Ešte to nie je ani rok, čo sme si preberali na test prvý plug-in hybrid z dielne Škoda Auto. Česká automobilka sa z rokom 2019 pustila do elektrifikácie, pričom premiérovo odštartovali modelový rad IV s elektromobilom Škoda Citigo-e IV. Aktuálny rok 2021 otvára elektrifikovaná Škoda Octavia IV, ktorú sme dostali na test medzi prvými. Ako na nás dokázala zapôsobiť?
Mladší brat Volkswagen e-Up! patrí medzi najpredávanejšie elektromobily na Slovensku za rok 2020. Jediný zástupca radu IV ale nebol sám príliš dlho, nakoľko začiatkom roka 2020 sa do ponuky dostal plug-in hybridný Superb. Ten nás prekvapil efektívnou jazdou v elektrickom režime, a teda aj dobrým dojazdom. Automobilka sa už vtedy pustila do elektrifikácie aj ďalšieho obľúbeného modelu – Škoda Octavia. Ako dopadla kombinácia efektívneho benzínového motora s elektromotorom? Vyskúšali sme model Octavia iV aj Octavia iV RS.
Skúsenosti Škoda s elektrifikovanými modelmi nie sú veľké. O to viac nás prekvapilo, ako dobre dokázal jazdiť plug-in hybridný Superb. Od Škoda Octavia IV som mal preto prirodzene vyššie očakávania. Tie som si potvrdil aj pri prvom krátkom teste, ktorý sme mohli absolvovať ešte minulý rok. Škoda tu sľubuje naozaj veľmi zaujímavé hodnoty dojazdu v elektrickom režime. Podľa papierov má Octavia IV prejsť na elektriku od 55 do 75 kilometrov. Zvládnuť to má s pomerne malou batériou, takže tieto čísla vyzerajú o to zaujímavejšie. Na úvod musím povedať, že tak vysoké hodnoty sa mi dosiahnuť nepodarilo, no napokon až tak nevadilo.
Komfort a efektivita
Škoda Octavia IV z pohľadu jazdných režimov kopíruje ostatné modely a zhoduje sa s tým, čo nám tu pred rokom ponúkal Superb IV. Samozrejme, nakoľko ide o plug-in hybrid, musí tu byť možnosť pre čisto elektrickú jazdu. Keď vás ale táto časť nezaujíma a je vám jedno, na aký pohon auto jazdí, pre vás je určený režim Hybrid. V rámci neho je dostupná funkcia Auto, čo znamená, že auto si samé riadi využívanie elektrickej energie z batérie tak, aby to bolo čo najefektívnejšie. Ak je v batérii dostatok energie, systém s ňou rozumne pracuje aj pri jazde po diaľnici.
Spaľovaciemu motoru pomáha elektromotor len mierne a vtedy, keď je to naozaj efektívne. So spotrebou v jednotkách kWh / 100 km vie znížiť spotrebu paliva o 1 až 2 litre. Pri vjazde do mesta alebo pri jazde nižšou rýchlosťou sa elektrický pohon dostáva do popredia. Toto je teda skutočne voľba, ktorá je vhodná pre absolútne pohodlie, keď sa nechcete o nič starať. Ak vypnete funkciu Auto v rámci režimu Hybrid, získavate väčšiu kontrolu nad energiou v batérii. Systému môžete prikázať, aby si nechal rezervu do istej úrovne percent. Keď rezervu nastavíte a batéria je vybitá, auto začne elektrickú energiu vyrábať so spaľovacím motorom na stanovenú úroveň.
O výrobu elektrickej energie motorom sa systém snaží aj v automatickom režime, keď jazdíte v meste s vybitou batériou. Auto totiž vie, že jazdiť na elektriku v meste je skrátka efektívnejšie.
