Zatiaľ čo ceny nových áut so spaľovacími motormi z roka na rok rastú, pri elektromobiloch sme svedkami opačného procesu. Dôležitým faktorom znižovania ceny je technologický pokrok, alebo rast objemu výroby. No tým najdôležitejším je vstup automobiliek do nových segmentov. Viaceré z nich začali v triedach s vyššími maržami (ako napr. aj Škoda Enyaq) a postupne sa prepracovávajú do nižších segmentov, kam patrí aj toto kompaktné elektrické SUV. Test Škoda Elroq Essence 60 odhalí, či ide o krok správnym smerom.

Ak však čakáte na jednoduchú odpoveď, nebudeme vás dlhšie napínať. Samozrejme, že ide o krok správnym smerom. Po prvotnom vzostupe elektromobility pred 10-15 rokmi, spočiatku pre skutočných nadšencov, totiž aktuálne prichádza vlna, kedy sa už elektromobily stávajú dostupné a plne použiteľné pre každého.
Práve nová Škoda Elroq má byť tým modelom v portfóliu českej automobilky, ktorý dosiahne cenovú paritu so spaľovákmi. Schválne, skúste si nakonfigurovať výkonom a výbavou porovnateľný Karoq… A o tom, že ide o podstatne modernejšie vozidlo s podstatne väčším vnútorným priestorom sa presvedčíte hneď, ako sa doň usadíte
Test Škoda Elroq Essence 60: Exteriér a jazdné vlastnosti
Najväčšou a okamžite zjavnou zmenou oproti zvyšku súčasnej modelovej palety výrobcu (s výnimkou Enyaqu, ktorý pri facelifte dostal podobný dizajn) predstavuje predná časť vozidla. Tej dominuje robustný predný nárazník s tmavou chrómovou vložkou a dvomi pármi predných svetlometov.
Zatiaľ čo úzke horné svetlomety slúžia ako denné svetlá, pozičné svetlá a smerovky, väčšie spodné moduly zabezpečujú funkcie stretávacích a diaľkových svetiel. Medzi nové výrazné prvky patrí svetelný pás tiahnuci sa celou šírkou prednej časti, ktorý opticky spája svetlomety.
Elroq je tiež prvým modelom, ktorý má namiesto tradičného okrídleného šípu na prednej kapote aj na volante nápisy Škoda. Na pomery kompaktných SUV má relatívne aerodynamickú karosériu, ktorá sa môže pochváliť koeficientom odporu vzduchu cx = 0,26.

Rozmery elektromobilu Škoda Elroq sú 4 488 milimetrov na dĺžku, 1 884 milimetrov na šírku a 1 625 milimetrov na výšku. Oproti Karoqu tak narástla približne o 10 centimetrov na dĺžku, 4 cm na šírku a 2 cm na výšku. Jeho rázvor dosahuje hodnotu 2 765 milimetrov (+13 cm), zatiaľ čo pohotovostná hmotnosť začína od 1 949 kilogramov.
Čo sa týka dizajnu zadnej časti, tu skôr zostávame „pri starom“. Rozloženie zadnej časti, ako aj samotné zadné svetlá zodpovedajú ostatným modelom českej automobilky.

Aj pri pohľade zozadu vám môže napadnúť, ako málo sa líši Elroq od Enyaqu. V čom sa autá medzi sebou najviac líšia, je dĺžka zadného previsu. Z bočného pohľadu je jasné, že hoci v oboch prípadoch ide o SUV, model Elroq má proporcie samotnej karosérie bližšie k typu hatchback, zatiaľ čo Enyaq skôr ku kombi. Líšiť sa teda prioritne budú v objeme kufra. Ten si bližšie rozoberieme v časti testu venovanej interiéru a batožinovému priestoru.
Badateľný rozdiel potom cítiť aj v jazdných vlastnostiach. Kratší zadný previs robí Elroq hravejším a agilnejším vozidlom oproti väčšiemu Enyaqu. To pocítite najmä pri verziách s menšou (a teda logicky ľahšou) baterkou – verzie 50, alebo 60. Niet sa čomu čudovať, keď si to porovnáme s opačným extrémom na rovnakej platforme, Škoda Enyaq 85x, rozdiel v hmotnosti je až 300 kg.

