Na test Porsche Macan Electric sme sa značne tešili a mali sme od neho vysoké očakávania. Nejde totiž len o akési generické SUV na obstarožnej platforme, ale práve naopak – táto novinka prichádza na úplne novej 800 V platforme a avizuje sľubné parametre. Popri kvantitatívnych parametroch sú však vozidlá Porsche dlhodobo vnímané za jedny z najkvalitnejších na trhu a zároveň poskytujú neobvyklú kombináciu vlastností – častokrát ide o výkonné športové vozidlá, ktoré sú však zároveň komfortné a plne použiteľné na každý deň.
V tomto konkrétnom prípade vynikla najmä praktickosť a už dopredu vám môžeme prezradiť, že ide o jedno z najlepších a najpríjemnejších (a to nielen elektrických) SUV na trhu. Po stránke techniky, či jazdných vlastností medzi nimi ťažko nájde konkurenta.
História Porsche Macan siaha takmer 11 rokov dozadu, keď bola na jeseň 2013 predstavená jeho prvá generácia. Tá sa po dvoch faceliftoch ani uvedení novej, čisto elektrickej druhej generácie, stále úplne nevytratí. Vo výrobe pre trhy mimo EHS (Európskeho hospodárskeho spoločenstva) má zostať až do roku 2026, čo v dnešnej dobe predstavuje takmer dva modelové cykly. To samo o sebe dokladuje, aký úspech dosiahla.
Už v druhom roku výroby (2015) sa jej totiž celosvetovo predalo viac (vyše 80-tisíc kusov), než dokopy všetkých modelov Porsche v roku 2003, alebo kedykoľvek predtým. Dlhodobo si strieda prvú priečku s väčším SUV Porsche Cayenne, ktoré má onedlho taktiež doraziť novej, čisto elektrickej generácii. To sa bude aj naďalej vyrábať v Bratislave.
Elektrický Macan sa však mal pôvodne na trh dostať o čosi skôr. Už v máji 2021 automobilka zverejnila fotografie prototypov vo finálnej podobe, ktoré práve absolvovali jazdné skúšky. Uvedenie na trh malo prebehnúť v roku 2023, no vývoj úplne novej platformy, jej softvéru a následné odladenie zabralo o čosi viac času. Čakanie sa ale v tomto prípade určite oplatilo – výrobca ako Porsche si nemôže dovoliť dodať zákazníkom produkt, ktorý by nebol stopercentný.
Test Porsche Macan 4: Karoséria a dizajn
Dizajn nového Porsche Macan Electric je peknou evolúciou dizajnu prvej generácie. Už na prvý pohľad sa ale zmenila jeho bočná silueta. Z pôvodnej klasickej karosérie SUV (strmším zakončením strechy podobným typu kombi) sa prešlo skôr ku karosérii SUV kupé, pri ktorej sa rýchlejšie zvažuje bočná línia strechy.
Práve tvar D-stĺpika a zadnej časti strechy je asi najčastejšie diskutovaným prvkom dizajnu. Tá je totiž až nezvykle zaoblená a z niektorých uhlov ho dokonca ťažšie rozoznať od väčšieho Porsche Cayenne Coupé.
Netrúfame si hodnotiť jej vplyv na aerodynamiku, ktorý môže byť aj pozitívny aj negatívny. Čísla ale hovoria jasne – celkovo má nová generácia elektromobilu Porsche Macan oproti predchádzajúcej spaľovacej podstatne lepšiu aerodynamiku. Rečou čísel, koeficient aerodynamického odporu vzduchu sa medzigeneračne podarilo znížiť z cx = 0,35 až na cx = 0,25. To zabezpečí značnú úsporu energie.
V prednej časti nájdeme premiérovo rozdelené predné svetlá. Hlavné svetlomety (stretávacie a diaľkové), v našom prípade LED Matrix, sa nachádzajú v spodnom svetle v prednom nárazníku. Typický dizajn Porsche dotvárajú lichobežníkové svetlá umiestnené nad predným nárazníkom. Tie zabezpečujú denné svietenie, alebo funkciu smerového svetla.
