Príbeh elektromobilu Škoda Enyaq sledujeme od počiatku, vrátane všetkých jej verzií a modernizácií. Predsalen ide o dlhodobo najpredávanejší elektromobil na Slovensku. Keďže sme ho už v našej redakcii niekoľkokrát testovali, tentokrát sa nebudeme venovať vozidlu všeobecne, no test Škoda Enyaq 85 Loft sa zameria práve na podstatné zmeny pre modelový rok 2024. Na prvý pohľad je zrejmé, že karoséria ani interiér sa nezmenili, tie najdôležitejšie zmeny sa však udiali takpovediac „pod kapotou“, v prípade elektromobilu to možno rozšíriť aj o slovné spojenie „pod podlahou“ či „pri zadnej náprave“.
Správne, zmeny sa dotkli predovšetkým pohonného ústrojenstva, a to na všetkých frontoch. Automobilka zapracovala najmä na veciach, ktoré boli Enyaqu dlhodobo vytýkané, ako napríklad pomalá odozva infotainmentu, či nelogické predohrievanie akumulátora. Úplne nový je elektromotor, zefektívnilo sa aj riadenie batérie a výrobca prišiel aj s novou generáciou infotainmentu.
Škoda Enyaq 85 môžete mať za 772 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.
Ako sa tieto zmeny prejavujú v praxi vám prinesie test Škoda Enyaq 85 Loft, čo predstavuje aktuálne základný model v ponuke. Test základného modelu je vskutku vzácna udalosť, väčšinou sú novinárske autá v najvyššej dostupnej špecifikácii. Nedávno sme tak testovali Škoda Enyaq 85x Coupé Laurin & Klement, ktorý predstavuje nový vrchol ponuky. Slovenské zastúpenie však myslelo aj na trhovú realitu, a do press parku zaradili takúto ľudovú verziu.
Test Škoda Enyaq 85: Interiér a batožinový priestor
Už z pohľadu na interiér je jasné, že verzia Loft nemá záujem ohúriť luxusným dojmom. Jej najväčšia výhoda je naopak v praktickom sfarbení (v porovnaní napríklad s bielym interiérom verzie Laurin & Klement) a odolných materiáloch, ktoré sú však stále príjemné na dotyk. Ide o kombináciu látky a koženky.
Za trošku nešťastné považujeme aplikáciu látkového čalúnenia aj na prístrojovej doske, ktoré ľahko príde k ujme v podobe znečistenia, alebo sa časom zapráši. Tým jeho estetická funkcia značne stratí na hodnote, praktickejšie by aj tu bolo použitie koženky, či tradičného dreveného alebo hliníkového dekoru.
Ako krok späť považujeme aj nahradenie kvalitného koženého poťahu volantu charakteristického pre Škodovky (vrátane staršieho Enyaqu) novým syntetickým, zrejme vinylovým, poťahom. Ten nie je ani príjemný na dotyk, naopak je tvrdý, drsný, a najmä sa v rukách šmýka. Výrobca túto zmenu argumentuje ekológiou.
Rozloženie interiéru sa však nezmenilo, ergonómia ovládania zostáva na vysokej úrovni, chválime najmä možnosť nastavenia úrovne rekuperácie pádlami pod volantom. Azda len stredové výduchy ventilácie by mohli byť umiestnené o čosi vyššie.
Test Škoda Enyaq 85: Infotainment a asistenčné systémy
Jednou z najpodstatnejších zmien, ktoré sa najviac dotýka používateľa je nová verzia rozhrania infotainmentu. Hoci hardvér zostal rovnaký (13″ centrálny dotykový displej zostáva nezmenený), dôležitou inováciou prešiel softvér. Časté sťažnosti na zasekávanie a pomalé reakcie tak už budú patriť do minulosti. Nové rozhranie má tiež intuitívnejšiu štruktúru menu v infotainmente. Vodič si tak môže nastaviť tlačidlá na rýchle spustenie najčastejšie používaných nastavení vozidla a aplikácií.
Podstatné vylepšenie predstavuje funkcia možnosti manuálneho predhrievania batérie. Tá ohrieva batériu pri príprave na nabíjanie jednosmerným prúdom aj v chladnom počasí, čím sa rýchlosť nabíjania podľa vyjadrenia výrobcu dokáže zvýšiť až o 22 %. Zachovaná zostáva aj funkcia automatického predohrevu pri zadaní nabíjacej stanice ako cieľa do navigácie.
