Nová, piata generácia Renault Scenic prešla po karosárskej stránke výraznými zmenami, kedy ju sám Renault komunikuje ako niečo medzi hatchbackom a SUV. Kompaktné rozmery (necelého 4,47 metra na dĺžku) však zostali zachované. Čo sa týka vzhľadu, nový dizajnový jazyk Renaultu s ostrými hranami pôsobí veľmi dospelo a vyvážene.
Najväčšia zmena sa ale odohrala pri pohone, kde nezostal kameň na kameni Zatiaľ čo predchádzajúca generácia nebola elektrifikovaná ani len čiastočne, tá nová prichádza ako batériový elektromobil, ktorý vyrástol na strednej platforme AmpR (predtým CMF-EV). Celkovo pred sebou máme veľmi zaujímavý praktický až rodinný elektromobil s veľkorysým interiérom.
Po stránke jazdných vlastností je nový Scenic na veľmi dobrej úrovni. Ťažká batéria v podlahe posúva ťažisko blízko k zemi, svetlá výška vozidla je len 145 milimetrov. To dovoľuje komfortné naladenie podvozku pri zachovaní dobrých jazdných vlastností bez bočných náklonov. Za dobré jazdné vlastnosti Scenic vďačí aj viacprvkovej zadnej náprave, ktorá však na rozdiel od väčších modelov (napr. Espace) nedisponuje natáčaním zadných kolies. To ale vôbec neprekáža, polomer otáčania Scenicu je len 10,9 metra.
Renault Scenic E-Tech môžete mať za 792€ mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.
Test Renault Scenic E-Tech: Interiér a batožinový priestor
Veľmi pekne spracovaný je interiér, zaujímavé bolo stredové čalúnenie sedadiel skladajúce sa z rôznych vzorov, ktoré sa líšili aj na dotyk. Všetky materiály, s ktorými vodič či posádka prichádzajú do kontaktu sú príjemné, mierne za nimi zaostáva čalúnenie stropnice. Priestor vo vozidle je na danú triedu nadštandardný, trochu prekvapí menej miesta na nohy pre spolujazdca (vodič má aj napriek pedálom viac miesta), vyšším postavám môže prekážať vystupujúca stredová konzola, ktorá má roh akurát v mieste kolena. Keby bola ešte o čosi dlhšia, dalo by sa o ňu pohodlne oprieť.
Inak sa vo vozidle nažíva veľmi príjemne na predných aj zadných sedadlách, tie sú taktiež pohodlné. Prekvapí mohutná lakťová opierka vzadu, ktorá svojim zjavom pripomína napríklad tú v Audi A8 spred niekoľkých rokov. Rovná podlaha v kabíne je už v prípade čistých elektromobilov samozrejmosťou.
To, že je Renault Scenic E-Tech vyrábaný ako predokolka sa v konečnom dôsledku prejavilo aj na batožinovom priestore. Dno batožinového priestoru s objemom 545 litrov je umiestnené podstatne nižšie, pod jeho podlahou nájdeme ešte ďalší veľký odkladací priestor napríklad na nabíjacie káble. Hoci to tak možno nevyzerá na prvý pohľad, batožinový priestor je viac než solídny. Po zložení zadných sedadiel sa dostávame na 1670 litrov.
Veľmi netradičným prvkom interiéru je panoramatické strešné okno s možnosťou elektronického zatemnenia jednotlivých sekcií. To sa dá spustiť v oboch smeroch (spredu aj zozadu), pri čom sa zatemňuje po jednotlivých priečnych segmentoch. Navyše nejde o obvyklé “stmavnutie”, ale sklo sa stane ako keby mliečnym. Ide o doplnkovú výbavu s cenou 1 500 €.
Čo musím pochváliť je infotainment, ktorého odozva je vynikajúca. Systém je prehľadný a drvivú väčšinu potrebných vecí viete vybaviť na pár intuitívnych kliknutí. Zabodovala aj navigácia založená na službách Google. K dispozícii plnohodnotné Google Mapy informáciami o premávke v reálnom čase a podobne. Navigácia funguje vynikajúco pri plánovaní trasy a navrhovaní nabíjacích bodov pri dlhých trasách, čo v dnešnej dobe nie je veľkým prekvapením.
Príkladne ale fungoval odhad zostávajúceho nabitia batéria pri dojazde do cieľa. Už pri prvotnom naplánovaní trasy človek získal veľmi dobrú predstavu o tom, ako to bude vyzerať. Údaj sa samozrejme aktualizoval priebežne, no väčšinou skutočne išlo o pár % hore-dole. Navigácia zobrazuje aj podrobné informácie o nabíjacích bodov ako je počet konektorov a ich výkon. Nechýba ani podpora pre bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto.
