Tesla Model 3 je na trhu už od konca roku 2017, konštantne však prechádza vylepšeniami. Za najväčšiu modernizáciu možno považovať radikálny facelift s označením Highland, ktorý priniesol množstvo zmien najmä na karosérii – niektoré sú viditeľné viac, iné menej.
Verzia Performance sa však objavila neskôr a okamžite spôsobila rozruch. Sedan strednej triedy s výkonom športového vozidla prišiel na trh za veľmi rozumnú cenu. Túto konkurenčnú výhodu si automobilka drží aj naďalej, no modernizovaná Tesla Model 3 Performance pre rok 2024 prichádza s viacerými vylepšeniami.
Test Tesla Model 3 Performance: Karoséria a jazdné vlastnosti
Už na prvý pohľad je najvýraznejšou odlišnosťou od predchodcu predná časť. Nové, tenšie svetlomety lepšie pasujú k celkovému dizajnu vozidla a pôsobia modernejším a športovejším dojmom. Oproti štandardnému modelu Tesla Model 3 nájdeme vo verzii Performance napríklad dravejší predný nárazník. Pod ním sa nachádza spojler, ktorý zvyšuje prítlak prednej časti vozidla k vozovke.
Aerodynamické kované 20-palcové disky kolies sú taktiež výsadou verzie Performance. Pod nimi sa nachádzajú červené brzdové strmene, tie sú spolu s kotúčmi väčšie než pri bežných verziách.
Pozorovať možno aj veľký zadný difúzor rozdelený na tri časti, či karbónový zadný spojler na veku batožinového priestoru. To ponúka mimochodom väčší otvor v porovnaní so starším Modelom 3.
Nový systém adaptívneho odpruženia sa výrobcovi skutočne podaril, po predchádzajúcich výhradách sa zlepšil najmä jazdný komfort. Ani na výraznejších nerovnostiach vozidlo nebúcha ani neodskakuje. Napriek tomu ale dokáže ponúknuť silný športový pocit z jazdy, ktorý umocňuje dobré rozloženie hmotnosti a nízke ťažisko.
V prípade novej TM3 Performance tak nejde len o úchvatnú dynamiku v pozdĺžnom smere. Veľmi dobre zvláda prejazdy zákrutami, ktoré sa dajú krásne “vykrúžiť” s pomocou pedálu akcelerátora.
Test Tesla Model 3 Performance: Interiér
Opätovne sa podrobne venovať interiéru nemá zmysel – ako obvykle, v interiéri Tesly toho až tak veľa nenájdeme. Budeme sa tak venovať najmä odlišnostiam verzie Performance od štandardných vozidiel Tesla Model 3 Highland. Napríklad na prístrojovej doske nájdeme obklady z karbónu, ktoré sú výsadou variantu Performance.
Volant má príjemnú hrúbku, riadenie poskytuje solídnu odozvu. Nemusel by však mať šev zozadu venca, kde oň človek akurát drie prstami. Nielen že to je nepríjemné na držanie, ale aj to skracuje jeho životnosť – skôr, či neskôr sa oderom namáhaný šev začne strapkať.
Oproti staršej verzii ubudli napríklad aj podvolantové ovládače – ako napríklad páčky smeroviek, či volič smeru jazdy. Smerovky sa po novom ovládajú cez tlačidlá na volante, pravdepodobný smer jazdy vie vozidlo rozpoznať automaticky, prípadne ho môžeme zmeniť cez centrálny displej infotainmentu.
V rámci možností nastavení nájdeme napríklad aj Track Mode. Ten kalibruje adaptívne odpruženie, podvozok a hnacie ústrojenstvo podľa želania vodiča. Môžete si prispôsobiť reakcie riadenia, kontrolu stability, či úroveň rekuperačného brzdenia. K dispozícii sú aj predkonfigurované režimy Race či Drift.
Najväčší rozdiel však nielen uvidíte, ale aj ucítite. Teraz nehovoríme o krytoch pedálov z ušľachtilej ocele. Elektromobil totiž obdržal efektné škrupinové športové predné sedadlá.
Tie vďaka svojej stavbe poskytnú nižšiu a športovejšiu polohu za volantom. V našom prípade boli vyhrievané aj ventilované.
Cestujúci na zadných sedadlách majú okrem väčšieho priestoru pre nohy k dispozícii aj vlastný 8″ dotykový displej na zadnej časti stredovej konzoly. Ponúkne napríklad ovládanie klimatizácie, multimediálny zábavný systém vrátane ponuky hier či streamovacích služieb a cez Bluetooth ho môžeme aj spárovať s iným zariadením.
