Naskočiť s novým autom na čisto elektrickú jazdu nemusí byť pre každého. Takýmto obavám úprimne rozumiem, aj keď veľakrát nemusia byť úplne opodstatnené. Avšak, presne pre takéto situácie tu máme plug-in hybridy. Samozrejme, názory na tento kombinovaný systém pohonu sú rôzne, ale tento článok primárne nemá byť o obhajovaní faktov jedného či druhého tábora. Do rúk sa nám však dostala na test novinka od Škody, a to štýlový Superb práve v plug-in hybridnej verzii.
Pár dní strávených so Škoda Superb iV mi dalo odpovede na množstvo otázok a už v úvode musím konštatovať, že celkový pocit z jazdy, vlastností, funkcií a hybridného režimu je prevažne pozitívny.
Exteriér bez zásadných zmien
Minulý týždeň sme vám priniesli test vôbec prvého elektromobilu od Škody – Citigo-e iV, na ktorý teda nadväzujeme prvým plug-in hybridným Superb. Síce tieto dve autá nemajú veľa spoločné, predsa len by sa niečo našlo. Z pohľadu exteriéru totiž neponúkajú výrazné dizajnové zmeny oproti predchádzajúcej sérii, ktoré by ste možno od nového modelu očakávali. Na druhú stranu, takáto mierna stagnácia nám neprekáža – predsa len, meniť niečo čo funguje nie je vždy nutné a Superb je toho príkladom.
• Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 869 x 1 864 x 1 503 milimetrov
• Motor: 1.4 TSI PHEV s maximálnym výkonom hybridnom režime 160 kW | Maximálny krútiaci moment 400 Nm
Svoje typické tvary si teda stále zachováva a to je dobre. Už na prvý pohľad je každému jasné, že ide o prémiovejšie auto, ktorým Superb určite je. Teda, v rámci ponuky Škody sa toto auto ani inak definovať nedá. Je však dobré, že aj napriek absencii výraznejších prvkov, ktoré by z celkového dizajnu vyčnievali, si dokáže získavať pohľady chodcov. Superb skrátka vyzerá dobre a najlepšie na tom je, že sa mu do darí aj napriek veľmi jemnému a čistému dizajnu, ktorý je štandardom aktuálnych modelov Škodoviek.
Ako to už býva, dizajn veľmi dobre dopĺňajú svetlá, ktoré sú už v základnej výbave v LED prevedení a nechýba ani corner funkcia pre hmlovky. Stredná výbava už ponúka plné LED svietidlá MATRIX s výsuvnými ostrekovačmi.
Interiér poteší nielen oko
Nami testovaná verzia Škoda Superb iV bola vo výbave Style. Výrobca model vyrába v celkovo troch verziách, pričom Style je taká zlatá stredná cesta. Už v základnej výbave Ambition je vozidlo vybavené pomerne dobre – 8 palcový navigačný systém s dotykovou obrazovkou, lakťová opierka, dvojzónová klimatizácia, vyhrievané a výškovo nastaviteľné predné sedadlá. Už spomínaná výbava Style, v ktorej sme auto testovali my, interiér vozidla mení zásadným spôsobom.
Výrazná zmena prichádza už pri sedadlách, ktoré dostávajú na oko pekný, ale aj pohodlný poťah, ktorý je kombináciou umelej kože a klasickej látky. Auto v ňom vyzerá naozaj dobre a k Superb triede skrátka sedí. Druhá najväčšia zmena prichádza hneď za volantom – klasické budíky nahrádza plne virtuálny kokpit s naozaj dobre vyzerajúcim displejom. Dizajn kokpitu si preto môžete ľubovoľne meniť podľa vašich preferencií či aktuálneho typu jazdy. Nič, čo by ste nepoznali, no výsledok je potešujúci. Animácie sú plynulé a rozlíšenie obrazovky dostatočne vysoké.
K tretej výraznej zmene prichádza po pravici vodiča. Osem palcový navigačný systém s dotykovou obrazovkou nahrádza o niečo väčšia verzia. Z 8 palcov sa tak stáva 9,2, no zásadné funkčné zmeny nečakajte. Toto vylepšenie je skôr otázkou dizajnu a prémiovejšieho looku, nakoľko väčší displej skrátka vyzerá lepšie. Pri Superb, a to najmä v našej testovanej výbave, sa na lacné materiály ani nedá zamerať. Od sedačiek, cez stredový panel, palubnú dosku až po dvere, všetko vyzerá nielen na pohľad, ale aj dotyk, presne tak ako by ste od auta v tejto cenovej kategórii očakávali.