Vo výbave nájdeme snáď všetky moderné asistenčné systémy, vrátane detegovania únavy/nepozornosti vodiča, okolitých áut, bezpečnej vzdialenosti od vozidiel pred vami, ako aj povinná výstraha o prekročení rýchlosti – dá sa vypnúť v nastaveniach, prípadne fyzickým tlačidlom. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu a núdzové brzdenie aj s detekciou chodcov a cyklistou.
Test Renault Scenic E-Tech: Batéria, nabíjanie a výkon
Renault Scenic E-Tech je na Slovensku ponúkaný len v jednom prevedení. Elektromotor umiestnený pod prednou kapotou poháňa prednú nápravu a dosahuje maximálny výkon 160 kW a krútiaci moment na úrovni 300 Nm. Spája sa vždy s akumulátorom s kapacitou 92 kWh (využiteľná kapacita 87 kWh), ktorá má poskytnúť vozidlu dojazd až 625 kilometrov podľa kombinovaného cyklu WLTP.
V tomto vyhotovení nový Scenic v závislosti od výbavy váži 1 840 až 1 890 kilogramov. Z 0 na 100 km/h sa rozbehne za 7,9 sekundy a určite by ste mali vedieť, že momentálne sa vyrába výhradne ako predokolka.
Vozidlo ponúka štyri úrovne rekuperácie pohodlne ovládanej pádlami pod volantom. Medzi jednotlivými úrovňami je len minimálny rozdiel a pri prvej úrovni takmer ani nepociťujete, že sa niečo vôbec deje. Badateľné spomaľovanie sa odohráva až pri najvyššom stupni rekuperácie, a aj to by mohlo byť ešte o niečo silnejšie. Najlepšie je vyskúšať si to v praxi a zvoliť si takú úroveň, ktorá najlepšie vyhovuje vášmu jazdnému štýlu.
Nabíjacia krivka
Nabíjanie sme testovali na nabíjacej stanici, ktorej nominálny výkon 175 kW prevyšuje maximálny nabíjací výkon vozidla 150 kW. Referenčné nabíjanie z 20 % až do 80 % SoC trvalo 33,5 minúty. Celkové nabíjanie z 13 % na 80 % trvalo 37 minút, čo je približne údaj, ktorý uvádza aj automobilka.
Scenic sa spočiatku nabíjal výkonom okolo 130 kW, chvíľkovo dokonca potiahol až 140 kW. Takéto hodnoty dosahoval v rozsahu nabitia 14 % až 29 %. Následne nabíjací výkon pozvoľna klesal, výraznejší moment nastal na 48 % nabitia, odkedy si pekne držal 95 až 96 kW až do 63 % nabitia. V tomto momente došlo k ďalšiemu poklesu na 85 kW, ktoré sa držia až do 72 % nabitia.
Následne už dochádza k výraznejšiemu poklesu nabíjacieho výkonu, ktorý sa pri 80 % nabitia pohybuje okolo úrovne 58 kW. K maximálnemu nabíjaciemu výkonu sa približuje len veľmi krátkodobo, no nabíjacia krivka má celkovo veľmi príjemné charakteristiky – nabíjací výkon klesá pozvoľna, nie nárazovo a po zlomových momentoch sa pekne drží na jednej úrovni. Uvediem ešte dve rýchle skúsenosti s nabíjaním – z 26 % na 66 % za 20 minút 14 sekúnd, auto prijalo 37,165 kWh energie a druhé nabíjanie z 33 % na 71 % za 28 minút 07 sekúnd, auto prijalo 43,20 kWh energie.
Priebeh nabíjania sa zobrazuje aj na obrazovke vozidla, kde okrem aktuálneho dojazdu, % stavu nabitia batéria a zostávajúceho času do plného nabitia (100 %) nájdeme aj zostávajúci čas do nabitia na 80 % a informáciu o tom, do akej úrovne sa má batéria vlastne nabíjať – toto je fajn ak napríklad bežne obmedzujete nabíjanie na 80 % SoC a teraz sa nachádzate na dlhšej trase, kedy by ste chceli nabíjať viac. Hneď pred sebou totiž vidíte, či náhodou netreba zmeniť nastavenie nabíjania. Súčasťou základnej výbavy je aj AC palubná nabíjačka s výkonom 22 kW.
Infotainment ešte obsahuje pomerne zaujímavú funkciu My Driving, ktorá vyhodnocuje jazdu a na jej konci zobrazuje bodové hodnotenie pre bezpečnosť a ekonomiku. Čím vyššie skóre na škále od 0 po 100, tým bezpečnejšie a efektívnejšie ste jazdili. Nechýbajú ani rôzne tipy, ktoré by mali pomôcť zlepšiť vaše jazdné správanie a tým pádom teoreticky aj predĺžiť dojazd.