Elektrická jazda a ďalšie režimy
Keď vám záleží na jazde v elektrickom režime, potom je tu pre vás voľba E-MODE. Vtedy auto využíva výhradne elektrický motor a lokálne jazdíte s nulovými emisiami. Dojazd v tomto režime je limitovaný na niekoľko desiatok kilometrov, no o tom si povieme viac nižšie. Občas sa mi stalo, že auto pri jazde v tomto režime samo aktivovalo režim Hybrid a niekoľko minút nebolo možné prepnúť naspäť na režim E-MODE. Ak som ale auto zastavil, vypol a opätovne zapol, systém už neprotestoval a E-MODE bolo možné hneď zapnúť. Je možné, že ide o účelové zahrievanie spaľovacieho motora či ďalších prvkov systému.
Stalo sa mi to maximálne trikrát, čiže nie je to úplne bežné. Dôležite tiež je, že Škoda Octavia IV nemá problém kúriť iba elektrickou energiou z batérie. Auto teda nezapína spaľovací motor, aby pomáhal kúreniu, ako to robia napríklad aj plug-in hybridy KIA. Samozrejme, kúrenie elektrickou energiou z batérie znižuje dojazd. O to väčší význam teda má, ak si auto pred jazdou vykúrite zo siete. Keď túto možnosť máte, je to naozaj skvelé a viete si zvýšiť elektrický dojazd o pár kilometrov. Z pohľadu jazdných vlastností je auto v elektrickom režime živé. Samozrejme, v hybridnom je cítiť vyšší výkon a zapojenie spaľovacieho motora, elektromotor zvláda sám všetky situácie s absolútnym prehľadom.
Športový režim a Octavia RS IV
Výkon má dostatočný, až 85 kW, čo je asi 113 koní. Cítiť to najmä v Športovom režime, ktorý ponúka naozaj dynamickú jazdu. Rýchlejšia odozva na plyn či spaľovací motor pripravený vo vyšších otáčkach dokáže robiť radosť. Zabaviť sa viete už aj s klasickou Octaviou IV, takže RS IV je ešte o úroveň vyššie. Aby sme to ale príliš nepreháňali, vnútornosťami sa obe verzie vôbec nelíšia. Či si kúpite verziu RS IV alebo klasickú IV, obe sú vybavené spaľovacím motorom s výkonom 110 kW a elektromotorom s výkonom 85 kW. Zatiaľ čo ale klasika má kombinovaný výkon 150 kW, RS IV ho vytiahla až na 180 kW.
Rozdiel vo výkone je teda iba v inom naladení pohonnej jednotky. Škoda Octavia RS IV je v športovom režime citeľne agresívnejšia a obe pohonné sústavy využíva oveľa agresívnejšie. Sila elektromotora je využívaná vo veľkej miere najmä pri nízkych rýchlostiach, no aj sám o sebe vás dokáže prekvapiť. Keď sa ale k elektrike pridá benzín, auto sa riadne nakopne a z tichého agresora sa stáva poriadne dravá Octavia. Okrem Športového režimu auto ponúka režim Normal a Eco.
Názvami hovoria samé za seba, avšak pri Eco režime je naozaj cítiť lenivejšie nastavený pohon. Nakoniec tu je aj režim Individual, ktorý vám umožňuje manuálne nastavenie jednotlivých možností, vrátane tuhosti riadenia. Škoda Octavia RS IV mala navyše aj režim Comfort, čo samozrejme znamená prítomnosť adaptívneho podvozku DCC. Jednotlivé režimy nastavenia sú skutočne citeľné, takže zatiaľ čo v komforte je tlmenie nerovností zjavné, v športovom režime auto stuhne a k vám sa dostáva oveľa viac informácií od kolies.
Batéria a nabíjanie
Škoda Octavia IV má batériu umiestnenú v kufri a to s celkovou kapacitou 13 kWh. To vôbec nie je zlé, no so spomínanými hodnotami dojazdu až 75 kilometrov to aj tak veľmi nesedí. Využiteľná kapacita batérie je totiž 10 kWh, čo zásadné mení pomer. Ak by sme sa chceli dostať na hodnotu 75 kilometrov, priemerná spotreba by musela dosahovať v elektrickom režime okolo 13 kWh / 100 km. A to sa obávam, že by na túto hodnotu by sme sa nevedeli dostať ani v letných mesiacoch.
