Údajne posledná Škoda Superb so spaľovacími motormi sa verejnosti predstavila na jeseň 2023. My síce spaľováky netestujeme, no počkali sme si na plug-in hybrid, ktorý sa zlepšil vo všetkých kľúčových parametroch. Podstatne väčší akumulátor má zabezpečiť elektrický dojazd vyše 100 kilometrov, ktorý sa naopak vďaka rýchlemu DC nabíjaniu stihne doplniť oveľa rýchlejšie. Test Škoda Superb Combi PHEV preverí tieto parametre v zime, ktorá predstavuje sťažené podmienky pre každý stroj.
Škodu Superb pozná asi každý, no nie každý však vie, že sa vyrába na Slovensku. Automobilka totiž s novou, štvrtou generáciou, presunula výrobu svojej vlajkovej lode Superb z českých Kvasín do bratislavského závodu koncernu Volkswagen. Sériová výroba v Bratislave bola spustená 1. decembra 2023, čoho sme sa osobne zúčastnili.

Tam sa vyrába spolu so sesterským Volkswagenom Passat, ktorý je dostupný len ako kombi. Česká automobilka predstavila obe karosárske verzie (liftback aj kombi), ale ako prvý sa do predaja dostal dnes už populárnejší Superb Combi. Aký na nás zanechal dojem a ako obstál počas zimného testu?
Test Škoda Superb Combi PHEV: Karoséria a jazdné vlastnosti
Superb nám medzigeneračne opäť narástol (na dĺžku cca. + 5 cm) a prvýkrát prekonal dĺžku 4,9 metra. Napriek základu v rovnakej platforme je nová Škoda Superb ešte väčšia ako predchádzajúca generácia – dosahuje dĺžku až 4 902 mm (kombi), resp. 4 912 mm (liftback). Zaujímavosťou však je, že novinka je o 1,5 centimetra užšia (1 849 mm).

Dizajnovo ide skôr o evolúciu, hoci podarenej minulej generácii s ostrými hranami sa máločo vyrovná. Pri karosárskej verzii Combi teraz značne cítiť príbuznosť s modelom Volkswagen Passat B9, s ktorým zdieľa techniku, skelet, aj niektoré pohľadové karosárske panely.
Nový Superb Combi nielen nám paradoxne zozadu miestami pripomína minulú generáciu Opel Insignia. Treba však dodať, že nový dizajn sa pozitívne odzrkadlil na lepšej hodnote koeficientu odporu vzduchu, ktorý sa znížil o 15 % na cx = 0,25.

Naopak Superb IV liftback má svojbytný dizajn (keďže Passat sa vyrába už len ako kombi), ktorý mu svedčí. Ponúkne aj ešte lepšiu aerodynamiku (cx = 0,23) a napriek prvotným správam výrobca prehodnotil svoje tvrdenia a na trh práve prichádza plug-in hybridná verzia aj v karosérii liftback.
Vďaka lepšej aerodynamike aj nižšej hmotnosti pri nej môžeme očakávať ešte nižšiu spotrebu v čisto elektrickom režime, a teda aj vyšší dojazd na elektrický pohon.

Veľký posun vpred prišiel po stránke jazdného komfortu. Nový Superb totiž priniesol novú generáciu DCC adaptívnych tlmičov. Tie sú po novom dvojventilové, čiže umožňujú nastaviť odlišné tlaky pre stlačenie a odlišné pre roztiahnutie.
Hoci prvým kusom z úvodu výroby mnohí vyčítali búchanie od zadnej nápravy (a výrobca pristúpil dokonca k výmene tlmičov za inovovanú verziu v prípade reklamácie), plug-in hybridov by sa to nemalo týkať. Škoda Superb Mk4 PHEV totiž prišla až pred letom a tieto vozidlá sú už z prvovýroby vybavené inovovanými tlmičmi.

Práve vďaka novému DCC podvozku môžeme Superb historicky prvýkrát označiť za skutočne komfortné vozidlo. Zatiaľ čo prvej generácii vtedajší český prezident Václav Klaus vyčítal, že „drncá“ (a preto používal Audi A8), druhá a tretia generácia na tom s absorpciou nerovností nebola oveľa lepšie a rozdiel oproti prémiovým značkám bol priepastný.
To sa teraz zmenilo a nový Superb dokáže dokonale vyžehliť aj nepríjemné nástrahy slovenských ciest a neprenáša tieto ruchy do interiéru. Za toto si Škodovka zaslúži veľkú pochvalu. Na pomery danej konštrukcie, rozmerov a hmotnosti auta ide o jeden z najlepších podvozkov.

