Kórejská značka Ssangyong je na slovenskom trhu už zavedeným hráčom. Je tu prítomná už vyše 25 rokov, popularitu si v 90. rokoch získala najmä veľkými SUV Musso a menším modelom Korando. Bolo to teda v čase, kedy sa táto kategória len formovala. Vozidlá boli navyše osádzané benzínovými aj dieselovými motormi značky Mercedes-Benz. Neskôr sa tu formou individuálneho dovozu objavila aj majestátna limuzína Chairman, ktorá mala technický základ v predchádzajúcej generácii Mercedesu. Test Ssangyong Torres EVX nás však posúva už do nového tisícročia.
Odvtedy ubehlo veľa času, firma zabezpečujúca dovoz vozidiel na Slovensko sa niekoľkokrát zmenila, no DNA značky zostala rovnaká. Ponúknuť trhu SUV (dnes už rôznych veľkostí), ktoré za relatívne menej peňazí poskytne viac priestoru. Avšak na niektorých európskych trhoch sa vozidlá Ssangyong predávajú už pod novým názvom KG Mobility (KGM).
Prvým elektromobilom juhokórejskej automobilky bol model Korando e-Motion, ktorý bol predstavený ešte v roku 2021 a ponúkol batériu s kapacitou 61,5 kWh. Tá mu zabezpečila dojazd 339 km podľa WLTP. Síce sa dal v Európe zakúpiť aj ako čistý elektromobil, na náš trh sa dostal len so spaľovacím motorom. Novinka Ssangyong Torres EVX sa tak stáva prvým čistým elektromobilom automobilky predávaným na Slovensku.
Test Ssangyong Torres EVX: Karoséria a jazdné vlastnosti
Zaujímavý dizajn vozidla odkazuje na pravé offroady, pripomína napríklad staré Jeepy – tak ako kedysi Korando. Od spaľovacej verzie sa však odlišuje napríklad prednou časťou, ktorá má namiesto štandardných šošovkových svetiel LED pásik naprieč celou šírkou vozidla, ktorý je niekoľkokrát predelený.
Zatiaľ čo predná časť je všeobecne obľúbená, zboku už prvý pohľad upúta mierne disproporčne krátky rázvor. Masívny výkroj v zadných bočných dverách, ktorým sa preslávila najmä prvá generácia Škody Octavia, tu však neobmedzuje posádku.
Najťažšie si hľadá fanúšikov práve zadná časť. Zatiaľ čo zadné svetlá pôsobia kvalitne a moderne, imitácia obalu rezervného kolesa na piatych dverách, či excentricky umiestnená kľučka otvárania evokujúca dvere otvárajúce sa do boku, pôsobia skôr lacno.
Keď už mali dizajnéri potrebu prišiť vozidlu zozadu akýsi batoh, mohli ho aspoň využiť ako úložný priestor na nabíjacie káble. Spolu s krátkym rázvorom a dlhým zadným previsom si však zrejme radšej navyknete parkovať vozidlo prednou časťou do ulice.
Pozitívnou správou je, že v prípade potreby potiahnete (brzdený) príves s hmotnosťou až 1 500 kg. Pre nebrzdený príves udáva výrobca limit 500 kg.
Značne nás prekvapili celkové rozmery vozidla. Ssangyong Torres EVX od KG Mobility (KGM) má dĺžku 4,72 m, je široký 1,89 m a výška dosahuje 1,73 m. To išlo na vrub nie príkladnej aerodynamiky, neoficiálne údaje o koeficiente odporu elektromobilu Ssangyong Torres EVX hovoria o hodnote 0,34.
Nejde teda o žiadneho krpca a vďaka robustnému vzhľadu prednej časti tak aj v spoločnosti veľkých SUV ako Audi Q7, či BMW X5 minulej generácie, pôsobil prinajmenšom rovnocenne.
Kto by chcel tento elektromobil napriek absencii pohonu 4×4 zobrať aj do ľahšieho terénu, výrobca udáva aj nájazdové uhly. Predný nájazdový uhol je 18,3 stupňa, zadný 20,8 stupňa a prejazdový uhol 15,3 stupňa. Spolu s minimálnou svetlou výškou 169 mm sa tak nemusíte báť vozidlo zobrať ani na poľnú cestu.