Test Renault Scenic E-Tech: Spotreba a dojazd
Spotreba Renault Scenic E-Tech v kombinovanom cykle WLTP je výrobcom stanovená na 17,3 kWh / 100 km. Automobilka uvádza kombinovaný dojazd až 625 kilometrov. Pri vyzdvihnutí vozidla obrazovka ukazovala odhadovaný dojazd 425 km pri 88 % stave nabitia. Počas testovania sme absolvovali niekoľko jázd, vrátane klasického testu prímestskej spotreby, ktorý odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime Renault Scenic E-Tech dosiahol solídnu spotrebu 13,1 kWh / 100 km. Vonkajšia teplota počas jazdy atakovala hranicu 33 stupňov Celzia.
Referenčná jazda sa vykonáva na hranici maximálnych povolených rýchlostí – 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce so snahou o dosiahnutie čo najplynulejšieho jazdného štýlu. Renault Scenic E-Tech sa v našich testovacích okruhoch zaradil medzi elektromobily ako Tesla Model 3 Performance (12,8 kWh / 100 km), Porsche Taycan (13,5 kWh / 100 km) a Audi Q6 e-tron quattro (13,7 kWh / 100 km). V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd teoreticky mohol pohybovať na úrovni približne 660 kilometrov. Reálne treba počítať s dojazdom na úrovni 500 kilometrov, pri diaľničnej jazde okolo 400 kilometrov. Čisto mestský okruh, kedy som najazdil 20,7 km som doma na Liptove zvládol so spotrebou 12,5 kWh na 100 km.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu | ||
---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Vonkajšia teplota |
Fiat 500e | 9,9 kWh / 100 km | 13 °C |
Peugeot E-2008 | 10,5 kWh / 100 km | 19 °C |
Škoda Enyaq 60 | 11,2 kWh / 100 km | 16 °C |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 11,2 kWh / 100 km | 30 °C |
Mini Countryman SE ALL4 | 11,7 kWh / 100 km | 20 °C |
MG5 Electric | 11,8 kWh / 100 km | 17 °C |
Tesla Model 3 Performance | 12,8 kWh / 100 km | 24 °C |
Renault Scenic E-Tech Electric | 13,1 kWh / 100 km | 33 °C |
MG Cyberster AWD | 13,4 kWh / 100 km | 20 °C |
Porsche Taycan | 13,5 kWh / 100 km | 28 °C |
Audi Q6 e-tron quattro | 13,7 kWh / 100 km | 27 °C |
MG4 XPower | 14,1 kWh / 100 km | 10 °C |
Kia EV9 | 14,2 kWh / 100 km | 22 °C |
Peugeot 508 SW PSE | 14,3 kWh / 100 km | 16 °C |
Tesla Model S Plaid | 14,3 kWh / 100 km | 22 °C |
Porsche Macan 4 | 14,4 kWh / 100 km | 11 °C |
Ssangyong Torres EVX | 15,0 kWh / 100 km | 17 °C |
BMW i4 xDrive40 | 15,1 kWh / 100 km | 26 °C |
BMW i5 M60 xDrive Touring | 15,4 kWh / 100 km | 19 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain | 15,7 kWh / 100 km | 28 °C |
Hyundai Ioniq 5 N | 15,9 kWh / 100 km | 31 °C |
BMW 330e xDrive | 16,9 kWh / 100 km | 21 °C |
BMW 550e xDrive | 19,6 kWh / 100 km | 17 °C |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 21,0 kWh / 100 km | 19 °C |
Náš prímestský okruh Renault Scenic E-Tech zvládol veľmi dobre a očakávania boli vysoké aj pre diaľničnú spotrebu. Pripomeňme si, že počas uvádzacej jazdy v španielskej Malage sme dosahovali spotrebu niečo medzi 22 až 24 kWh / 100 km. Na Slovensku som vyskúšal viacero diaľničných jázd na trasách, najmä však: Bratislava – Liptovský Mikuláš a Liptovský Mikuláš – Poprad.
Počas prvej cesty z Bratislavy som z diaľnice schádzal so spotrebou 20,9 kWh na 100 km. Diaľničnú jazdu Liptovský Mikuláš – Poprad som končil so spotrebou 19,4 kWh na 100 km a Liptovský Mikuláš – Kozí Vŕšok so spotrebou 18,9 kWh na 100 km. Keď to zovšeobecním, tak pri diaľničnej jazde a dodržovaní povolených rýchlostí sa spotreba Renault Scenic E-Tech v lete pohybuje niekde okolo 19 až 22 kWh na 100 km.
