Test Tesla Model S Plaid: Ľahko vás dostane do problémov so zákonom

Súčasná najvýkonnejšia Tesla na trhu – Model S Plaid je v ponuke už od roku 2022. Nejde teda o žiadnu novinku, no aj tak je na toľko zaujímavá, že sme ju radi podrobili testu.

Reč je o Tesle, ktorá držala veľmi dlho titul najrýchlejšieho sériovo vyrábaného auta na svete. Dnes je už na druhom mieste. Toto je test Tesla Model S Plaid. Elektromobil nám do testu zapožičali z DriveTesla.sk, za čo im veľmi pekne ďakujeme.

Spoločnosť DriveTesla.sk už 8 rokov pomáha Slovákom s kúpou Tesly za najlepších podmienok a nahrádza chýbajúce oficiálne zastúpenie. Jej showroom môžete navštíviť v Bratislave na Galvaniho 6. Tu si môžete nielen pozrieť najnovšie modely, ale aj si ich požičať alebo rovno objednať Teslu na kľúč.

Test Tesla Model S Plaid: Cena, výbava a konkurencia

Tesla Model S sa dá v slovenskej lokalizácii konfigurátora kúpiť v dvoch verziách, a to Dual Motor a Plaid. Verzia s dvomi motormi ponúka 634 km dojazdu a cenu už od 94 200 € s DPH. Nami testovaná verzia Plaid by vás stála už od 109 000 € s DPH, pričom dostanete trošku menší dojazd, ale aj výrazne vyšší výkon.

Test Tesla Model S Plaid

Základná biela farba je zadarmo, naša Ultra Red by vás stála 2 200 €, pričom Tesla momentálne ponúka 6 farebných verzií. S 19″ kolesami máte o niečo lepší dojazd, no nevyzerajú až tak dobre ako naše 21-palcové. Za tie by ste si priplatili 4 200 €.

Čierny interiér je v cene, za náš biely by ste si priplatili 2 100 €. Mali sme štandardný volant, no za štýlový Yoke musíte vytiahnuť z peňaženky ďalších 1 000 €.

BMW i5

Konkurovať budú Modelu S najmä ďalšie elektrické limuzíny, ako napríklad Mercedes-Benz EQS. Ten v základnej a najmenej výkonnej verzii stojí od 113 040 €, pričom ponúkne dojazd až do 812 km(drahšie verzie), nabíjanie na 80 % za 31 minút a z 0 na 100 km/h najrýchlejšie za 4,3 sekundy.

Zaradiť sem môžeme aj BMW i7, pričom vo verzii eDrive50 vychádza jeho cena už od 113 060 €, takmer komicky o 20 € drahšie ako Mercedes. V tejto verzii dostanete 335 kW, 5,5 s. na 100 km/h či nabíjací výkon až 195 kW.

Porsche Taycan Turbo GT Weissach Paket | Zdroj: Tomáš Meňuš

Medzi športovými modelmi nájdeme najmä Porsche Taycan, ktoré vo vrcholnej verzii ponúka výkon vyše 1 100 koní. Jeho najdrsnejšiu verziu – Porsche Taycan Turbo GT s paketom Weissach sme mali možnosť otestovať priamo na pretekárskom okruhu v Španielsku. Tento elektromobil ponúkne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,2 sekundy.

Test Tesla Model S Plaid: Parametre

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)5 021 x 1 987 x 1 431 mm
Pohotovostná hmotnosť2 265 kg
Celková hmotnosť2 629 kg
Výkon760 kW (1 020 k)
Krútiaci moment1 420 Nm
Poháňaná nápravaObe (AWD)
Kapacita batérie100 kWh
WLTP dojazd600 km
Maximálny DC nabíjací výkon250 kW
Výkon palubnej AC nabíjačky11 kW
Objem batožinového priestoru (vzadu/vpredu)709 l / 89 l
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h2,1 s
Čas nabíjania z 10 na 80 %30 min
Cena testovaného vozidla120 000 eur

Interiér a Exteriér

Vo vnútri to je štandardná Tesla, len na vyššej úrovni ako základné modely 3 a Y. Všetko ovládanie sa v podstate rieši prostredníctvom dvoch komponentov, a to stredový displej a volant. Nenájdeme tu žiadne zbytočné tlačidlá ani páčky. Stierače, smerovky a podobné veci typické pre páčky za volantom, teraz nájdeme priamo na volante vo forme tlačidiel.

