Hoci segment rodinných MPV postavených na osobnej platforme výrobcovia pomaly opúšťajú, modely na úžitkovej platforme sa stále držia v ponuke. Renault na prelome rokov 2023 a 2024 dokonca svoju ponuku rozšíril, kedy ku úžitkovému elektromobilu Kangoo Van pridal do ponuky aj jeho osobnú verziu s elektrickým pohonom. Test Renault Kangoo E-Tech Electric Techno EV45 odhalí jeho silné aj slabé stránky.
Už v roku 1997 zišiel z výrobných liniek závodu v Maubeuge prvý Renault Kangoo, ktorý sa svojím jedinečným praktickým dizajnom a posuvnými bočnými dverami stal jedným zo zakladateľov segmentu MPV. Hneď po uvedení na slovenský trh v roku 1998 dosiahol predajný úspech, predalo sa ho viac než 300 kusov. To vtedy predstavovalo viac než 10-percentný podiel na celom portfóliu vozidiel Renault, čím predbehol aj zavedený model strednej triedy Laguna.
O 25 rokov neskôr už počet vyrobených vozidiel Kangoo prekročil 4,4 milióna kusov. Aktuálne sa vyrába už v tretej generácii a je to taktiež najpredávanejšie elektrické vozidlo vo svojom segmente.
Rodina Kangoo sa totiž v priebehu rokov rozrástla čo sa týka variantov dĺžky, výbavy aj pohonu. V najbližších týždňoch výrobca avizuje uvedenie predĺženej verzie pre úžitkovú aj osobnú verziu. Osobná predĺžená verzia prinesie aj tretí rad sedadiel, čím ponúkne celkom až 7 miest na sedenie.
Recenzia Renault Kangoo E-Tech Electric Techno EV45 prináša odpovede na otázky ohľadom priestoru, pocitu z jazdy, parametrov či spotreby a dojazdu.
Test Renault Kangoo E-Tech Techno: Karoséria a jazdné vlastnosti
Ako býva zvykom, aj Renault Kangoo medzigeneračne narástol. Prvá generácia začínala na úrovni štyroch metrov, druhá generácia štandardnej dĺžky dosahovala 4,2 metra a súčasný model meria na dĺžku 4 488 mm. Šírka vozidla je 1 859 mm, výška 1 801 mm a rázvor dosahuje hodnotu 2 716 mm. Na rozdiel od prvej generácie, ktorú v danej dobe bolo možné označiť až za (podarený) módny výstrelok, je tretia generácia citeľne konzervatívnejšia. Skelet karosérie totiž zdieľa v rámci širšej kooperácie aj s vozidlami Mercedes-Benz triedy T / EQT / Citan a Nissan Townstar.
Zaujímavosť úžitkovej verzie modelu Kangoo Van, ktorou je absencia B-stĺpika pre väčší nakladací otvor aj z bočnej strany, v osobnej verzii Kangoo nenájdeme. Dozaista to majú na svedomí najmä požiadavky na pevnosť konštrukcie karosérie a bezpečnosť pasažierov. Praktické zadné bočné posuvné dvere sú však prítomné aj tu.
Veľmi podarená je v prípade testovaného vozidla metalická farba modrá Sodalite. Z vozidla, ktoré bolo stvorené primárne za praktickým účelom, robí v kombinácii s čiernymi a chrómovými doplnkami aj veľmi elegantné auto. Svoj podiel na tom určite majú aj 17-palcové leštené disky z ľahkých zliatin.
Čo nás taktiež veľmi príjemne prekvapilo, sú jazdné vlastnosti vozidla. Prispieva k tomu nízko položené ťažisko vďaka akumulátoru uloženému v podlahe pred zadnou nápravou, čo zlepšuje aj rozdelenie hmotnosti medzi nápravami. Vďaka dlhému rázvoru vozidlo poskytuje vysokú stabilitu v priamke, pozitívnou správou je aj ochota držať stopu v zákrute bez akéhokoľvek zaváhania, ktoré by sa prenášalo do karosérie.
Klasické slovenské dilatačné špáry najmä v zákrutách diaľničných nájazdov, ktoré robia pri vyššej rýchlosti problém mnohým súčasným SUV, sú pre vysoký Renault Kangoo brnkačka. Nielen že sa nenakláňa, ale ani zadná náprava neodskočí a karosérie krásne kopíruje krivku stopy kolies. Za takéto precízne nastavenie podvozku si Renault zaslúži veľkú pochvalu.