Prekvapili nás aj jazdné vlastnosti, ktoré sú napriek vyššej stavbe karosérie príjemné, tá sa nadmerne nenakláňa aj vďaka baterke umiestnenej v podlahe.
Vozidlo neodskakuje ani v ostrejších zákrutách, no určite by jazdnej stabilite v pozdĺžnom smere ešte dopomohol dlhší rázvor oproti kratšiemu zadnému previsu. To by pomohlo aj opticky vyváženejším proporciám.
Inak ale jazdu hodnotíme ako veľmi komfortnú, a to napriek 20-palcovým diskom kolies s nižším profilom pneumatík. Vďaka celkovému rozmeru kolies však koleso príjemne žehlí nerovnosti.
Test Ssangyong Torres 2024: Interiér a batožinový priestor
Po usadnutí do interiéru nás obklopí moderná prístrojová doska. Tá si mimochodom odbila premiéru práve v elektromobile Torres EVX. Od aktuálneho modelového roku však zavítala aj do modernizovanej spaľovacej verzie.
Priestoru v interiéri je viac než dostatok, vozidlo nebude naozaj nikomu malé. Úplným unikátom v tejto cenovej kategórii sú sedadlá.
Tie sú nielen kožené, elektricky nastaviteľné a vyhrievané, ale predné dokonca aj ventilované. Navyše sa v nich pohodlne sedí, a to aj na dlhších cestách.
Možno by sa niekomu pri takto veľkom vozidle žiadal tretí rad sedadiel – čiže 6-, alebo 7-miestna verzia. Bohužiaľ však zostane sklamaný, Ssangyong Torres sa vyrába výlučne v 5-miestnej konfigurácii.
Vyslovene nás uchvátilo odhlučnenie vozidla. Zatiaľ čo sme zvyknutí, že pri elektromobiloch vychádzajúcich zo spaľovacej predlohy býva hladina hluku v interiéri vyššia oproti vozidlám postaveným na čisto elektrickej platforme, tu sa výrobca evidentne zameral na maximálne možné potlačenie ruchov z okolia.
A to až do takej miery, že napríklad aj zvýšený hlas fotografa stojaceho cca. 1 meter ďaleko od auta, nebol v kabíne vozidla vôbec počuť.
Potešila nás aj taká drobnosť ako zvuk otvárania a zatvárania elektrických okien. Kto si pamätá staré luxusné vozidlá ako napríklad Rolls-Royce či Bentley z minulého tisícročia, podobne tichý chod a jemný zvuk dovretia okien má aj nový Torres. Aj vo dverách teda bude nepochybne veľa tlmiacich materiálov.
Batožinový priestor Ssangyong Torres EVX má objem 839 litrov. Vpredu však tzv. frunk nenájdeme. Pod prednou kapotou je elektromotor.
Test Ssangyong Torres EVX: Infotainment a asistenčné systémy
Vrchnej časti prístrojovej dosky dominuje v dnešnej dobe obvyklý širokouhlý displej. Ten je mierne natočený k vodičovi a zároveň opticky spojený s digitálnym prístrojovým štítom. Ide však o dva samostatné displeje.
Súčasťou výbavy je aj navigácia, tá však nezvláda automatické plánovanie zastávok na nabíjanie. K vozidlu bohužiaľ nie je ani aplikácia na vzdialený prístup, prostredníctvom ktorej by sme si mohli napríklad nastaviť predohriatie kabíny vozidla v zime.
Ssangyong ale zapracoval na 360-stupňovom kamerovom pohľade. Ten si dokážete dokonca ľubovoľne otáčať okolo zvislej osi vozidla. Ponúka solídne rozlíšenie a občas aj pobaví, keďže ani pri otvorených dverách sa na rozdiel od konkurencie zobrazenie kamery automaticky nevypne.
Nami testovaný Torres bol vybavený aj rozsiahlym balíčkom asistenčných systémov. Okrem štandardných funkcií ako adaptívny tempomat, či sledovanie dopravných značiek, disponoval aj pokročilými funkciami. Zvuky upozornení pri rozpoznaní únavy, či prekročení rýchlosti, sú však poriadne otravné a nepríjemné.
