Posledný zo štvorice dostupných koncernových elektromobilov skupiny PSA Group je malý mestský Peugeot e-208. Od ostatných modelov sa však veľmi nelíši a opäť sa tak stretávame s elektromobilom, ktorý netrhá partiu a drží sa parametrami ostatných vozidiel v rámci koncernu. Odlišuje sa teda hlavne kategóriou. Peugeot dopĺňa úzky segment elektrických hatchbackov o veľmi zaujímavý model. Test na Peugeot e-2008 a DS 3 Crossback sme vám už priniesli, a tak túto sériu uzatvárame aj s najmenším Peugeot e-208 s cenou pod 30-tisíc eur.
Každý z ponúkaných elektromobilov na platforme skupiny PSA Group ponúka totožné parametre. Týmto spôsobom si zjednodušili robotu a aj uľahčili rozhodovanie prípadným budúcim majiteľom. Samozrejme, má to výhody, no zároveň aj nevýhody, ktoré tohto riešenia jasne vychádzajú. Aspoň zatiaľ sa zaškatuľkovali medzi triedu elektromobilov, ktoré z pohľadu dojazdu ponúkajú už súčasný nutný štandard. Jednotlivými modelmi tak skôr oslovujú rôzne cieľové skupiny, ktoré majú vyššie či nižšie nároky na dostupný priestor a prípadný komfort počas jazdy.
VIDEO Peugeot e-208
Jazdné režimy a asistenti
Elektrický Peugeot je sám o sebe auto s veľmi dobrou výbavou. Pri elektromobiloch všeobecné býva zvykom, že majú o niečo lepšie vybavenie a týka sa to samozrejme aj jazdných asistentov. Z pohľadu jazdných režimov sa ale jednotlivé verzie vôbec nelíšia a ide o pevnú klasiku. Vybrať si teda môžete buď z Normal, Eco alebo Sport. Asi už ani nie je potrebné rozpisovať jednotlivé možnosti, nakoľko ich význam vyplýva z názvu.
Z pohľadu jazdných asistentov je na tom Peugeot veľmi dobre. Koniec koncov ide už o trhom daný štandard. Adaptívny tempomat alebo systém udržiavania v jazdnom pruhu tu je prítomný a funguje naozaj dobre. Auto si bez problémov poradí s držaním v pruhoch, ak sú dobré vyznačené a s adaptívnym tempomatom som nemal žiadne problémy. Rovnako bežný doplnok je automatické prepínanie diaľkových svetiel či automatické stierače.
Batéria a nabíjanie
Peugeot e-208 má batériu umiestnenú štandardne v podvozku s využiteľnou kapacitou 45 kWh. Vybavená je aj termálnym manažmentom, ktorý by mal zabezpečovať dobré nabíjacie časy. Nie vždy ale funguje korektne, ako je pri väčšine elektromobilov zvykom. Skôr ho je teda možné brať ako pomocný nástroj pre predĺženie životnosti batérie.
Nabíjanie je možné maximálnym výkonom do 100 kW, čo je veľmi solídna hodnota. Výhody vyššieho nabíjacieho výkonu nad 50 kW však auto dokáže využívať maximálne 50 % kapacity batérie. WLTP dojazd tohto modelu je 340 kilometrov, no tieto papierové hodnoty je veľmi náročné dosiahnuť, a to aj v lete.
Ak auto pripájate s k nabíjačke s batériou nabitou do 20 %, nabíjací výkon začína na 100 kW a drží si ho do približne 25 %. Následne prichádza skokovo k poklesu na stále veľmi dobrých 75 kW. Pri 50% sa už nabíjanie dostáva na štandardných 50 kW. Ďalší pokles na približne 25 kW ale prichádza rýchlejšie, už pri 70%.
To znamená, že ak nabíjate na dlhších trasách, ďalej sa vám neoplatí čakať a môžete pokračovať buď do cieľa alebo k ďalšej nabíjačke. Ako som naznačil vyššie, v chladných mesiacoch aj tu narazíte na coldgate. Ak chcete nabíjať plnou rýchlosťou, vyrážajte s plne nabitou batériou a svižným tempom, ideálne po diaľnici. Potom sa batéria dokáže zahriať na optimálnu teplotu a systém manažment batérie umožní nabíjať maximálnym výkonom.