Pri plug-in hybridoch Škoda je najväčšie mínus nabíjanie a to rozhodne nebudeme zľahčovať, no môžeme si to porovnať s konkurenčnými modelmi. Palubná nabíjačka má iba základný výkon 3,7 kW, v praxi ale ide skôr o 3,5 kW. To by znamenalo, že nabíjanie batérie z 0 na 100 % by malo trvať maximálne 3 hodiny. Prax je ale opäť o niečo horšia, nakoľko auto začne vo vyšších percentách výkon nabíjania znižovať. Pri 90 % sa už nabíjací výkon pohybuje okolo 2 kW, čo samozrejme predlžuje čas nabíjania. Väčšinou nám nabíjanie trvalo približne 3 a pol hodiny, no raz sa pretiahlo takmer k štyrom hodinám.
K autu je dodávaná štandardná 10 A nabíjačka pre domácu zásuvku. Tu je maximálny výkon nabíjania 2,3 kW, takže nabíjací čas sa zvyšuje na 5 hodín.
Nabíjanie verzus efektivita
Po posledných testovaných plug-in hybridoch som si na nižšie nabíjacie výkony zvykol. Štandardnú palubnú nabíjačku s výkonom do 3,7 kW malo aj BMW X3, Renault Captur E-Tech alebo BMW 330e. Určite je škoda, že automobilky nemajú vyššie výkony ako prioritu a dokonca ani neponúkajú možnosť navýšiť rýchlosť nabíjania príplatkovou výbavou. Táto intenzívna nálož plug-in hybridov s klasickou nabíjačkou ma ale utvrdila v tom, že rýchlosť nabíjania nemusí byť problém, ak je auto dostatočne efektívne.
Renault Captur E-Tech sa vedel nabíjať iba výkonom 3,3 kW, no v elektrickom režime dokázal prejsť najviac 40 kilometrov. BMW X3 a BMW 330e majú na svoj výkon malú batériu a nízky dojazd, ale systémovo sú nastavené tak, aby malé množstvo energie dokázali využiť čo najefektívnejšie. To isté platí aj pre Škoda Octavia IV, vďaka čomu mi pomalé nabíjanie zásadne nevadilo. Vedel som, že ak auto nabijem, tak viem, že to naozaj má význam.
Test – kombinované trasy
Vyskúšali sme si rôzne trasy, avšak prevažne sme jazdili v mestských podmienkach a na trase medzi Trnavou a Bratislavou. Na tejto trase sme absolvovali aj identickú trasu s nabitou batériou a v hybridnom režime. Výrazný rozdiel bol v teplote, zatiaľ čo s klasickou Octaviou IV sme ju absolvovali v mraze, s RS IV sme už vystihli teplejšie počasie. Každopádne, na spotrebe je viditeľné športovejšie nastavenie pri RS IV, teda väčšia miera využívania spaľovacieho motora pri hybridnej jazde. Samozrejme, obe trasy sme išli po diaľnici a len minimálne v rámci mesta s rýchlosťou do 50 km/h.
Trasa Trnava – Bratislava | Režim Hybrid
Škoda Octavia IV | Teplota | Škoda Octavia RS IV | Teplota |
3,9 l / 100 km | 8,7 kWh / 100 km | 1 stupeň | 4,5 l / 100 km | 7,1 kWh / 100 km | 10 stupňov |
Ak teplota stúpla vyššie, prejavilo sa to zjavne na spotrebe pri čisto elektrickej jazde. Napríklad hneď prvý deň sme dokázali jazdiť so spotrebou pod 20 kWh / 100 km, teda dojazd sa s prehľadom dostával nad 50 kilometrov v mestských podmienkach. Ďalšie dni to bolo horšie, no pri mestskej jazde nebol problém dostať sa na 45 kilometrov. Pri chladnejšom počasí ale nebol veľký rozdiel v spotrebe pri jazde v meste a na okresných cestách. Iba v jednotkách kilometrov. Rozdiel v dojazde v elektrickom režime medzi Octavia IV a RS IV nie je veľký na papieri a potvrdilo sa nám to aj v praxi.