Hoci si auto môžete nastaviť do športového režimu, s nejakým pretekaním tu ale nepočítajte. Stále ide o veľké Combi s relatívne jednoduchou konštrukciou a pohonom prednej nápravy. Hoci koncern už ukázal na tejto platforme aj riešenie plug-in hybridu s pohonom 4×4 (Volkswagen Multivan T7 eHybrid), zatiaľ nepredpokladáme, že by sa objavilo aj v Superbe.
Test Škoda Superb Combi: Interiér a batožinový priestor
Superb bol v oblasti priestoru v interiéru historicky vždy premiantom vo svojej triede. V minulosti to platilo najmä v pozdĺžnom smere, no minimálne od 3. generácie sa nikto nemôže sťažovať ani na šírku. Túto charakteristiku si zachováva aj štvrtá generácia, ktorá však prichádza s úplne novým rozložením prístrojovej dosky a ďalšími novinkami.

Naopak čo Superbu doteraz vždy chýbalo, boli mäkčené rukoväte dverí. Nie že by bez nich auto nejazdilo, no Superb v našom geografickom priestore častokrát plní aj rolu reprezentatívnej limuzíny pre vysoko postavených manažérov, či úradníkov. Keď pri nastupovaní človek chytil lacný tvrdý plast, prvý dojem z auta nemusel byť najlepší. Tu sa výrobca poučil a v Superbe nájdeme nielen materiálom, ale aj ergonomicky jednoznačne najlepšie vnútorné madlá dverí zo všetkých Škodoviek (a nielen).
Naopak trochu zvláštne pôsobí integrácia obrazovky digitálneho prístrojového štítu do prístrojovej kaplnky. Jedno pretŕča z druhého a pôsobí, akoby tam vôbec nepasovalo. Nové je aj rozloženie prístrojovej dosky, kde sa stredové výduchy ventilácie presunuli pod centrálny displej infotainmentu. ten medzigeneračne poriadne narástol, teraz má uhlopriečku až 13″. Poteší aj nová generácia softvéru s rýchlejšími reakciami.

Jedným z hlavných komunikačných bodov automobilky sú nové ovládače Smart Dials. Klientela Škodovky je zrejme konzervatívnejšia, a mnohí neprijali s nadšením prechod na dotykové ovládanie ventilácie v 4. generácii Octavie. Nové Smart Dials tak kombinujú klasický kruhový ovládač, ktorý však možno aj stlačiť a zmeniť tým funkcionalitu kolieska. Uprostred ovládačov sú malé obrazovky.
Na krajných ovládačoch nájdeme okrem zmeny teploty v kabíne napríklad možnosť vyhrievania, či ventilácie sedadiel. Pre stredový ovládač si môžete zvoliť štyri rôzne funkcie, základnou je nastavenie úrovne klimatizácie, či smer ventilácie. Okrem toho tam nájdeme aj možnosť voľby jazdných režimov a ďalšie. Toto riešenie chválime, jedinú výčitku máme ku spracovaniu. Keďže sú ovládače otočné aj stláčacie zároveň, už v novom aute majú vôľu, ktorá sa určite nebude zmenšovať. Možno by bolo vhodnejšie riešenie spraviť stláčaciu len stredovú dotykovú plochu, ako majú niektoré modely od Renaultu, či JLR. Samotné koliesko by sa tak pohybovalo len v jednej osi (otáčalo sa).

Zlepšili sa aj predné sedadlá, pribudla možnosť nastavenia dĺžky sedáku (manuálne), či pozdĺžne posúvanie hlavovej opierky (taktiež). Predné sedadlá ergoActive sú vybavené aj masážnou funkciou prostredníctvom samostatných vankúšikov, bohužiaľ len v časti operadla. V sedáku masážne vankúšiky nenájdeme.
Kde Superb len ťažko hladá konkurenta, je priestor na zadných sedadlách. Ten je aj v tejto generácii viac než veľkorysý. Krajné zadné sedadlá sú v tomto prípade vyhrievané, v stredovej lakťovej opierky nájdeme držiak na nápoje či tablet.

Ďalším praktickým doplnkom sú akési „uši“ po bokoch zadnej hlavovej opierky. Môžete si tak aj za jazdy oddýchnuť bez toho, aby vám hlava padala na stranu.
Batožinový priestor Škoda Superb 4 Combi má teraz v základnej konfigurácii objem 690 litrov, čo je medzigeneračný nárast o 30 litrov. Pri plug-in hybride však značnú časť kufra (najmä do hĺbky) zaberá baterka.