V čom bude Elroq napriek svojej šírke doslova excelovať, je otáčanie, či manévrovanie v úzkych priestoroch. Verzie s pohonom zadnej nápravy totiž umožňujú vytočiť predné kolesá do nevídaných uhlov, a tak sa s Elroqom otočíte doslova na päte.
Elektromobil Škoda Elroq Essence 60: Interiér a batožinový priestor
Pri pohľade do interiéru máme pocit, že toto sme už niekde videli. Prvé zdanie neklame, interiér je s výnimkou spomínaného nového volantu skutočne na vlas rovnaký s väčším modelom Enyaq. A to platí bohužiaľ aj pre často kritizované madlá predných dverí, či látkové čalúnenie obkladov prístrojovej dosky.

Aplikáciu látkového čalúnenia na prístrojovej doske považujeme za celkom nešťastnú, pretože ľahko príde k ujme v podobe znečistenia, alebo sa časom zapráši. Tým jeho estetická funkcia značne stratí na hodnote, praktickejšie by aj tu bolo použitie koženky, či tradičného dreveného alebo hliníkového dekoru.
Inak je však príbuznosť s väčším súrodencom len na prospech veci. Výrobcovi sa podarilo ušetriť náklady na vývoj a výrobu nového interiéru, ktorý zároveň spĺňa štandardy stanovené pre auto o kategórie o triedu vyššie.
A táto pozitívna vlastnosť sa premietla aj do vnútorných rozmerov. Tie sú aj vďaka zachovaniu rázvoru či vnútornej šírky na vlas zhodné s väčším Enyaqom. O priestor v interiéri teda núdza rozhodne nebude, a to ani na zadných sedadlách (autor meria 190 cm).
Škoda Elroq ponúkne batožinový priestor s objemom 470 litrov. Podľa automobilky má ísť o najväčší kufor v triede kompaktných SUV. Sklopením operadiel zadných sedadiel sa dá batožinový priestor zväčšiť až na objem 1 580 litrov.
Bohužiaľ ani tu však nenájdeme predný batožinový priestor (frunk), ako je už pri vozidlách na platforme Volkswagen MEB zvykom.
Veľkú pochvalu si naopak zaslúži aj súbor asistenčných systémov pod názvom Travel Assist, ktorý rozpoznáva dopravné značky a využíva navigačné údaje na to, aby v prípade potreby automaticky predvídal a plynulo upravoval rýchlosť vozidla. Napríklad pred vjazdom do zastavanej oblasti, pred zákrutami, či kruhovými objazdami priebežne znižuje rýchlosť vozidla na hodnotu vhodnú pre prejazd konkrétneho úseku.

Ten síce v základnej výbave nenájdete, no priplatiť si zaň jednoznačne odporúčame. Hoci je súčasťou celkom obsiahleho balíčka Clever za cenu 2 907 eur, ide o veľmi užitočného pomocníka v oblasti bezpečnosti, hospodárnej jazdy, ale aj pohody za volantom.
Pohonné ústrojenstvo
Elektrické SUV Škoda Elroq prináša širokú paletu variantov. Tieto pohonné jednotky aj akumulátory už poznáme z väčšieho modelu Škoda Enyaq, či koncernových súrodencov na platforme MEB. Vrchol predstavuje najnovšia pohonná jednotka APP550 s výkonom 210 kW vo verziách 85 (čoskoro vám prinesieme samostatný test) a 85x, koncom roka môžeme očakávať aj športový variant RS.

My však v tomto prípade testujeme prostredný model Škoda Elroq 60 s elektromotorom APP310, jeho maximálny výkon je 150 kW (204 koní) a krútiaci moment 310 Nm.
Táto verzia z nášho pohľadu predstavuje ideálny kompromis medzi výkonom, dojazdom a hmotnosťou. Z 0-100 km/h zrýchli za 8 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 160 km/h.