Test Renault Kangoo E-Tech Techno: Interiér a batožinový priestor
Už tradične je najväčšou devízou vozidiel kategórie MPV práve priestranný interiér. Ten je v prípade súčasnej generácie Kangoo citeľne rozľahlý najmä do šírky a výšky.
Pri jazde sa navyše do kabíny prenáša len minimum ruchov vo forme neželených zvukov či vibrácií, čo je na MPV vychádzajúce z úžitkového vozidla nevídané. Konštruktéri evidentne dbali na vysokú úroveň izolácie.
Pred, resp. nad hlavami predných pasažierov sa nachádza ešte dodatočný úložný priestor. Zaujímavým doplnkom je úložný priestor v kaplnke prístrojového štítu. V rámci príplatkovej výbavy je možné ho rozšíriť o USB nabíjačky a držiak na telefón. Tento prvok ocenia nielen kuriéri šoférujúci úžitkovú verziu Kangoo, ale aj rodina na dovolenke.
Predné aj zadné sedadlá sú pohodlné, horšie to je však s pozdĺžnym priestorom v druhom rade. Za vyššieho predného pasažiera sa pohodlne zmestí len nižšia osoba alebo dieťa. Dôvodom je najmä vyšší posed cestujúcich v druhom rade z dôvodu batérie umiestnenej pod zadnými sedadlami. Úchytmi na detské sedačky ISOFIX sú vybavené len krajné zadné sedadlá.
Prekvapí, že v tejto triede nie sú vzadu tri samostatné a vyberateľné sedadlá, ale štandardná sklopná a posuvná lavica v pomere 60:40. Výhodou ale je, že posuvné zadné sedadlá sa dajú nielen sklopiť, ale aj vyklopiť smerom ku predným sedadlám. Tým sa batožinový priestor podstatne zväčší na dĺžku.
Základná kapacita batožinového priestoru je 775 litrov, po sklopení sedadiel sa zväčší až na 2 800 litrov. Veľkú pochvalu si zaslúži celé čalúnenie interiéru vrátane batožinového priestoru, kde Renault použil veľmi kvalitný koberec, ktorý sa na rozdiel od lacnejších materiálov veľmi jednoducho vysáva.
Test Renault Kangoo E-Tech Techno: Infotainment a asistenčné systémy
Prístrojová doska sa Renaultu veľmi podarila a aj umelá imitácia dreva vďaka svojmu dizajnu a povrchovej úprave pôsobí luxusným dojmom. Vysoké kvality dosahuje aj 7-palcový digitálny prístrojový štít, ktorý zobrazuje všetky podstatné informácie. V tejto triede prekvapí aj možnosť zobrazenia presného tlaku v pneumatikách.
Taktiež otočné ovládače automatickej dvojzónovej klimatizácie sú veľmi pekné a dobre sa s nimi pracuje. Trošku slabší dojem zanechávajú tlačidlá nad nimi, ktorých konštrukcia pôsobí subtilne. Horšie to je s voličom jazdných režimov, ktorý vyzerá zastaralo a nemá najpresnejší chod.
V porovnaní s výbornou grafikou digitálneho prístrojového štítu nás sklamala grafika centrálneho displeja infotainmentu. Na nej už vidno pokročilý vek. Ďalším problémom je, že vonkajšie krycie sklo s matným povrchom (zrejme na zvýšenie odolnosti) mení zobrazované tvary a text na rozpité a ťažko čitateľné.
Chýba tiež možnosť regulácie hlasitosti otočným ovládačom. Tradičná Renaultová páčka schovaná pod volantom je značne nepraktická na používanie. Spravidla o ňu človek zavadí vtedy keď ju nepotrebuje použiť, a naopak keď ju potrebuje, tak na ňu absolútne nevidí.
Treba ale vyzdvihnúť prítomnosť bezdrôtového spojenia cez Android Auto, ktoré nie je samozrejmosťou ani v niektorých drahších osobných autách.
Vozidlo bolo vybavené rozsiahlym balíčkom asistenčných systémov. Veľmi dobre fungoval adaptívny tempomat s funkciou stop&go, ktorý vodiči ocenia najmä v kolónach. Asistent vedenia v jazdných pruhoch je tiež plne použiteľný, systémy tu pracujú premyslene a bez vzniku rizikových situácii.
Oproti nedávno testovanej novej generácii Renault Espace tu oveľa spoľahlivejšie pracuje aj systém monitorovania mŕtveho uhla. V Espace mal problémy zachytiť najmä väčšie osobné vozidlá, kamióny či autobusy; no v prípade Kangoo spoľahlivo upozorňoval na každé vozidlo nachádzajúce sa v mŕtvom uhle.
Test Renault Kangoo E-Tech Techno: Batéria a nabíjanie
Pohon vozidla zaobstaráva elektromotor s maximálnym výkonom 90 kW. Keďže ide o vozidlo vychádzajúce zo spaľováku, motor je umiestnený vpredu a poháňa kolesá prednej nápravy. Najväčší 30-minútový výkon motora však dosahuje len 51 kW, čo je v prípadne vozidla plne obsadeného rodinou aj s batožinou málo. Či už dlhá diaľničná jazda, alebo dlhé stúpania na hory nebudú úplne to, na čo je elektrické Kangoo stavané. A tu prechádzame k ďalšiemu problému.
Na vozidlo s relatívne vysokou spotrebou má akumulátor pomerne malú kapacitu. Tá dosahuje hodnoty 45 kWh, čo sa v praxi ukazuje ako veľmi málo. Najlepším rajónom pre elektrické Kangoo tak bude práve mesto a prímestské lokality. V takom prípade nie sú kladené vysoké požiadavky na dojazd a vozidlo dosahuje aj nižšiu spotrebu elektrickej energie. Napríklad na rozvoz a zvoz detí do/zo školy či na krúžky, je vozidlo priam ideálne. Tiché, ekologické, priestranné, s ľahkým nastupovaním a nízkymi prevádzkovými nákladmi.
Renault ponúka dve verzie, ktoré sa však nijako nelíšia kapacitou akumulátora, ale rýchlosťou nabíjania. Základná verzia ponúkne výlučne AC nabíjanie výkonom do 11 kW. Nami testovaná verzia disponovala aj DC nabíjaním až do 80 kW a rýchlejším 22 kW AC nabíjaním.
Vozidlo sme nabíjali aj striedavým prúdom z domáceho wallboxu, čo je asi najvhodnejší spôsob nabíjania nového Kangoo. Relatívne malý akumulátor sa nabije rýchlo a lacno. Hodinka na obed postačí na nabitie dodatočných 50 % kapacity.
Nabíjacia krivka
Nabíjacia krivka na verejnej nabíjacej stanici odhalila, že maximálny výkon DC nabíjania je dostupný len počas pár minút. Už pri stave nabitia na 50 % totiž začína celkom rýchlo klesať a pri SoC 80 % dosahuje hodnoty AC nabíjania.
Referenčné nabíjanie z 20 na 80 percent SoC trvá približne 34 minút. Výrobcom udávaná hodnota rýchlosti nabitia z 15 na 80 % za 0:37 hod sa dá považovať za reálnu.
Počas nášho 36 minútového nabíjania sa dojazd vozidla zvýšil zo 43 km na 175 kilometrov. To znamená dodatočných 132 kilometrov dojazdu, čo už samo o sebe veľmi neláka na absolvovanie dlhých ciest.
Test Renault Kangoo E-Tech Techno: Spotreba a dojazd
Tu sa dostávame ku kameňu úrazu. Na vozidlo s relatívne vysokou spotrebou má akumulátor pomerne malú kapacitu a počas testu sa reálny dojazd pri plne nabitom akumulátore pohyboval okolo 160 až 200 km.
Spotreba sa pri bežnej jazde po meste pohybovala približne na úrovni okolo 20 kWh / 100 km. Pri vonkajšej teplote 8 stupňov Celzia sme odmerali aj bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo spotrebu 18,4 kWh / 100 km.
Tempo bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. Klimatizácia bola nastavená na 22 stupňov Celzia. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni 200 až 250 kilometrov, a teda sa priblížiť ku výrobcom udávanému dojazdu 285 km podľa WLTP. To by však vyžadovalo priemernú spotrebu 15,8 kWh / 100 km, čo sa v našom teste ukázalo ako nereálne.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - zimné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Citroen ë-C4 X | 11,2 kWh / 100 km | 413 km | 12 °C |
Fiat 600e | 11,3 kWh / 100 km | 450 km | 12 °C |
MG4 Electric Elegance | 11,7 kWh / 100 km | 527 km | 11 °C |
Hyundai Ioniq 6 Premium | 11,8 kWh / 100 km | 627 km | 10 °C |
Škoda Enyaq 85 | 12,9 kWh / 100 km | 597 km | 7 °C |
Jeep Avenger | 13,1 kWh / 100 km | 387 km | 7 °C |
Volkswagen ID.7 Pro | 13,7 kWh / 100 km | 562 km | 5 °C |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 13,8 kWh / 100 km | 558 km | 7 °C |
Hyundai Kona Electric | 14,2 kWh / 100 km | 461 km | 12 °C |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 15,1 kWh / 100 km | 510 km | 12 °C |
Kia EV6 GT | 15,3 kWh / 100 km | 474 km | 21 °C |
BMW i5 M60 xDrive | 15,8 kWh / 100 km | 514 km | 10 °C |
Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC | 15,8 kWh / 100 km | 573 km | 12 °C |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 4 °C |
Cupra Tavascan 4Drive | 16,0 kWh / 100 km | 481 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQE 350 SUV 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 566 km | 15 °C |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 16,7 kWh / 100 km | 383 km | 4 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC | 18,0 kWh / 100 km | 108 km (Plug-in hybrid) | 16 °C |
Renault Kangoo EV45 | 18,4 kWh / 100 km | 245 km | 8 °C |
Porsche Cayenne E-Hybrid | 23,3 kWh / 100 km | 94 km (Plug-in hybrid) | 10 °C |
Asi nikoho neprekvapí, že na diaľnici je spotreba vozidla s vysokou stavbou karosérie relatívne vysoká. Konštrukcia karosérie je prispôsobená aj zástavbe spaľovacieho motora, keďže vychádza zo spaľovacej verzie. Vyššie spomínané sa prejavilo najmä na spotrebe pri vyšších rýchlostiach, pri diaľničnej jazde hovoríme o spotrebe okolo 29 kWh / 100 km. V praxi to znamená nabíjanie každých 100 kilometrov, aby sme sa pohybovali medzi 20 až 80 % SoC.
Porovnanie diaľničnej spotreby 2024 | ||||
---|---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Trasa | Vonkajšia teplota | Poznámka |
Porsche Taycan | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-27 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Tesla Model 3 Performance | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-31 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Fiat 500e | 18,9 kWh / 100 km | Bratislava-Dunajská Streda a späť | 17 °C | Tempomat 120 km/h |
BMW i4 xDrive40 | 19,2 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 19,2 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Ioniq 6 | 19,5 kWh / 100 km | Senec-Piešťany a späť | 7-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW iX2 | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
MG Cyberster AWD | 21,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 7-8 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 60 | 21,1 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 14-17 °C | Tempomat 120 km/h |
Tesla Model S Plaid | 21,3 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 85 | 21,4 kWh / 100 km | Bratislava-Budapešť a späť | 7-13 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 10-15 °C | Limit 110 + 130 km/h |
MG4 Electric Elegance | 21,6 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Porsche Macan 4 | 21,7 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 5-6 °C | Tempomat 120 km/h |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 21,9 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 14 °C | Tempomat 120 km/h |
Mini Countryman SE ALL4 | 22,0 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 22,4 kWh / 100 km | Kúty-Bratislava | 12 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Kona Electric | 22,7 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 17-19 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW i5 M60 xDrive | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Audi Q6 e-tron quattro | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 24-33 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Ssangyong Torres EVX | 24,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 20 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 24,2 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 16 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 28,0 kWh / 100 km | Piešťany-Senec | 17 °C | Tempomat 95 km/h (N2) |
Renault Kangoo EV45 | 29,1 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 10-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Kia EV9 | 32,4 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Tu treba dodať, že je veľký rozdiel medzi tempom 110 km/h a 130 km/h. Napovedá tomu aj maximálna rýchlosť 135 km/h, a teda pri sto tridsiatke sa vozidlo pohybuje už na limitoch podmienok, pre ktoré bolo optimalizované. Pri 110 km/h rýchlosti v optimálnych podmienkach je možné dosiahnuť spotrebu v rozmedzí 20 až 25 kWh / 100 km.
Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 488 x 1 859 x 1 801 mm, rázvor 2 716 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 870 kg |
Celková hmotnosť | 2 370 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 1 500 kg brzdený |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,35 |
Maximálny výkon elektromotora | 90 kW (120 k), pohon zadnej nápravy |
Najvyšší 30-minútový výkon elektromotora | 51 kW (68 k) |
Krútiaci moment | 245 Nm |
Udávaný dojazd (WLTP) | 285 km |
Maximálna rýchlosť | 135 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 12,6 s |
Kapacita batérie | 48 kWh (45 kWh využiteľných) |
Výkon DC nabíjania | 80 kW |
Výkon palubnej nabíjačky | 22 kW |
Objem batožinového priestoru | 775 l / 2 800 l |
Cena testovaného vozidla | 46 150 € |
Test Renault Kangoo E-Tech Techno: Cena, výbava a konkurencia
Základná cena osobnej verzie Renault Kangoo EV45 štartuje na sume 38 900 eur s DPH. To je však cena za model s výlučnou možnosťou AC nabíjania výkonom 11 kW a základnou výbavou Equilibre. Za príplatok 1 200 eur zákazník dostane možnosť DC nabíjania a vyšší výkon nabíjania striedavým prúdom, 22 kW.
Vyšší výbavový stupeň Techno začína na cenovke vyššej o 2 000 eur a obsahuje napríklad pozdĺžny strešný nosič, 17″ disky z ľahkých zliatin, vyhrievané predné sedadlá, automatickú dvojzónovú klimatizáciu (v prípade verzie s možnosťou DC nabíjania), alebo el. ovládanie okien v bočných posuvných dverách.
Cena testovaného vozidla po započítaní bonusu bola 46 150 eur s DPH. Príplatková výbava testovaného vozidla nad rámec sériovej výbavy Techno obsahovala napríklad paket Easy Pilot obsahujúci adaptívny tempomat s funkciou stop&go, digitálny prístrojový štít so 7″ farebným multifunkčným displejom a systém sledovania mŕtveho uhla, paket Easy Park Assist (parkovacie senzory a zadná parkovacia kamera), vyhrievaný volant a príplatkový lak modrá Sodalite za 650 €.
Čo sa týka konkurencie, modernizácie, ktorá priniesla kľúčové vylepšenia, sa nedávno dočkali aj úžitkové elektromobily Opel Combo Electric a Peugeot e-Rifter. Primárne išlo o pridanie tepelného čerpadla a predĺženie dojazdu. Ich koncernový súrodenec Citroen ë-Berlingo taktiež prešiel inováciou, ktorá mu predĺžila dojazd až na hodnotu 320 km.
Dvojičku k vozidlu Renault Kangoo predstavuje Nissan Townstar EV a taktiež aj Mercedes-Benz EQT, ktorý sme vo veľmi podobnej špecifikácii testovali minulú jeseň. Ten sa však pohybuje cenovo ešte o cca. 10 000 eur vyššie.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Test Renault Kangoo E-Tech Electric v osobnej verzii ukázal, že ide o veľmi praktické a všestranné vozidlo pre väčšie rodiny či na prepravu menších nákladov okolo domu a záhrady. Niektoré prvky výbavy pôsobia moderným dojmom a na danú kategóriu vozidla sú až neobvyklé, iné však zaostávajú o niekoľko rokov vývoja, ako napríklad infotainment či samotné pohonné ústrojenstvo.
Malý akumulátor bez predohrevu spriahnutý s nie najmodernejším elektromotorom a zastavaný do vysokej karosérie výrazne obmedzujú jazdné výkony a dojazd vozidla, a teda aj jeho samotné použitie napríklad pri jazde po diaľnici. V kombinácii s vysokou cenou tak na slovenskom trhu asi nemožno od vozidla čakať veľký predajný úspech. To je však škoda, pretože základ je dobrý, jazdné vlastnosti ďaleko prekračujú hranice segmentu a pri zástavbe novšieho a lepšieho pohonného ústrojenstva by elektrickému Kangoo veľmi nebolo čo vyčítať.
✅
- V testovanej konfigurácii veľmi elegantné vozidlo
- Kvalitné a príjemné vyhotovenie interiéru
- Praktický batožinový priestor aj vďaka variabilným zadným sedadlám
- Prepracovaný digitálny prístrojový štít aj ovládanie klimatizácie
- Množstvo dobre pracujúcich asistenčných systémov
❌
- Menej miesta pre nohy zadných pasažierov
- Horšia grafika displeja infotainmentu
- V praxi pomalé DC nabíjanie
- Vyššia spotreba na diaľnici
- Krátky dojazd