Test – mesto a diaľnica
S autom som absolvoval viaceré trasy, pričom väčšinou išlo o kombináciu okresných ciest s diaľnicou, no mal som za sebou aj pár trás iba po cestách druhej triedy a v meste. Spotreba bola viac-menej vždy veľmi podobná. Pri klasickej jazde na okresných cestách a v meste sa pohybovala okolo hodnoty 17 až 19 kWh na 100 kilometrov.
Samozrejme, ak som vyšiel s autom na diaľnicu, spotreba raketovo stúpala. Tradičnú trasu z Trnavy do Žiliny som si netrúfol ísť maximálnou rýchlosťou, tak ako aj s inými koncernovými modelmi. Tempomat som nastavil na 120 km/h a priemerná spotreba sa dostala na hodnotu 23,9 kWh na 100 km. Vzhľadom na veľkosť auta by som očakával o niečo nižšiu spotrebu. Podmienky síce sú v tomto období náročnejšie, no elektrická 208 má tepelné čerpadlo.
Tabuľka: elektromobily a jazda po diaľnici
Trnava - Žilina (140 km/h) | Trasa | Spotreba | Potrebných % | Teplota | Dojazd | Poznámka |
Mini Cooper SE (2020) | 157 kilometrov | 16,4 kWh / 100 km | 86 % | 19 - 21 °C | 160 - 170 km | 110 - 115 km/h |
Honda e | 142,7 kilometrov | 16,9 kWh / 100 km | 90 % | 30 - 33 °C | 150 - 160 km | 110 - 115 km/h |
Renault ZOE | 145 kilometrov | 19,3 kWh / 100 km | 69 % | 15 - 25 °C | 250 - 260 km | 130 km/h |
Mazda MX-30 | 158,5 kilometrov | 22,5 kWh / 100 km | 122 % | 0 - 9 °C | 120 - 130 kilometrov | 110 km/h, nový úsek D1 |
Nissan Leaf e+ | 149,6 kilometrov | 22,9 kWh / 100 km | - | 12 - 15 °C | 230 - 245 km | Práce na ceste |
Hyundai Kona Electric | 150,8 kilometrov | 23,4 kWh / 100 km | 50 % | 16 - 22 °C | 260 - 270 km | |
Peugeot e-208 | 143 kilometrov | 23,9 kWh / 100 km | 80 % | 3 °C | 170 - 180 km | 120 km/h, práce na ceste |
KIA e-Niro | 150 kilometrov | 24,5 kWh / 100 km | 52 % | 4 - 7 °C | 250 - 260 km | |
Citroën ë-C4 | 150 kilometrov | 24,9 kWh / 100 km | 89 % | 17 °C | 170 - 180 km | 130 km/h a spomalenie v závere až na 80 km/h |
Peugeot e-2008 | 150 kilometrov | 25 kWh / 100 km | 86 % | 7 °C | 170 - 180 km | 125 km/h, práce na ceste |
Volkswagen ID.3 | 150 kilometrov | 25,9 kWh / 100 km | 69 % | 7,5 - 11 °C | 210 - 220 km | Pršalo |
KIA e-Soul | 150 kilometrov | 26,3 kWh / 100 km | 57 % | 5 - 9 °C | 230 - 240 km | |
Mercedes-Benz EQA | 148 kilometrov | 26,8 kWh / 100 km | 61 % | 8 - 13 °C | 230 - 240 km | |
Audi e-tron GT | 152 kilometrov | 26,8 kWh / 100 km | - | 17 - 19 °C | 300 - 310 km | |
Škoda Enyaq iV 80 | 149 kilometrov | 27,8 kWh / 100 km | 57 % | 6 - 9 °C | 260 - 270 km | 20" pneu, s TČ |
Volkswagen ID.3 Max | 156 kilometrov | 27,9 kWh / 100 km | 80 % | 0 - 5,5 °C | 190 - 200 km | Zimné 20" pneu, bez TČ |
Audi e-Tron Sportback | 148,5 kilometrov | 28 kWh / 100 km | 51 % | 19 - 26 °C | 290 - 300 km | |
Volkswagen ID.4 Max | 149 kilometrov | 28,2 kWh / 100 km | 57 % | 6 - 9 °C | 260 - 270 km | 21" pneu, s TČ |
Mercedes-Benz EQC | 148 kilometrov | 28,9 kWh / 100 km | 54 % | 19 - 23 °C | 270 - 280 km | |
BMW iX3 | 149,1 kilometrov | 32,8 kWh / 100 km | 68 % | -5 - 1 °C | 215 - 225 km | |