Infotainment plný štandardov
Od 9,2 palcového displeja sa môžeme plynulo presunúť k infotainmentu, nakoľko je jeho hlavnou súčasťou. Funkciami ma nedokázal neprekvapiť a skôr iba splnil moje očakávania. Ak dám bokom funkcie plug-in hybridnej verzie, hlavnou súčasťou je samozrejme navigácia. Tú som testoval ako na klasických mestských a okresných cestách, no taktiež aj po diaľnici a nemal som s ňou najmenší problém. Fungovala výborne a dokonca ma vedela naviesť na miesta, s ktorými sa potrápi napríklad aj navigácia od Google. Možno išlo len o náhodu, no aj napriek tomu to nič nemení na fakte, že funguje výborne.
Ak sa aj stalo, že sa mi niekde nepodarilo správne odbočiť, nešlo ani tak o chybu navigácie ako o ľudský faktor. Vďaka virtuálnemu kokpitu je možné navigáciu premietať aj priamo na displej za volantom. To je síce v tejto kategórii rovnako bežné, ale za zmienku to určite stojí. Z pohľadu mediálnych funkcií čakajte úplný štandard. Prepojenie s telefónom, podpora prenosu hudby cez bluetooth, volania, skrátka nič, čo by dokázalo prekvapiť. Všetky funkcie fungovali bez problémov. Pri rádiu však vo výbave Style počítajte s doplnkom v podobe digitálneho rádia. Je ale škoda, že sa nenachádza už v základe, nakoľko aj také Citigo-e iV ním v základnej výbave disponuje.
V tejto triede je taktiež samozrejmosťou podpora pre Android Auto alebo Apple CarPlay. Pre využívanie varianty od Androidu je potrebné telefón spojiť cez kábel, pričom v našej výbave sme mali na výber dve možnosti. Prvý port vo verzii USB-C sa nachádzal hneď pod dotykovým systémom infotainmentu. Druhý, už štandardný USB port nájdete v odkladacom priestore lakťovej opierky. Funguje štandardne a na displej teda môžete dostať viaceré aplikácie, vrátane Google máp, Waze, Spotify a ďalších.
Jazdné režimy a asistenti
Prišiel čas na odhalenie hlavnej prednosti tohto modelu. Tým je pochopiteľne plug-in hybridný režim, no to nie je to jediné, čo toto vozidlo ponúka. V útrobách sa skrýva batéria o kapacite 13 kWh, čo sa možno nezdá veľa, ale v praxi to s dojazdom a reálnou spotrebou vôbec nie je zlé. Konkrétne čísla si ale rozoberieme nižšie. V Superb nájdete celkovo tri jazdné režimy, a to športový režim, kedy sa vozidlo snaží maximalizovať výkon, hybridný režim a nakoniec aj čisto elektrickú jazdu.
Priznám sa, že športový režim som využíval len minimálne a vôbec ma nelákal. Oveľa viac som chcel otestovať to, ako sa správa hybridný spaľovací pohon pod kapotou vozidla. Napriek tomu, že som bol voči nemu v prvých momentoch skeptický, nakoniec vo mne zanechal najmä pozitívne dojmy. Elektrický režim samozrejme ponúka jazdu na čisto elektrický pohon. Z auta so spaľovacím motorom sa stlačením tlačidla stáva elektromobil, ktorý ponúka väčšinu vlastností štandardného elektromobilu. Nepovedal by som, že je porovnateľne dynamický, no za to je tichý, už v zábere svižný a najmä bez priamych emisií.
O vašu bezpečnosť sa starajú aj jazdní asistenti. Auto vo výbave Style má adaptívny tempomat, dokáže čítať dopravné značky a podľa nich samé prispôsobovať rýchlosť. Zároveň ju vie prispôsobovať aj podľa trasy – pred ostrými zákrutami spomalí a prejde ich bezpečnou rýchlosťou. Udržiavanie v jazdných pruhoch je tu taktiež zvládnuté pomerne dobre. Ak je ale aj stredová čiara menej viditeľná či prechádzate križovatkou bez výrazného značenia, tieto úseky bez pomoci vodiča už prejsť nedokáže.
Na systém predvídavej jazdy a udržiavania maximálnej povolenej rýchlosti som sa vôbec nebál spoľahnúť. Snáď ale nemusím dodávať, že aj napriek tomu je potrebné byť v neustálom strehu a mať tak systémy pod kontrolou. Avšak, aj napriek týmto asistentom od auta nečakajte zobrazovanie jazdných pruhov v reálnom čase, spolu s autami okolo vás, vo virtuálnom kokpite. Minimálne vo výbave, ktorú sme mali k dispozícii, táto možnosť nebola. V nej pritom absentoval aj asistent preraďovania v pruhoch či asistent rozpoznávania únavy.