Oproti Porsche Taycan tu napríklad nenájdeme možnosť podsvietenia zadného loga výrobcu. Jeho osvetlenie však zabezpečuje LED svetelný pás, ktorý sa tiahne naprieč celou šírkou zadnej časti. Nad ním sa nachádza výsuvný zadný spojler, ktorý je možno ovládať aj cez infotainment vozidla.
Pri plynule zvažujúcej sa streche nielen vzduch, ale aj voda a nečistoty stečú až ku zadnému spojleru a nešpinia zadné sklo. Vďaka tomu zo štandardnej výbavy mohol vypadnúť napríklad aj zadný stierač, ktorý je po novom prvkom príplatkovej výbavy. My osobne by sme sa bez tejto opcie pokojne zaobišli, ak však často jazdíte v snehu a soli, jeho voľba možno stojí za zváženie.
Jazdné vlastnosti Porsche Macan Electric
Vďaka umiestneniu (hlavného) elektromotora vzadu sa konštruktérom podarilo docieliť vyváženie hmotnosti ako pri superšportoch s motorom v strede. Pomer hmotnosti medzi prednou a zadnou časťou vozidla je 48:52. Spolu s nízkym ťažiskom vďaka uloženiu akumulátora v podlahe tak poskytuje skvelé predpoklady pre športové jazdné vlastnosti, ktorými disponuje elektrické Porsche Macan.
To však vôbec nešlo na úkor komfortu, keďže nízke ťažisko dovoľuje zachovať mäkšie naladenie podvozka aj bez výrazných bočných náklonov karosérie. Určite odporúčame priplatiť si za vzduchové odpruženie s možnosťou zmeny svetlej výšky.
Oproti štandardnému podvozku na pružinách (svetlá výška 185 mm) je možné meniť úroveň vzduchový podvozok v rozpätí 8 centimetrov. Vo výsledku tak okrem lepšej prejazdnosti v režime Off-road vďaka svetlej výške až 225 mm a brodivosti až 340 mm dostaneme aj možnosť zníženia svetlej výšky o 4 cm oproti úrovni Normal. To pomáha výrazne znížiť spotrebu elektrickej energie najmä pri jazde na diaľnici, a teda aj predĺži dojazd na dlhých trasách.
Do Macanu sa prvýkrát dostala aj možnosť riadenia zadnej nápravy, a to až do uhla 5 stupňov. Touto opciou sa dá dovybaviť aj základná verzia Porsche Macan s pohonom zadnej nápravy. Pomáha nielen zlepšiť manévrovateľnosť v úzkych priestoroch, ale aj jazdnej stabilite napríklad pri zmene jazdného pruhu na diaľnici.
Test Porsche Macan 4: Interiér a batožinový priestor
Po usadnutí do interiéru cítime, že sme v Porsche. Materiály sú prvotriedne, všetko je na svojom mieste, ergonómia je ukážková. Celkovo dizajn interiéru maximálne podlieha funkčnosti, nenájdeme tu žiadne nezmyselné ozdoby, ktoré zavadzajú a za dva mesiace vyjdú z módy.
Hoci je prístrojová doska takmer na nepoznanie od Porsche Taycan, klimatizáciu či vyhrievania sedadiel tu stále ovládame fyzickými ovládačmi. Tie sú umiestnené na vrchu stredovej konzoly, tak ako ich poznáme z väčšieho Porsche Cayenne aj s otočným ovládačom nastavenia úrovne hlasitosti.
K dobrému výhľadu za volantom prispievajú aj malé trojuholníkové sklá v prednej časti predných dverí. Napriek tomu, že ich sklá sú bezrámové, v interiéri je maximálne ticho, a to aj pri vysokých rýchlostiach. Prekvapí to napríklad v porovnaní so sesterským Audi Q6 na rovnakej platforme, v ktorom bol najmä na diaľnici oveľa výraznejší aerodynamický hluk.
