Ďalší týždeň, ďalší elektromobil na test. Tentokrát však nešlo len o tak nejaký elektromobil. Do redakcie k nám zavítala Škoda Enyaq 85x, ktorá dostala pár vylepšení oproti svojmu predchodcovi. Prišla s prepracovanou baterkou, vyšším výkonom, o niečo lepším dojazdom a my sme ju dokonca dostali v tej najvyššej – Laurin & Klement výbave. Toto je test Škoda Enyaq 85x Laurin & Klement.
Škoda Enyaq 85x Laurin & Klement: Cena, výbava a konkurencia
V poslednej dobe sme vám priniesli správy, že Enyaq a všetky jeho verzie prichádzajú s obrovskými zľavami, dokonca až 30 %. To však platí len pre staršie modely, ktoré sú už aj tak minimálne Slovákmi veľmi obľúbené. Tento model môžeme rozdeliť na dve podkategórie, a to na klasickú verziu a Coupé. My sme testovali práve Coupé, a preto sa ďalej v recenzii budeme venovať prevažne tomuto typu.
Ako som už spomínal, testovali sme ho v najvyššej verzii výbavy s názvom Laurin & Klement. Jej cenovka začína na 63 770 € vo verzii so zadným náhonom, pričom štvorkolka sa začína predávať od 66 030 €. V základnej výbave potom máte vo verzii L&K (oproti variantu Loft) napríklad aj sedadlá z perforovanej kože, ambientné osvetlenie, Full LED Matrix predné svetlomety s AFS funkciou, akustický paket, vyhrievané čelné sklo/predné/zadné sedadlá a mnoho ďalšieho.
Najväčším konkurentom pre Škodovku bude v tejto cenovej kategórii aj Tesla Model Y. Tá v základe stojí už od 36 990 € bez DPH, pričom najvyššia verzia Performance sa dá zohnať už od 48 990 €. Tá má proti Enyaqu výhodu aj vo výkone, kde z 0 na 100 zrýchli za 3,7 sekundy. Ku konkurentom môžeme zaradiť aj Hyundai Ioniq 5, ktorý vo verzii Long Range AWD stojí okolo 60 000 €. Má však nižší papierový dojazd – 385 km, a približne rovnaký výkon 239 kW.
Škoda Enyaq 85x Laurin & Klement: Tabuľka s parametrami
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 653 x 1 879 x 1 621 mm, rázvor 2 765 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 230 - 2 375 kg |
Celková hmotnosť | 2 750 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 1 200 kg brzdený |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,234 |
Maximálny výkon elektromotora | 210 kW (285 k), pohon AWD |
Krútiaci moment (zadný/predný motor) | 545/134 Nm |
Udávaný dojazd (WLTP) | 521-547 km |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6,6 s |
Kapacita batérie | 82 kWh (77 kWh využit.) |
Výkon DC nabíjania | 175 kW |
Výkon palubnej nabíjačky | 11 kW |
Objem batožinového priestoru | 570 l / 1 610 l |
Cena vozidla | od 63 770 eur |
Batéria a nabíjanie
Batéria svojou udávanou kapacitou narástla, jej kapacita zostala na 82 kWh, pričom 77 kWh je využiteľných. Zmenili sa však najmä jej technológie, či už ide o hardvér alebo softvér. K dispozícii je aj zadokolka s výkonom 132 kW a menšou, 62 kWh batériou. Okrem toho tu máme ešte jednu verziu s pohonom len zadnej nápravy, ktorá má vyšší výkon – 210 kW, ale rovnako aj väčšiu 82 kWh batériu.
Čo je obrovským bonusom je možnosť predhrevu batérie. Ten sa aktivuje buď zadaním do navigácie alebo manuálne prostredníctvom stredového displeja. Tu sa vám pri možnosť začatia nahrievania batérie aj ukáže, aký by bol momentálny výkon nabíjania. Ak sa vám nepozdáva, môžete si batériu predohriať a tak zvýšiť maximálny výkon nabíjania, pričom vám vozidlo presne ukáže, koľko minút bude tento cyklus trvať.
Nabíjanie si taktiež prešlo zmenou k lepšiemu. Teraz majú majitelia najnovšej Škody Enyaq možnosť nabiť si svoj elektromobil maximálnym prúdom až 180 kW. Stále to nie je 223 kW ako má napr. Hyundai Ioniq 6 v podobnej cenovej hladine, no zároveň je to viac ako mal minuloročný Enyaq 80 – 135 kW. Prikladáme vám aj nabíjaciu krivku, kde sme však bohužiaľ kvôli technickým problémom boli len na 150 kW nabíjačke a nevyužili sme tak úplný potenciál vozidla.