V chladnejších podmienkach sme v meste jazdili so spotrebou mierne nad 20 kWh / 100 km. So Škoda Octavia RS IV sme absolvovali aj trasu z Trnavy do Bratislavy po okresnej ceste. Batériu sme mali nabitú na 93 percent, pričom batéria sa nám vybila až na diaľnici v rámci Bratislavy, 6 kilometrov pred Auparkom. Dojazd v čisto elektrickom režime by bol na okresných cestách 48 kilometrov so spotrebou 20,6 kWh / 100 km, čo je veľmi dobrý výsledok. Ak sú v meste väčšie zápchy a doprava nie je plynulá, môže sa stať, že v meste budete mať vyššiu spotrebu ako na okresnej ceste.
Test – dlhšia trasa po diaľnici
So Škoda Octavia IV som vyskúšal aj dlhšiu trasu po diaľnici. Ide o totožný úsek ako aj s nedávno testovanými plug-in hybridmi s dĺžkou 190 kilometrov. Údaje ale bohužiaľ sú mierne skreslené, nakoľko s BMW X3 či Renault Captur E-Tech bolo počasie priaznivé, pri jazde so Škoda Octavia IV husto snežilo a časť diaľnice nebola odrhnutá. Z toho dôvodu som teda musel znížiť rýchlosť. Jazdil som v hybridnom režime, takže auto si samé riadilo využívanie elektrickej energie z batérie.
Keď sa pozriem na priemernú rýchlosť, je zjavné, že ide o výrazný rozdiel, a teda na spotrebu malo toto horšie počasie pozitívny vplyv. Na druhú stranu, sneh a mráz sa určite musel odraziť na menej efektívnej jazde v elektrickom režime. Zaujímavé sú aj čísla spotreby elektrickej energie. Renault aj napriek tomu, že má menšiu batériu, spotreboval v priemere takmer 2x viac elektrickej energie ako Octavia IV. To prirodzene nie je možné, ak by využil iba energiu z nabíjania pred štartom. Totiž, trasa mala 191 kilometrov, takže auto v skutočnosti spotrebovalo 18 kWh elektrickej energie. Tu sa ukazuje, ako Renault Captur E-Tech využíva spaľovací motor pre výrobu elektrickej energie.
Trasa – 191 km | Spotreba paliva | Spotreba el. | Priemerná rýchlosť | Poznámka |
BMW X3 | 7,1 l / 100 km | – | 90,2 km/h | – |
Renault Captur E-Tech | 6,3 l / 100 km | 9,6 kWh / 100 km | 89 km/h | – |
Škoda Octavia IV | 5,4 l / 100 km | 5 kWh / 100 km | 73 km/h | Husté sneženie |
Za celý týždeň sme so Škoda Octavia IV prešli presne 958 kilometrov so spotrebou 4,5 l / 100 km a 6,4 kWh / 100 km. To je slušné, najmä ak beriem do úvahy, že drvivá väčšina z najazdených kilometrov bola po diaľnici Bratislava Trnava a späť. Škoda Octavia RS IV sme nabíjali o niečo častejšie, čo sa samozrejme pozitívne prejavilo na spotrebe. Celkovo sme s autom prešli 946 kilometrov so spotrebou 3,9 l / 100 km a 9,7 kWh / 100 km.
Jazdní asistenti
Škoda Octavia IV môže byť vybavená celou paletou jazdných asistentov a je len na vás, ako si vaše vozidlo poskladáte. Škoda Octavia IV, ktorú sme mali na test, obsahovala skôr iba základnú výbavu. Auto teda dokázalo čítať značky, ktoré vedelo zobraziť v head-up displeji a na palubnej doske. Zároveň bolo schopné sledovať situáciu pred sebou, avšak systémy by zasiahli iba v prípade hroziacej kolízie. Samozrejmosťou je tiež sledovanie jazdných pruhov, ale bez aktívneho udržiavania vozidla v rámci nich. Rovnako tak tu boli prítomné automatické LED svetlomety s funkciou tienenia či automatické stierače. V nami testovanej verzii ale chýbal adaptívny tempomat.