Mercedes-Benz EQV | 144 kilometrov | 39,8 kWh / 100 km | 69 % | 3,5 - 7,5 °C | 210 - 220 km | |
Mini Cooper SE (2021) | 152 kilometrov | 15,8 kWh / 100 km | 80 % | 20 - 26 °C | 170 - 180 km | |
Citroën ë-Jumpy | 151 kilometrov | 31,8 kWh / 100 km | 78 % | 33 - 36 °C | 190 - 200 km | rýchlosť 137 km/h |
DongFeng Seres 3 | 151 kilometrov | 28,5 kWh / 100 km | 85% | 19 - 26 °C | 170 - 180 km | V závere 100 km/h, spotreba sa nedala resetovať |
Exteriér má štýl
Francúzi sa v novej generácii pustili do veľmi výraznej zmeny dizajnu. Malý hatchback má veľmi jasne definované línie, ktoré sú výrazné najmä vpredu a vzadu. Hovorí sa, že detaily sú často najdôležitejšie a tu to platí dvojnásobne. Identitu definujú svetlá, ktoré sú vpredu aj vzadu tvarované do vertikálnych línií. V prednej maske ich dopĺňajú LED kly, ktoré sú charakteristické pre súčasné modely Peugeot.
- Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 055 x 1 745 x 1 430 milimetrov
- Motor: Elektromotor s pohonom predných kolies uložený vpredu s maximálnym výkonom 100 kW a krútiacim momentom 260 Nm
e-20cku taktiež vystihuje mierne predĺžená kapota, ktorá v sebe skrýva elektromotor. Auto sa dá kúpiť len v jednej výkonnostnej verzii. Motor má 100 kW a krútiaci moment 260 Nm, vďaka čomu dokáže zrýchliť z 0 na 100 za 8,1 sekundy. To možno neznie ako veľa, no elektrická 208čka má najlepšie parametre spomedzi všetkých dostupných verzií, teda aj so spaľovacím motorom.
Solídny interiér
Vo vnútri je Peugeot pochopiteľne malý, rozmery jednoducho neoklamete. Ak už ale do takéhoto malého hatchbacku idete, predpokladám, že v tomto smere nemáte veľké nároky. Miesta vpredu je tak akurát, určite nemôžem hovoriť o sklamaní, práve naopak. Komfort z jazdy je na tak malé auto a na túto triedy veľmi dobrý. Odhlučnenie je v rámci možností dobré, pri vyšších rýchlostiach ale treba počítať s vyšším aerodynamickým hlukom.
Sedačky sú v nami testovanej najvyššej verzii pohodlné a podvozok je pri zvážení všetkých okolností naladený veľmi dobre. Poťahy sú exkluzívne pre čisto elektrickú verziu a nielenže sa v nich dobre sedí, aj dobre vyzerajú. Miesto vzadu je pochopiteľne skromnejšie a vhodné je skôr na kratšie trasy. Vyšší ľudia tu môžu mať s miestom výraznejší problém, no štandardne sa iba budete musieť uspokojiť s nižším komfort. Aj keď, očakával som ešte horšie podmienky, takže som sklamaný určite nebol. V prípade, že vzadu budete voziť najmä deti, s nimi to bude úplne bez problémov.
V interiéri sa nachádza množstvo typických prvkov aktuálnej série. Ide napríklad o volič prevodovky či klávesové ovládanie infotainmentu. Menší volant zďaleka nie je to prvé, čo vás pri pohľade do interiéru zaujme najviac. Pýchou najvyššej verzie je nový kokpit, ktorý autu dodáva novú dimenziu, a to doslova. Ide o najvyšší štandard, s ktorým síce nepridáva žiadne nové funkcie, no ide o pekný dizajnový prvok. Pred hlavným displejom je umiestnená priesvitná plocha, na ktorú sa odráža obraz z horného displeja. Vďaka tomuto triku sa vytvára 3D efekt a vyzerá naozaj parádne.
