Veľké rodinné SUV prešlo medzigeneračne niekoľkými drobnými, ale aj výraznejšími zmenami, ktoré ho posúvajú vpred a rozhodne mu dávajú potenciál na pokračovanie v predajných úspechoch svojho predchodcu. Z nášho pohľadu je najzaujímavejší práve vstup do sveta elektrifikovanej jazdy. Škoda Kodiaq druhej generácie totiž prichádza prvýkrát aj ako plug-in hybrid. A do tohto segmentu vstupuje vo veľkom štýle.
Vďaka celkovému koncernovému smerovaniu sa všeobecne posúvame z plug-in hybridov s malou batériou pre dojazd necelých 50 kilometrov do časov, kedy už čisto elektrický dojazd tancuje okolo hranice 100 kilometrov, čo je omnoho zaujímavejšie a ešte donedávna to prislúchalo zástupcom prémiového segmentu. A práve v tomto čase “hybridného zlomu” na trh prichádza aj mohutné SUV Škoda Kodiaq.
Test Škoda Kodiaq PHEV: Cena, výbava a konkurencia
Cena prvého plug-in hybridu Škoda Kodiaq začína na 45 070 €. Na vyskúšanie sme ale nedostali základnú verziu, ale prevedenie Sportline, kde už cena začína na 50 500 €. Vo výbave Sportline sa v porovnaní s úplným základom Selection nachádzajú skôr dizajnové prvky, kam spadá prevedenie interiéru, športové sedadlá, lakovanie nárazníkov a bočných prahov vo farbe karosérie či spracovanie krytov spätných zrkadiel a orámovanie prednej masky.
Zaradené tu sú ale aj Matrix-LED predné svetlomety či systém bezkľúčového zamykania a odomykania vozidla. Už základ Selection zastrešuje veľmi solídnu ponuku výbavy, hlavne z oblasti asistenčných systémov a Sportline to prirodzene posúva ešte o stupienok vyššie.
Aj v prípade najvyššej výbavy treba poriadne prezrieť doplnkovú výbavu, kde sa nachádzajú praktické veci ako ťažné zariadenie (1000 až 1120 €), vyhrievané čelné sklo (315 €), vynikajúci Head-Up displej, ktorý skutočne stojí za to, a navigácia (458 €) alebo adaptívny podvozok DCC Plus (732 €), pri ktorom je dobré odsledovať dlhodobejšie skúsenosti, respektíve poriadne si ho vyskúšať aj s ohľadom na akustiku. Zaujať môže rozhodne aj panoramatická posuvná strecha (1 420 €).
Pointa je hlavne v tom, že 45 070 € je pri Škoda Kodiaq PHEV úplný základ a veľmi ľahko sa dostanete výrazne vyššie pridaním niekoľkých prvkov. Ako konkurenta spomeniem napríklad Hyundai Santa Fe PHEV 2024, ktorý sa začal predávať v tomto roku, začína na 44 990 €, teda skoro rovnako ako v prípade Škody. Avšak s menšou batériou a kratším dojazdom a bez DC nabíjania.
Za zmienku stojí, že v roku 2024 vyšla aj nová Toyota RAV4, ktorá ponúka aj plug-in hybridnú verziu a výkon 160 kW pri cene už od 36 000 €. Tú sme ale ešte nemali možnosť vyskúšať. Obidvaja spomínaní konkurenti sú dostupní v prevedení 4×4, zatiaľ čo nový Kodiaq PHEV je dostupný výhradne s pohonom prednej nápravy. Aspektom, ktorý môže zavážiť pri rozhodovaní o výbere motorizácie je to, že plug-in hybridný Kodiaq nie je k dispozícii v 7-miestnej verzii, čo je spôsobené potrebou zadného umiestnenia batérie.