Oceňujeme, že panoramatické strešné okno sa dá v prípade Macanu otvárať (veľký pomocník pri rýchlom vychladení rozhorúčeného interiéru v lete) a taktiež aj zatemniť elektricky posuvnou sieťkou. Napríklad Taycan takéto možnosti neponúka, vždy pevné sklo je možné doplniť elektrochromatickým segmentovým zatemňovaním (za poriadny príplatok).
Predné sedadlá sú naozaj komfortné, v našom prípade boli vyhrievané, ventilované a elektricky nastaviteľné v 14 smeroch. Za príplatok ich je možné dovybaviť ešte masážnou funkciou, prípadne siahnuť po adaptívnych športových sedadlách s dofukovaním bočníc. K tým ale masážnu funkciu nepriplatíte.
Vyhrievané zadné sedadlá poskytujú dostatok priestoru pre krajných pasažierov, hoci oproti Audi Q6 sa nám ho zdá byť o čosi menej. Keďže ide o čisto elektrickú platformu, ani cestujúcemu vzadu uprostred nezaberá priestor pri nohách stredový tunel.
V základnom usporiadaní je objem batožinového priestoru Porsche Macan Electric 540 litrov. Po sklopení operadiel zadných sedadiel ale narastie až na 1 348 l. Tu porovnanie s Audi Q6 e-tron prekvapí, pretože v základnom usporiadaní ponúkne o pár litrov menší kufor (526 l) než Porsche Macan. Naopak vďaka predĺženej streche v zadnej časti je možné do výšky naložiť o niečo viac, skosená strecha Porsche to nedovoľuje.
Skutočne veľkorysý objem ponúka predný batožinový priestor, tzv. frunk, ten je pri Porsche Macan dokonca o 20 litrov väčší než u sesterského Audi. Do objemu 84 litrov tak zmestíme nielen nabíjací kábel, ale podstatne viac.
Veľmi praktická je funkcia otvorenia prednej kapoty vďaka pneumatickým vzperám. Tá sa totiž otvorí sama po dvojitom stlačení tlačidla na kľúči – aj s plnými rukami tak do frunku môžete uložiť napríklad „six-pack“ minerálok bez toho, aby ste ich museli položiť na zem.
Nami testované elektroauto Porsche Macan bolo vybavené aj elektrickým ťažným zariadením, ide o klasický „vykopávací“ mechanizmus. Poteší tak možnosť ťahania brzdeného prívesu s hmotnosťou až 2 000 kg. Pre nebrzdený príves je štandardom maximálna hmotnosť 750 kg.
Elektrické Porsche Macan: Infotainment a asistenčné systémy
Aj keď tu na rozdiel od Taycanu nenájdeme displej na ovládane klimatizácie – stále je možnosť mať v novom Macane až štyri displeje. Digitálny prístrojový štít vodiča má uhlopriečku 12,6 palca a ponúka viacero možností konfigurácie.
Oceňujeme najmä možnosť zobrazenia navigácie – či už na celú šírku, alebo spolu s krajnými „budíkmi“ a taktiež možnosť zobrazenia aktuálnej teploty trakčného akumulátora. To je stále vo svete elektromobilov výnimkou. Zaujímavá je aj funkcia „zladenia“ farby ambientného podsvietenia s farebnou témou displejov, pri čom Porsche dáva na výber z až 12 farieb.
Centrálny displej infotainmentu má 10,9 palca, rovnako veľký samostatný displej však za príplatok môže mať pred sebou aj spolujazdec. Ten je na povrchu pokrytý špeciálnou fóliou, ktorá za jazdy zabraňuje vodičovi vidieť na tento displej – z jeho uhla je totiž ako keby vypnutý.