Veľkú pochvalu si zaslúži aj súbor asistenčných systémov pod názvom Travel Assist, ktorý rozpoznáva dopravné značky a využíva navigačné údaje na to, aby v prípade potreby automaticky predvídal a plynulo upravoval rýchlosť vozidla. Napríklad pred vjazdom do zastavanej oblasti, pred zákrutami, či kruhovými objazdami priebežne znižuje rýchlosť vozidla na hodnotu vhodnú pre prejazd konkrétneho úseku.
Nová štruktúra modelového radu
Ako už z vyššie uvedeného vyplýva, pre náš trh sa bude dodávať už len modernizovaná verzia 85, 85x a RS. V ponuke tak úplne končia doterajšie verzie 60, 80 a 80x. Prvá spomínaná verzia s 62 kWh baterkou (využiteľná kapacita 58 kWh) skončila bez náhrady, keďže už čoskoro sa na scéne objaví menší súrodenec Enyaqu, kompaktné elektrické SUV Škoda Elroq, ktoré sa už preháňa po cestách s kamuflážou.
Verzie 80 a 80x boli nahradené práve novými 85 a 85x. Hoci by to tak na prvý pohľad mohlo vyzerať, ku navýšeniu kapacity akumulátora však v tomto prípade nedošlo, stále zostáva na rovnakej úrovni 82 kWh (využiteľná kapacita 77 kWh). Zmena v číslovaní tak označuje len modernizovanú verziu.
Nové verzie 85 a 85x majú zvýšenú maximálnu rýchlosť až na 180 km/h, čo bolo doteraz výsadou verzie RS. Taktiež sú vybavené výkonnejším pohonným ústrojenstvom v podobe synchrónneho elektromotora s permanentným magnetom umiestneným na zadnej náprave.
Pohonné ústrojenstvo
V modeli Enyaq 85 sa v porovnaní s predchádzajúcim modelom Enyaq 80 výkon zvýšil o 60 kW na 210 kW. Nový elektromotor sa predstavil v novinke Volkswagen ID.7. Na zadnú nápravu teraz prenáša nielen vyšší výkon, ale došlo aj k nárastu krútiaceho momentu o 235 Nm (z 310 na 545 Nm). Účinnosť nového elektromotora sa zlepšila vďaka viacerým inováciám, ako je napríklad inovácia pulzného meniča. Samotný výrobca uvádza, že pre dosiahnutie spomínaného maximálneho výkonu sa vyžaduje, aby bola trakčná batéria v rozpätí teplôt 23 °C do 50 °C a aby bola úroveň nabitia vyššia než 88%.
Verzia Enyaq 85x s pohonom všetkých kolies má takisto výkon 210 kW, čo je o 15 kW viac ako predchádzajúca verzia 80x. Zmeny výkonu sa odzrkadlili aj v zrýchlení z 0 na 100 km/h, ktoré sa v prípade testovanej verzie Škoda Enyaq 85 skrátilo o takmer dve sekundy – z 8,6 s na 6,7 s.
Test Škoda Enyaq 85 Loft: Batéria a nabíjanie
Modernizovaná batéria s optimalizovaným riadením prevádzkovej teploty predĺži dojazd v prípade verzie 85 na viac ako 560 km, resp. s 570 km s karosériou Coupé. Maximálny nabíjací výkon pri verziách s pohonom všetkých kolies dosahuje hodnoty až 175 kW, avšak v prípade verzie s pohonom zadnej nápravy je maximálny nabíjací výkon naďalej 135 kW, ako tomu bolo doteraz.
Nabíjanie batérie s kapacitou 82 kWh (z čoho využiteľných je 77 kWh) z 10 % na 80 % kapacity po novom trvá len 28 minút, čo predstavuje zlepšenie o jednu minútu oproti staršiemu modelu. To sa dosiahlo najmä zmenou softvérového riadenia batérie. Bezo zmeny naopak zostáva výkon palubnej AC nabíjačky, tá je stále 11-kilowattová.
Test Škoda Enyaq 85 Loft: Nabíjacia krivka
Potešujúca je nabíjacia krivka. Napriek tomu, že verzia 85 na rozdiel od štvorkolky 85x disponuje maximálnym nabíjacím výkonom len 135 kW (oproti 175 kW), ten je v celom spektre stavu nabitia (SoC) oveľa lepšie rozložený. Až do 75-percentného nabitia akumulátora tak stále vieme nabíjať výkonom viac než 100 kilowattov.
Referenčné nabíjanie z 10 na 80 percent SoC nám pri teplotne pripravenej baterke trvalo necelých 29 minút, čo približne zodpovedá údajom od výrobcu (28 minút). Počas tejto doby nám narástol dojazd o približne 300 kilometrov.