Zmenou k lepšiemu prešiel aj audio systém. Ten po novom obsahuje 17 reproduktorov, dva subwoofery a dva zosilňovače. V spolupráci s podstatne lepším odhlučnením kabíny od aerodynamického hluku je zážitok oveľa lepší.
Batožinový priestor
Ako sme už spomínali pri karosérii, podstatne sa zväčšil vstupný otvor do batožinového priestoru. Ten zadný je poriadne hlboký a ponúka objem 594 litrov. Pod jeho podlahou nájdeme ešte dodatočný priestor na odloženie predmetov, ktoré nepoužívame dennodenne.
V prípade elektromobilu Tesla Model 3 Performance sa dočkáme aj bohato nadimenzovaného predného batožinového priestoru. Tzv. frunk tu má objem až 88 litrov.
Napriek prítomnosti elektromotora medzi prednými kolesami sa konštruktérom podarilo zapracovať tak, že doň zmestíte napríklad “six-pack” dvojlitrových PET fliaš a tašku s nákupom k tomu.
Test Tesla Model 3 Performance: Batéria, nabíjanie a výkon
Tesla Model 3 sa ponúka v niekoľkých kombináciách elektromotorov a akumulátorom. Základom ponuky je model s pohonom zadnej nápravy a menšou baterkou, ktorý disponuje len jedným elektromotorom s výkonom 208 kW (283 koní). Jeho hlavnou výhodou je nižšia spotreba, obstarávacia cena, teoreticky aj servisné náklady. Lítium-železo-fosfátová (LFP) batéria dosahuje využiteľnú kapacitu 57,5 kWh.
Minulú jeseň sme testovali modernizovanú verziu Tesla Model 3 Highland Long Range AWD. V tomto prípade sa ku zadnému 208 kW elektromotoru pridáva aj predný s výkonom 158 kW (215 koní). Celkový kombinovaný výkon sústavy dosahuje hodnotu 366 kW (498 koní). Ako už napovedá názov “Long Range”, táto verzia ponúka väčší akumulátor s kapacitou 78,1 (75 kWh využiteľnej kapacity).
Tentokrát sme testovali novinku s prívlastkom Performance, ktorá predstavuje vrchol ponuky. Výkonnejší zadný elektromotor (303 kW) spolu s predným elektromotorom poskytuje “TM3P” kombinovaný výkon až 461 kW (627 koní). Takéto vozidlo dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h už za 3,1 sekundy. Maximálna rýchlosť Tesla Model 3 Performance je 262 km/h, čo ho zaraďuje k najrýchlejším elektromobilom na trhu.
Nabíjacia krivka
Nabíjanie sme testovali na jednej z najvýkonnejších staníc na Slovensku. Napriek tomu, že nominálny výkon stanice (300 kW) prekračuje maximálny nabíjací výkon vozidla (250 kW), nepodarilo sa nám k nemu priblížiť kvôli obmedzeniu prúdu. Tesla totiž dokáže pracovať aj s vyšším nabíjacím prúdom. Maximálny nabíjací prúd 500 A je pritom štandardom pre takto výkonné nabíjacie stanice. Ani to však nič nemení na tom, že už pri SoC 20% začal nabíjací výkon prudko klesať aj pod maximálne nameraných 191,7 kW.
Potenciálne maximum udávané výrobcom tak je dostupné len na veľmi krátku dobu, pri SoC nad 20 tak či tak strmo klesá dole (bez ohľadu na vyšší peak nabíjacieho výkonu pri SoC pod 20 %). Pri baterke nabitej na 40 % sa pohybuje nabíjací výkon na úrovni okolo 140 kW a pod úroveň 100 kW klesá pri akumulátore nabitom tesne nad polovicou energetickej kapacity.
Referenčný čas nabíjania z 20 % až do 80 % SoC (teda v rozsahu, kedy sme mali k dispozícii plný nabíjací výkon vozidla) je na úrovni 29,5 minúty. Počas celého nabíjania z 9 na 96 % SoC sa nám za 57 minút podarilo získať dodatočný dojazd približne 425 kilometrov. Prvých 200 kilometrov dojazdu sa dá pri takto vybitej baterke získať za približne 18 minút.
Test Tesla Model 3 Performance: Spotreba a dojazd
V čom Tesla dlhodobo exceluje naprieč modelovým portfóliom, je spotreba. Vozidlá sú navrhnuté na veľmi efektívnu prevádzku, a to nielen po stránke jazdných odporov, ale aj aerodynamiky karosérie. Spotreba Tesla Model 3 Performance v kombinovanom cykle WLTP je výrobcom stanovená na 16,7 kWh / 100 km. Automobilka uvádza k tejto verzii dojazd 528 kilometrov. Nám pri stave nabitia 96 % vozidlo ukazovalo dojazd 470 km.