Funkcie obrazovky spolujazdca sú limitované napríklad o niektoré nastavenia vozidla. Najužitočnejšou funkciou je najmä možnosť zadávania cieľa do navigácie alebo nastavovanie hudby bez zasahovania do centrálneho displeja. Taktiež má možnosť zobrazenia vlastných „budíkov“ s informáciami o jazde.
Za príplatok (určite odporúčame) je možné vozidlo vybaviť aj head-up displejom (HUD), ktorý pracuje s rozšírenou realitou. Priamo do zorného poľa tak dostávate napríklad navigačné pokyny, napríklad vo forme približujúcich sa (zväčšujúcich sa) šípok smerom ku odbočke.
Ponuka asistenčných systémov je viac než bohatá, nami testované vozidlo bolo vybavené aj systémom asistovanej jazdy (za príplatok), ktorý okrem udržiavania odstupu zabezpečuje napríklad aj aktívne vedenie v pruhoch. Pracuje spoľahlivo a najmä počas dlhých ciest výrazne zníži únavu vodiča.
Poteší, že na rozdiel od mnohých iných značiek, tu je varovanie o prekročení rýchlosti možné deaktivovať jedným tlačidlom na volante. My sme ho však počas testu aj tak nevypínali, prípadné „cinknutie“ je veľmi jemné, upozorní na prekročenie rýchlosti, no zároveň neodvádza pozornosť vodiča od jazdy ako napríklad pri kórejských značkách.
Test Porsche Macan Electric: Výkon, zrýchlenie a verzie
Spočiatku (v predpredaji) boli dostupné len dve verzie, a to Porsche Macan 4 (nami testované) a vrcholná Porsche Macan Turbo. Časom sa však ponuka rozšírila o ďalšie dva varianty, vrátane základného. Nová, najlacnejšia verzia Porsche Macan so zadným náhonom ponúka výkon 250 kW (340 koní) a maximálnu rýchlosť 220 km/h, pričom z nuly na stovku zrýchli za 5,7 sekundy. Tá má zároveň aj najvyšší dojazd, a to až 644 kilometrov v kombinovanom cykle WLTP.
My sme si vyskúšali vstup do sveta štvorkoliek – verziu Porsche Macan 4. Tá je vybavená dvomi elektromotormi (na prednej a zadnej náprave), ktoré poskytujú kombinovaný výkon sústavy 285 kW (387 koní). S aktivovaným režimom Launch Control však elektromotory dokážu krátkodobo poskytnúť výkon až 300 kW (408 koní). Automobilka udáva zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy.
S týmto vozidlom sme o mesiac skôr jazdili aj v Nemecku, kde sme na diaľnici párkrát vyskúšali aj maximálnu rýchlosť. Na tachometri sme videli hodnotu 228 km/h, čo približne zodpovedá výrobcom udávanému parametru 220 km/h (elektronicky obmedzená). Prekvapilo nás, že aj pri rýchlostiach nad 200 km/h nový Macan vôbec nestrácal dych a práve naopak okamžite zrýchľoval. Dôvodom môže byť aj odolnosť elektromotora voči zahrievaniu vďaka odlišnému usporiadaniu vinutia, ktorému sa venujeme v ďalšej kapitole.
Nová verzia Porsche Macan 4S má výkon 330 kW (449 koní), zatiaľ čo vrcholný model Porsche Macan Turbo poskytuje v režime overboost krátkodobý výkon až 470 kW (639 koní). Zrýchlenie 0-100 km/h zvládne za 3,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť až 260 km/h.
Nové motory pre elektrické Porsche Macan
V závislosti od modelu je Macan vybavený rôznymi kombináciami pohonných jednotiek. Používajú sa výlučne synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM), pretože umožňujú vysokú účinnosť a konzistentnú reprodukovateľnosť výkonu. Všetky elektromotory v novom Macane používajú vinutie z medeného drôtu obdĺžnikového tvaru, aby sa maximalizovala jeho účinná plocha.