Napriek tomu však kufor Škody Superb Combi PHEV môžeme označiť za obrovský. V základnom usporiadaní má objem 510 l, po sklopení operadiel zadných sedadiel až 1 770 litrov.
Pohonné ústrojenstvo
Základ ponuky predstavuje benzínový motor 1,5 eTSI (110 kW), paleta pokračuje motorom 2,0 TSI (150 kW). V oboch prípadoch ide o verzie s pohonom predných kolies. Vrcholom ponuky benzínových motorov je 2,0 TSI (195 kW) 4×4.
Plug-in hybrid kombinuje benzínový motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 koní), ktorému pomáha elektromotor s výkonom 85 kW. Ten dokáže sám o sebe vyvinúť krútiaci moment až 330 Nm, systémový krútiaci moment potom dosahuje 350 Nm. Maximálny kombinovaný výkon pohonného ústrojenstva Škoda Superb 4 PHEV je 150 kW (204 koní). Zaujímavosťou je, že medzigeneračne poklesol o 10 kW.

Zrýchlenie nového Superbu IV (0-100) výrobca uvádza za 8,1 sekundy, vozidlo dosiahne maximálnu rýchlosť 220 km/h. Aj v čisto elektrickom režime dokáže ísť rýchlosťou až 140 km/h, ani na mestskej diaľnici tak nebudete blokovať premávku.
Naftu zastupuje motor 2,0 TDI v dvoch verziách, základná 110 kW s pohonom predných kolies a 142 kW s pohonom 4×4. Všetky motorizácie sú k dispozícii výhradne s dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG. Jej volič taktiež zmenil polohu, po novom sa nachádza na stĺpiku riadenia pri páčke stieračov.
Test Škoda Superb Combi plug-in hybrid: Batéria a nabíjanie
Kapacita trakčného akumulátora sa oproti predchádzajúcej generácii približne zdvojnásobila na 25,7 kWh (využiteľná kapacita 19,7 kWh). Nová generácia modelu Škoda Superb PHEV však prináša aj možnosť DC nabíjania výkonom až 50 kW. Výrobca sľubuje nabitie z 10 na 80 % kapacity batérie za 26 minút.

Škoda okrem toho navýšila aj výkon palubnej AC nabíjačky z 3,6 kW na 11 kW. Nová trojfázová nabíjačka na striedavý prúd tak umožňuje rýchlejšie nabíjanie batérie aj doma, či na pracovisku.
Nabíjacia krivka
Prvýkrát sme vozidlo zobrali nabíjať na 100 kW / 200 A stanicu s rezervou po stránke nabíjacieho prúdu aj výkonu. Superb ukazoval vonkajšiu teplotu 10,5 stupňa Celzia, navyše po aktívnom využití batérie (20-minútovej jazde).

Udávaný čas nabitia z 10 na 80 % SoC na úrovni 26 minút sa nám ani zďaleka dosiahnuť nepodarilo. V našom prípade to bolo až 42 minút. Vozidlo dosiahlo maximálny nabíjací výkon 26,7 kW a z 0 na 100 % sa nabíjalo až 1 hodinu a 13 minút. Za tento čas nám pribudlo 111 kilometrov elektrického dojazdu.
Superbu sme dali ešte druhú šancu a zobrali sme ho na 50 kW / 125 A nabíjaciu stanicu iného prevádzkovateľa. Ani tu však nedosiahlo presvedčivý výkon, maximálny nabíjací výkon dosiahol úroveň 23 kW.

Obe nabíjania tak ukazujú veľmi odlišné výsledky od udávaného času nabitia za 26 minút (z 10 na 80 %). Po takmer 50 minútach snahy sme auto pri 73 % SoC odpojili, nakoľko nám už bolo jasné, že lepšie výsledky ani tu nedosiahne. S otážkou, či to bolo zimou (minimálne pri prvom nabíjaní však musela byť baterka relatívne teplá), alebo inými faktormi, sme oslovili aj výrobcu, po zodpovedaní ju doplníme do testu.
Test Škoda Superb Combi plugin hybrid: Spotreba a dojazd
Dôležitým údajom pre väčšinu vlastníkov (najmä právnické osoby) Superbu je spotreba. Výrobcom udávaná hodnota 0,3-0,4 litra na 100 kilometrov je samozrejme meraná v laboratórnych podmienkach, a pre zákazníka nemá takmer žiadnu výpovednú hodnotu. My sme sa pozreli na dva typy prevádzky, ktoré budú potenciálnych klientov zaujímať najviac, keďže ideálne využitie tohto vozidla je práve v kombinácii benzínového pohonu na dlhé diaľničné trasy a elektrického pohonu na prvé a posledné kilometre po meste či jeho okolí.