S tým sme sa mohli skamarátiť až pri športovej Škoda Octavia RS IV. Adaptívny tempomat funguje spoľahlivo, no automatické prepínanie rýchlosti môže byť občas otravné a vôbec sa nebudem čudovať, ak ho vypnete. Samotný adaptívny tempomat je ale spoľahlivý a určite prispieva k vyššej bezpečnosti. Kombinovanie adaptívneho tempomatu s režimom Eco je praktické a efektívne. Auto vtedy číta dáta z máp a dokáže prispôsobovať rýchlosť situácii. Pred obcou vás upozorní, aby ste dali nohu z plynu dole a samé začne spomaľovať. To isté platí aj pred príchodom do kruhového objazdu či keď sa blížite k ostrej zákrute. Táto funkcia v Eco režime nie je závislá od adaptívneho tempomatu, teda fungovala aj na klasickej Octavii IV, v ktorej adaptívny tempomat absentoval.
Exteriér klasiky a RS IV
Nové modely Škoda majú oveľa jasnejšie definované tvary s ostrejšími líniami. Dizajn sa mierne mení takmer v každej časti vozidla, avšak svoj charakter si stále zachováva. Jednoznačne je už na prvý pohľad vidieť, že ide o automobil Škoda a pozorní veľmi ľahko odhalia príbuznosť k Octavii. Z pohľadu dizajnu mi príde nová Octavia príťažlivá, no stretol som sa aj s názormi, ktoré tvrdili presný opak. To je zase iba dôkaz toho, že dizajn je veľmi subjektívna záležitosť, ktorá sa teda objektívne hodnotiť nedá.
Pri verzii RS IV boli reakcie okolia diametrálne odlišné. Možno to bolo farbou, no určite to nebol jediný faktor, ktorý dokázal posunúť váhy príťažlivosti na inú stranu. Športovejšie prvky exteriéru v podobe agresívnejšej prednej masky, výraznejších diskov či zadného nárazníka jednoznačne udávajú smer. Škoda Octavia RS IV pôsobí značne agresívnejšie a to má na špecifickú cieľovú skupinu výrazný vplyv. Pri nabíjaní sme boli raz potešení pochvalou od okoloidúceho pána za volantom koncernovej značky, ktorý sa pri nás dokonca zastavil.
Interiér s menšími rozdielmi
Čo už môže v oboch prípadoch pôsobiť atraktívnejšie je interiér. Sedadlá boli v prípade Octavia IV štandardné, ale dostatočne pohodlné a zároveň v nami testovanej verzii boli plne elektronicky nastaviteľné. V prípade verzie RS IV boli prítomné manuálne športové sedadlá. Volant ale paradoxne vyhrievaný nebol (v RS IV sme funkciu vyhrievania mali), za to ale bol v novom dizajne. Ten sa mi osobne páči a pôsobí mierne agresívnejšie.
Z pohľadu funkcií je stále rovnako vybavený, teda ovládať sa tu dá ako digitálny kokpit, tak aj infotainment. Digitálny kokpit je už klasika. K dispozícii je hneď niekoľko rôznych dizajnov a verzia RS IV ich dopĺňa o športovejšiu grafiku. Zvoliť si môžete medzi zobrazením máp, kompaktným režimom, športovou voľbou pre RS IV a klasickým displejom s budíkmi. V rámci budíkov je možné zobrazovať množstvo údajov. Okamžitú, priemernú spotrebu, zostávajúci dojazd, prejdené kilometre či zostávajúce percentná v batérii. Displej infotainmentu je veľký, s dobrým rozlíšením a prehľadným spracovaním. Hlavná obrazovka zobrazuje mapy, rádio a skratky k často využívaným funkciám.
Menu dáva priestor všetkým možnostiam, no do časti z nich sa viete prepnúť aj tlačidlami na palubnej doske. Ide napríklad o ovládanie klimatizácie, ktorá vie byť smart. Teda, okrem manuálneho nastavenia si viete zvoliť napríklad ohrievanie nôh a nastavenia urobí za vás. Skrátka koncernová klasika aktuálnych modelov. Tlačidlo na jazdné režimy som používal asi najčastejšie. Stredový tunel tvorí kompaktná radiaca páka pre automatickú prevodovku, no tiež odkladací priestor. Ten je vhodný pre poháre, ale aj mobilný telefón s možnosťou bezdrôtového nabíjania. Odkladací priestor je inak vhodný na drobnosti, do dverí dáte maximálne litrovú fľašu.