Práve vďaka prepracovanému vinutiu sú elektromotory od Porsche ľahšie, efektívnejšie a produkujú menej tepla v porovnaní s väčšinou súčasnej produkcie. Vinutie je buď v tvare písmena U a zvarené na jednej strane, alebo – ako vo výkonnom motore zadnej nápravy modelu Macan Turbo – ako zahnutá hokejka zvarená na oboch stranách.
Predný PSM elektromotor (synchrónny s permanentným magnetom) modelov s pohonom všetkých kolies má priemer 210 mm a aktívnu dĺžku 100 mm. Jeho samotný výkon dosahuje 175 kW. Jednotlivé verzie sa však líšia elektromotorom na zadnej náprave. V modeloch Macan a Macan 4 sa využíva kompaktnejšia konštrukcia s meničom, ktorá zabezpečuje účinnú a ľahkú pohonnú jednotku. Elektromotor má priemer 210 mm a aktívnu dĺžku 200 mm a môže sa pochváliť maximálnym výkonom až 265 kW (360 k).
Zadný elektromotor modelu Macan 4S má väčší priemer – 230 mm a aktívnu dĺžku 150 mm, zatiaľ čo vrcholný Macan Turbo má na zadnej náprave pohonnú jednotku s aktívnou dĺžkou 210 mm pre ešte vyšší výkon. Elektromotor poskytuje vysoký krútiaci moment (spolu s predným motorom je to až 1 130 Nm), vysokú úroveň trvalého výkonu a maximálnu účinnosť až 97 %. Tento model má aj elektronickú uzávierku diferenciálu zadnej nápravy pre Porsche Torque Vectoring Plus.
Čo majú spoločné všetky verzie, je neobvykle vysoká úroveň rekuperácie brzdnej energie. Rekuperácia sa v Porsche Macan Electric ovláda brzdovým pedálom, nie je k dispozícii samostatný režim B alebo one-pedal-drive. Nové pohonné jednotky sú schopné poskytnúť rekuperačný výkon až 240 kW (pre základnú zadokolku Macan to je 200 kW), samozrejme v závislosti od úrovne zošliapnutia brzdového pedálu, ale aj od teploty a stavu nabitia batérie (SoC). To zodpovedá spomaleniu okolo 4,3 m/s², čo je asi 40 percent maximálneho brzdného účinku. Rozmenené na drobné, Porsche tvrdí, že pri bežných jazdných podmienkach je možné zrekuperovať až 98 percent celkovej brzdnej energie.
Test Porsche Macan 4: Batéria a nabíjanie
Elektromobil Porsche Macan používa 100 kWh lítiovo-iónový akumulátor s napätím 800 V, pričom využiteľná kapacita batérie je 95 kWh. Na rozdiel od sesterského Audi Q6 e-tron sa pre Porsche nedodáva malá baterka s využiteľnou kapacitou 75,8 kWh. Nová platforma ponúkne vďaka 800 V architektúre maximálny nabíjací výkon až 270 kW, čo znamená nabitie z 10 na 80 % SoC už za 21 min.
Výrobca tvrdí, že v prípade poškodenia akumulátora je možné opravu riešiť výmenou jednotlivých modulov namiesto celej batérie. Zároveň Porsche poskytuje na batérie aj záruku 8 rokov alebo 160 000 km proti materiálovým a výrobným chybám, resp. na toto obdobie garantuje aj zostatkovú kapacitu vysokonapäťovej batérie minimálne 70 %.
Tak ako pri Taycane, aj tu nájdeme dva nabíjacie porty. Tu sú však umiestnené v zadných blatníkoch, čo uľahčuje manipuláciu s káblami. Zatiaľ čo rýchle DC nabíjanie cez konektor CCS podporuje iba ľavý port, na pomalé AC nabíjanie možno použiť oba. Palubná AC nabíjačka dosahuje výkon 11 kW.