Tabuľka s parametrami Škoda Kodiaq PHEV
Rozmery (d/š/v) | 4 758 x 1 864 x 1 656 mm |
Rázvor | 2 791 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 087 kg |
Kapacita akumulátora | 25,7 kWh (celková) |
Výkon palubnej AC nabíjačky | 11 kW |
Výkon DC nabíjačky | 50 kW |
Výkon elektromotora | 85 kW |
Krútiaci moment elektromotora | 330 Nm |
Spaľovací motor | Benzín, 1498 ccm, 4 valce, 110 kW |
Kombinovaný výkon sústavy | 150 kW |
Prevodovka | automatická 6–stupňová DSG |
Maximálna rýchlosť | 210 km/h |
Pohon | Predná náprava |
Objem batožinového priestoru | 745 litrov / 1 945 litrov |
Elektrický dojazd | až 120 km |
Cena | od 45 070 |
Test Škoda Kodiaq PHEV: Komfort aj mierne zaváhanie
Kodiaq je všeobecne známy zaujímavým pomerom medzi “cena/výkon”, v hlavne v prípade ak sa chopí role rodinného auta. Do kariet mu vtedy, odhliadnuc od bezpečnosti a podobne, hrajú hlavne dve skutočnosti. Priestranný interiér a obrovský kufor, čo nie je výnimkou ani pri novej generácii. Interiér je skutočne vzdušný a pohodlný.
Kufor, napriek tomu, že musel ustúpiť batérii (uhoľ pohľadu), poskytuje stále viac než dostatočný priestor aj pre väčšiu rodinu. Ako som spomínal vyššie, objemný kufor je štandardne možné “obetovať” a namiesto toho získať 7-miestnu verziu Kodiaqu, čo sa hodí pre väčšie rodiny. Toto ale neplatí pre plug-in hybridnú verziu, kde je ponúkaná jedine 5-miestna verzia. Keď už spomínam to ustúpenie objemu kufra batérii, tak rozdiel v objeme batožinového priestoru medzi spaľovákom a plug-inom je 165 litrov (745 vs 910 litrov). Vo svete gigantov je stále obrom.
Na modernej palubnej doske sídli dotyková obrazovka infotainmentu. V základe má 10,4-palcovú uhlopriečku a považujem za dôležité pripomenúť, že v základe je bez navigácie. Tú získate za príplatok, rovnako ako 13-palcovú uhlopriečku obrazovky. Ovládanie infotainmentu je bezproblémové, reaguje rýchlo a všetko mi prišlo dostatočne prehľadné. Tu skutočne nemám čo vytknúť. Skvelým pomocníkom je z môjho pohľadu aj Head-Up displej, ktorý je súčasťou rovnakého paketu “Technology 13″ Plus” (458 až 1 458 €) ako spomínaná väčšia obrazovka, webové rádio a navigácia.
Veľkou novinkou pre novú generáciu modelov Škoda Kodiaq aj Superb sú ovládacie prvky Smart Dials. Zjednodušene povedané ide o kombináciu fyzického otočného tlačidla s digitálnym prevedením. Proste máte fyzický prvok, ktorým otáčate a upravujete tým nejaké nastavenie.
Platí ale, že súčasne je to celé digitálne s displejom v strede. Ten jednak zobrazuje akú funkciu má dané tlačidlo aktuálne priradenú a ako ju upravujete, no súčasne umožňuje prepínať medzi ďalšími zvolenými funkciami. Na jednom tlačidle proste máte “napárovaných” viacero funkcií a rýchle medzi nimi viete prepínať podľa aktuálnej potreby.
Dva bočné tlačidlá slúžia na rýchle ovládanie rôznych nastavení klimatizácie. Funkcia stredového tlačidla sa dá prispôsobiť, napríklad pre výber jazdného režimu alebo približovanie mapy či úpravu hlasitosti zvuku. Je to zaujímavá kombinácia starého prístupu čisto fyzických tlačidiel a digitalizácie, ktorá razí samé dotykové prvky. Mne sa toto riešenie pozdávalo. Nie je to úplný zázrak, ale používa sa to veľmi príjemne a interiéru to dodáva moderný šmrnc.
Poteší množstvo odkladacích priestorov, ktorými sa nešetrilo. Tradičná priehradka pred sedadlom spolujazdca má dvojité prevedenie, kopu miesta máte v stredovej konzole (volič prevodovky sa presunul na volant), ako aj v dverách. S miestom tu skutočne nie je problém. Či už pre vašu posádku, vaše nákupy alebo pre odloženie drobností, ktoré potrebujete mať poruke. Kodiaq to má všetko nejakou formou zastrešené.