Test Tesla Model S Plaid

Nie každý je však z tohto riešenia nadšený a z vlastnej skúsenosti viem, že 2-3 dni potrvá, kým si na toto zvyknete. Potom už ale nie je problém ani so smerovkami, ktoré sa ťažko hľadajú len na kruhovom objazde s vytočeným volantom. Spomenul som aj ovládanie stieračov, čo znamená že jedným klikom spustím stierač jeden krát, s podržaním ide aj kvapalina z ostrekovačov. Nastavenie intenzity sa potom zobrazuje na displeji vodiča a prepíname si ju kolieskom na volante.

Ovládanie svetiel funguje podobne, tie však z nejakého dôvodu ovládame tlačidlom a potom až na hlavnom displeji, čo je veľmi nepraktické. Keď už sme pri svetlách, tie svietia naozaj výborne, najmä diaľkové. Problémom je funkcia rozpoznávania automobilov a vykreslovania, kde sa často stávalo, že registrovalo namiesto áut dopravné značky a zbytočne ich tak stlmovalo tam, kde nebolo treba.

Test Tesla Model S Plaid

Už keď sme pri failoch, spomeniem aj stierače, ktoré v automatickom režime častokrát nestierajú, aj keď je celé okno mokré, naopak spustia sa a raz pretrú okno počas slnečného dňa. Toto tieto staršie Tesly nemajú zvládnuté, no nový Model 3 Highland už počas testovania vykazoval známky pokroku v tejto oblasti. Okrem toho je ale v interiéri dosť miesta, aj vzadu, máme tu celkom veľký kufor, a tiež vpredu nájdeme frunk.

Súvisiacie články

Exteriér je samozrejme na každého uvážení, či sa mu páči, alebo nie. Z funkčného hľadiska spĺňa svoje poslanie dokonale, keďže sa Model S radí do TOP 5 najaerodynamickejších automobilov na svete, s koeficientom odporu vzduchu len 0,208 Cd. Miernou nevýhodou je jeho šírka, a to najmä pri parkovaní na užších miestach, ako na každom druhom rohu v Bratislave. Celkom by som sa vo väčšine prípadov bál, že kvôli blízkemu parkovaniu k ostatným vozidlám, mi niekto oškrie dvere. Našťastie sa to za testovací týždeň nestalo ani raz.

Test Tesla Model S Plaid: Jazda, výkon a rekuperácia

V týchto troch faktoroch Tesla s prižmúrením očka vyniká nad ostatnými konkurentmi. Jazda je plynulá, zrýchlenie okamžité a môžem povedať, že s takýmto rýchlym autom je radosť predbiehať pomalších účastníkov premávky, pričom je to zároveň aj oveľa bezpečnejšie, ako s pomalšími modelmi. Myslím si, že aj keď má auto výkon aký má, je nastavené veľmi dobre tak, že ho odšoférovať zvládne aj menej skúsený vodič.

Test Tesla Model S Plaid

Čo možno nie každému môže vyhovovať, bola tvrdosť auta. Dokonca aj v komfortnom režime bolo dosť cítiť každú nerovnosť, no zároveň ide o športovo ladené auto, čiže tvrdosť sa do určitej miery dá tolerovať. Nie každý ho však chce využívať na šprinty, a radšej by sa odviezol na ňom do obchodu s rodinou. Výkon 760 kW určite zaujme, keďže “stovku” zvládne už za 2,1 sekundy. Nachádza sa tu aj špeciálny režim určený na šprinty, no aj bez toho je auto monštrum.

Test Tesla Model S Plaid

Čo sa týka zrýchlenia, tak spomeniem, že síce ide o oveľa vyšší výkon, ako napríklad také BMW i5 M60, no pocit zo zrýchlenia je tu omnoho viac pohodovejší, keďže auto nemá nástup vo forme kopnutia, ktoré trhne celou konštrukciou. Rekuperácia je tu nastavená veľmi pohodlne, no zároveň celkom silno, no po jednom dni som si na to zvykol a veľmi rád som bol za funkciu One Pedal Drive. Nastaviť si rovnako ako rekuperáciu môžete aj tvrdosť volantu, či intenzitu zrýchlenia a reakcie na pedál.

Batéria a nabíjanie

Keďže tu máme nadštandardný dojazd pre elektromobil, skrýva sa tu aj väčšia batéria. Tá má kapacitu rovných 100 kWh, čo je nadpriemer pri elektrických osobných automobiloch. Pridáva aj na váhe vozidla, no zároveň potom auto lepšie drží v zákrutách, keďže je batéria v strede v podlahe. Má dnes už štandardnú lítium-iónovú štruktúru so sofistikovaným systémom termálneho manažmentu. Na samotnú batériu je potom záruka 8 rokov alebo 240 000 km (na  70 % jej pôvodnej kapacity).

Test Tesla Model S Plaid

Maximálny výkon, ktorým batériu môžeme nabíjať, samotná Tesla uvádza na úrovni až 250 kW. Nám sa to pri teste nabíjania potvrdilo, keď maximálny výkon na pár sekúnd vystúpil na takmer 250 kW, avšak veľmi rýchlo začal klesať. My sme si to vyskúšali na stále ešte novom nabíjacom hube ZSE Drive – Landererova, odkiaľ máme aj nabíjaciu krivku.

Napichli sme ju na 400 kW nabíjaciu stanicu a výsledky boli v skutku zaujímavé. Za 43 minút sme nabili 69,27 kWh, čo je takmer 70 % kapacity batérie. Nabíjať sme začali od 16 %, kábel sme vytiahli pri 88 %. Výsledky si môžete pozrieť aj na grafe nižšie.

Nabíjacia krivka

Test Tesla Model S Plaid: Spotreba a dojazd

Za krásneho počasia pri 22 stupňoch sme auto zobrali aj na náš testovací prímestský okruh. Viedla si tu celkom priemerne, keďže sa umiestnila približne v strede našej tabuľky – avšak medzi podstatne menej výkonnými vozidlami. Pre zaujímavosť, spotreba 14,3 kWh/100 km bola o 0,1 kWh/100 km vyššia, ako mala Kia EV9. V meste sa pohybovala v závislosti od typu jazdy niekde kolo 14 kWh/100 km. Zobrali sme ju aj na diaľnicu, kde sa spotreba po jazde smerom tam aj späť ustálila na úrovni 21,3 kWh/100 km, test sme vykonali pri stálej rýchlosti 120 km/h. Na diaľnici sme pri tak aerodynamickom vozidle čakali nižšie hodnoty.

Test Tesla Model S Plaid

Ide o elektromobil, ktorý ponúka papierovo jeden z najvyšších dojazdov vôbec. Tu už tieto čísla môžeme porovnávať aj s autami so spaľovacími motormi, pričom mnohé z nich Tesla už aj predbehla. Podľa štandardov WLTP by sa mala nachádzať na úrovni 634 kilometrov, pri Modeli S, pričom verzia Plaid ponúkne 600 kilometrov dojazdu. Počas celého testu sa zastavila spotreba niekde na úrovni 19 kWh/100 km, čo by znamenalo, že na jedno nabitie by sme vedeli prejsť cca 500-520 kilometrov. Auto sme ale vôbec nešetrili a užívali sme si jeho výkon.

Galéria

Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid
Test Tesla Model S Plaid

Test Tesla Model S Plaid: Záverečné hodnotenie

Tesla Model S vo verzii Plaid je veľmi zaujímavé auto, a zároveň jeden z najzaujímavejších elektromobilov na trhu. Vo vnútri stavili konštruktéri prevažne na jednoduchosť a priestrannosť, no niektoré lacnejšie materiály bolo miestami cítiť, aj keď auto bolo v podstate ešte nové. Nie každému môže vyhovovať ovládanie takmer všetkého pomocou displeja, no ja som naopak fanúšikom. Taktiež niekomu by tu mohol chýbať head-up displej, no displej vodiča je tak veľký a prehľadný, čo ma presvedčilo o opaku.

Zvonku je to naozaj rozmerovo celkom veľké auto, aj keď to tak na prvý pohľad vôbec nevyzerá. Ľuďom na okolo sa ale páči a otáčali za ním hlavy pri každej možnej príležitosti. Výkon 1 020 koní (760 kW) je už len čerešnička na torte. Kamarátov, ktorých som v aute viezol, dokonca natoľko prekvapil, že im ostalo nevoľno a museli sme zastavovať na krajnici. Celkovo však ide o veľmi dobre zvládnuté vozidlo, ktoré ak v ďalšej aktualizácii odstráni drobné chybičky, bude len ťažko v tejto cenovke hľadať konkurenciu na trhu.

Test Tesla Model S Plaid

Náš tip
Test Porsche Taycan: Kto si dnes kúpi na dlhé cesty spaľovák? | Cesta Bratislava-Košice a späť


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.