Aj toto leto sa opäť konal najväčší dojazdový test elektrických vozidiel „El Prix“, ktorý organizuje Nórska automobilová federácia (NAF). Rovnako ako pri predchádzajúcich testoch sa testovali niektoré modely, ktoré ešte nie sú dostupné na našom trhu. Išlo napríklad o viaceré čínske elektroautá, či Ford F-150 Lightning. Excelovali však najmä európske elektromobily, s ktorými aj my máme pozitívnu skúsenosť.
El Prix je najväčší test reálneho dojazdu batériových elektrických vozidiel (BEV) na svete. Nórska automobilová asociácia (NAF) vykonáva El Prix dvakrát ročne od roku 2020. Cieľom testu je, aby verejnosť získala prehľad o tom, ako elektromobily fungujú v bežných každodenných podmienkach.
Cieľom je, aby väčšina nových elektrických vozidiel bola testovaná z hľadiska ich reálneho dojazdu v letných aj zimných podmienkach Nórska. To umožní zistiť, či sa oficiálne uvádzané dojazdy podľa WLTP dajú dosiahnuť aj v reálnych jazdných podmienkach.
Testovacia trasa a výškový profil
Všetky vozidlá jazdia v rovnakom čase po rovnakej trase. Odštartovali v Osle, pokračovali po RV4 do Gjøviku, potom na sever po E6 do Hjerkinnu, následne na východ okolo národného parku Rondane cez Venabygdsfjellet. Potom opäť na sever cez Ringebu po E6 späť do Hjerkinnu.
Nakoniec sa Rondane krúžilo, až kým jednotlivé vozidlá nevyjazdili všetku energiu z akumulátora. Teploty sa v deň testu pohybovali v rozmedzí od 3 do 13 stupňov Celzia, navyše tento ročník sprevádzali aj silné dažďové prehánky. Oba tieto faktory majú výrazne negatívny vplyv na spotrebu elektrickej energie.
Aká je spotreba elektromobilu za dažďa?
Letný test – uskutočnený pri nízkych teplotách s množstvom zrážok v deň testu – ukázal, že iba dve vozidlá sa priblížili k svojmu dojazdu podľa WLTP. Väčšina vozidiel pri letnom teste dojazdu dosiahla parametre hlboko pod údajmi podľa WLTP – s maximálnou odchýlkou až 24 %. Priemerná odchýlka testovaných vozidiel bola 11,1 %.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Test Porsche Taycan: Kto si dnes kúpi na dlhé cesty spaľovák? | Cesta Bratislava-Košice a späť
- Nová štúdia zistila degradáciu LFP batérie pri plnom nabití. Výrobcovia napriek tomu odporúčajú nabíjanie do 100 %
- Tesla Model Y prejde výraznými zmenami. Toto sú prvé reálne fotografie modelu Juniper
Tabuľka elektromobilov zoradených v abecednom poradí
Model | Kombinovaný dojazd (WLTP) | Reálny dojazd | Percentuálna odchýlka |
BMW i5 Sedan | 544 km | 504,4 km | -7,30 % |
BMW i5 Touring | 519 km | 453,5 km | -12,60 % |
BYD Dolphin | 427 km | 383,5 km | -10,20 % |
BYD Seal U | 500 km | 499 km | -0,20 % |
Ford F-150 Lightning | 429 km | 392 km | -8,60 % |
Hongqi EH7 | 600 km | 540,1 km | -10,00 % |
Hyundai Ioniq 5 N | 448 km | 379,1 km | -15,40 % |
Hyundai Kona | 473 km | 425 km | -10,10 % |
Kia EV9 | 563 km | 529,1 km | -6,00 % |
Lotus Eletre | 570 km | 530,4 km | -6,90 % |
MG 4 Long Range | 520 km | 461,5 km | -11,30 % |
Mini Countryman | 411 km | 428,1 km | 4,20 % |
Nio EL6 | 525 km | 492,1 km | -6,30 % |
Nio ET5 | 548 km | 447 km | -18,40 % |
Opel Astra Electric | 406 km | 363 km | -10,60 % |
Peugeot e-3008 | 510 km | 448 km | -12,20 % |
Peugeot e-308 | 405 km | 348 km | -14,10 % |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 578 km | 463 km | -19,90 % |
Renault Scenic E-Tech | 622 km | 562,7 km | -9,50 % |
Seres 5 | 483 km | 366,9 km | -24,00 % |
Smart #3 | 415 km | 364,2 km | -12,20 % |
Tesla Model 3 | 513 km | 461 km | -10,10 % |
Tesla Model Y LR | 600 km | 528 km | -12,00 % |
Volkswagen ID.7 | 582 km | 450 km | -22,70 % |
Volvo EX30 | 472 km | 375,6 km | -20,40 % |
XPeng G6 | 550 km | 530,7 km | -3,50 % |
Napriek tomu, že sa takmer žiadnemu z vozidiel nepodarilo dosiahnuť deklarované hodnoty dojazdu podľa WLTP, niektoré vozidlá sa k nemu aspoň priblížili, zatiaľ čo iné boli na hony vzdialené. Našla sa však aj jedna výnimka.
Víťazi prekvapia
Mini Countryman SE ALL4 bolo jediné auto, ktoré na jedno nabitie dokázalo prejsť dokonca väčšiu vzdialenosť, než bol jeho oficiálny dojazd (WLTP). S prejdenými 428,1 kilometrami prekonal WLTP dojazd udávaný výrobcom (411 kilometrov) o 4,20 %. Mini Countryman SE ALL4 sme nedávno testovali aj my, a okrem solídneho dojazdu nás zaujalo aj nápadité a príjemné spracovanie vozidla.
V absolútnych číslach zašiel najďalej Renault Scenic E-Tech EV87 s 562,7 prejdenými kilometrami na jedno nabitie. Renault Scenic E-Tech Electric nás zaujal už počas prvých jázd v Španielsku. Vtedy sme pri preberaní vozidla s akumulátorom nabitým na 100 % videli na ukazovateli dojazdu hodnotu až 625 kilometrov. To dokonca prekonáva výrobcom udávaný dojazd 622 km. Onedlho si vozidlo priblížime aj v štandardnom redakčnom teste.
Výsledky tohtoročného testu tak odzrkadľujú nárast ponuky dostupných rodinných elektromobilov nižšej strednej triedy, ktoré dosahujú solídny dojazd v reálnych podmienkach.