Ako môžete z grafu vidieť, maximálny vtedajší výkon nabíjacej stanice – 140 kW, si elektromobil držal takmer 13 minút. Nabíjali sme batériu zo 7 na 80 %, pričom toto celé nabitie trvalo 32 minút. Také bežné nabíjanie z 20 na 80 % potom trvalo 26 minút. Krivka začala mierne klesať vtedy, keď batéria dosiahla 50 % nabitia a celkovo sme tak za tento čas nabili 60 kWh energie. Pri domácom nabíjaní z klasickej 230 V zásuvky sme dostali 1,1 kW, pričom napríklad týždeň dozadu ponúkol Ioniq 6 dvojnásobok 2,2 kW.
Škoda Enyaq 85x Laurin & Klement: Jazda, výkon a rekuperácia
Jazdné vlastnosti zavážia pri kúpe každého vozidla, či už ide o elektromobil alebo o verziu so spaľovacím motorom. Od čias, kedy k nám prišiel prvý Enyaq, sme sa napočúvali aj chvál ale aj sťažností na jeho fungovanie. Kolovali videá o tom, ako sa v ňom zle sedí, ako sa s ním otrasne otáča v úzkych uličkách, či dokonca aj to, ako si nezaslúži označenie RS, pretože to so športovým autom nemá nič spoločné. Novinka tak pred sebou tlačila veľkú váhu, o ktorú chce, aby ju novinári a redaktori odbremenili. Podarilo sa.
Už pri prvej jazde som cítil, že tu nesadám do obyčajného elektromobilu, ktorý vznikol len preto, aby sa niekde spravila čiarka. Vo vnútri je cítiť kus obrovskej roboty, ktorú vývojári a rôzni technici na vozidle zanechali. Okej, je pravda, že my sme testovali najluxusnejšiu verziu s výbavou Laurin & Klement, no za mňa môžem povedať, že aj bez luxusných prvkov vo vnútri išlo o veľmi pohodové a vysokokvalitné vozenie. Zhodli sme sa na tom aj s kolegom Michalom, ktorý sa zúčastnil pred pár mesiacmi prvých jázd s novým Enyaqom v neďalekom Rakúsku. Viac od neho si môžete prečítať v článku s prvou jazdou.
Písmeno X v názve oznamuje, že práve sedíte vo verzii s pohonom 4×4. To sme neskúšali v nejakých extrémnych podmienkach, no v spomínanom článku s prvými jazdami boli na zasnežených cestách, s ktorými si hravo poradil. Verzia 4×4 však prichádza s jednou menšou chybičkou, ako tomu už pri týchto verziách býva, a tou je nižší dojazd oproti zadokolke. Mne sa s ním však šoférovalo parádne. Nevšimol som si, že by som sa mal problém niekde vytočiť, mierne mi však vadila až veľmi širokouhlá predná a zadná kamera.
Na nej totiž pri parkovaní vyzerá, že máte stále tak 1-2 metre miesta, no v skutočnosti sa nachádzate 20 cm od susedného vozidla. To môže niektorých vodičov zmiasť. Jazdu už tradične znepríjemňuje výstraha prekročenia rýchlostného limitu. Tu však nie je vôbec až tak nepríjemne ladená ako pri niektorých iných konkurenčných vozidlách, a na jej vypnutie vám stačia 3 kliknutia v celkom prehľadnom menu.
Výkon vozidla bol 210 kW, a teda 285 koní, rovnako ako pri variante 85 so zadným náhonom. Okrem toho je k dispozícii aj verzia RS s 250 kW výkonu či zadokolka 60 so 132 kW výkonu. Naša verzia mala zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy, čo si myslím, že je pre takto orientované auto úplne postačujúce (možno až priveľmi). Zrýchlenie je zároveň príjemné a nie úplne trhané, čo nemožno povedať o niektorých konkurenčných modeloch, ako napríklad BMW iX, či nedávno testované BMW iX2.
Rekuperácia tu funguje štandardne a viete si ju prispôsobovať pomocou pádiel za volantom. Čo však viacerých vrátane mňa obrovsky zamrzí, je absencia možnosť šoférovania jedným pedálom – inak povedané One Pedal Drive. Rekuperácia je dobre nastavená, no auto vám po pustení nohy z plynu úplne nezastaví, a vy tak nohu musíte stále prekladať. V podstate ako bežné auto, no väčšina testovacích elektromobilov v poslednej dobe aj s nižšou cenovkou túto možnosť ponúkala, a tak mi to tu proste chýbalo.
Interiér a exteriér
Ak sa vo vozidlách a konkrétne v Škodách vyznáte, hovorí vám niečo označenie Laurin & Klement. Je to vlastne to najlepšie, čo vám značka v oblasti pohodlia a nadnesenosti dokáže ponúknuť. Vo vnútri to signalizuje hneď niekoľko nápisov a výšiviek s týmto označením. Nájdeme ich napríklad aj na hlavovej opierke kožených sedadiel vpredu, ktoré sú okrem iného ventilované aj vyhrievané. Môžu byť aj masážne, no to náš testovací model nemal, a preto to nemôžem ohodnotiť. Vzadu si môžu taktiež cestujúci nastaviť vyhrievanie „pod zadkom“, no navyše majú aj separátne ovládanie klimatizácie na zadnej strane stredovej lakťovej opierky.