Prvý test odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo spotrebu 14,0 kWh / 100 km (obuté ešte na zimných pneumatikách), čo ešte podlieza výrobcom udávanú hodnotu 15,8-17,5 kWh / 100 km. Tempo bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý.
Za takýchto podmienok by sa tak mohlo dať dosiahnuť čisto elektrický dojazd až 140 kilometrov. Aj pri bežnom kombinovanom režime však určite môžete počítať so 100 kilometrami elektrického dojazdu. Pre porovnanie prikladáme tabuľku najmä s elektromobilmi, ďalší plug-in hybrid v tabuľke je BMW M5, ktoré však cieli do úplne iných vôd.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2025 - zimné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Dacia Spring | 10,9 kWh / 100 km | 246 km | 4 °C |
Hyundai Inster Long Range | 12,4 kWh / 100 km | 370 km | 5 °C |
Mini Aceman E | 12,9 kWh / 100 km | 298 km | 4 °C |
Škoda Elroq 60 | 13,7 kWh / 100 km | 430 km | 9 °C |
Mini Aceman SE | 13,9 kWh / 100 km | 354 km | 3 °C |
Škoda Superb Combi PHEV | 14,0 kWh / 100 km | 141 km (plug-in hybrid) | 14 °C |
Ford Explorer MAX AWD | 14,1 kWh / 100 km | 560 km | 16 °C |
Cupra Born VZ | 16,5 kWh / 100 km | 478 km | 3 °C |
Porsche Macan Turbo | 17,7 kWh / 100 km | 537 km | 3 °C |
Renault Master E-Tech EV87 | 19,2 kWh / 100 km | 453 km | 17 °C |
BMW M5 | 21,6 kWh / 100 km | 86 km (plug-in hybrid) | 3 °C |
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV | 21,8 kWh / 100 km | 541 km | 3 °C |
Audi Q8 e-tron Edition Dakar | 22,8 kWh / 100 km | 465 km | 6 °C |
Mercedes-Benz EQV 300 | 22,9 kWh / 100 km | 393 km | 2 °C |
Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology | 26,4 kWh / 100 km | 439 km | 4 °C |
Audi SQ6 e-tron | 27,0 kWh / 100 km | 351 km | 3 °C |

Druhá časť nášho testu sa zameriavala na diaľničnú jazdu v hybridnom režime. Išlo o 100 km úsek na trase z Bratislavy do Trenčína sme absolvovali s nabitým akumulátorom, cesta naspäť bola pre porovnanie naopak s vybitým. V oboch prípadoch sme dosiahli priemernú rýchlosť 128 km/h. Zatiaľ čo pri jazde BA-TN dosiahla spotreba na diaľnici Škoda Superb PHEV hodnotu 6,7 litra na 100 km a 4,6 kWh / 100 km, s vybitou baterkou to bolo až 7,4 l / 100 km.
Ešte väčšiu úsporu paliva je možné dosiahnuť pri jazde po kopcovitých okreskách, kde sme v hybridnom režime dokázali aj dynamicky jazdiť za 3,1 litra benzínu na 100 kilometrov a 10,8 kWh / 100 km. Veľkou výhodou najnovšej generácie PHEV pohonu z koncernu Volkswagen je, že po zadaní cieľa do navigácie dokáže hospodáriť s elektrickou energiou tak, aby ju čo najefektívnejšie využila na celej trase až do posledného kilometra.

Pri jazde s vybitou batériou má podľa výrobcu Škoda Superb Combi Mk4 v kombinovanom režime dosahovať spotrebu 5,1-5,6 l / 100 km. Najmä vďaka účinkom rekuperačného brzdenia tak dokáže aj s vybitou baterkou podliezť spotrebu ostatných benzínových motorov.
Škoda Superb Combi PHEV: Technické údaje
Rozmery | 4 902 x 1 849 x 1 521 mm, rázvor 2 837 mm |
Svetlá výška | 140 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 853 kg |
Celková hmotnosť | 2 350 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 1 800 kg brzdený |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,25 |
Objem a počet valcov spaľovacieho motora | 1 498 cm3 (R4) |
Palivo | Benzín |
Maximálny výkon spaľovacieho motora | 110 kW (150 koní) |
Maximálny výkon elektromotora | 85 kW (115 koní) |
Kombinovaný výkon sústavy | 150 kW (204 k), pohon prednej nápravy (FWD) |
Krútiaci moment spaľovacieho motora | 250 Nm |
Systémový krútiaci moment | 350 Nm |
Kapacita akumulátora | 25,7 kWh (19,7 kWh využiteľných) |
Kombinovaná spotreba el. energie (WLTP) | 15,8 - 17,5 kWh / 100 km |
Udávaný dojazd na el. pohon (WLTP) | 120 km |
Maximálna rýchlosť pri čisto elektrickom pohone | 140 km/h |
Maximálna rýchlosť | 220 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,1 s |
Maximálny výkon DC nabíjania | 50 kW |
Výkon palubnej AC nabíjačky | 11 kW |
Objem batožinového priestoru | 510 l / 1 770 l |
Cena testovaného vozidla | 58 682 € |
Test Škoda Superb Combi PHEV: Cena, výbava a konkurencia
Základná cena pre Škoda Superb štartuje na sume 41 730 eur s DPH (23 %). Ide však o liftback s benzínovým motorom 1,5 TSI vo výbavovom stupni Selection. Za plug-in hybrid sa pripláca poriadne tučných 6 500 eur.