Nabíjacia krivka
Veľké potešenie priniesla nabíjacia krivka. Výrobcom udávaný maximálny nabíjací výkon pre Porsche Macan až 270 kW sa nám podarilo ešte o máličko prekročiť a namerali sme hodnotu 276,7 kW. Nabíjanie pri tom prebiehalo pri poriadnej zime, cca. 5 stupňov Celzia. Počas testovania Audi Q6 e-tron s rovnakou baterkou sme v lete dokonca zaznamenali maximálny nabíjací výkon 285 kW.
Plný výkon sa drží až do takmer tretinového nabitia akumulátora a nad úrovňou 200 kW sa udrží do viac než 50 % SoC. Následne však postupne klesá na úroveň približne 100 kW pri 80 % SoC a ďalej pokračovať v nabíjaní má význam len v prípade, že sa práve neponáhľate a pripravujete vozidlo na dlhšiu vzdialenosť. V opačnom prípade je lepšie vyraziť na cestu a nabíjať opäť až pri cca. 10 % SoC.
Referenčné nabíjanie z 10 na 80 % SoC nám zabralo 22,5 minúty (v zime), čo približne spĺňa výrobcom udávanú hodnotu 21 minút. Počas celého nabíjania zo 4 na 95 % SoC sa nám za 46 minút podarilo získať dodatočný dojazd približne 450 kilometrov. Prvých 250 kilometrov dojazdu sa dá pri takto vybitej baterke získať za približne 12 minút, čo je vďaka mierne odlišnému tvaru nabíjacej krivky ešte o kúsok rýchlejšie než pri Audi.
Test Porsche Macan 4: Spotreba a dojazd
Pre nami testované Porsche Macan 4 udáva výrobca kombinovanú spotrebu 18,4 kWh / 100 kilometrov a dojazd až 597 kilometrov. Nám po nabití batérie na 100 % ukazovalo vozidlo dojazd rovných 500 kilometrov, po pár sekundách však korigovalo odhad na 480 km.
Absolvovali sme aj klasický test prímestskej spotreby, ktorý odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo solídnu spotrebu 14,4 kWh / 100 km, pričom vonkajšia teplota sa pohybovala na úrovni 11 stupňov Celzia. Pri vyššej vonkajšej teplote možno počítať s ešte o cca. 10 % nižšou spotrebou. Tempo jazdy bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni približne 660 kilometrov.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu | ||
---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Vonkajšia teplota |
Fiat 500e | 9,9 kWh / 100 km | 13 °C |
Peugeot E-2008 | 10,5 kWh / 100 km | 19 °C |
Škoda Enyaq 60 | 11,2 kWh / 100 km | 16 °C |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 11,2 kWh / 100 km | 30 °C |
Mini Countryman SE ALL4 | 11,7 kWh / 100 km | 20 °C |
MG5 Electric | 11,8 kWh / 100 km | 17 °C |
Tesla Model 3 Performance | 12,8 kWh / 100 km | 24 °C |
Renault Scenic E-Tech Electric | 13,1 kWh / 100 km | 33 °C |
MG Cyberster AWD | 13,4 kWh / 100 km | 20 °C |
Porsche Taycan | 13,5 kWh / 100 km | 28 °C |
Audi Q6 e-tron quattro | 13,7 kWh / 100 km | 27 °C |
MG4 XPower | 14,1 kWh / 100 km | 10 °C |
Kia EV9 | 14,2 kWh / 100 km | 22 °C |
Peugeot 508 SW PSE | 14,3 kWh / 100 km | 16 °C |
Tesla Model S Plaid | 14,3 kWh / 100 km | 22 °C |
Porsche Macan 4 | 14,4 kWh / 100 km | 11 °C |
Ssangyong Torres EVX | 15,0 kWh / 100 km | 17 °C |
BMW i4 xDrive40 | 15,1 kWh / 100 km | 26 °C |
BMW i5 M60 xDrive Touring | 15,4 kWh / 100 km | 19 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain | 15,7 kWh / 100 km | 28 °C |
Hyundai Ioniq 5 N | 15,9 kWh / 100 km | 31 °C |
BMW 330e xDrive | 16,9 kWh / 100 km | 21 °C |
BMW 550e xDrive | 19,6 kWh / 100 km | 17 °C |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 21,0 kWh / 100 km | 19 °C |
Samozrejme sme ho vyskúšali aj na diaľnici, keď sme s ním absolvovali trasu po diaľnici D4. Tam si pri obvyklej priemernej rýchlosti 120 km/h vypýtalo 21,7 kWh / 100 km, čo znamená reálny diaľničný dojazd vyše 430 kilometrov. A to napriek tomu, že vonkajšia teplota sa pohybovala na úrovni 5-6 stupňov Celzia.
