Test Peugeot 508 SW PSE začneme trochu nostalgicky. Pamätáte si ešte na francúzsky film Taxi z konca 90. rokov? Filmový taxikár Daniel tam brázdil ulice mesta aj prístav v Marseille v ikonickom bielom taxíku Peugeot 406. No nie len tak hocijakom, ale poriadne upravenom sedane, s ktorým naháňal nemecký gang na Mercedesoch.
Film sa dočkal aj pokračovania ďalších troch dielov, v ktorých auto dokázalo lietať, či bolo vybavené pásmi pre jazdu v snehu. Napriek obrovskému úspechu týchto filmov sme sa nikdy nedočkali ani limitovanej edície, ktorá by naň odkazovala. V poslednom pokračovaní už hlavnú rolu hral novší Peugeot 407, ktorý bol neskôr nahradený modelovým radom 508.
A práve v druhej generácii 508 prišla verzia, ktorá svojim zjavom, výkonom, aj jazdnými vlastnosťami okamžite pripomína filmovú legendu.
Test Peugeot 508 SW PSE: Karoséria a jazdné vlastnosti
V ponuke sú karosárske varianty sedan aj kombi, my sme testovali tú praktickejšiu z nich. Masívne spojlery v kombinácii s bielym lakom dotvárajú celkový dojem z tohto auta, ktoré už na prvý pohľad nevyzerá obyčajne.
Práve jazdné vlastnosti sú prednosťou tohto vozidla, a to nielen v porovnaní so štandardnou verziou. Už východiskový Peugeot 508 SW je relatívne nízke auto, verzia PSE je však doslova pribitá k zemi. Odvrátenou stránkou je, že najmä pri parkovaní, či manévrovaní vo vjazdoch do parkovacích garáží treba dávať pozor na predný a zadný spojler. Ich rohy vytŕčajú z obrysu auta a sú takpovediac prvé na rane.
Kladne sa to ale odrazilo na jazdnej stabilite – auto nepozná bočné náklony ani v situáciách, ktoré prekonávajú limity pneumatík. Sedí na ceste perfektne, ovláda sa vyslovene hravo a predikovateľne. Pri dynamickej jazde tak máte možnosť na vlastnej koži zažiť to, čo filmový taxikár Daniel z Marseille.
Vďaka okamžitému nástupu výkonu 112 koní zo zadného elektromotora sa dá s 508 PSE nádherne rozložiť prejazd zákruty. Jazdnej stabilite pridávajú aj veľké kolesá obuté pneumatikami s rozmerom 245/35 R20.
Test Peugeot 508 SW plug-in hybrid: Interiér a batožinový priestor
Interiéry Peugeotov súčasnej dekády pôsobia poriadne futuristicky. Malý hranatý volant, vystúpené jednotlivé časti, tlačidlá pripomínajúce ovládacie prvky v lietadle. Prekvapí však absencia 3D displeja, ktorý poznáme napr. z malého Peugeotu 208.
V interiéri sa všeobecne sedí dosť nízko, a to aj na pomery relatívne nízkych vozidiel. Do určitej miery sme mali problém nájsť si vhodnú pozíciu sa volantom, pedále sa totiž nachádzajú dosť vzadu, a tak je na správny posed vyššieho vodiča potrebné posunúť si vodičovu sedačku vzad a pritiahnuť k sebe volant.
Ten býva častokrát terčom výhrad, do športového 508 PSE sa však perfektne hodí. Na rozdiel od nedávno testovaného malého SUV e-2008 sme ani nemali problém s viditeľnosťou digitálneho prístrojového štítu, ktorému tam tienil práve hrubý a veniec volantu s malým obvodom.
Sedadlá sami o sebe však ponúkajú športový vzhľad aj potrebnú bočnú oporu pri prejazde zákrutami. Obdržali príjemné čalúnenie so zaujímavým prešívaním v odtieni yellow fluo, typickom pre modely PSE.
Ten je prítomný aj na volante, prístrojovej doske, či bočných výplniach dverí. V interiéri nájdeme aj poctivé audio od značky Focal s poriadnym subwooferom v bočnej stene batožinového priestoru.
Batožinový priestor disponuje základným objemom 530 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel je možné ho zväčšiť až na 1 780 litrov.
Pohonné ústrojenstvo
V prípade pohonného ústrojenstva modelu Peugeot 508 PSE to je slušná kombinatorika. Základom je spaľovací motor 1,6 THP. Tento benzínový štvorvalec s turbom sám o sebe generuje výkon 147 kW (200 koní), ktorý posiela na kolesá prednej nápravy. Spolu s ním poháňa prednú nápravu aj 80-kilowattový elektromotor. A do tretice nájdeme aj na zadnej náprave elektromotor s výkonom 83 kW (112 koní). To dáva výsledný kombinovaný výkon sústavy solídnych 265 kW (360 koní) a krútiaci moment 520 Nm s pohonom 4×4.