K dispozícii je aj základná Škoda Elroq 50 s výkonom 125 kW (175 koní) s rovnakou maximálkou aj krútiacim momentom, zrýchľuje však o sekundu pomalšie. S výnimkou najvyššej verzie (85x) sa všetky ostatné kombinujú s pohonom zadnej nápravy.
Test Škoda Elroq 60 Essence: Batéria a nabíjanie
Okrem výkonu sa jednotlivé verzie líšia aj kapacitou akumulátora, vo všetkých prípadoch však ide o lítium-íonovú batériu s chémiou NMC (nikel-mangán-kobalt). Základná verzia Škoda Elroq 50 má kapacitu akumulátora 55 kWh (52 kWh využiteľných), túto baterku už vo väčšom Enyaqu po novom nenájdeme.
Nami testovaná verzia Škoda Elroq 60 ponúkne akumulátor s kapacitou 63 kWh (využiteľná kapacita batérie 59 kWh), rovnako ako základný variant nového Enyaqu. Vrcholné modely 85 a 85x majú väčšiu baterku s kapacitou 82 kWh (77 kWh využiteľných).

Maximálny DC nabíjací výkon nami testovanej verzie Škoda Elroq 60 dosahuje hodnotu až 165 kW. Slabšej 50-ke postačí 145 kW a vrcholná 85-ka dosiahne v špičke až 175 kW. Tieto parametre sú v danej kategórii, resp. aj všeobecne na pomery 400 V platforiem, na veľmi dobrej úrovni. Všetky verzie sú vybavené palubnou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW.
Vozidlo disponuje najnovším softvérom MIB 5.4, v ktorom sa nachádza aj funkcia možnosti manuálneho predhrievania batérie. Tá ohrieva batériu pri príprave na nabíjanie jednosmerným prúdom aj v chladnom počasí, čím sa rýchlosť nabíjania podľa vyjadrenia výrobcu dokáže zvýšiť až o 22 %. Zachovaná zostáva aj funkcia automatického predohrevu pri zadaní nabíjacej stanice ako cieľa do navigácie.

O tom, že sa pri konfigurácii tejto testovačky rozmýšľalo, svedčí aj fakt, že elektroauto bolo vybavené aj prenosnou AC nabíjačkou z originálneho príslušenstva. Tá je po novom modulárna – jednu časť tvorí riadiaca jednotka a kábel s koncovkou Typu 2 (zapája sa do auta), do krabičky potom môžeme z druhej strany zapojiť dva rôzne napájacie káble – buď na klasickú domácu 230 V zásuvku (vhodné skôr na núdzové nabíjanie), alebo na pracovnú 400 V zásuvku, ktorú má pri dome či chate vyvedenú takmer každý – či už na cirkulárku, čerpadlo do studne, alebo miešačku. Teraz si cez ňu môžete nabiť aj elektromobil, a to štandardným AC nabíjacím výkonom až 11 kW.
Nabíjacia krivka
Elroq sme zobrali vyskúšať na 175 kW nabíjačku, no prúdové obmedzenie kábla na nabíjacej stanici (375 A) nedovolilo využiť v prvých minútach plný potenciál vozidla. Maximálny nabíjací výkon dosiahla Škoda Elroq na úrovni 158 kW (kvôli obmedzeniu nabíjacej stanice), no elektromobil bol podľa údajov z infotainmentu pripravený nabíjať výkonom minimálne 166 kW.

Referenčné nabíjanie z 10 na 80 percent SoC nám pri teplotne pripravenej baterke trvalo 25,5 minúty, čo približne zodpovedá údajom od výrobcu (24 minút) na výkonnejšej nabíjačke. Prvých 200 kilometrov diaľničného dojazdu zvládnete dobiť za približne 16 minút.
Test Škoda Elroq Essence 60: Spotreba a dojazd
Výrobca udáva pre nami testovanú konfiguráciu Škoda Elroq 60 kombinovanú spotrebu podľa WLTP v rozsahu 15,7-17,3 kWh / 100 kilometrov a kombinovaný dojazd 395 – 430 kilometrov. My sme vozidlo testovali ešte na zimných pneumatikách, no pri takmer plne nabitom aute sme videli na displeji dojazd 420 km.