Karoséria kombi vyjde o ďalších 1 560 eur viac a nami testovaná verzia Škoda Superb Combi Top Selection 1,5 TSI PHEV stojí od 51 820 €. Nami testované vozidlo bolo doplnené o niekoľko príplatkov, ktoré navýšili jeho finálnu cenu na 58 682 eur.
Už dlhšiu dobu môžeme sledovať úbytok konkurencie v segmente strednej triedy. Tradiční konkurenti ako Opel (Insignia) či Ford (Mondeo) už svoje modely stiahli z ponuky úplne, Volkswagen Passat prichádza len vo verzii kombi.

Cenovky spaľovacích vozidiel ku elektrickým sa však už priblížili natoľko, že za podobnú cenu ako Škoda Superb je možné zakúpiť aj elektromobil Volkswagen ID.7. Jeho základná cena s aktuálnym zvýhodnením (-5 000 eur) začína na sume 51 190 eur s DPH. Ten sa ponúka ako vo verzii liftback tak aj kombi (Tourer), nedávno pribudol aj variant s pohonom 4×4.

Zaujímavé riešenie kombinácie dieselového motora s plug-in hybridným pohonom ponúka Mercedes-Benz. Rovnako ponúkne aj DC nabíjanie (výkon až 55 kW) a dojazd vyše 100 kilometrov. Na druhú stranu však stojí podstatne viac.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Škoda Superb 4. generácie je opäť lepším plug-in hybridom, ale aj autom všeobecne. Najväčšie rozdiely sme zaznamenali v oblasti komfortu, ktorý atakuje úroveň prémiových konkurentov. Priestoru bolo v Superbe vždy dosť, no poriadny podvozok schopný izolovať posádku od nerovností, či prémiový pocit z interiéru doteraz chýbal.
Zlepšila sa aj technika, a to skokovo. Reálny elektrický dojazd presahuje hranicu 100 kilometrov aj v zime – po meste vám to úplne vystačí. Navyše vďaka rýchlemu DC nabíjaniu môžete auto nabiť za pol hodiny, akurát, že len v lete. V zime počítajte s dvojnásobkom. Výrobca by mal popracovať na termomanažmente akumulátora, aby bol tento údaj dosiahnuteľný aj pri nižších teplotách – a to nehovoríme o mrazoch. Nový plug-in hybridný pohon robí zo Superbu príjemného spoločníka s nízkymi prevádzkovými nákladmi. Kto nepotrebuje nutne Combi, onedlho dorazí aj plug-in hybridná verzia liftback, ktorá má šancu ponúknuť ešte lepší elektrický dojazd a nižšiu spotrebu.

Z pohľadu ceny sme však pri rozumnejšie vybavenom PHEV Superbe razom na cenovke minimálne porovnateľných elektromobilov. A za nimi stále zaostáva nielen jazdnými vlastnosťami, ale najmä tichom na palube. Nie že by bol benzínový motor hlučný, práve naopak. Čisté elektromobily ale ponúkajú podstatne vyššiu úroveň akustického komfortu vďaka lepšej izolácii hluku od kolies a obtekajúceho vzduchu pri vyšších rýchlostiach.
✅ Klady
- jazdný komfort
- priestranný interiér
- pohodlné predné sedadlá
- možnosť DC nabíjania a trojfázová AC nabíjačka
- dobrá spotreba a elektrický dojazd
❌ Zápory
- slabšie odhlučnenie od kolies a aerodynamického hluku
- teplotný manažment akumulátora si zaslúži vylepšenie
- vysoký príplatok za plug-in hybrid