Poctivý plug-in hybrid
Čisto elektrický režim sa mi nepodarilo zapnúť okamžite za každých okolností. Aj napriek tomu, že som mal batériu nabitú na sto percent, pri jazde na hybridný režim mimo obce sa auto nechcelo prepnúť do elektrického režimu. Síce po zvolení tohto módu auto vôbec neprotestovalo, dokonca v kokpite svietil indikátor elektrickej jazdy, v skutočnosti stále bežal spaľovací motor. Situácia sa ustálila až po príchode do mesta. Pri znížení rýchlosti už auto bolo ochotné vypnúť spaľovací agregát a celú prácu prenechať elektromotoru.
Následne už ani vyššie rýchlosti mimo obce autu nerobili problém a všetku energiu čerpalo z batérií. Ako som už napísal, jazda v tomto režime je veľmi príjemná, aj keď výjazd z križovatky vo mne nezanechal taký dojem ako pri elektromobile. Druhá, už spomínaná možnosť, je jazda na hybridný režim. V takomto nastavení veľmi dobre spolupracovali obe verzie motorov. V meste sa auto snažilo jazdiť bez emisií a túto schopnosť sa snažilo držať do istej úrovne okamžitého výkonu.
Čo to znamená? Virtuálny kokpit zobrazuje v takomto režime budík s celkovým výkonom. Ten je rozdelený na dve časti, pričom prvá je určená pre elektromotor, druhá pre spaľovací agregát. V praxi to znamená, že ak jazdíte po meste, idete na elektrickú energiu bez lokálnych emisií. Keď na to trochu viac dupnete, system prebudí benzínový štvorvalec, ktorý elektromotoru začne podávať pomocnú ruku. Toto je však hybridná jazda na automatický režim. Ten si môžete vypnúť a vozidlo vám následne umožní nastaviť si požadovanú úroveň nabitia batérie.
Tento režim som otestoval pri jazde s úplne vybitou batériou, kedy som sa rozhodol autu prikázať, nech akumulátor dobije na 50 %. Pri takomto nastavení som sa snažil sledovať, ako sa to prejaví na spotrebe, pričom zásadný nárast som nezaznamenal. Z toho preto usudzujem, že vozidlo sa striktne nesnaží generovať energiu navyše pomocou spaľovacieho motora. Batériu skôr dobíja zotrvačnosťou či využívaním rekuperácie. A to je rozumné. Pri hybridoch sa často spomína práve spolupráca a schopnosť celého systému kombinovať alebo prepínať medzi dostupnými pohonnými agregátmi. Pri prepínaní je cítiť mierne oneskorenie, najmä teda pri prechode z elektromotoru na benzín.
Elektrický dojazd poteší
Ešte v úvode som písal, že Škoda Superb iV je vybavená akumulátorom s kapacitou 13 kWh. To síce nie je veľa, medzi hybridmi ide o pomerne bežnú prax. Batéria však plne postačuje na kombinovaný mestský a okresný dojazd 60 kilometrov. Pri teste na elektrický pohon sa mi z auta podarilo dostať dokonca 63 kilometrov. To sú pomerne slušné hodnoty. Ak auto viete nabíjať vo svojej garáži alebo v práci, pričom váš denný nájazd je v rozmedzí týchto hodnôt (v prípade nabíjania v práci aj dvojnásobný), bez problémov sa so Superb iV viete voziť iba na elektrický pohon.
Keď som auto prevzal s plnou nádržou a takmer nabitou batériou, auto ukazovalo čisto benzínový dojazd 750 kilometrov. Keď som s autom najazdil prvých 231 kilometrov, systém toto číslo prehodnotil a benzínový dojazd už bol na úrovni 780 kilometrov. Za takýmto nárastom a dobrými číslami stojí práve nabíjanie vozidla. Vďaka nabitej batérii som mohol jazdiť väčšinu času na čisto elektrický pohon, pričom len občas bolo potrebné zapnúť hybridný režim. Hovoria o tom aj čísla. Po prejdení spomínaných 231 kilometrov bola priemerná spotreba paliva 3,2 litrov na 100 kilometrov. Túto vzdialenosť som absolvoval prevažne v meste a mimo mesta, no taktiež je v nej započítaná cesta z Bratislavy do Trnavy po diaľnici.