Prvý test spotreby odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime je spotreba Škoda Elroq 60 na úrovni 13,7 kWh / 100 km, pri čom vonkajšia teplota sa pohybovala na 9 stupňoch Celzia. Tempo jazdy bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni približne 430 kilometrov, teda na hornej hranici údajov od výrobcu.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2025 - zimné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Dacia Spring | 10,9 kWh / 100 km | 246 km | 4 °C |
Hyundai Inster Long Range | 12,4 kWh / 100 km | 370 km | 5 °C |
Mini Aceman E | 12,9 kWh / 100 km | 298 km | 4 °C |
Škoda Elroq 60 | 13,7 kWh / 100 km | 430 km | 9 °C |
Mini Aceman SE | 13,9 kWh / 100 km | 354 km | 3 °C |
Škoda Superb Combi PHEV | 14,0 kWh / 100 km | 141 km (plug-in hybrid) | 14 °C |
Ford Explorer MAX AWD | 14,1 kWh / 100 km | 560 km | 16 °C |
Cupra Born VZ | 16,5 kWh / 100 km | 478 km | 3 °C |
Porsche Macan Turbo | 17,7 kWh / 100 km | 537 km | 3 °C |
Renault Master E-Tech EV87 | 19,2 kWh / 100 km | 453 km | 17 °C |
BMW M5 | 21,6 kWh / 100 km | 86 km (plug-in hybrid) | 3 °C |
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV | 21,8 kWh / 100 km | 541 km | 3 °C |
Audi Q8 e-tron Edition Dakar | 22,8 kWh / 100 km | 465 km | 6 °C |
Mercedes-Benz EQV 300 | 22,9 kWh / 100 km | 393 km | 2 °C |
Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology | 26,4 kWh / 100 km | 439 km | 4 °C |
Audi SQ6 e-tron | 27,0 kWh / 100 km | 351 km | 3 °C |

Rovnako sme ho vyskúšali aj na diaľnici, keď sme s ním absolvovali trasu tam a späť po diaľnici D4. Tam si pri tempomatovej 120-ke vypýtal 20,9 kWh / 100 km, čo znamená reálny diaľničný dojazd vyše 280 kilometrov.
Porovnanie diaľničnej spotreby 2024 | ||||
---|---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Trasa | Vonkajšia teplota | Poznámka |
Porsche Taycan | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-27 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Tesla Model 3 Performance | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-31 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Fiat 500e | 18,9 kWh / 100 km | Bratislava-Dunajská Streda a späť | 17 °C | Tempomat 120 km/h |
BMW i4 xDrive40 | 19,2 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 19,2 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Ioniq 6 | 19,5 kWh / 100 km | Senec-Piešťany a späť | 7-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Škoda Elroq 60 | 20,9 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 13-15 °C | Tempomat 120 km/h |
BMW iX2 | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
MG Cyberster AWD | 21,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 7-8 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 60 | 21,1 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 14-17 °C | Tempomat 120 km/h |
Tesla Model S Plaid | 21,3 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 85 | 21,4 kWh / 100 km | Bratislava-Budapešť a späť | 7-13 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 10-15 °C | Limit 110 + 130 km/h |
MG4 Electric Elegance | 21,6 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Porsche Macan 4 | 21,7 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 5-6 °C | Tempomat 120 km/h |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 21,9 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 14 °C | Tempomat 120 km/h |
Mini Countryman SE ALL4 | 22,0 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 22,4 kWh / 100 km | Kúty-Bratislava | 12 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Kona Electric | 22,7 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 17-19 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW i5 M60 xDrive | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Audi Q6 e-tron quattro | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 24-33 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Ssangyong Torres EVX | 24,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 20 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 24,2 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 16 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 28,0 kWh / 100 km | Piešťany-Senec | 17 °C | Tempomat 95 km/h (N2) |
Renault Kangoo EV45 | 29,1 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 10-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Kia EV9 | 32,4 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Renault Master EV87 | 38,8 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 7-9 °C | Tempomat 120 km/h |