Oproti sesterskému Audi Q6 e-tron (s rovnakým výkonom aj šírkou pneumatík) tak napriek podstatne nižšej vonkajšej teplote dosahuje na diaľnici oveľa nižšiu spotrebu, a treba podotknúť, že aj aerodynamický hluk. K tomu dozaista prispieva aj koeficient odporu vzduchu 0,25 (Porsche Macan) vs. 0,28 (Audi Q6 e-tron).
Porovnanie diaľničnej spotreby 2024 | ||||
---|---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Trasa | Vonkajšia teplota | Poznámka |
Porsche Taycan | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-27 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Tesla Model 3 Performance | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-31 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Fiat 500e | 18,9 kWh / 100 km | Bratislava-Dunajská Streda a späť | 17 °C | Tempomat 120 km/h |
BMW i4 xDrive40 | 19,2 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 19,2 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Ioniq 6 | 19,5 kWh / 100 km | Senec-Piešťany a späť | 7-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW iX2 | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
MG Cyberster AWD | 21,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 7-8 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 60 | 21,1 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 14-17 °C | Tempomat 120 km/h |
Tesla Model S Plaid | 21,3 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 85 | 21,4 kWh / 100 km | Bratislava-Budapešť a späť | 7-13 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 10-15 °C | Limit 110 + 130 km/h |
MG4 Electric Elegance | 21,6 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Porsche Macan 4 | 21,7 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 5-6 °C | Tempomat 120 km/h |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 21,9 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 14 °C | Tempomat 120 km/h |
Mini Countryman SE ALL4 | 22,0 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 22,4 kWh / 100 km | Kúty-Bratislava | 12 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Kona Electric | 22,7 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 17-19 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW i5 M60 xDrive | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Audi Q6 e-tron quattro | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 24-33 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Ssangyong Torres EVX | 24,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 20 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 24,2 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 16 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 28,0 kWh / 100 km | Piešťany-Senec | 17 °C | Tempomat 95 km/h (N2) |
Renault Kangoo EV45 | 29,1 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 10-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Kia EV9 | 32,4 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Technické údaje Porsche Macan Electric
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 784 x 1 938 x 1 622 mm, rázvor 2 893 mm |
Maximálna svetlá výška (off-road režim) | 225 mm |
Maximálna brodivosť (off-road režim) | 340 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 330 kg |
Celková hmotnosť | 2 920 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 2 000 kg brzdený |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,25 |
Maximálny kombinovaný výkon elektromotorov | 285 kW (387 k), pohon oboch náprav (AWD) |
Krútiaci moment | 650 Nm |
Kombinovaná spotreba (WLTP) | 18,4 kWh / 100 km |
Kombinovaný dojazd (WLTP) | 597 km |
Maximálna rýchlosť | 220 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 5,2 s |
Kapacita batérie | 100 kWh (95 kWh využiteľných) |
Maximálny výkon DC nabíjania | 270 kW |
Výkon palubnej AC nabíjačky | 11 kW |
Objem batožinového priestoru | 540 l / 1 348 l + frunk 84 l |
Cena testovaného vozidla | 115 114,54 € |
Elektrické Porsche Macan 4: Cena, výbava a konkurencia
Základná cena Porsche Macan s výkonom 250 kW, pohonom zadnej nápravy a zároveň aj najdlhším dojazdom (až 644 km v kombinovanom cykle WLTP) začína na úrovni 84 928 eur.
