Test Volvo EX30: Švédska imidžovka nielen do mesta

Zdroj: Michal Lauko

Volvo EX30 je prvým výlučne elektrickým modelom značky, ktorý vyrástol takpovediac na čistom liste papiera. Cieľom bolo rozšíriť ponuku o vozidlo určené do mesta a Volvo očakáva, že EX30 bude najpredávanejším modelom v jeho portfóliu. To možno považovať za reálne, pretože hneď po jeho uvedení na trh značka Volvo dosiahla v marci 2024 rekordné predaje. Ako celok narástli o takmer štvrtinu s tým, že na celkovom predaji značky mali elektromobily podiel až 23 %.

Hracie pole mu síce výrobca vymedzuje predovšetkým na území mesta, no s väčšou baterkou je taktiež plne použiteľné aj na výlety mimo mesta. Volvo má ambíciu menším elektromobilom osloviť jednak mladšiu klientelu, ale aj vyplniť prázdne miesto po ukončení výroby kompaktných modelov C30, resp. neskôr V40.

EKO financovanie Volvo EX30
Elektromobily majú u nás vždy zelenú. Pozrite si našu ponuku financovania, a vyberte si tú, ktorá vám najviac vyhovuje. Jazda v elektromobile nemusí byť len sen. Financovanie od ČSOB Leasing je skvelou možnosťou.

Volvo EX30 môžete mať za 494 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.

Porovnanie novinky EX30 so starším modelom Volvo V40 | Zdroj: Tomáš Meňuš

Najväčší rozdiel v rozmeroch je v dĺžke a výške. Zatiaľ čo na dĺžku je nové EX30 kratšie o viac než 13 centrimetrov, rovnakých 13 centimetrov naopak narástlo do výšky. Tento fakt predznamenáva, že aj posed v novom elektromobile bude skôr kolmejší a vyšší v porovnaní s hatchbackom V40. To podčiarkuje aj odlišná svetlá výška, Volvo EX30 je tak so svojimi 177 milimetrami o takmer 4,5 centimetra vyššie od vozovky.

Zaujímavá je aj technická spriaznenosť s jeho koncernovým súrodencom. Pod čínsky koncern Geely totiž okrem Volva patrí aj výrobca elektromobilov Zeekr, pri čom jeho model Zeekr X uvedený na trh na jar 2023 zdieľa veľké množstvo prvkov s novým Volvom EX30.

Zeekr X | Zdroj: Zeekr
S Volvom zdieľa Zeekr aj platformu Geely SEA2 | Zdroj: Geely

Ten sa však zatiaľ na Slovensku nepredáva, nájdeme ho len na trhoch západnej Európy. Ponúka sa s rovnakým pohonným ústrojenstvom ako v prípade Volva, avšak len v kombinácii s väčším z dvojice akumulátorov.

Novinka pre rok 2024 – Volvo EX30

Volvu tak zostáva v rukách tromf v kategórii mestských elektromobilov a so štýlovým vozidlom za zaujímavú cenu má naozaj čo ponúknuť. Ako hodnotíme jednotlivé aspekty novinky vám zodpovie test Volvo EX30.

Test Volvo EX30: Karoséria a jazdné vlastnosti

Ako je pre súčasne Volvá typické, dizajnu karosérie dominujú ostré hrany. Napriek tomu však možno model EX30 považovať za pioniera nového dizajnového jazyka, ktorý bude zdieľať aj s ďalšími modelmi ako napr. veľké SUV EX90 či veľký sedan ES90 (názov zatiaľ nebol oficiálne potvrdený).

Volvo EX30

Na prednej časti tak stále nájdeme “Thorovo kladivo” v podobe predných svetlometov, ostatné línie sú však úplne odlišné. Keďže ide o čistý elektromobil, zmizla aj nasávacia mriežka prednej masky, logo automobilky je osadené do hladkej plochy.

Výrobca sa pohral aj s dizajnom zadnej časti, tradičné zvislo orientované svetlá sú v novom EX30 rozdelené do dvoch dizajnových blokov. Zatiaľ čo vrchná časť je prepojená so zadným sklom, spojlerom a strechou, spodná časť integrujúca brzdové, smerové aj cúvacie svetlá je prepojená horizontálnou líniou do akéhosi obdĺžnika.

Predné svetlá Volvo EX30
Zadné svetlá Volvo EX30

Napriek tomu, že zadné sklo svojimi rozmermi pôsobí byť veľmi malé, vďaka pravidelnému tvaru nijako výrazne neobmedzuje výhľad dozadu. Zaujímavým prvkom je otváranie veka batožinového priestoru, jeho tlačidlo je totiž schované vo vrchnej z dvojice horizontálnych čiernych líšt na zadnej časti, nachádza sa približne v strede nad nápisom Volvo.

Volvo EX30 nepochybne upútava pohľady najmä svojim dizajnom, ktorý je veľmi moderný, no zároveň nadčasový. Obdiv od viacerých osôb si opakovane vyslúžili bezrámové vonkajšie spätné zrkadlá.

Bočný profil Volvo EX30
Bezrámové spätné zrkadlá pôsobia veľmi moderne

Po stránke jazdných vlastností ide o typický elektromobil, nízko položené ťažisko sa odzrkadľuje v menších náklonoch karosérie. Dlhý rázvor s krátkymi prevismi zase pomáha stabilite v priamom smere aj pri prejazde zákrutami.

Keďže ide o menšie auto s relatívne veľkými diskami, nízkym profilom poriadne nahustených pneumatík a zároveň vyššou hmotnosťou, komfort pri prejazde nerovností typických pre slovenské cesty nie je prvotriedny. V tejto kategórii však nejde o nič nezvyčajné a nemožno to považovať za slabinu daného modelu.

Na ceste si ho ťažko pomýlite s čímkoľvek iným

Naopak riadenie je veľmi ľahké, čo ocenia nielen dámy pri manévrovaní v meste. Spolu s kompaktnými rozmermi a kolesami takpovediac v rohoch karosérie ide o naozaj príjemného spoločníka do mesta – čo malo byť aj cieľom tohto elektromobilu.

Test Volvo EX30: Interiér a batožinový priestor

Jedinečný štýl sa pretavil aj do interiéru, ktorý je nanajvýš minimalistický. Palubná doska je posadená nezvyčajne nízko aj voči spodnej hrane čelného skla, zároveň je aj značne dlhá.

Interiér Volvo EX30

Jej dĺžka spolu s relatívne krátkymi dverami sťažujú vstup najmä na miesto vodiča v prípade, že je vyššej postavy (autor meria 190 cm). V nadväznosti na umiestnenie pedálov, ktoré sú taktiež dosť vzadu to znamená, že vyšší vodič si musí sedadlo posunúť vzad a za neho si už pohodlne nikto nesadne. To, že auto bolo navrhnuté pre menšie osoby vidno aj na dĺžke lakťových opierok vo výplniach dverí, ktoré sú kvôli krátkym predným dverám relatívne krátke a tak pri sedadle posunutom vzad na ne osoba nemusí dosiahnuť.

Volvo EX30 má skutočne minimalistický interiér
Ergonomické sedadlá sú potiahnuté neobvyklými materiálmi

Samotné predné sedadlá sú už tradične veľmi ergonomické, ako býva pri Volve zvykom. Ich poťahový materiál však nemusí sadnúť každému, čierna eko koža pripomína skôr hrubý pogumovaný povrch.

Zaujímavé riešenie prináša lakťová opierka, ktorá nie je prepojená so stredovou konzolou, čo umožňuje napríklad presadnúť z miesta spolujazdca na pozíciu vodiča či naopak, a to bez nutnosti opustiť vozidlo.

Východisková poloha lakťovej opierky vpredu
Lakťová opierka v rozloženom stave

Jej vnútorný box je navyše vysúvateľný v dvoch polohách – úplne alebo do polovice. Plochá “forma” na držanie nápojov sa dá zasunúť úplne, čím box dostane voľný otvor. Trochu však zamrzí použitie len dvoch ovládačov na otváranie okien, aj to na dosť nešťastnom mieste. Vodič s dlhšou rukou si pri manipulácii s nimi ide vykĺbiť zápästie.

Krásnym doplnkom sú kovové vnútorné kľučky vyúsťujúce do lišty, nielen samotný materiál ale aj kvalita spracovania je vyslovene na luxusnej úrovni.

Priestor na zadných sedadlách

Batožinový priestor Volvo EX30 poskytuje v základnej konfigurácii objem 318 litrov, po sklopení zadných sedadiel je možné kufor zväčšiť až na 904 litrov. Praktickým prvkom je grafika na plastovom obložení zadného skla, ktorá informuje o rozmeroch pri rozličnom usporiadaní. Dozviete sa tak, aký veľký predmet sa doň zmestí.

Batožinový priestor má relatívne skromný objem 318 litrov
Grafika na obložení informuje o maximálnych rozmeroch predmetov

Miesto pod prednou kapotou vypĺňa predný batožinový priestor (tzv. frunk). Ten má síce objem iba 7 litrov, na prepravu drobných predmetov ako nabíjací kábel však poslúži spoľahlivo. Vtesnať originálny kábel s rozmernými konektormi do tak malého miesta je však celkom náročné a vyžadovalo to niekoľko pokusov, klasické pekné zmotanie neumožnilo zatvoriť jeho veko.

Pod prednou kapotou sa nachádza dodatočný malý batožinový priestor
Frunk poskytuje objem 7 litrov

Volvo EX30: Infotainment a asistenčné systémy

Aj v prípade displejov na palube Volvo zvolilo netradičnú cestu. Zjavne inšpirované Teslou sa rozhodlo pre sústredenie všetkých dôležitých dát do jednej obrovskej obrazovky, čiže centrálny displej infotainmentu v sebe integruje aj digitálny prístrojový štít. Jeho absencia by ničomu nevadila keby sa dalo priplatiť aspoň za head-up displej, bohužiaľ ani ten však novinka neponúka.

Kokpit Volvo EX30

Spolu s veľkým množstvom informácii zobrazovaných na malej ploche ďaleko od zorného poľa vodiča tak toto riešenie nepovažujeme za najšťastnejšie. Odozva však je celkom rýchla, veľkú pochvalu si Volvo zaslúži za služby Google integrované v navigácii.

Základné funkcie ako napríklad nastavenie hlasitosti či klimatizácie by si skutočne zaslúžili vlastné fyzické tlačidlá. Napriek obrovskej obrazovke sú jednotlivé položky aj po rozbalení malé, a triafať sa do dotykového displeja na rozbitých slovenských cestách privádza človeka do zúrivosti, keď v záujme aspoň akého-takého sledovania premávky 5+ krát za sebou ťukne inam než potreboval.

Navigácia prepojená so službami Google je príjemným spoločníkom na cestách
Nastavenie klimatizácie prebieha cez displej

Toto riešenie je vyslovene nebezpečné a pre vykonanie akejkoľvek zmeny odporúčame úplne zastaviť vozidlo, alebo v prípade možnosti požiadať spolujazdca o jeho vykonanie. Perličkou je nastavovanie vzdialenosti adaptívneho tempomatu, ktorý sa pri každom naštartovaní resetuje do východiskového stavu, no na jeho prestavenie potrebujete vykonať niekoľko presných klikov na dotykovej obrazovke niekde pri kolenách spolujazdca. Samotné fungovanie adaptívneho tempomatu je však na solídnej úrovni, elektromobil pracuje plynulo a spoľahlivo.

Odstup od vozidla sa nastavuje tiež cez displej
Dotykové plochy nájdeme aj na volante

Rozpačito naopak fungujú dotykové tlačidlá na volante, ktoré väčšinou síce vnímajú váš dotyk či stlačenie, no reagujú naň veľmi sporadicky. Volant samotný je síce netradične malý a hranatý, drží sa však dobre a na manévrovanie postačuje.

Súvisiacie články

Pohonné ústrojenstvo

Vozidlo je k dispozícii v troch verziách, tú základnú výrobca profiluje vyslovene do mesta. Dve úrovne výkonu sa kombinujú s dvomi druhmi pohonu a dvomi typmi akumulátorov. V prípade základu hovoríme o zadokolke s výkonom 200 kW (272 koní) a 51 kWh batériou. Rovnakým výkonom a pohonom zadných kolies disponuje aj verzia „Single Motor Extended Range“ so 69 kWh batériou, ktorou bolo vybavené testované vozidlo.

Elektromotor Volva EX30 | Zdroj: Geely

Vrcholom ponuky je variant „Twin Motor Performance“, ktorá pridáva predný elektromotor s výkonom 115 kW (156 k) poháňajúci prednú nápravu. Táto verzia s pohonom 4×4 a systémovým výkonom 315 kW (428 koní) je dostupná výhradne s väčším z dvojice akumulátorov.

Tento variant dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy, jednomotorové verzie to zvládajú za slušných 5,3 s (Extended Range), resp. 5,7 s (základná verzia). Maximálna rýchlosť je v prípade všetkých verzii obmedzená na 180 km/h.

Volvo EX30

Ťažko si však predstaviť, že by niekomu vo vozidle tejto triedy nestačilo 272 koní dostupných okamžite a prakticky hocikedy. Dynamika auta je nadpriemerná a poteší aj solídna výkonová rezerva pri predbiehaní.

Potešila by možnosť dávkovania rekuperácie prostredníctvom pádiel pod volantom. K dispozícii je aj funkcia “one pedal drive”, bohužiaľ maximálna úroveň rekuperačného brzdenia nie je až tak výrazná ako napríklad pri Hyundai. Najmä pri hustejšej premávke je teda aj tak nutné používať brzdový pedál.

Test Volvo EX30: Batéria a nabíjanie

Vozidlo sa ponúka s dvomi typmi akumulátorov – tie sa nelíšia len kapacitou, ale aj technológiou. 69 kWh (využiteľná kapacita 64 kWh) batéria v testovanom vozidle využíva katódu NMC (nikel-mangán-kobalt), vozidlo je však k dispozícii aj s menšou LFP batériou (51 kWh) s maximálnym nabíjacím výkonom 134 kW.

Nabíjací konektor sa nachádza na ľavom zadnom blatníku

Pre 69 kWh akumulátor výrobca udáva maximálny výkon DC nabíjania až 153 kW, vozidlo je zároveň vybavené 22 kW palubnou nabíjačkou (štandard pre výbavový stupeň Ultra). Pri DC rýchlonabíjaní výrobca sľubuje nabitie z 10 na 80 % SoC už za 26,5 minúty.

Nabíjacia krivka

Nabíjacia krivka na verejnej nabíjacej stanici s maximálnym výkonom 200 kW (išlo o jediné pripojené vozidlo) nás úplne nepotešila. Napriek predchádzajúcej jazde po diaľnici a nastavení nabíjacej stanice ako cieľ navigácie (za účelom predohrevu) evidentne batéria nebola dostatočne predohriata.

Pozvoľný nástup nabíjacieho výkonu by sa dal vysvetliť chladnejším počasím počas testu v marci (cca. 12 stupňov Celzia), horšie však bolo, že krivka vrcholí už na 128 kW pri cca. 40 percentách stavu nabitia batérie (SoC). Následne už prudko klesá na hodnoty okolo 70 kW, avšak až do cca. 80 % SoC sa pohybuje v okolí stále zmysluplných 60 kW.

Nabíjacia krivka Volvo EX30

Naopak nad 85 % SoC už vozidlo nemá zmysel ďalej nabíjať na rýchlonabíjačke, keďže nabíjací výkon dosahuje hodnoty AC nabíjania, vozidlo sme odpojili pri 90 percentách nabitia. Referenčné nabíjanie z 20 na 80 percent SoC trvalo približne 29 minút.

Počas nášho testovacieho nabíjania z 19 na 90 % sa dojazd elektromobilu zvýšil zo 47 km na 218 kilometrov. Dodatočných 171 kilometrov dojazdu sa nabilo za 45 minút, čo je skôr podpriemerná hodnota.

Test Volvo EX30: Spotreba a dojazd

Miernym sklamaním bola aj spotreba, ktorú sme vzhľadom na marcový test merali pri vonkajšej teplote 4 stupne Celzia, prvý test odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo spotrebu 16,7 kWh / 100 km. Tempo bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni približne 380 kilometrov, čiže aspoň trochu sa priblížiť k výrobcom udávanej hodnote dojazdu 475 kilometrov.

Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - zimné pneu
VozidloSpotrebaTeoretický el. dojazdVonkajšia teplota
Citroen ë-C4 X11,2 kWh / 100 km413 km12 °C
Fiat 600e11,3 kWh / 100 km450 km12 °C
MG4 Electric Elegance11,7 kWh / 100 km527 km11 °C
Hyundai Ioniq 6 Premium11,8 kWh / 100 km627 km10 °C
Škoda Enyaq 8512,9 kWh / 100 km597 km7 °C
Jeep Avenger13,1 kWh / 100 km387 km7 °C
Volkswagen ID.7 Pro13,7 kWh / 100 km562 km5 °C
Škoda Enyaq Coupé 85x13,8 kWh / 100 km558 km7 °C
Hyundai Kona Electric14,2 kWh / 100 km461 km12 °C
Volkswagen ID. Buzz Pro15,1 kWh / 100 km510 km12 °C
Kia EV6 GT15,3 kWh / 100 km474 km21 °C
BMW i5 M60 xDrive15,8 kWh / 100 km514 km10 °C
Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC15,8 kWh / 100 km573 km12 °C
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC16,0 kWh / 100 km416 km4 °C
Cupra Tavascan 4Drive16,0 kWh / 100 km481 km7 °C
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC16,0 kWh / 100 km416 km7 °C
Mercedes-Benz EQE 350 SUV 4MATIC16,0 kWh / 100 km566 km15 °C
Volvo EX30 Single Motor Long Range16,7 kWh / 100 km383 km4 °C
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC18,0 kWh / 100 km108 km (Plug-in hybrid)16 °C
Renault Kangoo EV4518,4 kWh / 100 km245 km8 °C
Porsche Cayenne E-Hybrid23,3 kWh / 100 km94 km (Plug-in hybrid)10 °C
Volvo EX30

Spotreba na diaľnici však zodpovedá konkurencii, s hodnotou 21,9 kWh / 100 km pri tempomatových 120 km/h sa dostávame tesne pod úroveň Mercedesu EQA s podobným výkonom, ktorý však navyše disponoval pohonom 4×4. Niekde v tomto pásme je aj optimum cestovnej rýchlosti, pretože nad tempom 130 km/h už spotreba rastie neúmerne rýchlejšie. Na letných pneumatikách sa tak bude reálny dojazd po diaľnici pohybovať niekde okolo 300 kilometrov, čo je na vozidlo tejto kategórie ľahko nadpriemerná hodnota.

Porovnanie diaľničnej spotreby 2024
VozidloSpotrebaTrasaVonkajšia teplotaPoznámka
Porsche Taycan18,8 kWh / 100 kmBratislava-Nitra a späť24-27 °CLimit 110 + 130 km/h
Tesla Model 3 Performance18,8 kWh / 100 kmBratislava-Nitra a späť24-31 °CLimit 110 + 130 km/h
Fiat 500e18,9 kWh / 100 kmBratislava-Dunajská Streda a späť17 °CTempomat 120 km/h
BMW i4 xDrive4019,2 kWh / 100 kmBratislava-Nitra a späť25 °CTempomat 120 km/h
Volkswagen ID.7 Pro Tourer19,2 kWh / 100 kmDiaľnica D425 °CTempomat 120 km/h
Hyundai Ioniq 619,5 kWh / 100 kmSenec-Piešťany a späť7-11 °CLimit 110 + 130 km/h
BMW iX221,0 kWh / 100 kmBratislava-Malacky a späť10-11 °CTempomat 120 km/h
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC21,0 kWh / 100 kmBratislava-Malacky a späť10-11 °CTempomat 120 km/h
MG Cyberster AWD21,1 kWh / 100 kmDiaľnica D47-8 °CTempomat 120 km/h
Škoda Enyaq 6021,1 kWh / 100 kmBratislava-Žilina14-17 °CTempomat 120 km/h
Tesla Model S Plaid21,3 kWh / 100 kmDiaľnica D422 °CTempomat 120 km/h
Škoda Enyaq 8521,4 kWh / 100 kmBratislava-Budapešť a späť7-13 °CTempomat 120 km/h
Volkswagen ID.7 Pro21,5 kWh / 100 kmBratislava-Žilina a späť1,5-7 °CLimit 110 + 130 km/h
Škoda Enyaq Coupé 85x21,5 kWh / 100 kmBratislava-Žilina a späť10-15 °CLimit 110 + 130 km/h
MG4 Electric Elegance21,6 kWh / 100 kmBratislava-Žilina7-8 °CLimit 110 + 130 km/h
Porsche Macan 421,7 kWh / 100 kmDiaľnica D45-6 °CTempomat 120 km/h
Volvo EX30 Single Motor Long Range21,9 kWh / 100 kmBratislava-Malacky a späť14 °CTempomat 120 km/h
Mini Countryman SE ALL422,0 kWh / 100 kmDiaľnica D422 °CTempomat 120 km/h
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC22,4 kWh / 100 kmKúty-Bratislava12 °CTempomat 120 km/h
Hyundai Kona Electric22,7 kWh / 100 kmBratislava-Žilina17-19 °CLimit 110 + 130 km/h
BMW i5 M60 xDrive23,8 kWh / 100 kmBratislava-Žilina7-8 °CLimit 110 + 130 km/h
Audi Q6 e-tron quattro23,8 kWh / 100 kmBratislava-Piešťany a späť24-33 °CLimit 110 + 130 km/h
Ssangyong Torres EVX24,1 kWh / 100 kmDiaľnica D420 °CTempomat 120 km/h
Volkswagen ID. Buzz Pro24,2 kWh / 100 kmBratislava-Malacky a späť16 °CTempomat 120 km/h
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro28,0 kWh / 100 kmPiešťany-Senec17 °CTempomat 95 km/h (N2)
Renault Kangoo EV4529,1 kWh / 100 kmBratislava-Piešťany a späť10-11 °CLimit 110 + 130 km/h
Kia EV932,4 kWh / 100 kmBratislava-Žilina1,5-7 °CLimit 110 + 130 km/h
Volvo EX30

Technické údaje

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4 233 x 1 837 x 1 549 mm, rázvor 2 650 mm
Pohotovostná hmotnosť1 830 kg
Celková hmotnosť2 208 kg
Maximálna hmotnosť prívesu750 kg nebrzdený, 1 400 kg brzdený
Koeficient odporu vzduchu (cx)0,28
Maximálny výkon elektromotora200 kW (272 k), pohon zadnej nápravy
Krútiaci moment343 Nm
Udávaný dojazd (WLTP)475 km
Maximálna rýchlosť180 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h5,3 s
Kapacita batérie69 kWh (64 kWh využiteľných)
Výkon DC nabíjania153 kW
Výkon palubnej nabíjačky22 kW
Objem batožinového priestoru318 l / 904 l
Cena testovaného vozidla50 210 €

Test Volvo EX30: Cena, výbava a konkurencia

Čím Volvo láka na svoju novinku, je predovšetkým cena. Tá štartuje už na 37 950 eurách za základnú výbavu Core. V nej zákazník dostane napríklad 12,3-palcový centrálny dotykový displej so zabudovanou navigáciou od Google, automatickú jednozónovú klimatizáciu, Full LED predné svetlá s automatickým prepínaním diaľkových svetiel, parkovaciu kameru, či 18“ disky z ľahkých zliatin a 11 kW palubnú AC nabíjačku.

Volvo EX30

Za príplatok 5 250 eur (cena od 43 200 €) je možné zvoliť verziu s väčšou kapacitou batérie (69 kWh), tá už štandardne obsahuje tepelné čerpadlo. Nami testované vozidlo v najvyššom výbavovom stupni Ultra a príplatkom vo výške 360 eur za vyhrievané predné sedadlá a volant vychádza podľa cenníka na 50 210 eur. Tento stupeň rozširuje výbavu okrem iného aj o 22 kW palubnú nabíjačku.

Úplný vrchol vo forme pohonu všetkých štyroch kolies a výkonu 428 koní začína na sume 52 500 eur. Treba však počítať s o niečo nižším dojazdom v porovnaní so zadokolkou.

Spomínaný koncernový súrodenec Zeekr X uvedený na trh na jar 2023 zdieľa veľké množstvo prvkov s novým Volvom EX30, už v interiéri je možné si všimnúť náramnú podobnosť vodičovho airbagu, podvolantových ovládačov.

Interiér Zeekr X | Zdroj: Zeekr

Odlišností však nájdeme hneď niekoľko, a netýkajú sa len dizajnu. Zatiaľ čo sa nové Volvo EX30 spolieha len na veľký centrálny displej infotainmentu orientovaný na výšku, Zeekr X ponúka popri centrálnej obrazovke orientovanej na šírku aj samostatný digitálny prístrojový štít a head-up displej. Naopak Zeekr X sa predáva len s väčším z dvojice akumulátorov (69 kWh), totožné pohonné ústrojenstvo znamená rovnaký výkon zadného elektromotora (200 kW), v prípade verzie s pohonom oboch náprav hovoríme o kombinovanom výkone sústavy 315 kW.

Zeekr X sa zatiaľ predáva len na trhoch západnej Európy, v Nemecku štartuje na sume 45 970 eur za základnú verziu (200 kW zadokolka so 69 kWh baterkou), zatiaľ čo Volvo EX30 sa s rovnakým výkonom a akumulátorom v Nemecku predáva od 42 540 eur.

Volkswagen ID.3 GTX | Zdroj: Tomáš Meňuš

Konkurenciu pre nové Volvo EX30 budú u nás tvoriť najmä zavedené modely ako Volkswagen ID.3 či MG4, tie sa pohybujú v podobnej, či mierne nižšej cenovej hladine. Volvo ich však prekonáva pocitom prémiovosti či jedinečným dizajnom interiéru aj exteriéru.

MG4 Electric
Fiat 600e | Zdroj: Michal Lauko

Spomedzi imidžových áut tu nachádzame napríklad Fiat 600e, ktorý vďaka podarenej zdieľanej platforme koncernu Stellantis dosahuje podstatne lepšiu spotrebu elektrickej energie, Volvo však má vyšší výkon a pôsobí technologicky vyspelejšie.

Galéria

Volvo EX30 | Zdroj: Michal Lauko

Záverečné hodnotenie

Volvo vložilo do mestského elektromobilu Volvo EX30 veľké nádeje, a ten má skutočne šancu sa stať najpredávanejším vozidlom v ponuke značky. S väčšou baterkou má čo ponúknuť aj mimo mesta, ale rodinné vozidlo od neho nečakajte. Za vyššími cestujúcimi už veľa miesta vzadu nenájdete, medzi najobjemnejšie nepatrí ani batožinový priestor.

Ak však väčšinu času jazdíte v jednej alebo dvoch osobách, Volvo EX30 sa vám odvďačí pri manévrovaní kompaktnými rozmermi, pri čom ponúka dostatok moderných technológii. Pri niektorých prvkoch by sme však uvítali aj konvenčné spôsoby ovládania, inšpirácia Teslou nemusí byť vždy na prospech veci. Čim novinka najviac zaujme je predovšetkým dizajn, ten je svojim spôsobom jedinečný a pôsobí veľmi moderne. V interiéri aj exteriéri sa nachádza množstvo drobných detailov, ktoré dávajú jasne najavo ambíciu dobehnúť či prekonať nemecké prémiové značky.

Náš tip
Renault Scenic E-Tech Electric: Európske Auto (nielen) roka | Prvá jazda
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.