Test Škoda Enyaq 85 Loft: Spotreba a dojazd
Prekvapením v pozitívnom slovazmysle je spotreba. Práve tu sa odzrkadlil výsledok snahy konštruktérov, ktorá cielila na zvýšenie efektivity pohonu. Prvý test spotreby odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo spotrebu 12,9 kWh / 100 km, pri čom vonkajšia teplota sa pohybovala na 7 stupňoch Celzia. Tempo jazdy bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni približne 600 kilometrov.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - zimné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Citroen ë-C4 X | 11,2 kWh / 100 km | 413 km | 12 °C |
Fiat 600e | 11,3 kWh / 100 km | 450 km | 12 °C |
MG4 Electric Elegance | 11,7 kWh / 100 km | 527 km | 11 °C |
Hyundai Ioniq 6 Premium | 11,8 kWh / 100 km | 627 km | 10 °C |
Škoda Enyaq 85 | 12,9 kWh / 100 km | 597 km | 7 °C |
Jeep Avenger | 13,1 kWh / 100 km | 387 km | 7 °C |
Volkswagen ID.7 Pro | 13,7 kWh / 100 km | 562 km | 5 °C |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 13,8 kWh / 100 km | 558 km | 7 °C |
Hyundai Kona Electric | 14,2 kWh / 100 km | 461 km | 12 °C |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 15,1 kWh / 100 km | 510 km | 12 °C |
Kia EV6 GT | 15,3 kWh / 100 km | 474 km | 21 °C |
BMW i5 M60 xDrive | 15,8 kWh / 100 km | 514 km | 10 °C |
Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC | 15,8 kWh / 100 km | 573 km | 12 °C |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 4 °C |
Cupra Tavascan 4Drive | 16,0 kWh / 100 km | 481 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQE 350 SUV 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 566 km | 15 °C |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 16,7 kWh / 100 km | 383 km | 4 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC | 18,0 kWh / 100 km | 108 km (Plug-in hybrid) | 16 °C |
Renault Kangoo EV45 | 18,4 kWh / 100 km | 245 km | 8 °C |
Porsche Cayenne E-Hybrid | 23,3 kWh / 100 km | 94 km (Plug-in hybrid) | 10 °C |
Ako správny rodinný elektromobil sme ho vyskúšali aj na diaľnici, keď sme s ním absolvovali trasu Bratislava-Budapešť a späť. Tam si pri tempomatovej 120ke vypýtal 21,4 kWh / 100 km, čo znamená reálny diaľničný dojazd vyše 350 kilometrov. Pre porovnanie so slabšou verziou Enyaq 60 to bolo o 0,3 kWh / 100 km, zatiaľ čo štvorkolka 85x s karosériou Coupé (s nižším koeficientom odporu vzduchu o cca. 15 %) si „cucla“ o 0,1 kWh / 100 km viac. Verzia 85 sa tak so svojou spotrebou radí približne uprostred.
Porovnanie diaľničnej spotreby 2024 | ||||
---|---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Trasa | Vonkajšia teplota | Poznámka |
Porsche Taycan | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-27 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Tesla Model 3 Performance | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-31 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Fiat 500e | 18,9 kWh / 100 km | Bratislava-Dunajská Streda a späť | 17 °C | Tempomat 120 km/h |
BMW i4 xDrive40 | 19,2 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 19,2 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Ioniq 6 | 19,5 kWh / 100 km | Senec-Piešťany a späť | 7-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW iX2 | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
MG Cyberster AWD | 21,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 7-8 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 60 | 21,1 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 14-17 °C | Tempomat 120 km/h |
Tesla Model S Plaid | 21,3 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 85 | 21,4 kWh / 100 km | Bratislava-Budapešť a späť | 7-13 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 10-15 °C | Limit 110 + 130 km/h |
MG4 Electric Elegance | 21,6 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Porsche Macan 4 | 21,7 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 5-6 °C | Tempomat 120 km/h |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 21,9 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 14 °C | Tempomat 120 km/h |
Mini Countryman SE ALL4 | 22,0 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 22,4 kWh / 100 km | Kúty-Bratislava | 12 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Kona Electric | 22,7 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 17-19 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW i5 M60 xDrive | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Audi Q6 e-tron quattro | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 24-33 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Ssangyong Torres EVX | 24,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 20 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 24,2 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 16 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 28,0 kWh / 100 km | Piešťany-Senec | 17 °C | Tempomat 95 km/h (N2) |