Nami testovaná verzia Porsche Macan 4 s pohonom všetkých štyroch kolies a výkonom 285 kW štartuje na sume 88 177 eur. Cena Porsche Macan 4 s množstvom príplatkov, ktorými bolo vybavené nami testované vozidlo, sa ale vyšplhala až na hodnotu 115 114,54 eur.
V porovnaní so sesterským Audi Q6 e-tron to môže vyzerať ako obrovský rozdiel, keďže to s aktuálnym bonusom 5 000 eur začína na sume 61 130 eur. Ide ale o verziu s menším akumulátorom (využiteľná kapacita 75,8 kWh) a výkonom 185 kW (252 koní).
My sme v lete testovali porovnateľnú verziu Audi Q6 e-tron quattro s pohonom všetkých štyroch kolies a výkonom 285 kW, ktorá štartuje na cenovke 75 600 eur. Spolu s príplatkovou výbavou sa cena testovaného vozidla vyšplhala až na sumu 103 848,97 eur.
A to stále chýbal napríklad vzduchový podvozok, či systém asistovanej jazdy (aktívne vedenie v pruhoch atď.), ktorými bolo vybavené testované Porsche Macan… Ak neplánujete siahnuť po základnej verzii (ktorá u Porsche chýba), sa vo výsledku cena porovnateľných vozidiel líši len v jednotkách percent.
Tvrdým konkurentom je napríklad aj Mercedes-Benz EQE SUV. Ten je síce o čosi väčší, no vo verzii 500 4MATIC disponuje podobnými parametrami. Cena tohto elektrického SUV začína na sume 87 072 eur. Za túto cenu dostaneme elektroauto s akumulátorom s využiteľnou kapacitou 90,6 kWh, ktorý napája elektromotor s výkonom 180 kW (245 koní).
Rozmermi môžeme nový Macan porovnať napríklad aj s elektromobilom Tesla Model Y. Ten je však tesne pred modernizáciou, a tak parametrami batérie či nabíjania (a aj cenou) sú tieto vozidlá momentálne poriadne vzdialené.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Ako prezradil nadpis, nové Porsche Macan Electric naozaj môžeme zaradiť medzi najlepšie SUV na trhu, a to nielen elektrické. Vozidlo ponúka výborné jazdné vlastnosti, pri čom nestráca z komfortu. Má štýlový dizajn (hoci zadná časť neulahodí každému) a stále solídne úžitkové vlastnosti – hlavne predný batožinový priestor je (s výnimkou Tesly) bezkonkurenčný.
Na špičke aktuálne dostupných technológií sú aj parametre akumulátora, najmä maximálny nabíjací výkon. Vďaka nemu už za pár minút doplníte stovky kilometrov dodatočného dojazdu, a tak počas dlhej cesty vás viac než čakanie na nabíjacej stanici bude trápiť to, aby ste nabíjačku neblokovali s už nabitým autom. Spolu s výbornou spotrebou totiž nové Porsche Macan poskytuje aj dlhý dojazd, ktorý vás nijako nebude limitovať na cestách. Takmer dokonale navrhnutý interiér vás totiž bude lákať na jazdu aj vtedy, keď nikam nepotrebujete ísť.
✅ Klady
- športové jazdné vlastnosti pri zachovaní komfortu na palube
- prvotriedny interiér
- veľký batožinový priestor vpredu aj vzadu
- vysoký nabíjací výkon
- na pomery SUV výborná spotreba a dojazd po diaľnici
❌ Zápory
- línia strechy v zadnej časti sa nemusí páčiť každému
- absencia režimu one-pedal-drive