Medzi pokročilé funkcie môžeme zaradiť napríklad aktívne vedenie v jazdnom pruhu, monitorovanie mŕtveho uhla, či asistent preraďovania v jazdných pruhoch. Celé to funguje príkladne a na pomery cenovej kategórie vozidla až neuveriteľne.
Zaujímavosťou je, že vozidlo od nás ani nevyžadovalo pravidelné zásahy do riadenia (resp. dotyky volantu), a tak sa nám podarilo prejsť celou diaľnicou D4 takpovediac na autopilota. Jediný aktívny zásah bol vo forme dotyku páčky smerovky, keď sme chceli predbehnúť pomalšie kamióny.
Pohonné ústrojenstvo
V kontraste s takmer off-roadovým dizajnom vozidla bohužiaľ v ponuke nenájdeme verziu 4×4. Zásadne sa totiž ponúka len s pohonom prednej nápravy. Ten sa občas na klzkom povrchu počas testu prejavil aj krátkym prehrabnutím odľahčených predných kolies (keďže tie nie sú zaťažené spaľovacím motorom).
Neprekvapí teda, že aj elektromotor je umiestnený vpredu. Dosahuje maximálny výkon 152,2 kW (207 koní) a krútiaci moment 339 Nm. Maximálna rýchlosť je solídnych 175 km/h a z nuly na stovku zrýchli za 8,1 sekundy.
Test Ssangyong Torres EVX: Batéria a nabíjanie
Na vysokonapäťový trakčný akumulátor poskytuje výrobca záruku až 10 rokov alebo 1 000 000 kilometrov, čím garantuje minimálne 70 % jej kapacity. Tá je na úrovni 73,4 kWh, zatiaľ čo využiteľná kapacita batérie Ssangyong Torres EVX je 72 kWh.
V tomto prípade je chémia článkov lítium-železo-fosfát (LFP), ktoré sa považujú za odolnejšie, pri čom sú ale o čosi ťažšie než NMC batérie. Akumulátory teda neobsahujú kobalt ani nikel. To ešte viac znižuje už tak zanedbateľné riziko požiaru.
Maximálny DC nabíjací výkon Ssangyong Torrex EVX je 120 kilowattov. To je v pomere k cenovke vozidla skôr lepší štandard, kórejská konkurencia ponúka 100-kilowattové maximálne výkony nabíjania. Palubná AC nabíjačka disponuje výkonom 11 kW.
Test Ssangyong Torres EVX: Spotreba a dojazd
Spotreba v kombinovanom cykle WLTP je výrobcom stanovená na 18,65 kWh / 100 km. Automobilka uvádza dojazd 462 kilometrov. Nám pri stave nabitia 100 % vozidlo ukazovalo dojazd rovných 400 km.
Náš klasický test spotreby odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahla spotreba Ssangyong Torres EVX hodnotu 15,0 kWh / 100 km. Vzhľadom na veľkosť vozidla a fakt, že je tento elektromobil prerobený zo spaľováku, sme nižšiu spotrebu ani nečakali a výsledok považujeme za primeraný.