Pohodlie je tu pritom skoro ukážkové. Na predných sedadlách za mňa úplne top, pre istotu ale pripomeniem, že som jazdi s výbavou Sportline. Ani dlhé trasy nebudú predstavovať žiaden problém s tým, že by niekoho niečo omínalo alebo by nemal dosť miesta.
Dve, aj mohutnejšie, dospelé osoby na zadných sedadlách nemôžu mať najmenší problém. Pri troch dospelých je už možné hovoriť o miernom kompromise, no napriek tomu nejde o žiadne veľké trápenie. Vysporiadať sa akurát treba s odkladacou konzolou. Spomínané pohodlie sa pritom netýka len samotného interiéru, ale aj celkového dojmu z jazdy. Auto je napriek rozmerom veľmi dobre ovládateľné.U mňa Kodiaq zabodoval práve tým ako sa sústredí na komfort a pritom to aj zvláda.
Samozrejme, že sa dá jazdiť aj veľmi “dynamicky”, ale na výraznú športovú jazdu by som si nechal zájsť chuť. Veľmi rýchlo sa to prejaví na spotrebe. Okrem toho je tu ešte jedna vec. Poviem to tak, že Kodiaq v sebe nemá športového ducha. Máte tu síce elektromotor aj klasický štvorvalec, ktoré fungujú v dobrom tandeme, no pri elektrickej jazde ste limitovaný výkonom, dojazdom aj obmedzenou maximálnou rýchlosťou. Pri kombinovanej alebo benzínovej jazde zase cítiť pomalšiu reakciu na plyn v čase, kedy chcete naplno využiť spaľovací motor.
Bez ohľadu na to či máte zvolený športový režim alebo nie. Keď stlačíte plyn na podlahu, tak zvukovú reakciu počujete, no motoru akoby trvalo nejakú sekundu, kým si uvedomí, že niečo skutočne chcete a začne na tom pracovať. Nie je to žiadna tragédia, ale keď sa chcete rýchlo rozbehnúť, napríklad pri predbiehaní, tak si to uvedomíte. Keď už sa však rozbehnete, tak potom je to už pohodička. Valíte sa 140 po diaľnici a ste úplne v kľude. Stabilita ako víno. Elektromotor s výkonom 85 kW poskytuje rozumnú jazdnú dynamiku a na bežnú jazdu to úplne stačí, no pretekár to prirodzene nie je.
Pri jazde si vlastne vyberáte z dvoch režimov. Čisto elektrická jazda (E-Mode), kedy sa auto ponáša na elektromobil s výkonom 85 kW, a kým to umožňuje batéria, tak jazdí výhradne na elektrinu. V momente, kedy energia dôjde sa plynulo prechádza na využívanie spaľovacieho motora a pri typickej jazde pomaly ani nezistíte, že sa niečo vlastne stalo.
Hybridný režim (Hybrid) už využíva kombináciu spaľovacieho motora a elektromotora. Prítomný je aj systém rekuperácie s 3 úrovňami (silná, slabá, automatická), kedy sa počas jazdy časť energie vracia späť do batérie. V praxi je to o tom, že získaná energia sa počas jazdy takmer okamžite rovno aj využíva, a nie o tom, že by ste si batériu išli nabiť doplna.
Keď už toľkokrát omieľam to “rodinné auto”, tak musím spomenúť, že testované prevedenie Sportline bolo vybavené aj doplnkovou výbavou “Family paket”. Tá obsahuje tieniace rolety pre zadné okná a zadné bočné airbagy, no súčasne aj kôš na odpadky, držiak na tablet a odkladací box na zadnom tuneli. K tomu pridáva ešte jednu skvelú vychytávku: gumené kryty na hrany dverí! Áno, je to príplatkovka. Za 553 €. Ale z môjho pohľadu to stojí za to. Viac než taký dáždnik v dverách auta…
Druhá generácia obľúbeného modelu po stránke dizajnu neprešla žiadnou dramatickou revolúciou. Síce je o čosi oblejšia a v niektorých smeroch dynamickejšia, no stále je to Kodiaq ako má byť. Mne sa po stránke dizajnu páči, hlavne v farebnom prevedení, ktoré sme mali dostupné na test. Je to mohutné SUV, ktoré vyčnieva z radu, no súčasne má príjemnú dávku elegancie. Zadnou častou (D stĺpik) mi miestami pripomínalo zástupcov britskej prémiovej značky.
Samozrejme, že sa dajú nájsť dizajnové prvky, ktoré vám tak úplne nebudú sedieť, respektíve udrú do očí, no ako celok je to pre mňa veľmi vydarený kúsok. To, že druhá generácia ešte zmohutnela nie je vytvorené len modernizovaným dizajnom, podľa do technických parametrov potvrdzuje, že novinka je skutočne dlhšia.
Test Škoda Kodiaq PHEV: Spotreba a dojazd
Počas týždňa som absolvoval niekoľko dlhších, ale aj kratších jázd, aby som získal aspoň základný obraz o tom, kde sa pohybuje spotreba plug-in hybridu Škoda Kodiaq. Prvá kombinovaná jazda (diaľnica, rýchlostná cesta, mesto), na ktorú som vyrážal s vybitou batériou, skončila po 232 kilometroch s priemernou spotrebou 7,2 litra na 100 kilometrov.
Keď som k tomu pridal ešte aj opačný smer za rovnakých podmienok, tak som po 468 kilometroch skončil s priemernou spotrebou 7,3 litra na 100 kilometrov. Auto bolo pomerne dosť naložené a viezlo 3 osoby. Na druhej trase, opäť kombinovaný typ s dĺžkou 182 kilometrov, ale už bez posádky a nákladu, som sa dostal na priemernú spotrebu 6,5 litra na 100 kilometrov, čo vzhľadom na mohutné a priestranné SUV nie je vôbec zlá hodnota. Navyše so sebou vozíte aj batériu!
Po plnom nabití batérie som sa vydal na kratšiu jazdu po diaľnici v hybridom režime a zvolil som niečo, čo by som označil za silne dynamickú jazdu. Po prejdení 98 kilometrov som skončil s hodnotami 1,7 litra na 100 kilometrov a 17,7 kWh na 100 kilometrov. V batérii zostávalo ešte 11 %. Druhýkrát už čisto elektrická jazda po diaľnici skončila po 89 kilometroch so spotrebou 21,9 kWh na 100 kilometrov.
Toto nie je úplne ideálne využitie plug-in hybridu, pointa je skôr v tom, že elektrická jazda vie veľmi pekne pomôcť so znížením spotreby a nabíjanie batérie skutočne má zmysel. Keď to vezmem celkovo, tak jazda tam a späť (200 km) pri zapojení plne nabitej batérie končí s priemernou spotrebou paliva okolo 4 litrov na 100 kilometrov, namiesto hodnoty okolo 7 litrov na 100 kilometrov. Pri pohodovejšej jazde by tento rozdiel ešte narastal.
Poďme však už k tomu, čo nás zaujíma asi najviac. Ako to vyzerá s čisto elektrickým dojazdom modelu Škoda Kodiaq PHEV. Tradičný test prímestskej spotreby v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta som bohužiaľ nestihol absolvovať, takže to nebude úplne presné pre porovnanie s tabuľkou nižšie, ale podstata je napriek tomu jasná.
Celkom otvorene si môžeme povedať, že hoci technické špecifikácie spomínajú hodnotu až do 120 kilometrov, reálnejšie sa pri čisto elektrickej jazde pohybujeme okolo toľkokrát spomínanej hranice 100 kilometrov a spotrebe 19 až 22 kWh na 100 kilometrov.