Maximálna rýchlosť vozidla je elektronicky obmedzená na hodnote 250 km/h. Poteší aj čisto elektrická maximálka 140 km/h, v elektrickom režime tak viete jazdiť bez problémov aj po diaľnici. Peugeot ponúka aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy.
Test Peugeot 508 SW plug-in hybrid: Batéria a nabíjanie
Batériu vozidla považujeme za jednu z najväčších slabín – presnejšie jej veľkosť. Využiteľná kapacita akumulátora je len 11,5 kWh, čo je na dnešné pomery plug-in hybridov už dosť málo. Vozidlo pôsobí veľmi ľahkým dojmom, a preto aby ani o niečo väčšia batéria dozaista nepôsobila až tak negatívne na jazdné vlastnosti, ako pri ťažších vozidlách.
Spolu s menšou batériou je priemerný aj samotný výkon nabíjania. Palubná AC nabíjačka je jednofázová, maximálny nabíjací výkon je 7,4 kW. Podľa výrobcu trvá nabíjanie 1 hodinu a 40 minút. Pri 16A prúde však dosiahnete len polovičný výkon. Vhodné je teda mať k dispozícii nabíjačku buď doma, alebo na pracovisku – niekde, kde je vozidlo aj tak odstavené po dlhší čas.
Test Peugeot 508 SW PSE: Spotreba a dojazd
Naopak veľmi pozitívne nás prekvapila spotreba elektrickej energie. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu podľa WLTP na úrovni 16,8 kWh / 100 km. Počas testu sme na plné nabitie spravidla videli na displeji odhadovaný čisto elektrický dojazd v rozpätí 44 až 50 kilometrov.
Vykonali sme aj náš tradičný test prímestskej spotreby. Ten odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo spotrebu 14,3 kWh / 100 km, čo ešte podlieza výrobcom udávanú hodnotu. Tempo bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. Pre porovnanie prikladáme tabuľku najmä s elektromobilmi, ktorým smelo konkuruje aj tento výkonný plug-in hybrid.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu | ||
---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Vonkajšia teplota |
Fiat 500e | 9,9 kWh / 100 km | 13 °C |
Peugeot E-2008 | 10,5 kWh / 100 km | 19 °C |
Škoda Enyaq 60 | 11,2 kWh / 100 km | 16 °C |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 11,2 kWh / 100 km | 30 °C |
Mini Countryman SE ALL4 | 11,7 kWh / 100 km | 20 °C |
MG5 Electric | 11,8 kWh / 100 km | 17 °C |
Tesla Model 3 Performance | 12,8 kWh / 100 km | 24 °C |
Renault Scenic E-Tech Electric | 13,1 kWh / 100 km | 33 °C |
MG Cyberster AWD | 13,4 kWh / 100 km | 20 °C |
Porsche Taycan | 13,5 kWh / 100 km | 28 °C |
Audi Q6 e-tron quattro | 13,7 kWh / 100 km | 27 °C |
MG4 XPower | 14,1 kWh / 100 km | 10 °C |
Kia EV9 | 14,2 kWh / 100 km | 22 °C |
Peugeot 508 SW PSE | 14,3 kWh / 100 km | 16 °C |
Tesla Model S Plaid | 14,3 kWh / 100 km | 22 °C |
Porsche Macan 4 | 14,4 kWh / 100 km | 11 °C |
Ssangyong Torres EVX | 15,0 kWh / 100 km | 17 °C |
BMW i4 xDrive40 | 15,1 kWh / 100 km | 26 °C |
BMW i5 M60 xDrive Touring | 15,4 kWh / 100 km | 19 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain | 15,7 kWh / 100 km | 28 °C |
Hyundai Ioniq 5 N | 15,9 kWh / 100 km | 31 °C |
BMW 330e xDrive | 16,9 kWh / 100 km | 21 °C |
BMW 550e xDrive | 19,6 kWh / 100 km | 17 °C |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 21,0 kWh / 100 km | 19 °C |
Výrobcom udávaná hodnota spotreby paliva 1,8 litra na 100 kilometrov je samozrejme meraná v laboratórnych podmienkach, a pre zákazníka nemá takmer žiadnu výpovednú hodnotu. My sme okrem prímestského jazdenia (pokiaľ možno na elektrický pohon) spravili aj veľa diaľničných kilometrov, pri čom sme využívali aj výkonový potenciál vozidla. Počas takmer 800 kilometrov sme v rámci testu dosiahli kombinovanú spotrebu 6,6 litra na 100 kilometrov.
Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 790 x 1 860 x 1 420 mm, rázvor 2 800 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 950 kg |
Celková hmotnosť | 2 360 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 745 kg nebrzdený, 1 270 kg brzdený |
Pohon | 4x4 |
Objem a počet valcov spaľovacieho motora | 1 598 cm3 (R4) |
Maximálny výkon spaľovacieho motora | 147 kW (200 k) |
Maximálny výkon predného elektromotora | 81 kW (110 k) |
Maximálny výkon zadného elektromotora | 83 kW (112 k) |
Maximálny kombinovaný výkon sústavy | 265 kW (360 k) |
Krútiaci moment (spaľovací motor / predný elektromotor / zadný elektromotor) | 300 / 320 / 166 Nm |
Systémový krútiaci moment | 520 Nm |
Udávaný dojazd na el. pohon (WLTP) | 45 - 50 km |
Maximálna rýchlosť pri čisto elektrickom pohone | 140 km/h |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 5,2 s |
Kapacita batérie | 12,4 kWh (11,5 kWh využiteľných) |
Výkon palubnej nabíjačky | 7,4 kW |
Objem batožinového priestoru | 530 / 1 780 l |
Cena testovanej verzie | 74 490 € |
Test Peugeot 508 SW PSE: Cena, výbava a konkurencia
Pri cenovke si uvedomíme dôvod, prečo týchto zaujímavých kúskov nevídame na ceste viac. Základná cena verzie Peugeot 508 PSE totiž štartuje na sume 69 990 eur. Keď prirátame 1 300-eurový príplatok za karosériu kombi, elektrické strešné okno a vyhrievané miesta pod stieračmi čelného skla, či bielu metalízu, cena testovaného vozidla sa prehupla na sumu 74 490 eur.
A to už je za kombi strednej triedy poriadna suma. Vzhľadom na to, že sa v posledných rokoch poriadne vyprázdnila kategórie tradičných sedanov a kombi strednej triedy, konkurenciu pre športovú verziu s výkonom 360 koní budeme hľadať len ťažko.
Rozmerovo ho vieme porovnať napríklad s Octaviou RS, ktorej cena predfaceliftovaného modelu začínala tesne pod hranicou 40-tisíc eur. Rozdiel vo výkone je však obrovský (Octavia ponúka 180 kW – 245 koní), dostupná už nie je ani štvorkolka (v minulosti len 200-koňovým s naftovým motorom), ani plug-in hybrid.
Jeden tvrdý konkurent z Nemecka sa však nájde – Volkswagen Arteon R, ten sa však už po novom bude vyrábať len ako Shooting Brake (kombi). Dvojlitrový benzínový motor s pohonom 4×4 poskytne výkon 325 koní. Prekvapí nižšia cenovka v porovnaní s Peugeotom – a to o takmer 5 000 eur v prípade základnej ceny kombi. Základná cena tohto modelu je totiž 66 590 eur.
Cena nového Peugeotu 508 SW PSE sa však pohybuje ešte o úroveň vyššie – vieme za ňu dokonca zohnať elektromobily vyššej strednej triedy. Na sume 64 590 eur štartuje napríklad elektromobil Volkswagen ID.7 Tourer GTX s pohonom 4×4 a výkonom 340 koní.
Do porovnania dokonca môžeme zaradiť aj prémiový elektromobil vyššej strednej triedy BMW i5 eDrive40 Touring. Ten ponúka porovnateľných 250 kW (340 koní), hoci len s pohonom zadnej nápravy, už od 73 050 eur.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Podarilo sa Peugeotu skĺbiť svet rodinných kombi so športovým pohonom? Za nás určite áno. Peugeot 508 SW PSE ponúka dynamiku aj výborné jazdné vlastnosti. Vďaka relatívne nízkej hmotnosti aj športovému nastaveniu podvozku je prejazd každou zákrutou radosťou.
Na bežné jazdenie však výkonovo bohato postačí aj čisto elektrický režim, ktorý bohužiaľ dostal baterku s dosť malou kapacitou. Reálne tak na elektrický pohon možno prejsť len 40 až 50 kilometrov. S väčšou baterkou a trojfázovou nabíjačkou by toto podarené kombi vedelo byť počas pracovného týždňa tichým a kultivovaným spoločníkom, ktorý počas víkendu ponúka možnosť zažiť pocit z jazdy ako v športovom aute.
✅
- Štýlový dizajn
- Vysoký výkon
- Výborné jazdné vlastnosti
- Plne použiteľný čisto elektrický režim
❌
- Neobvyklý posed v interiéri
- Krátky dojazd na elektrickú energiu
- Len 7,4-kilowattová jednofázová AC nabíjačka