Renault Kangoo EV45 | 29,1 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 10-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Kia EV9 | 32,4 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Test Škoda Enyaq 85 Loft: Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 649 x 1 879 x 1 621 mm, rázvor 2 764 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 137 - 2 311 kg |
Celková hmotnosť | 2 650 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 1 000 kg brzdený |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,27 |
Maximálny výkon elektromotora | 210 kW (285 k), pohon zadnej nápravy |
Krútiaci moment | 545 Nm |
Udávaný dojazd (WLTP) | 533 - 565 km |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6,7 s |
Kapacita batérie | 82 kWh (77 kWh využit.) |
Výkon DC nabíjania | 135 kW |
Výkon palubnej nabíjačky | 11 kW |
Objem batožinového priestoru | 585 l / 1 710 l |
Cena testovaného vozidla | 59 029 € |
Test Škoda Enyaq 85 Loft: Cena, výbava a konkurencia
To, že vozidlá Škoda už ani zďaleka nepatria medzi najlacnejšie na trhu nie je žiadnou novinkou. Keď sa pozrieme na základné ceny spred troch rokov, kedy model Enyaq štartoval na sume 34 590 eur a porovnáme ich so súčasnou základnou cenou od 52 030 eur, až nás obleje studený pot. Treba však dodať, že ide o dve neporovnateľné vozidlá. Zatiaľ čo v prvom prípade išlo o verziu Škoda Enyaq iV 50, ktorá disponovala batériou s kapacitou 55 kWh a výkonom 109 kW (148 koní), po skončení výroby verzie 50 a 60 (akumulátor s kapacitou 62 kWh) tak už v základe ponúka Enyaq akumulátor s kapacitou 82 kWh (využiteľná kapacita 77 kWh) a takmer dvojnásobný výkon 210 kW (282 koní).
Značný rozdiel je aj v základnej výbave a vozidlo medzičasom obdržalo mnoho vylepšení, z ktorých niektoré sme spomenuli aj vyššie. Napríklad možnosť manuálneho zapnutia predohrevu akumulátora, či úplne nový infotainment a množstvo zlepšení pohonného ústrojenstva. Nami testovaný Enyaq však mal navyše od základnej špecifikácie ešte niekoľko príplatkov, ako napríklad bezkľúčové odomykanie, adaptívny tempomat, trojzónovú automatickú klimatizáciu, Full LED Matrix predné svetlomety, či farbu červená Velvet za príplatok 1 056 eur. Cena testovaného vozidla Škoda Enyaq 85 Loft tak poskočila až na 59 029 eur s DPH.
Najbližším konkurentom Škody Enyaq je už tradične jeho súrodenec Volkswagen ID.4, resp. ID.5. Vozidlá sú postavené na rovnakej platforme, a preto disponujú aj veľmi podobnými technológiami a parametrami. Najviac sa líšia dizajnom, pri čom ostré hrany Škoda priniesli lepší koeficient odporu vzduchu, ktorý sa prejavuje v nižšej spotrebe a väčšom dojazde vozidla. VW ID.4 a ID.5 sa taktiež dočkali modernizácie, ktorá im priniesla lepšie parametre dojazdu aj výkonu. Porovnávací test Škody Enyaq a Volkswagenu ID.4 sme v minulosti priniesli v samostatnom článku.
V prípade verzie Enyaq Coupé je silným konkurentom najmä Tesla Model Y, ktorej hlavnou prednosťou je nízka spotreba, imidž a pokrokové technológie ako napr. autopilot, ktoré so sebou už tradične prináša značka Tesla. V porovnaní s Enyaqom je navyše podstatne lacnejšia a značka Tesla poskytuje majiteľovi vyššiu prestíž.
Kia na jeseň predstavila nový model EV5, ktorý zdieľa dizajnový jazyk s väčším SUV EV9. Na jeho uvedenie na slovenský trh si však ešte počkáme. O niečo menšie SUV má v ponuke aj Hyundai, ten prišiel na jeseň s novou generáciou Hyundai Kona Electric. Tá stavia najmä na dobrom mene, ktoré vybudoval jej predchodca.
Záverečné hodnotenie
Škoda Enyaq je nielen dlhodobo najpredávanejším elektromobilom u nás, ale získala aj celý rad ocenení, vrátane niekoľkých víťazstiev v našej ankete Elektromobil roka, napríklad v kategórii Rodinný elektromobil. Napriek tomu však automobilka nespí na vavrínoch a vypočula hlasy používateľov, ktorí sa sťažovali najmä na zasekávajúci sa infotainment a nemožnosť manuálneho predohrevu akumulátora.
Oba tieto neduhy s nástupom novej verzie Škoda Enyaq 85 upadli do minulosti, a s nimi pribudlo aj množstvo ďalších vylepšení, vrátane nového elektromotora či softvérového manažmentu batérie. Možno teda očakávať, že práve tieto zmeny pomôžu udržať sa obľúbenému elektromobilu na popredných priečkach aj naďalej.