vybitou batériou. Batéria sa samozrejme nabíja aj počas jazdy vďaka rekuperačnému systému. Tu ale netreba očakávať to, že by ste batériu dokázali brzdením badateľne nabiť. Tú energiu, ktorú doplníte pri aktívnejšom brzdení, prakticky okamžite spotrebujete. To, že sa batéria vôbec trochu dobila brzdením som si všimol len po prejazde cez Donovaly, kedy som brzdil skutočne aktívne. Na brzdenie si treba trochu zvyknúť, človek má pocit, že rekuperácia a klasické brzdenie nedosahujú úplnú súhru a niekedy sa medzi sebou pocitovo “bijú”. Prejavuje sa to, tak, že brzdenie nie je úplne plynulé.

Diaľničná, respektíve asi skôr kombinovaná, trasa s dĺžkou 233 kilometrov a prejazdom cez niekoľko dedín sa pri vybitej batérii prejavila na spotrebe 6,3 litra na 100 km. V druhom prípade, kedy som vyrážal na trasu s dúžkou 291 kilometrov a na štarte mal plne nabitú batériu skončila s priemernou spotrebou 5,7 litra na 100 km. Opäť išlo dominantne o jazdu po diaľnici a prejazd cez niekoľko dedín, pričom priemerná rýchlosť dosiahla 87 kilometrov za hodinu.

Súvisiacie články
Foto: Radovan Hlôška

Test Peugeot 308 SW: Infotainment a asistenčné systémy

Infotainment je príjemný, prehľadný a dostupný aj v slovenskom jazyku. Ikony sú dostatočne veľké a názorné, takže sa v rozhraní už na prvý pohľad viete veľmi dobre orientovať. Navyše to celé reaguje plynulo a do veľkej miery si rozloženie prvkov a ich prítomnosť v rozhraní viete prispôsobiť podľa svojich preferencií.

Priamo v systéme je zabudovaná navigácia, ktorá funguje dobre, akurát sa na nej miestami prejavujú drobné nedostatky v podobe neaktuálnych informácií o maximálnej povolenej rýchlosti na vybraných úsekoch.

Všimol som si to pri jazde po diaľnici, kde sú na niektorých úsekoch dlhodobé obmedzenia (platné už roky), no navigácia o nich neobsahovala informácie. Podobná situácia sa opakovala aj pri prejazde mestom, kde navigácii trvalo dlhší čas, kým sa po prejazde zóny s rýchlosťou obmedzenou na 20 km/h prepla na aktuálny údaj o 50-ke.  Toto je však len drobnosť a problémom by to mohlo byť akurát v prípade, že sa vodič spolieha výhradne na informácie zobrazované z navigácie, čo samozrejme nie je ideálny stav.

Foto: Radovan Hlôška

Peugeot 308 SW je vybavený zástupom asistenčných systémov. Za zmienku stojí napríklad systém pre udržiavanie v jazdnom pruhu a varovanie pri jeho opustení, upozorňovanie na prekážku/príliš veľké priblíženie k vozidlu za ktorým idete či takzvané parkovacie senzory. Práve parkovacie senzory občas pôsobili veľmi agresívne, hlavne pri parkovaní, kedy sa pred vozidlom nachádzam nízky obrubník, no vďaka tomu človek zvýši opatrnosť a celkovú funkciu to v konečnom dôsledku splní na výbornú.

Skvelými pomocníkmi sú aj predná a zadná kamera, ktoré podľa mojich skúseností fungujú vynikajúco a podporujú aj vykresľovanie pohľadu zhora. Nechýba adaptívny tempomat či systém sledovania mŕtvych uhlov. Ten zobrazením oranžovej body na spätnom zrkadle upozorní, ak je nebezpečné prejsť do druhého pruhu a podobne. Prítomný je aj systém pre sledovanie pozornosti vodiča. Všetky tieto asistenčné systémy sú skvelým pomocníkom a veľkým spríjemnením celkovej jazdy.