Konektivita a aplikácia
Pre káblové pripojenie sú tu iba USB-C konektory. To je síce nový štandard a ide o dobrý krok, no je potrebné sa na to pripraviť. Apple Car Play si s infotainmentom rozumie bezdrôtovo, no Android Auto stále potrebuje kábel. Kompatibilita je ale veľmi dobrá a s funkčnosťou či plynulosťou som nemal žiadny problém. Aj vstavaná navigácia funguje dobre, no viac sa kamarátim s Android Auto. Vstavanej navigácii by som vytkol iba jednu vec, a to nie veľmi šťastne zvolené farby pre odlíšenie zvolenej trasy a ostatných ciest.
Spolu s autom sme vyskúšali aj vzdialený prístup s aplikáciou MyŠkoda. Tá funguje absolútne bezproblémovo a obsahuje množstvo užitočných funkcií. Samozrejme zobrazuje zostávajúci dojazd na benzín a elektrickú energiu, skontrolovať môžete úroveň batérie v percentách a teda aj nabíjanie. Auto môžete na diaľku lokalizovať a taktiež zatrúbiť či zablikať svetlami, ak ho neviete nájsť na veľkom parkovisku. Veľmi praktické je vyhrievanie auta pred jazdou. Viete si zvoliť teplotu či vytvoriť inteligentné plány, aby sa o pravidelné vyhrievanie staralo auto samé.
Cez aplikáciu si tiež viete naplánovať trasy či sledovať zdravotnú kartu auta, čo sa veľmi hodí. Rovnako tak je praktické vyhľadávanie servisných partnerov. Na diaľku si tiež viete skontrolovať, či ja auto zamknuté, či sú zatvorené dvere a okná. Priamo cez aplikáciu si viete auto zamknúť aj odomknúť.
Záverečné hodnotenie – Test Škoda Octavia IV a RS IV
Škoda Octavia IV je v klasickej, ale aj RS verzii naozaj dobre spracovaný plug-in hybrid. Systém auta dokáže efektívne využívať dostupnú energiu, pričom v letných mesiacoch by nemal byť problém jazdiť v mestskom cykle aj viac ako 60 kilometrov na elektriku. Jazdnými vlastnosťami ide o štandardnú Octaviu, avšak ak dupnete poriadne na plyn v športovom režime, elektrický motor je naozaj jasne čitateľný.
Verzia RS toto posúva ešte na vyššiu úroveň a intenzívnejšie pracuje s vašimi emóciami. Je ale škoda, že z pohľadu nabíjania tu sú rezervy. Aspoň voliteľná 7,4 kW palubná nabíjačka by situácia výrazne zlepšila.
Cena nami testovanej verzie Škoda Octavia IV je 37 564 €, cena nami testovanej Škoda Octavia RS IV je 43 665 €
Plusy:
+ agresívny exteriér najmä RS verzie
+ elektrickú energiu využíva efektívne
+ dojazd takmer 50 kilometrov aj na okresných cestách
+ príjemný a priestranný interiér
+ dobrá konektivita
Mínusy:
– pomalé nabíjanie iba výkonom do 3,7 kW
– vyššia cena
Výkon spaľovacieho motora | 110 kW |
Krútiaci moment spaľovacieho motora | 250 Nm |
Výkon elektrického motora | 85 kW |
Krútiaci moment elektrického motora | 330 Nm |
Kombinovaný výkon | 150 kW |
Kombinovaný krútiaci moment | 350 Nm |
Udávaná kombinovaná spotreba | 0,8 - 1,5 l / 100 km (WLTP) |
Dojazd WLTP | 55 - 79 km |
Batéria | 10 kWh (Netto) |
Nabíjanie | 3,5 kW |