Vonkajšia teplota sa pohybovala na 17 stupňoch Celzia. Tempo jazdy bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni takmer 480 kilometrov.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu | ||
---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Vonkajšia teplota |
Fiat 500e | 9,9 kWh / 100 km | 13 °C |
Peugeot E-2008 | 10,5 kWh / 100 km | 19 °C |
Škoda Enyaq 60 | 11,2 kWh / 100 km | 16 °C |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 11,2 kWh / 100 km | 30 °C |
Mini Countryman SE ALL4 | 11,7 kWh / 100 km | 20 °C |
MG5 Electric | 11,8 kWh / 100 km | 17 °C |
Tesla Model 3 Performance | 12,8 kWh / 100 km | 24 °C |
Renault Scenic E-Tech Electric | 13,1 kWh / 100 km | 33 °C |
MG Cyberster AWD | 13,4 kWh / 100 km | 20 °C |
Porsche Taycan | 13,5 kWh / 100 km | 28 °C |
Audi Q6 e-tron quattro | 13,7 kWh / 100 km | 27 °C |
MG4 XPower | 14,1 kWh / 100 km | 10 °C |
Kia EV9 | 14,2 kWh / 100 km | 22 °C |
Peugeot 508 SW PSE | 14,3 kWh / 100 km | 16 °C |
Tesla Model S Plaid | 14,3 kWh / 100 km | 22 °C |
Porsche Macan 4 | 14,4 kWh / 100 km | 11 °C |
Ssangyong Torres EVX | 15,0 kWh / 100 km | 17 °C |
BMW i4 xDrive40 | 15,1 kWh / 100 km | 26 °C |
BMW i5 M60 xDrive Touring | 15,4 kWh / 100 km | 19 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain | 15,7 kWh / 100 km | 28 °C |
Hyundai Ioniq 5 N | 15,9 kWh / 100 km | 31 °C |
BMW 330e xDrive | 16,9 kWh / 100 km | 21 °C |
BMW 550e xDrive | 19,6 kWh / 100 km | 17 °C |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 21,0 kWh / 100 km | 19 °C |
Hoci diaľnica nie je ani náhodou primárnym pôsobiskom, vyskúšali sme ho aj tam. S vozidlom sme najazdili merali spotrebu merať na pokojnej diaľnici D4. Cestu “tam a späť” s priemernou rýchlosťou 117 km/h (vrátane otočky) vozidlo zvládlo s výbornou spotrebou 24,1 kWh / 100 km. Vonkajšia teplota sa počas diaľničnej jazdy pohybovala okolo 20 stupňov Celzia. To znamená reálny diaľničný dojazd približne 300 kilometrov.
Ani táto hodnota sa neradí medzi najnižšie, už z tvaru karosérie však musí byť každému jasné, že nejde primárne o diaľničný krížnik. Podobnú spotrebu dosiahlo napríklad aj Audi Q6 e-tron quattro nabité najmodernejšími technológiami.
Porovnanie diaľničnej spotreby 2024 | ||||
---|---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Trasa | Vonkajšia teplota | Poznámka |
Porsche Taycan | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-27 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Tesla Model 3 Performance | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-31 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Fiat 500e | 18,9 kWh / 100 km | Bratislava-Dunajská Streda a späť | 17 °C | Tempomat 120 km/h |
BMW i4 xDrive40 | 19,2 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 19,2 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Ioniq 6 | 19,5 kWh / 100 km | Senec-Piešťany a späť | 7-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW iX2 | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
MG Cyberster AWD | 21,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 7-8 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 60 | 21,1 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 14-17 °C | Tempomat 120 km/h |
Tesla Model S Plaid | 21,3 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 85 | 21,4 kWh / 100 km | Bratislava-Budapešť a späť | 7-13 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 10-15 °C | Limit 110 + 130 km/h |
MG4 Electric Elegance | 21,6 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Porsche Macan 4 | 21,7 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 5-6 °C | Tempomat 120 km/h |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 21,9 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 14 °C | Tempomat 120 km/h |
Mini Countryman SE ALL4 | 22,0 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 22,4 kWh / 100 km | Kúty-Bratislava | 12 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Kona Electric | 22,7 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 17-19 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW i5 M60 xDrive | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Audi Q6 e-tron quattro | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 24-33 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Ssangyong Torres EVX | 24,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 20 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 24,2 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 16 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 28,0 kWh / 100 km | Piešťany-Senec | 17 °C | Tempomat 95 km/h (N2) |
Renault Kangoo EV45 | 29,1 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 10-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Kia EV9 | 32,4 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Test Ssangyong Torres EVX: Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 715 x 1 890 x 1 725 mm, rázvor 2 680 mm |
Minimálna svetlá výška | 169 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 915 kg |
Celková hmotnosť | 2 410 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 500 kg nebrzdený, 1 500 kg brzdený |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,34 (neoficiálny údaj) |
Maximálny výkon elektromotora | 152,2 kW (207 k), pohon prednej nápravy |
Krútiaci moment | 339 Nm |
Kombinovaný dojazd (WLTP) | 462 km |
Maximálna rýchlosť | 175 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,1 s |
Kapacita batérie | 73,4 kWh (72 kWh využiteľných) |
Maximálny výkon DC nabíjania | 120 kW |
Výkon palubnej AC nabíjačky | 11 kW |
Objem batožinového priestoru | 839 l |
Cena testovaného vozidla | 43 240 € |
Test Ssangyong Torres EVX: Cena, výbava a konkurencia
Základná cena Ssangyong Torres EVX štartuje na sume 34 990 eur s DPH, zatiaľ čo základný spaľovák s benzínovým motorom s objemom 1,5 litra a manuálnou prevodovkou začína od 26 990 eur s DPH. V nami testovanej vrcholnej výbave (Premium, EV od 38 490 eur) je už aj spaľovák vybavený automatickou prevodovkou a cenový rozdiel sa zmenšil na zanedbateľných 2 500 eur, ktoré sa človeku rýchlo vrátia na nižších prevádzkových nákladoch elektromobilu.