Pridám ešte niekoľko údajov z mojich jázd. 271,6 km dlhú trasu Bratislava – Kozí Vŕšok so končil so spotrebou 20,3 kWh na 100 km. Trasu Liptovský Mikuláš – Nitra som zvládol zajazdiť so spotrebou 16,4 kWh na 100 km, avšak kvôli dopravnej situácii som sa z veľkej časti pohyboval mimo diaľnice. Na trase Kozí Vŕšok – Liptovský Mikuláš, čo je cca 17 km diaľničný úsek, som končil so spotrebou 21,4 kWh na 100 km. Toto je zopár príkladov, ktoré som si zaznamenal.
Porovnanie diaľničnej spotreby 2024 | ||||
---|---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Trasa | Vonkajšia teplota | Poznámka |
Porsche Taycan | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-27 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Tesla Model 3 Performance | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-31 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Fiat 500e | 18,9 kWh / 100 km | Bratislava-Dunajská Streda a späť | 17 °C | Tempomat 120 km/h |
BMW i4 xDrive40 | 19,2 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 19,2 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Ioniq 6 | 19,5 kWh / 100 km | Senec-Piešťany a späť | 7-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW iX2 | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
MG Cyberster AWD | 21,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 7-8 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 60 | 21,1 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 14-17 °C | Tempomat 120 km/h |
Tesla Model S Plaid | 21,3 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 85 | 21,4 kWh / 100 km | Bratislava-Budapešť a späť | 7-13 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 10-15 °C | Limit 110 + 130 km/h |
MG4 Electric Elegance | 21,6 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Porsche Macan 4 | 21,7 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 5-6 °C | Tempomat 120 km/h |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 21,9 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 14 °C | Tempomat 120 km/h |
Mini Countryman SE ALL4 | 22,0 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 22,4 kWh / 100 km | Kúty-Bratislava | 12 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Kona Electric | 22,7 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 17-19 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW i5 M60 xDrive | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Audi Q6 e-tron quattro | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 24-33 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Ssangyong Torres EVX | 24,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 20 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 24,2 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 16 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 28,0 kWh / 100 km | Piešťany-Senec | 17 °C | Tempomat 95 km/h (N2) |
Renault Kangoo EV45 | 29,1 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 10-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Kia EV9 | 32,4 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Test Renault Scenic E-Tech: Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 470 x 1 864 x 1 571 mm, rázvor 2 785 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 860 kg |
Celková hmotnosť | 2 441 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 1 100 kg brzdený |
Maximálny výkon elektromotora | 160 kW (218 k), pohon oboch náprav |
Krútiaci moment | 300 Nm |
Kombinovaná spotreba (WLTP) | 17,3 kWh / 100 km |
Kombinovaný dojazd (WLTP) | 625 km |
Maximálna rýchlosť | 170 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,9 s |
Kapacita batérie | 92 kWh (87 kWh využiteľných) |
Výkon DC nabíjania | 150 kW |
Objem batožinového priestoru | 545 l / 1 670 l |
Cena testovaného vozidla | 53 950 € |
Renault Scenic E-Tech: Cena a konkurencia
Renault Scenic E-Tech Electric je dostupný aj na slovenskom trhu od polovice decembra minulého roka. V aktuálnom cenníku vydanom k 1.5.2024 je cena základnej verzie EVOLUTION stanovená na 43 900 €. Verzia so stupňom výbavy TECHNO sa predáva za 46 500 € a najvyššia výbava ICONIC stojí 49 700 €.
Vo všetkých prípadoch ale ide o rovnakú konfiguráciu. Ako bolo spomínané, Renault Scenic E-Tech sa vyrába len s pohonom prednej nápravy a na Slovensku je dokonca dostupná len konfigurácia long range s 87 kWh batériou a 160 kW elektromotorom. Slabšia verzia s výkonom 125 kW a menšou 60 kWh batériou podľa dostupných informácií nie je vôbec určená pre náš trh a nedočkáme sa jej.
Keďže ide o svojim spôsobom netradičný crossover medzi hatchbackom a SUV, nájsť mu priameho konkurenta je náročnejšie. Medzi kompaktnými SUV nachádzame napríklad Hyundai Kona alebo Peugeot e-3008. Svojim vzhľadom však Scenic určite zaujme aj klientelu prémiových značiek, kde nájdeme napríklad Mercedes-Benz EQA, ktorý sme okrem bežných disciplín otestovali aj na diaľnici do Prahy.
Renault Scenic E-Tech môžete mať za 792€ mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.
Galéria