Pred týždňom sme mali možnosť vyskúšať si na vlastnej koži ďalší elektromobil, patriaci do segmentu malých SUV. Nejde síce o absolútnu novinku, no o facelift staršieho modelu. Zmien však bolo hneď niekoľko, a preto sme usúdili, že táto recenzia bude mať zmysel. Toto je test Peugeot e-2008 GT.
Test Peugeot e-2008 GT: Cena, výbava a konkurencia
Toto vozidlo viete zohnať vo viacerých konfiguráciách a viacerých typoch pohonu. Najlacnejší je model s benzínovým motorom a výkonom 96 kW. Ten zoženiete už od 27 990 € (samozrejme sa bavíme o verzii GT). Na trhu je aj elektromobil s 136 koňmi a 50 kWh batériou, už od 36 790 €. My sme však testovali faceliftovú verziu, ktorá ponúkne 155 koní, 54 kWh batériu a cenovku už od 39 490 €.
V našom testovacom vozidle sme mali aj prvky príplatkovej výbavy, a teda jeho celková cena bola 41 790 €. Nájdeme tu napríklad predné a zadné LED svetlomety s motívom troch levích pazúrov, tempomat, parkovacie senzory, elektrickú parkovaciu brzdu, elektricky prispôsobiteľné sedadlo vodiča či exkluzívne tmavé obloženie stropu spolu so špeciálnym poťahom sedadiel BELOMKA. Nechýba ani 11 kW palubná nabíjačka, podpora 100 kW nabíjania či bezdrôtová nabíjačka na smartfóny.
Konkurenciu predstavuje určite Tesla Model Y, ktorá je jednoznačne najpredávanejším elektromobilom na svete. Ponúkne vám až 3 výkonostné/dojazdové verzie, pričom sa môže pochváliť v základnej verzii dojazdom 350 km, 170 kW nabíjaním či cenovkou od 36 990 € bez DPH (44 388 € s DPH). Po novom sem určite patrí aj BYD Atto 3, ktoré z 0 na 100 km/h vyštartuje za 7,3 sekundy, nabíja sa výkonom až 150 kW a prichádza s cenovkou okolo 45 900 €.
Parametre vozidla
Výkon | 115 kW/156 koní |
Krútiaci moment | 260 Nm |
Poháňaná náprava | Predná |
Kapacita batérie | 54 kWh/50,8 kWh využiteľných |
WLTP dojazd | 406 km |
Palubná nabíjačka | 11 kW |
DC nabíjací výkon | 100 kW |
Objem batožinového priestoru | 434 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 623 kg |
Užitočná hmotnosť | 482 kg |
Maximálna povolená hmotnosť | 2 030 kg |
Maximálna rýchlosť | 150 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,1 s |
WLTP spotreba | 15,2 kWh / 100 km |
Test Peugeot e-2008 GT: Interiér a exteriér
Pozrime sa dovnútra. Je tu toho naozaj mnoho, čo by som mohol okomentovať. Začnime pekne postupne. Sedadlo vodiča máme pekne elektronicky ovládateľné a prispôsobiteľné. Sedí sa v ňom veľmi dobre a použité boli veľmi kvalitné materiály. Vedľajšie sedadlo už nastavíte len manuálne, no celkový komfort je veľmi dostačujúci. Vzniká tu ale problém. Ak si nastavím sedadlo vodiča tak, aby som sedel najpohodlnejšie, nevidím displej vodiča.
Rovnaký problém zaznamenali všetci moji kolegovia s rôznymi rozmermi. Aj keď dám volant do najvyššej možnej polohy, nedokážem vidieť displej cez výrez, ako tomu už tradične býva. Má totiž neštandardný tvar a jediná možnosť, ako sledovať svoju rýchlosť, je mať sedadlo príliš vysoko a volant nižšie. Toto pre mňa bolo veľkou prekážkou pri bežnom cestovaní. Musel som tak volant mať veľmi nízko a takmer mi šúchal o nohy.
Vzadu je miesta tak akurát, no nič extra. Potešila ma aj vymoženosť v podobe bezdrôtovej nabíjačky či bezdrôtového pripojenia Android Auto. Tomu však vždy nejaký čas trvalo, kým sa automaticky po štarte zaplo. Páčil sa mi dizajnový prvok vo forme LED pásiku, ktorý sa staral o podsvietenie interiéru, no v noci sa mierne odrážal na okne. Pozitívne hodnotím aj fyzické tlačidlá na ovládanie klimatizácie, či ostatných funkcií vozidla. Tie sa nachádzajú pod hlavným displejom infortainmentu.
Ten bol veľmi pekne spracovaný, keď to porovnám napríklad s naposledy testovaným MG 5. Zaregistroval som mierne trhnutia či trošičku dlhšie načítavanie, no inak veľká spokojnosť. V exteriéri auto vyzerá dosť športovo, aj na to, že je určené prevažne na iné účely. Najviac sa mi celkovo pozdáva predná maska, na ktorej sa už teraz vyníma nové logo spoločnosti.
Jazda, výkon a rekuperácia
Jazda v Peugeote bola taká štandardná, no niektoré jamy možno bolo na môj vkus cítiť viac, ako by som očakával. Okrem toho ale všetky aspekty jazdy hodnotím pozitívne, a špeciálne som si užíval jazdu v noci. Nové LED svetlomety svietia dostatočne, v tejto cenovej kategórii asi aj nadštandardne. Aj keď ide o elektromobil s okamžitým odpichom, za testovanie sa nám nestalo, že by zapískali gumy.