Cena testovaného vozidla Ssangyong Torres EVX Premium bola 43 240 eur s DPH. Príplatková výbava testovaného vozidla nad rámec sériovej výbavy Premium obsahovala:
- Tech paket, ktorý poskytuje komplexnú paletu asistenčných systémov na úroveň autonómneho riadenia 2.0
- Tepelné čerpadlo
- Premium+ paket, ktorého súčasťou je 360-stupňová kamera a 20″ disky kolies z ľahkých zliatin
- Čierny kožený interiér
- Dvojfarebné lakovanie s čiernou strechou
Už v štandardne však elektrický Torres disponuje zárukou dlhšou než na spaľovacie modely, a to 7 rokov alebo 150 000 km. Čo sa týka samotného akumulátora, výrobca poskytuje pre Ssangyong Torres EVX záruku baterku 10 rokov 1 000 000 kilometrov (garancia 70 % pôvodnej kapacity).
V tejto cenovej relácii asi ťažko hľadať elektromobil s podobnými rozmermi, výbavou, či parametrami. Na našom trhu je dlhodobo najpredávanejším elektromobilom Škoda Enyaq. Tá sa však po technickej modernizácii vzdala verzií s menším akumulátorom a nižším výkonom, základ ponuky na slovenskom trhu tak aktuálne tvorí až verzia Loft 85 s výkonom 210 kW a pohonom zadnej nápravy. Tá začína na cene 52 030 eur s DPH, po dorovnaní výbavy by sme sa však dostali ku hranici 60 000 eur.
Kia na jeseň predstavila nový model EV5, ktorý zdieľa dizajnový jazyk s väčším SUV EV9. Na jeho uvedenie na slovenský trh si však ešte počkáme. O niečo menšie SUV má v ponuke aj Hyundai, ten prišiel na jeseň s novou generáciou Hyundai Kona Electric. Tá stavia najmä na dobrom mene, ktoré vybudoval jej predchodca.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Na test Ssangyong Torres EVX sme boli veľmi zvedaví. Predsalen ide o prvý elektromobil značky dostupný na našom trhu, navyše ponúka veľký kus auta za relatívne málo peňazí. Pozitívne nás prekvapil takmer v každom ohľade, vzhľadom na jeho karosériu aj pohon má však relatívne vyššiu diaľničnú spotrebu. Nabíjanie tiež nepatrí medzi najrýchlejšie a ak hľadáte elektromobil na časté dlhé diaľničné presuny, pozerajte sa radšej po aerodynamických sedanoch.
Ide však o veľmi vhodné vozidlo napríklad na vidiek k rodinnému domu, kedy majiteľa nabíjací výkon trápiť nemusí, zvládne aj poľnú cestu a po okreskách či meste auto ponúkne slušnú spotrebu v pomere k jeho veľkosti. Keď k tomu pripočítame bohatú výbavu a výhodnú cenu, Torres má dobre našliapnuté k tomu stať sa bestsellerom. Okrem veľkého priestoru totiž ponúkne aj solídny komfort na palube.
✅ Klady
- dizajn prednej časti
- priestor aj komfort na palube
- pokročilé asistenčné systémy
- výborný pomer cena/protihodnota
❌ Zápory
- absencia predného batožinového priestoru
- chýba pohon 4×4 či 7-miestna verzia
- nepríjemné zvuky upozornení výstražných systémov
- vyššia spotreba na diaľnici