Kokpit a infotainment
Čím ma ale Peugeot nedokázal až tak osloviť je infotainment a celkovo ovládanie multimediálnych funkcií. Napríklad klávesové ovládanie nemusí byť pre každého, no toto je vec, ktorá sa mne osobne páči. Čo mi už mierne prekáža je pomerne jednoducho spracovaný systém infotainmentu. Niekedy na mňa pôsobil až mätúco. Síce sa dá na neho zvyknúť, no nemám pocit, že by sa v tejto oblasti veľmi snažili. Pri navigácii by som ocenil, ak by si auto vedelo samé naplánovať zastávky pre nabíjanie. Je ale pravda, že s tým má stále problém väčšina elektromobilov. Na druhú stranu, funkcie pre elektrickú jazdu sú odbité iba jednoduchou obrazovkou so zobrazovaním spotreby alebo možnosťou plánovaného nabíjania, napríklad cez noc.
Chýba mi tu zobrazenie stavu batérie v percentách, nakoľko grafika môže klamať. Auto túto informáciu zobrazuje iba pri nabíjaní, takže naozaj nemôže byť náročné presunúť ju aj do kokpitu či systému infotainmentu počas jazdy. Taktiež nerozumiem, prečo auto nie je možné vyhrievať počas nabíjania. Teda, táto funkcia možno je v rámci mobilnej aplikácie pri vzdialenom prístupe, no k nej som prístup nemal. Jedine ako sa dá auto vykúriť pri nabíjaní je zapnúť zapaľovanie. Z toho logicky vyplýva, že ak nie ste v aute alebo blízko auta, auto si jednoducho nedokážete vyhriať.
To pochopiteľne môže mať negatívny vplyv na spotrebu, ak pri aute nemôžete byť, no zároveň potrebujete rýchlo vyraziť. Miernu výhradu by som mal k systému počítania zostávajúceho dojazdu. Pokojne sa vám môže stať, že odhadovaný dojazd je 5 kilometrov, ale v batérii máte ešte 10 %. Chladné počasie vie softvér pekne zmiasť, avšak určite je lepší prehnaný pesimizmus ako keby ste mali zostať stáť s vybitou batériou niekde v hustej premávke. Zároveň, aj pri tomto teste ma trápila chyba v softvéri. Auto si počas nabíjania myslí, že rekuperuje, a teda aj znižuje priemernú spotrebu, čo výrazne komplikovalo naše merania.
Záverečné hodnotenie
Peugeot e-208 je elektromobil, ktorý dokáže zaujať už na prvý pohľad. Dizajnovo ide o naozaj veľmi pekné auto a parametrami si to nekazí. Batéria nepatrí medzi najmenšie, aj keď každá kWh sa ráta. Spotreba, a teda aj priemerný dojazd vôbec nie je zlý a určite poteší až 100 kW nabíjanie. Prítomnosť tepelného čerpadla je určite vítaný bonus. Cena základnej verzie začína mierne pod 30 tisíc, čo je stále veľa, ale pri pohľade na ponuku konkurencie to znie ako rozumne nastavená cenovka.
Konkurencia spomedzi v rámci koncernu je Opel Corsa-e, pričom z pohľadu segmentu môžeme spomenúť ešte Volkswagen ID.3. Ak by ste chceli ísť do elektromobilu v podobnej cenovej relácii, veľký výber tu nie je. Určite sa ale oplatí pozrieť po Renault ZOE, ktorý má podobne veľkú batériu, no papierovo o niečo vyšší dojazd. Za zmienku stojí aj Nissan Leaf, ktorý je v základe ešte o niečo lacnejší, avšak nižší dojazd. Určite sa oplatí priplatiť sa verziu s väčšou batériou.
Cena Peugeot e-208 začína na 29 390 €
Plusy:
- Pekný dizajn (subjektívne)
- Tepelné čerpadlo v základnej verzii
- Nabíjanie výkonom do 100 kW DC
- V meste a na okresných cestách relatívne úsporná jazda
- 11 kW palubná nabíjačka v základe
Mínusy:
- Chyby v softvéri – zlé meranie spotreby
- Príliš pesimistický predpoklad dojazdu
- Chýba ukazovateľ percent stavu batérie
Výkon elektromotora | 100 kW |
Krútiaci moment elektromotora | 260 Nm |
Pohon všetkých štyroch kolies | Nie |
Počet motorov | 1 vpredu |
Udávaný dojazd WLTP | do 310 podľa WLTP |
Skutočný kombinovaný dojazd | - kilometrov |
Skutočný kombinovaný dojazd v zime | 240 - 260 kilometrov |
Skutočný diaľničný dojazd | 170 - 180 kilometrov |
DC nabíjanie | do 100 kW |
AC nabíjanie | 11 kW |