Foto: Radovan Hlôška

Exteriér a interiér

Peugeot 308 SW lahodí oku. Dizajnéri sa očividne poriadne vyhrali a prejavuje sa to aj v praxi. Auto je vizuálne pôsobivé a priťahuje na seba  pohľady. Hoci treba povedať, že to či sa auto niekomu páči alebo nie je vždy vecou osobného vkusu, no nová 308-čka určite patrí medzi pôsobivé kúsky, a to aj vďaka svoje prednej maske, dlhej kapote, spracovaniu zadnej strany, ale aj prevedeniu nárazníkov. Navyše, farebná kombinácia bielej farby a čiernych prvkovje proste trefa do čierneho, čo dopomáha tomu, že Peugeot 308 vyzerá ako keby patril do omnoho vyššieho cenového segmentu.

Foto: Radovan Hlôška

Interiér je moderný, pohodlný a dostatočne priestranný. Materiál, spracovanie, všetko je fajn. Pripravené je množstvo odkladacích priestorov kam pre veci, ktoré so sebou potrebujete nosiť, nápoje, ale aj pre mobilné telefóny. Okrem infotainment systému s dotykovým ovládaním sú tu prítomné aj klasické fyzické tlačidlá pre ovládanie základných prvkov vozidla.

Čo mi trochu spočiatku vadilo bolo prevedenie volantu. Ten je jednoducho menší, než je človek typicky zvyknutý a treba sa s ním zžiť, no musím povedať, že po absolvovaní prvej jazdy som si už zvykol a potom to už fungovalo akosi prirodzene.

Foto: Radovan Hlôška

Batožinový priestor je pri plug-in hybridoch typicky trochu ochudobnený, nakoľko auto so sebou okrem palivovej nádrže nosí aj rozmerný akumulátor. V tomto konkrétnom prípade výrobca uvádza objem 548 litrov, čo je napriek všetkému veľmi slušný údaj a vôbec sa toho netreba obávať. Áno, batožinový priestor je menší, no stále je dostatočný na to, aby ste sa v ňom dali odviezť všetky bežné veci.

Foto: Radovan Hlôška

Test Peugeot 308 SW: Záverečné hodnotenie

Na Peugeote 308 SW sa jazdí skvelo. Dobre drží na ceste, a to aj v zákrutách, čo je možno aj dôsledkom rozloženia hmotnosti, na ktorom sa podpisuje skutočnosť, že ide o plug-in hybrid. Auto je napriek tomu veľmi svižné, hladko sa rozbieha, dobre sa na ňom predbieha. Jazdné vlastnosti sú vo všeobecnosti fajn a vďaka kope asistenčných systémov je šoférovanie pohodové. Autu ako celku sa z pohľadu bežného vodiča len veľmi ťažko niečo vytýka. Na to, že ide o “kombík” má stále slušný elektrický dojazd, no má to svoje ale…

Základom je to, že si musíte uvedomiť, že pred vami stojí plug-in hybrid. Ak ho nebude pravidelne dobíjať, tak to pre vás určite nebude tým pravým a radšej by ste mali siahnuť po inom type vozidla. Čo mi trošku chýbalo bol špecializovaný režim pre zvýšenie rekuperácie, ktorý by sa aktívne staral o to, že batéria sa nabíja bez toho, aby súčasne dochádzalo k využívaniu získanej energie – proste režim, kedy jazdíte len čisto so spaľovacím motorom. Približne 200 kilometrov mi trvalo aj to, kým som si zvykol na prevedenie menšieho a trochu hranatého volantu. Občas ma vedelo potrápiť aj správanie brzdeného systému, ktoré nebolo úplne “hladké”.

Foto: Radovan Hlôška

Test Peugeot 308 SW: Fotogaléria

Foto: Radovan Hlôška
Foto: Radovan Hlôška
Foto: Radovan Hlôška
Foto: Radovan Hlôška
Foto: Radovan Hlôška
Foto: Radovan Hlôška
Foto: Radovan Hlôška
Foto: Radovan Hlôška
Foto: Radovan Hlôška
Foto: Radovan Hlôška

 

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.