MojElektromobil

Aj toto leto sa opäť konal najväčší dojazdový test elektrických vozidiel „El Prix“, ktorý organizuje Nórska automobilová federácia (NAF). Rovnako ako pri predchádzajúcich testoch sa testovali niektoré modely, ktoré ešte nie sú dostupné na našom trhu. Išlo napríklad o viaceré čínske elektroautá, či Ford F-150 Lightning. Excelovali však najmä európske elektromobily, s ktorými aj my máme pozitívnu skúsenosť.

El Prix je najväčší test reálneho dojazdu batériových elektrických vozidiel (BEV) na svete. Nórska automobilová asociácia (NAF) vykonáva El Prix dvakrát ročne od roku 2020. Cieľom testu je, aby verejnosť získala prehľad o tom, ako elektromobily fungujú v bežných každodenných podmienkach.

elektroauto spotreba elektromobilu v dazdi
Prehľad testovaných vozidiel | Zdroj: NAF

Cieľom je, aby väčšina nových elektrických vozidiel bola testovaná z hľadiska ich reálneho dojazdu v letných aj zimných podmienkach Nórska. To umožní zistiť, či sa oficiálne uvádzané dojazdy podľa WLTP dajú dosiahnuť aj v reálnych jazdných podmienkach.

Testovacia trasa a výškový profil

Všetky vozidlá jazdia v rovnakom čase po rovnakej trase. Odštartovali v Osle, pokračovali po RV4 do Gjøviku, potom na sever po E6 do Hjerkinnu, následne na východ okolo národného parku Rondane cez Venabygdsfjellet. Potom opäť na sever cez Ringebu po E6 späť do Hjerkinnu.

dojazd elektrického auta v daždi
Trasa veľkého merania dojazdu | Zdroj: NAF

Nakoniec sa Rondane krúžilo, až kým jednotlivé vozidlá nevyjazdili všetku energiu z akumulátora. Teploty sa v deň testu pohybovali v rozmedzí od 3 do 13 stupňov Celzia, navyše tento ročník sprevádzali aj silné dažďové prehánky. Oba tieto faktory majú výrazne negatívny vplyv na spotrebu elektrickej energie.

Aká je spotreba elektromobilu za dažďa?

Letný test – uskutočnený pri nízkych teplotách s množstvom zrážok v deň testu – ukázal, že iba dve vozidlá sa priblížili k svojmu dojazdu podľa WLTP. Väčšina vozidiel pri letnom teste dojazdu dosiahla parametre hlboko pod údajmi podľa WLTP – s maximálnou odchýlkou až 24 %. Priemerná odchýlka testovaných vozidiel bola 11,1 %.

profil trasy testy elektromobilov
Výškový profil testovacej trasy | Zdroj: NAF

Nemali by ste prehliadnuť:

Tabuľka elektromobilov zoradených v abecednom poradí

Model Kombinovaný dojazd (WLTP) Reálny dojazd Percentuálna odchýlka
BMW i5 Sedan 544 km 504,4 km -7,30 %
BMW i5 Touring 519 km 453,5 km -12,60 %
BYD Dolphin 427 km 383,5 km -10,20 %
BYD Seal U 500 km 499 km -0,20 %
Ford F-150 Lightning 429 km 392 km -8,60 %
Hongqi EH7 600 km 540,1 km -10,00 %
Hyundai Ioniq 5 N 448 km 379,1 km -15,40 %
Hyundai Kona 473 km 425 km -10,10 %
Kia EV9 563 km 529,1 km -6,00 %
Lotus Eletre 570 km 530,4 km -6,90 %
MG 4 Long Range 520 km 461,5 km -11,30 %
Mini Countryman 411 km 428,1 km 4,20 %
Nio EL6 525 km 492,1 km -6,30 %
Nio ET5 548 km 447 km -18,40 %
Opel Astra Electric 406 km 363 km -10,60 %
Peugeot e-3008 510 km 448 km -12,20 %
Peugeot e-308 405 km 348 km -14,10 %
Porsche Taycan 4 Cross Turismo 578 km 463 km -19,90 %
Renault Scenic E-Tech 622 km 562,7 km -9,50 %
Seres 5 483 km 366,9 km -24,00 %
Smart #3 415 km 364,2 km -12,20 %
Tesla Model 3 513 km 461 km -10,10 %
Tesla Model Y LR 600 km 528 km -12,00 %
Volkswagen ID.7 582 km 450 km -22,70 %
Volvo EX30 472 km 375,6 km -20,40 %
XPeng G6 550 km 530,7 km -3,50 %

Napriek tomu, že sa takmer žiadnemu z vozidiel nepodarilo dosiahnuť deklarované hodnoty dojazdu podľa WLTP, niektoré vozidlá sa k nemu aspoň priblížili, zatiaľ čo iné boli na hony vzdialené. Našla sa však aj jedna výnimka.

Víťazi prekvapia

Mini Countryman SE ALL4 bolo jediné auto, ktoré na jedno nabitie dokázalo prejsť dokonca väčšiu vzdialenosť, než bol jeho oficiálny dojazd (WLTP). S prejdenými 428,1 kilometrami prekonal WLTP dojazd udávaný výrobcom (411 kilometrov) o 4,20 %. Mini Countryman SE ALL4 sme nedávno testovali aj my, a okrem solídneho dojazdu nás zaujalo aj nápadité a príjemné spracovanie vozidla.

Test Mini Countryman SE ALL4
Víťazom testu sa stal Mini Countryman SE ALL4 | Zdroj: Michal Lauko

V absolútnych číslach zašiel najďalej Renault Scenic E-Tech EV87 s 562,7 prejdenými kilometrami na jedno nabitie. Renault Scenic E-Tech Electric nás zaujal už počas prvých jázd v Španielsku. Vtedy sme pri preberaní vozidla s akumulátorom nabitým na 100 % videli na ukazovateli dojazdu hodnotu až 625 kilometrov. To dokonca prekonáva výrobcom udávaný dojazd 622 km. Onedlho si vozidlo priblížime aj v štandardnom redakčnom teste.

elektromobil renault scenic
Najdlhší dojazd zaznamenal Renault Scenic E-Tech | Zdroj: Tomáš Meňuš

Výsledky tohtoročného testu tak odzrkadľujú nárast ponuky dostupných rodinných elektromobilov nižšej strednej triedy, ktoré dosahujú solídny dojazd v reálnych podmienkach.

Náš tip
Nová štúdia zistila degradáciu LFP batérie pri plnom nabití. Výrobcovia napriek tomu odporúčajú nabíjanie do 100 %
30. augusta 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+