Vozidlo ponúka celkový výkon 115 kW/156 koní, pri 260 Nm krútiaceho momentu. To nie je papierovo veľa, ale ak elektromobil chcete využívať najmä na prevoz rodiny a nie na mladícke blbnutie, bude vám to nadmieru stačiť. Aj ja rád potlačím pedál na podlahu, no tu som takú potrebu absolútne nemal. Ale ak by som aj mal, je tu tlačidlo na prepínanie režimov a v tom športovom už ten ťah mierne cítiť. Oproti napríklad takej spomínanej Tesle Model Y zaostáva. tá totiž ponúkne až 300 koní v základnej verzii.
Rekuperáciu si nastavíte štandardne stlačením tlačidla B pri riadiacej páke. Trošku neštandardne sa vám toto B nevypína ani keď zaradíte spiatočku. Intenzita je nastavená automaticky, pričom vy si ju zmeniť tlačidlami neviete. Ak vás zaujíma, či ponúka elektromobil režim ovládania len jedným pedálom, tak nie, neponúka. E-2008 veľmi pekne dobrzďuje, no ak pustíte pedál, nezastaví vám úplne. Škoda.
Test Peugeot e-2008 GT: Batéria a nabíjanie
Po novom sa môžu záujemci o vozidlo tešiť z väčšej, 54 kWh batérie. V predchádzajúcej verzii totiž mala “len” 50 kWh. S vyššou kapacitou sa navýšil samozrejme aj dojazd. Jej zloženie je štandardné lítium-iónové. Tu nemám čo vytknúť, horšie to možno bude pri nabíjaní.
Peugeot e-2008 totiž ponúka “len” 100 kW DC nabíjanie. To možno väčšine z vás stačí, no my sme pri testovaní odkázaní na využívanie DC nabíjania, a tu bolo nižšiu rýchlosť cítiť. Niektorí konkurenti ponúkajú za takúto cenovku aj oveľa vyššie hodnoty. V aute sme potom mali trojfázovú 11 kW palubnú nabíjačku, ktorou ho môžete nabíjať aj na AC stanici. Pri nabíjaní z wallboxu sme sa dostali z 28 % na 93 % za cca 2 hodiny a 50 minút.
Z nabíjacej krivky môžeme vidieť, že z 20 na 78 % sa vozidlo dokáže nabiť za 26 minút. To nie je až také zlé, ako sa na prvý pohľad mohlo zdať. Počas nabíjania sme doplnili bezmála 30 kWh, pričom maximálny nabíjací výkon dosiahol 95,4 kW, v čase kedy batéria mala cca 30 %.
Spotreba a dojazd
Ako štandardne, aj tento elektromobil sme vzali okrem iného aj na testovací okruh. Ten je nastavený tak, aby sme si vyskúšali jazdu na prímestskom okruhu. Pri tejto jazde bolo vonku krásnych 19 °C, čo nasvedčovalo dobrému výsledku. A naozaj sa tak stalo. Spotreba Peugeotu bola 10,5 kWh/100 km, čo ho v našej tabuľke (len s letnými gumami) radí pred Enyaq 60 a za Fiat 500 e.
Pri štandardnej jazde v meste sa spotreba pohybovala na úrovni 14,5-15 kWh/100 km. Vybehli sme s ním aj na diaľnicu, kde pri priemernej rýchlosti 110 km/h ukazovalo spotrebu 15,9 kWh/100 km. Pri zrýchlení na 130 km/h sa výrazne zvýšila, a to až na 24 kWh/100 km. Pri takejto rýchlosti by sme na diaľnici prešli cca tých 200 km, čo je trošku málo.
Keď som vyrážal z Bratislavy, palubný displej mi ukazoval dojazd 272 km a navigácia dĺžku trasy na úrovni 170 km. Hovoril som si, že 100 km rezerva bude stačiť. No nestačila by, keďže na pol ceste už bola rezerva len cca 25 km. Musel som tak zastaviť na Beladiciach a dobiť auto. Ešte môžem spomenúť jednu cestu, kedy som vyrážal z Bratislavy do cca 70 km vzdialenej Rakúskej dediny, pričom som využíval len okresky a nie diaľnice. To bola po ukončení jazdy spotreba 13,9 kWh/100 km, a to po jednej ceste(bez návratu).
Dojazd výrobca udáva 406 km. Pri nabití na 90 % nám displej ukazoval dojazd 354 kilometrov. V meste by sme dokázali podľa prepočtov prejsť cca tých 350 kilometrov na jedno nabitie, na diaľnici pri povolenej rýchlosti 210-220 km.
Test Peugeot e-2008 GT: Galéria
Test Peugeot e-2008 GT: Záverečné hodnotenie
Peugeot e-2008 prešiel faceliftom, ktorý mu prospel. Okrem väčšej batérie sa štandardne zvýšil aj dojazd, no polepšil si aj po výkonnostnej stránke. Po novom dostal 156 koní pri 260 Nm, a okrem toho pribudli aj jazdné režimy. Čo mierne sklame je nabíjanie maximálnym výkonom 100 kW, no dá so to oželieť.
Komfort vo vnútri nechýba ani v tomto elektromobile, jazda v ňom je príjemná, no ak idete po diaľnici, až tak ďaleko na jedno nabitie nezájdete. Poteší aj pekne spravený infotainment, úložné priestory aj s bezdrôtovou nabíjačkou na dosah ruky, no umiestnenie volantu je prinajmenšom nešťastné.
✅
- Dizajn
- Pohodlie
- Úložné priestory
- Infotainment
- Cena
❌
- Nabíjací výkon
- Umiestnenie volantu
- Privítal by som asi viac miesta vzadu