Elektroauto Škoda Elroq 60: Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 488 x 1 884 x 1 654 mm, rázvor 2 765 mm
Svetlá výška 186 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 978 - 2 115 kg
Celková hmotnosť 2 457 kg
Maximálna hmotnosť prívesu 750 kg nebrzdený, 1 000 kg brzdený
Koeficient odporu vzduchu (cx) 0,26
Maximálny výkon elektromotora 150 kW (204 k), pohon zadnej nápravy (RWD)
Krútiaci moment 310 Nm
Kombinovaná spotreba (WLTP) 15,7 - 17,3 kWh / 100 km
Kombinovaný dojazd (WLTP) 395 - 430 km
Maximálna rýchlosť 160 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 8,0 s
Kapacita batérie 63 kWh (59 kWh využiteľných)
Maximálny výkon DC nabíjania 165 kW
Výkon palubnej AC nabíjačky 11 kW
Objem batožinového priestoru 470 l / 1 580 l
Cena testovaného vozidla 42 982 €
Test Škoda Elroq Essence 60: Cena, výbava a konkurencia
Predaj elektromobilu Škoda Elroq odštartoval koncom minulého roka, no prvé autá sa na našich cestách objavujú až teraz. Cenník Škoda Elroq potvrdzuje, že tento model má byť najdostupnejším elektromobilom vo svojom segmente na európskom trhu. Základná cena Škoda Elroq 50 Essence štartuje na Slovensku od 33 810 eur s DPH (23 %), zatiaľ čo výkonnejšia verzia 60 s väčšou baterkou od 37 380 eur. Aktuálna obchodná akcia však predstavuje bonus vo výške 2 300 eur, čím vie cenu stlačiť na sumu 31 510 eur (verzia 50), resp. 35 080 eur (Škoda Elroq 60).

Nami testované vozidlo však bolo vybavené viacerými príplatkovými položkami, z čoho najväčšiu časť tvorí balík Clever za cenu 2 907 eur. Ten však obsahuje širokú paletu výbavy – ku zadným parkovacím senzorom a kamere pridáva aj predné parkovacie senzory, navigačný systém, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný kožený multifunkčný volant, bezdrôtové nabíjanie pre mobilný telefón a najmä adaptívny tempomat s funkciou stop&go, či aktívnym vedením v pruhoch. Celková cena testovaného vozidla Škoda Elroq Essence 60 sa tak vyšplhala až na 42 982 € (bez započítania aktuálne poskytovanej zľavy).
S pribúdajúcou výbavou sa nový Elroq šplhá cenovkou ku väčšiemu a v základe lepšie vybavenému Enyaqu. Naopak pri základnej cene stojí radikálne menej než konkurenčná Kia EV3, ktorá prichádza v základnej verzii s cenovkou 37 690 eur. Treba dodať, že v prípade Elroqu nájdeme „dospelejší“ koncept s elektromotorom umiestneným vzadu a poháňajúcim zadnú nápravu.
V tejto triede nájdeme napríklad aj model Hyundai Kona Electric. Ten je tiež postavený platforme využívajúcej pohon predných kolies. Novú generáciu sme si predstavili v redakčnom teste začiatkom tohto roka.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Verdikt testu Škoda Elroq je jednoznačný. V tomto prípade išlo o stávku na istotu. Nie náhodou automobilka predstavila model v triede kompaktných SUV – ide o najrýchlejšie rastúci a najobľúbenejši segment v Európe. Vzhľadom na zaujímavú cenovku bude na mnohých trhoch s porovnateľnou výbavou a výkonom ponúkaný za podobnú sumu ako jeho spaľovací náprotivok Škoda Karoq.
Prvotné reakcie o prílišnej podobnosti s väčším Enyaqom sa časom otáčajú skôr na prospech veci. Proste zákazník dostane „viac“ a „lepšieho“ auta za menej peňazí. Taktiež tu odpadajú stresy z novej neoverenej techniky pri nábehu výroby – muchy sa už vychytali. Na druhú stranu, keď si Elroq začnete konfigurovať ku svojim predstavám, vplyvom zoskupenia jednotlivých prvkov výbavy do rozsiahlych balíčkov sa ľahko dostanete na dostrel ku cene väčšieho Enyaqu. Treba si teda zvážiť svoje priority a podľa toho vyberať.

Po stránke parametrov, priestoru, či spotreby mu nemáme čo vyčítať. S atraktívne nastavenou základnou cenou má Škoda Elroq veľký potenciál v najbližšej dobe dobyť slovenský trh s elektromobilmi.
✅ Klady
- priestranný interiér
- vysoký nabíjací výkon
- dobrá spotreba
- atraktívna základná cena
❌ Zápory
- pre niekoho príliš podobný s Enyaqom
- netradičné madlo manuálneho zatvárania batožinového priestoru
- balíčky výbavy dokážu auto poriadne zdražiť