Ako to už ale býva zvykom, spotrebu a teda aj dojazd ovplyvňuje široká škála faktorov. Pri kľudnejšej jazde s ľahkou nohou v meste sa napríklad viete dostať aj na výrazne nižšiu spotrebu okolo 16 kWh na 100 km, kedy už tých prezentovaných 120 kilometrov vlastne získavate. V tomto smere nás teda nečaká nejaké sklamanie.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu | ||
---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Vonkajšia teplota |
Fiat 500e | 9,9 kWh / 100 km | 13 °C |
Peugeot E-2008 | 10,5 kWh / 100 km | 19 °C |
Škoda Enyaq 60 | 11,2 kWh / 100 km | 16 °C |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 11,2 kWh / 100 km | 30 °C |
Mini Countryman SE ALL4 | 11,7 kWh / 100 km | 20 °C |
MG5 Electric | 11,8 kWh / 100 km | 17 °C |
Tesla Model 3 Performance | 12,8 kWh / 100 km | 24 °C |
Renault Scenic E-Tech Electric | 13,1 kWh / 100 km | 33 °C |
MG Cyberster AWD | 13,4 kWh / 100 km | 20 °C |
Porsche Taycan | 13,5 kWh / 100 km | 28 °C |
Audi Q6 e-tron quattro | 13,7 kWh / 100 km | 27 °C |
MG4 XPower | 14,1 kWh / 100 km | 10 °C |
Kia EV9 | 14,2 kWh / 100 km | 22 °C |
Peugeot 508 SW PSE | 14,3 kWh / 100 km | 16 °C |
Tesla Model S Plaid | 14,3 kWh / 100 km | 22 °C |
Porsche Macan 4 | 14,4 kWh / 100 km | 11 °C |
Ssangyong Torres EVX | 15,0 kWh / 100 km | 17 °C |
BMW i4 xDrive40 | 15,1 kWh / 100 km | 26 °C |
BMW i5 M60 xDrive Touring | 15,4 kWh / 100 km | 19 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain | 15,7 kWh / 100 km | 28 °C |
Hyundai Ioniq 5 N | 15,9 kWh / 100 km | 31 °C |
BMW 330e xDrive | 16,9 kWh / 100 km | 21 °C |
BMW 550e xDrive | 19,6 kWh / 100 km | 17 °C |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 21,0 kWh / 100 km | 19 °C |
Test Škoda Kodiaq PHEV: Batéria a nabíjanie
Ako sme už spomínali, Kodiaq prichádza ako plug-in hybrid novej generácie, ktorá sa snaží eliminovať tradičný kameň úrazu zástupcov tejto kategórie. Tým je batéria s malou kapacitou, ktorá sa navyše nabíja veľmi pomaly. V dôsledku toho si značná časť majiteľov plug-in hybridov nerobila príliš veľkú hlavu s nabíjaním, a to vlastne do veľkej miery eliminovalo celú podstatu kombinovanej technológie. Inak povedané, nechcelo sa im riešiť nabíjanie, a tak pravidelne jazdili s vybitou batériou.
Teraz sa už našťastie posúvame z donedávna zaužívaného štandardu 50 kilometrového elektrického dojazdu. Škoda Kodiaq 2024 PHEV je vybavená akumulátorom s kapacitou 25,7 kWh, z čoho je využiteľných 19,7 kWh. K dispozícii je AC nabíjanie s výkonom 11 kW, kedy sa doba nabíjania pohybuje okolo 2,5 hodiny a príliš to neprekvapuje. Prekvapením je prítomnosť DC nabíjania s maximálnym výkonom 50 kW, kde výrobca uvádza dobu nabíjania z 0 na 80 % kapacity za 26 minút.
Keďže sa primárne zameriavame na elektrickú jazdu, vyskúšali sme DC nabíjanie v plnom rozsahu a k dispozícii tak máme nabíjaciu krivku modelu Škoda Kodiaq PHEV. Plné nabitie z 0 na 100 % kapacity trvalo 43 minút. Maximálny nabíjací výkon dosiahol chvíľkovo 47,9 kW, inak sme sa počas prvých 30 % hýbali okolo 40 kW. Potom začal nabíjací výkon pozvoľna a takmer konštante klesať, strmší pokles potom prebiehal cca od 80 % nabitia. Nabíjanie z 0 na 80 % trvalo 28,5 minúty, čo je veľmi blízka hodnota k tej uvádzanej výrobcom. Pre zaujímavosť, zo získaných dát sme sa dozvedeli, že nabitie posledných 20 % (80-100 %) trvá takmer rovnako dlho ako nabitie z 0 na 50 %.
Úroveň požadovaného nabitia viete nastaviť rovnako ako pri elektromobiloch. To znamená, že priamo cez infotainment viete zvoliť, aby sa nabíjanie zastavilo napríklad pri hodnote 80 %.