Výborný aj na diaľnici
Skrátka, keď vozidlo dobíjate, spotreba vie byť na tak veľké auto s hmotnosťou 1 677 kg naozaj výborná. Ak by ste nabíjali pravidelne, viem si predstaviť, že plnú nádrž by ste vozili len ako zbytočnú záťaž aj niekoľko mesiacov. Samozrejme, v závislosti od vašej trasy. Buďme totiž realisti. Škoda Superb iV si skrátka nekupujete pre jazdu do mesta z vedľajšej dediny alebo po meste. Presne preto som sa rozhodol ísť na viac ako 200 kilometrovú cestu na Oravu. Batériu som nabil na 100 %, pričom na diaľnici som vozidlo vôbec nešetrili. Išiel som maximálnou povolenou rýchlosťou podľa GPS, pričom stanovenú trasu som absolvoval za 2 hodiny a 5 minút.
Po príchode do cieľa bola batéria úplne vybitá. Priemerná spotreba paliva za túto trasu sa zastavila na 5,7 litra na 100 km, zatiaľčo spotreba elektrickej energie bola 4,1 kWh na 100 km. Zostávajúci dojazd na spaľovací motor bol v tomto momente 550 kilometrov a prejdená vzdialenosť od tankovania 459 kilometrov. Vďaka nabíjaniu a hybridnému režimu jazdy sme dokázali celkový dojazd dostať nad 1 000 kilometrov. Celková spotreba vozidla po skončení nášho testovania bola na úrovni 4,9 l / 100 km a 4,6 kWh / 100 km. Na aute sme prešli 916 kilometrov, pričom zostávajúci benzínový dojazd bol v danom momente 130 kilometrov. Myslím si, že ide naozaj dobrý výsledok.
Nabíjací výkon zamrzí
Ako som spomínal, batéria o kapacite 13 kWh nie je až taká veľká, no ak ju chcete nabiť, zistíte, že zase až tak nízka hodnota to nie je. Z bežnej zásuvky trvá nabíjanie niečo málo cez 4 hodiny. Nakoľko je dodávaná nabíjačka obmedzená na štandardných 10 A, maximálny odber je približne 2,3 kW. Nabíjacia krivka je v podstate rovná, výkon sa spomaľuje až pri stave nabitia okolo 90 %. Prvý pokles bol na približne 1,7 kW, druhý už na 1,1 kW.
Čas pri nabíjaní doma je naozaj bezproblémový. Večer auto zapojíte do zásuvky a už v priebehu noci je plne nabité. Problém je, ak sa rozhodnete nabíjať napríklad počas dlhšej cesty. Auto je totiž vybavené len 3,7 kW palubnou nabíjačkou. Pri nabíjaní na verejnej nabíjacej stanici alebo z wallboxu ho nabijete len o niečo málo rýchlejšie ako z bežnej zásuvky. Osobne som si to aj vyskúšal. Pri zastavení v Trnave som Škoda Superb iV napojil na ZSE nabíjačku. Stálo tam 40 minút, pričom za ten čas boli do batérie dodané približne 2 kWh. Auto som prepol do čisto elektrického režimu a po 9 kilometroch, teda asi ôsmich minútach, sa baterka vybila.
Ak sa pri dlhšej trase rozhodnete zastaviť na rýchly obed, láka ma napísať, že pripájať ho na nabíjačku ani nemá zmysel. To ale nie je tak úplne pravda. Predsa len, aj za tú pol hodinu nabijete aspoň 1,5 kW, čo pri hybridnom režime môže jemne znížiť spotrebu a zároveň aj lokálne emisie. Vo všeobecnosti to ale nie je veľmi efektívne. Ak by bolo auto vybavené aspoň 7,4 kW palubnou nabíjačkou, aj to by výrazne pomohlo. Aj keď táto absencia vo všeobecnosti nevadí, hlavná podstata plug-in hybridu by bola ešte viac v popredí.
Hodnotenie Škoda Superb iV
Prvý plug-in hybrid od Škodovky nemôžem hodnotiť inak ako pozitívne. Ak vozidlo máte kde nabíjať, dokáže sa vám odvďačiť veľmi solídnym elektrickým dojazdom alebo rozumnou spotrebou pri hybridnom režime. Škoda Superb iV ponúka komfort, na ktorý sme pri tomto modeli zvyknutí, no ako bonus prináša veľkú výhodu plug-in hybridného systému. Nás táto premiéra od Škodovky rozhodne nesklamala, no do budúcnosti by sme určite očakávali rýchlejšiu palubnú nabíjačku. Ak nie v základe, tak aspoň za príplatok.