MojElektromobil

Plne elektrické Kangoo Van E-TECH Electric vychádza zo spaľovacieho modelu, čo som si všimol aj pri prvej zastávke na nabíjacej stanici. Vtedy som akosi inštinktívne k nabíjačke nacúval a po otvorení zadného krytu ma čakalo prekvapenie. Namiesto nabíjacieho konektoru sa tu nachádzala zaslepená diera palivovej nádrže. Nabíjací konektor je totiž umiestnený priamo v prednej maske. Krátky test Renault Kangoo Van E-TECH Electric prináša niekoľko postrehov z tohto vozidla.

Okrem toho Kangoo zdieľa viacero prvkov/komponentov s modelom Renault Zoe. Elektromotor je umiestnený vpredu a poháňa prednú nápravu. Jazdná dynamika je vzhľadom na typ vozidla príjemné a rozbehy sú svižné, vďaka čomu je jazda v meste veľmi pohotová. Netreba ale zabúdať, že pod kapotou je elektromotor s výkonom 90 kW, takže žiadne “trhanie asfaltu” sa nekoná. Pripomína to aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h za takmer 12 sekúnd.

To, že základom je spaľovacia platforma do veľkej miery prízvukuje aj prítomnosť “klasickej” radiacej páky, ktorá v prípade elektromobilu pôsobí dosť úsmevne. Ak by vás zaujímalo, či je tu vôbec prítomný režim rekuperácie, tak odpoveď je samozrejme kladná. Priam absurdná je ale skutočnosť, že elektromobil štartujete klasickým kľúčom.

Renault Kangoo Van E-TECH Electric v zástupe úžitkových elektromobilov vyniká hlavne jednou vlastnosťou (Open Sesame). Ide o absenciu takzvaného B-stĺpika na strane spolujazdca, čo po sklopení sedadla efektívne vytvára nečakane veľký priestor pre nakladanie a prevážanie nákladu. Má to aj svoje nevýhody.

Nákladný priestor nie je od kabíny vodiča oddelený plnou prepážkou, čo v praxi znamená, že pri jazde sa prejavuje citeľne zvýšená hlučnosť. Skutočne je veľmi počuť. V niektorých prípadoch až do takej miery, že vodič nadobúda dojem nesprávne zatvorených dverí. Toto sa deje hlavne pri jazde s nižším využitím nákladného priestoru. Spomenúť ale treba, že v predaji je aj “klasické prevedenie” s prítomným B-stĺpikom.

V obidvoch prípadoch ide o príjemnú elektrickú malú dodávku, ktorá je primárne určená na prevážanie tovaru či náradia. V prípade prevedenia Open Sesame sa praktickosť posúva o stupienok vyššie, nakoľko po sklopení sedadla spolujazdca môžete pohodlne preváža 3 metre dlhé predmety. V praxi ide o predĺženie nákladného priestoru až o 1,3 metra, čo je poriadne prekvapivé číslo.

Kabína poskytuje viac než dostatok priestoru pre posádku, ale hlavne na odkladanie všetkého, čo by ste mohli potrebovať. Úložných priestorov je tu skutočne dostatok. Veľmi zaujímavým prvkom je digitálne spätné zrkadlo, ktoré zobrazuje záznam z kamery umiestnenej na zadnej časti vozidla a pomáha s prehľadom pri jazde.

Skvele funguje aj za znížených svetelných podmienok a v noci. Celkovo si na tento prvok treba poriadne zvyknúť. Horšia je totiž skutočnosť, že kamera má možno trochu nečakané priblíženie kvôli čomu sa objekty javia bližšie, než v skutočnosti sú. Spoliehať sa na digitálny späťák pri parkovaní nie je úplne dobrým nápadom. Na toto ale slúži zadná parkovacia kamera. Digitálne spätné zrkadlo vám dodáva dobrý prehľad o dianí za vozidlom. Spočiatku ale môže navodzovať nepríjemné situácie, kedy si myslíte, že vozidlo alebo predmet za vami sa vám už už zavŕta do kufra, pričom realita je úplne iná.