Absolvovali sme aj klasický test prímestskej spotreby, ktorý odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo solídnu spotrebu 12,8 kWh / 100 km, pričom vonkajšia teplota sa pohybovala na 24 stupňoch Celzia. Tempo jazdy bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni približne 580 kilometrov.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu | ||
---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Vonkajšia teplota |
Fiat 500e | 9,9 kWh / 100 km | 13 °C |
Peugeot E-2008 | 10,5 kWh / 100 km | 19 °C |
Škoda Enyaq 60 | 11,2 kWh / 100 km | 16 °C |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 11,2 kWh / 100 km | 30 °C |
Mini Countryman SE ALL4 | 11,7 kWh / 100 km | 20 °C |
MG5 Electric | 11,8 kWh / 100 km | 17 °C |
Tesla Model 3 Performance | 12,8 kWh / 100 km | 24 °C |
Renault Scenic E-Tech Electric | 13,1 kWh / 100 km | 33 °C |
MG Cyberster AWD | 13,4 kWh / 100 km | 20 °C |
Porsche Taycan | 13,5 kWh / 100 km | 28 °C |
Audi Q6 e-tron quattro | 13,7 kWh / 100 km | 27 °C |
MG4 XPower | 14,1 kWh / 100 km | 10 °C |
Kia EV9 | 14,2 kWh / 100 km | 22 °C |
Peugeot 508 SW PSE | 14,3 kWh / 100 km | 16 °C |
Tesla Model S Plaid | 14,3 kWh / 100 km | 22 °C |
Porsche Macan 4 | 14,4 kWh / 100 km | 11 °C |
Ssangyong Torres EVX | 15,0 kWh / 100 km | 17 °C |
BMW i4 xDrive40 | 15,1 kWh / 100 km | 26 °C |
BMW i5 M60 xDrive Touring | 15,4 kWh / 100 km | 19 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain | 15,7 kWh / 100 km | 28 °C |
Hyundai Ioniq 5 N | 15,9 kWh / 100 km | 31 °C |
BMW 330e xDrive | 16,9 kWh / 100 km | 21 °C |
BMW 550e xDrive | 19,6 kWh / 100 km | 17 °C |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 21,0 kWh / 100 km | 19 °C |
Výborné výsledky sme očakávali aj na diaľnici, keď sme s elektromobilom absolvovali trasu Bratislava-Nitra a späť. Tam si pri maximálnej povolenej rýchlosti 110, resp. 130 km/h Tesla vypýtala 18,8 kWh / 100 km, čo znamená reálny diaľničný dojazd takmer 400 kilometrov. V tabuľke diaľničnej spotreby sa spolu s Porsche Taycan priebežne umiestnila na špičke spomedzi viac než 20 testovaných elektromobilov.
Porovnanie diaľničnej spotreby 2024 | ||||
---|---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Trasa | Vonkajšia teplota | Poznámka |
Porsche Taycan | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-27 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Tesla Model 3 Performance | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-31 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Fiat 500e | 18,9 kWh / 100 km | Bratislava-Dunajská Streda a späť | 17 °C | Tempomat 120 km/h |
BMW i4 xDrive40 | 19,2 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 19,2 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Ioniq 6 | 19,5 kWh / 100 km | Senec-Piešťany a späť | 7-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW iX2 | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
MG Cyberster AWD | 21,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 7-8 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 60 | 21,1 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 14-17 °C | Tempomat 120 km/h |
Tesla Model S Plaid | 21,3 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 85 | 21,4 kWh / 100 km | Bratislava-Budapešť a späť | 7-13 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 10-15 °C | Limit 110 + 130 km/h |
MG4 Electric Elegance | 21,6 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Porsche Macan 4 | 21,7 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 5-6 °C | Tempomat 120 km/h |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 21,9 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 14 °C | Tempomat 120 km/h |
Mini Countryman SE ALL4 | 22,0 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 22,4 kWh / 100 km | Kúty-Bratislava | 12 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Kona Electric | 22,7 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 17-19 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW i5 M60 xDrive | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Audi Q6 e-tron quattro | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 24-33 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Ssangyong Torres EVX | 24,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 20 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 24,2 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 16 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 28,0 kWh / 100 km | Piešťany-Senec | 17 °C | Tempomat 95 km/h (N2) |
Renault Kangoo EV45 | 29,1 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 10-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Kia EV9 | 32,4 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Tesla Model 3 Performance: Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 720 x 1 849 x 1 431 mm, rázvor 2 875 mm |
Svetlá výška | 128 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 851 kg |
Celková hmotnosť | 2 271 kg |
Maximálny kombinovaný výkon elektromotorov | 461 kW (627 koní), pohon oboch náprav (AWD) |
Maximálny krútiaci moment | 741 Nm |
Udávaný dojazd (WLTP) | 528 km |
Maximálna rýchlosť | 262 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 3,1 s |
Kapacita batérie | 78,1 kWh (75 kWh využiteľných) |
Maximálny výkon DC nabíjania | 250 kW |
Výkon palubnej nabíjačky | 11 kW |
Objem batožinového priestoru | 594 l + frunk 88 l |
Cena testovaného vozidla | od 58 788 € |
Test Tesla Model 3 Performance: Cena, výbava a konkurencia
Asi pre nikoho nie je novinkou, že Tesla na Slovensku nemá oficiálne zastúpenie. Pri pohľade do slovenského konfigurátora v angličtine začína cena Tesla Model 3 Performance na sume 58 788 eur s DPH. V takom prípade však treba pripočítať ešte niekoľko tisíc eur za cenu prepravy a ďalších poplatkov spojených s prihlásením vozidla do evidencie.