Zvonku sa toho až tak dizajnovo moc nezmenilo. Môžeme tu však vidieť nové prvky, ako napríklad „Crystal Face“, čo je podsvietená predná maska. Tá skrýva až 131 LED diód, ktoré prinášajú špeciálne animácie pri priblížení sa k autu. To dodáva vozidlu ten pravý šmrnc a otáča sa aj kvôli tomu za ním nejeden okoloidúci. Vpredu okrem toho nájdeme aj matrixové LED svetlá, pričom zadné nesú označenie Top LED s animovanými smerovkami. Za mňa posun k lepšiemu. Na výber máte z dvoch verzií diskov, a to v rozmeroch 20″ a 21″. My sme mali 20-palcové disky s mnoholúčovými dizajnom, ako môžete vidieť na obrázkoch.
Posun vpred hlása Škoda aj v oblasti Infotainmentu. Ten pozostáva z troch displejov, a to hlavného 13-palcového, malého displeja vodiča a krásneho Head-up displeja s podporou rozšírenej reality. Ten je oproti ostatným konkurentom krásne veľký, a poteší najmä zobrazovanie prvkov navigácie. Celý systém ma zabudovanú asistentku Lauru, ktorá rozumie vašim požiadavkám v češtine. V slovenčine však zaostáva, najmä pri hlasovom zadávaní do navigácie. Celkovo je infotainment plynulejší oproti predchádzajúcim generáciám, no zaregistroval som pár miniatúrnych zaseknutí. Nič hrozné.
Škoda Enyaq 85x Laurin & Klement: Spotreba a dojazd
Jedna z týchto veličín sa zväčšila, druhá zmenšila. Asi dokážete vydedukovať, že ak chce Škoda predávať elektromobily, musela znížiť spotrebu a zvýšiť dojazd. Podľa oficiálnych informácií má mať Enyaq vo verzii s pohonom všetkých náprav dojazd 521-547 kilometrov, pri zadokolke je to 545-576 km. My sme to mali možnosť vyskúšať na vlastnej koži, pričom vonku sa striedalo počasie ako na bežiacom páse. To znamená, že raz sme mali + 16 °C, inokedy aj 5 °C. Na čo sme prišli?
Počas celého testovania sa celková priemerná spotreba dostala na úroveň 20,1 kWh / 100 km. Využili sme tak všetky možné možnosti ciest aj povolených maximálnych rýchlostí. Ak sa však pozrieme, ako si Enyaq poradil na diaľnici zistíme, že pri priemernej rýchlosti 110 km/h (medzi BA-TT) sme sa dostali na spotrebu 17,1 kWh / 100 km. Pri zrýchlení na 130 km/h (TT-NR) to už boli o čosi vyššie, konkrétne 21,9 kWh / 100 km. Záleží tak, ako veľmi ste nútení pribrzďovať a zrýchľovať. V meste sa pri nastavených 21 stupňoch vo vnútri spotreba pohybovala na úrovni 20-21 kWh / 100 km. Na jedno nabitie tak prejdete tých 400-410 km, v závislosti od vonkajších vplyvov.
Galéria
Škoda Enyaq 85x Laurin & Klement: Záverečné hodnotenie
Škoda Enyaq 85x L&K je jedno skvelé auto, ktoré toho ponúka naozaj mnoho. Ak preferujete pohodlnosť jazdy, tá jej určite nechýba, a to aj vďaka výbave L&K. Ak preferujete rýchlosť, o tú sa postará 285 koní a takmer 600 Nm krútiaceho momentu. Možno preferujete priestrannosť, na ktorej taktiež dizajnéri vôbec nešetrili. Enyaq tak prichádza s výraznými vylepšeniami slabých miest jeho predchádzajúcej verzie, čo si myslím, že už z aj tak obľúbeného auta spraví ešte obľúbenejšie.
Verzia výbavy Laurin & Klement však nebude pre každého. Rozmaznáva síce všetkých vo vnútri sediacich, no je drahšia ako klasická verzia, a preto nepredpokladám, že jej predaje budú dosahovať rekordné čísla. Aj tak si ale môžem povedať, že išlo o jedno z najpríjemnejších vození tohto roka. Elektromobilu mám len málo čo vytknúť a zamiloval som si ho aj ja, ktorý mám radšej nižšie športovejšie autá. Je teda len na vás čo preferujete, a či dáte Škodovke šancu. Ja som jej ju dal a určite nesklamala.