Trochu zastaralo pôsobí aj infotainment s jednoduchou grafikou, ktorý by si zaslúžil modernizáciu a efektívnejšie, respektíve rýchlejšie fungujúcu navigáciu. Tá má počas cesty niekoľkokrát posielala na nezmyselnú trasu, takže som sa na ňu nemohol úplne bezmyšlienkovo spoľahnúť. Na druhú stranu, informácie o nabíjacích staniciach obsahuje, takže úplne v štichu vás nenechá. Poteší široká škála asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu, udržiavania v jazdnom pruhu či parkovací asistent alebo monitorovanie slepého uhla.

Batéria a nabíjanie

Renault ako referenčnú hodnotu pri DC nabíjaní s výkonom 80 kW uvádza 37 minút, čo na prvý pohľad zodpovedá realite. Problém je v tom, že referenčný údaj má reprezentovať plné nabitie z 0 na 100 % kapacity batérie. Z mojich skúseností takéto nabíjanie v plnom rozsahu trvá výrazne dlhšie. Uvádzaných 37 minút v praxi zodpovedá skôr nabíjaniu v rozsahu z 20 na 80 %, aj to v prípade takmer ideálnych podmienok.

Počas testovacích jázd som absolvoval viacero nabíjaní. Napríklad nabíjanie z 37 % na 82 % trvalo 27 minút. Z 19 % na 92 % sa batéria nabila po 65 minútach a nabíjaní výkon vtedy “v sfére horných percent” dosahoval už len veľmi skromných 13 kW, teda úroveň AC nabíjania. V ďalšom prípade som sa 20 minút nabíjania dostal z 51 % na 73 %, pričom nabíjací výkon klesol z 51 kW na 20 kW, čo je opäť úroveň AC nabíjania. Asi najlepším výsledkom bolo nabíjanie z 24 % na 82 % za 32 minút, respektíve z 24 % na 90 % za 43 minút.

Testované elektrické Kangoo disponovalo príplatkovým DC nabíjaním až do 85 kW, no dosahovanie plného potenciálu, pravdepodobne v dôsledku batériového manažmentu, nie je ľahkou úlohou. Vyšší nabíjací výkon je dostupný len veľmi krátku dobu a dostať sa nad 60 kW je zdanlivo možné len pri úrovni nabitia citeľne pod hranicou 20 %. To znamená, že svoje príplatkové DC nabíjanie si najviac užijete len počas veľmi krátkeho časového okna. Dôležitejšie v celkovom kontexte je skôr to, že akonáhle z DC nabíjania “ťaháte” výkon, ktorý zodpovedá pomalšiemu AC nabíjaniu, tak by možno bolo vhodné nabíjanie ukončiť alebo to prinajmenšom prehodiť na AC, ktoré je lacnejšie. 

Spotreba a dojazd

Kangoo najlepšie zapadne do mesta a na prímestské cesty. Zvláda samozrejme aj diaľnicu, no tam už veľmi cítiť kombináciu batérie s nižšou kapacitou a relatívne vyššiu spotrebu. Kombinovanú trasu diaľnica a okresné cesty s dĺžkou 293,6 km pri priemernej rýchlosti 80,9 km/h som skončil s priemernou spotrebou 21,3 kWh na 100 kilometrov. Trasu dlhú 101,6 km po okresných cestách cez dediny a mestá pri priemernej rýchlosti 61 km/h som zvládol so spotrebou 18,6 kWh na 100 kilometrov.

Čisto diaľničná jazda vzhľadom na typ karosérie dáva batérii zabrať a spotreba sa bez problémov prehupne cez hodnotu 26, až 28 kWh na 100 kilometrov a dojazd sa hýbe okolo 150 kilometrov. A to aj bez toho, aby ste to “hnali na hranu”, čo v prípade Kangoo znamená 135 km/h. Čisto jazda po meste, ktorá mala simulovať prevoz tovaru, respektíve cestovanie po zákazníkoch, po nájazde 57,9 km skončila s priemernou spotrebou 14,9 kWh na 100 km. Reálne preto treba počítať, že dojazd sa bude pohybovať v rozmedzí 150 až 200 kilometrov. Pri prázdnom vozidle a pokojnejšej jazde sa dá spomínaných 200 kilometrov prekročiť, no keďže ide o pracanta, ktorý má voziť veci, toto nebude úplne tradičný spôsob využívania.

Práve preto Kangoo považujem za zaujímavé vozidlo pre kutilov, údržbárov a všeobecne remeselníkov, ktorí sa primárne pohybujú po meste alebo v prímestských oblastiach a dlhé diaľničné trasy u nich tvoria minoritný podiel. Za zmienku určite stojí, že všetky spomínané spotreby boli namerané počas teplých dní koncom apríla. Prítomný je aj režim eko jazdy, kedy dochádza k obmedzeniu výkonu a maximálnej rýchlosti.

Technické údaje

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4 488 x 2 159 x 1 808 mm, rázvor 2 716 mm
Pohotovostná hmotnosť1 608 kg
Celková hmotnosť2 220 kg
Maximálna hmotnosť prívesu750 kg nebrzdený, 1 500 kg brzdený
Maximálny výkon elektromotora90 kW (120 k)
Najvyšší 30-minútový výkon elektromotora51 kW (68 k)
Krútiaci moment245 Nm
Udávaný dojazd (WLTP)300 km
Maximálna rýchlosť135 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h11,6 s
Kapacita batérie48 kWh (45 kWh využiteľných)
Výkon DC nabíjania80 kW
Výkon palubnej nabíjačky22 kW
Objem nákladového priestoru3,3 m3
Objem nákladového priestoru po sklopení predného sedadla3,8 m3
Maximálne užitočné zaťaženie612 kg
Cena testovaného vozidla36 295 €

Cena, výbava a konkurencia

Základná cena elektrickej dodávky Renault Kangoo Van E-TECH EV45 11 kW štartuje na sume 31 700 € s DPH. To je však cena za model výhradne s možnosťou AC nabíjania výkonom 11 kW a základnou výbavou Advance. Pre predstavu, za motorizáciu EV45 22 kW s vyšším výkonom nabíjania striedavým prúdom a možnosťou zvolenia DC nabíjania si priplatíte 1 300 €, nakoľko tá začína na 33 000 €.

 Ako som spomínal, DC nabíjanie s výkonom do 85 kW je príplatková výbava. Stojí 800 €. V podstate ide o to, že pri výbere elektrického Kangoo by ste sa mali dôsledne zoznámiť s konfigurátorom, pretože základná verzia je skutočne veľmi základná. To nie je žiadna neštandardná taktika, akurát výberu správnej konfigurácie treba venovať trochu väčšiu pozornosť.

Vyšší výbavový stupeň Extra začína na cenovke 32 600 €. Obsahuje napríklad tempomat s obmedzovačom rýchlosti, elektrické ovládanie predných okien s impulzným ovládaním na strane vodiča, rádio (základ je skutočne bez rádia!), ale čo je dôležitejšie, máme tu klimatizáciu + tepelné čerpadlo. Najrozumnejšie je preto úplne sa vyhnúť základnej výbave Advance.

Posledná, tretia úroveň výbavy Extra Open Sesame by Renault je o dvoch kľúčových prvkoch. Tým prvým je možnosť sklopiť sedadlo spolujazdca, vďaka čomu sa zväčšuje nákladný priestor a dokážete prepravovať aj rozmernejšie predmety (do 3 metrov). Druhým prvkom, ktorý s tým úzko súvisí je variabilná delená prepážka. Tá efektívne vytvára bariéru medzi vodičom a prepracovaným nákladom. V skratke je to teda o tom, že prichádzate o takzvaný B stĺpik na pravej strane karosérie výmenou za vyšší objem nákladového priestoru a nadštandardne veľký nakladací otvor z bočnej strany (1 446 mm). Práve toto je unikátna a veľmi praktická vlastnosť, ktorou Renault Kangoo vyniká.

Z pohľadu konkurencie môžeme povedať, že modernizáciou v ostatnej dobe prešiel celý rad úžitkových elektromobilov. Nedávno to boli modely Opel Combo Electric a Peugeot e-Rifter, pri ktorých bolo do výbavy zaradené tepelné čerpadlo a súčasne došlo k predĺženiu dojazdu. Inováciou prešiel aj koncernový príbuzný Citroen ë-Berlingo a aktuálne sa pýši dojazdom až 320 kilometrov.

Galéria

9. júla 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+