Do testu nám zapožičala vozidlo slovenská spoločnosť DriveTesla.sk, ktorá sa venuje predaju nových aj dovozu jazdených vozidiel. Teslu Vám dodá na kľúč a ešte dokáže pri kúpe ušetriť niekoľko tisíc eur. Popri tom zároveň ponúka aj prenájom či zážitkové jazdy s elektromobilmi značky Tesla. Ako prebieha proces objednávky či dodania novej Tesly spoločnosťou DriveTesla.sk sme spracovali v samostatnom článku.
Športovú verziu svojho elektromobilu priniesol aj Hyundai s modelom Ioniq 5 N. Tá poskytuje výkon 478 kW (650 k) a stojí od 75 490 € s DPH.
Nedávno sme si vo Švédsku vyskúšali aj nový Volkswagen ID.7 GTX, ide však o podstatne väčšie auto. Model GTX dostal novú batériu s kapacitou 91 kWh (využiteľná kapacita 86 kWh), ktorá poskytne dojazd 595 kilometrov (liftback), resp. 585 kilometrov pre Volkswagen ID.7 GTX Tourer.
Kombinovaný výkon pohonného ústrojenstva je 250 kW (340 koní), čo je podstatne menej oproti Tesle. Cena liftbacku Volkswagen ID.7 GTX štartuje na sume 63 890 eur, s aktuálnou obchodnou akciou vie byť ešte o tri tisícky lacnejšie. Kombi sa u nás predáva za cenu od 64 690 eur.
Toto leto sme testovali aj elektromobil BMW i4 po modernizácii pre modelový rok 2025. Vrcholná verzia M50 prichádza s výkonom 400 kW (544 koní) a z nuly na stovku zrýchli za 3,9 sekundy. Jeho cenovka začína na sume 72 800 €. Skúsenosti s týmto vozidlom nájdete v redakčnom teste.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Tesla vylepšuje svoje vozidlá priebežne a nedostatky, ktoré sa jej v minulosti vytýkali, už častokrát neplatia. To potvrdzuje aj nová Tesla Model 3 Performance, ktorá je oproti predchodcovi spred 5 rokov lepšia po každej stránke. Napriek najmodernejším riešeniam a vysokému výkonu však stále môžete dostať športové auto za cenu bežného rodinného v prípade konkurencie. Vysoký výkon pritom dopĺňajú aj dobré úžitkové vlastnosti. Zväčšil sa priestor na zadných sedadlách aj vstup do zadného batožinového priestoru.
Privítali by sme ešte modernizáciu akumulátora alebo systému batériového manažmentu. Nabíjací výkon totiž okamžite a prudko klesá, tu už sú kórejskí aj nemeckí konkurenti ďaleko popredu. Výrobcom udávaný maximálny nabíjací výkon navyše na iných nabíjacích staniciach než Tesla Supercharger nedosiahnete. Napriek tomu Tesla ponúkne výbornú efektivitu jazdy. To platí nielen pre mesto či okresky, ale aj diaľnicu. Prevádzkové náklady sa tak aj v porovnaní s oveľa menej výkonnými elektromobilmi dajú udržať nečakane nízko.
✅
- Výborné jazdné vlastnosti
- Vysoký výkon
- Nízka spotreba
- Objemný predný batožinový priestor
- Rozumná cena
❌
- Okamžitý a strmý pokles maximálneho nabíjacieho výkonu
- Nepríjemný šev zozadu venca volantu
- Absencia oficiálneho zastúpenia značky na Slovensku
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom