Test Volvo XC40 Recharge Pro Twin: Dlho očakávaná elektrická novinka

Foto: Ľuboš P.

Jednou z najočakávanejších elektrických noviniek na slovenskom trhu v tomto roku je aj prvé elektrické kompaktné SUV od švédskej značky Volvo. Model XC40 Recharge vychádza zo zdieľanej platformy. My sme konkrétne dostali na test Volvo XC40 Recharge Pro Twin.

Základná výbava XC40 začína s jednomotorovou verziou na cene 48 805 €. Výrobca uvádza zrýchlenie z 0 na 100km/h za 7,4 sekundy a priemernú spotrebu 18,7 kWh/100km.

Nami testovaná verzia bola dvojmotorová Twin s príplatkovým balíkom Pro, zatmavené zadné okná, 20″ kolesá, červený lak, hliníkový dekor interiéru v celkovej cene 64 195€. Twin verzia má zrýchlenie z 0 na 100km/h za 4,9 sekundy a výrazne vyššiu priemernú spotrebu 24,3 kWh/100km. Poďme sa pozrieť na to, čo všetko prezradil praktický test Volvo XC40 Recharge Pro Twin.

Volvo XC40 Recharge Twind | Foto: Ľuboš P.

Akumulátor, palubná nabíjačka

Výrobca udáva kapacitu akumulátora 78 kWh. V rámci testu sa nám podarilo akumulátor vybiť na 1% a nabiť do plných 100%. Auto bolo počas nabíjania vypnuté a stojanom dodaná energia bola na hodnote 84kWh.

Po odpočítaní strát na akumulátore sa dá teda s hodnotou 78 kWh na jazdu počítať. Vstavaná AC palubná nabíjačka je štandardná trojfázová 11kW ako sme zvyknutí u konkurencie (3x16A). Vo výbave je aj 7-metrový 10A (2,2 kW) nabíjací kábel do bežnej 230V zásuvky.

Test Volvo XC40 Recharge Pro Twin – nabíjanie DC

Pri rýchlonabíjačkách auto nabíja až do výkonu 150 kW (560 kilometrov za hodinu). Auto zobrazuje na displeji za volantom pri nabíjaní príkladne všetky potrebné informácie. Aktuálne percentá, výkon v kilowattoch, ale aj rýchlosť nabíjania v kilometroch za hodinu.

test Volvo XC40 Recharge – nabíjanie | Foto: Ľuboš P.

Ako vidno na grafe. Na maximálnej hodnote 150 kW sa auto udrží do 25% SoC a potom začne výkon padať dole. Nezvyčajne pomalé je nabíjanie nad 90%, kedy dosahuje nabíjací výkon už iba 4-14 kW. Dobitie posledných 10% (90-100%) zaberie na rýchlonabíjačke až 62 minút.

Foto: Ľuboš P.

Tepelný manažment akumulátora je vyladený dobre. Nezaznamenali sme žiadne obmedzovanie z dôvodu studeného (coldgate), alebo prehriatého (rapidgate) akumulátora. Pre nabitie z 10 na 80% SoC je potrebný čas približne 37 minút. A z 20 na 80% je to 32 minút.

Technické parametre a jazda

Dojazd dvojmotorovej (twin) verzie výrobca uvádza 411 kilometrov. Pohotovostná hmotnosť vozidla je 2188 kg a najväčšia prípustná 2650 kg. Auto umožňuje ťahanie až 1,8 tonového brzdeného prívesu, alebo 750 kg nebrzdeného.

Foto: Ľuboš P.

Samotná jazda s výkonom motorov 300 kW (408 k) s krútiacim momentom 660 Nm je zážitok. Podvozok dobre tlmí nerovnosti a auto napriek vysokej karosérií výborne drží v zákrutách aj pri vyšších rýchlostiach.

Výkon auta nad 15% SoC nie je viditeľne obmedzovaný. Pod 10% začne byť vozidlo pri zrýchľovaní výrazne “lenivejšie” a posledné percentá sú už skôr na núdzový dojazd kvôli obmedzovaniu maximálnej rýchlosti.

Test Volvo XC40 Recharge | Foto: Ľuboš P.

Bez jazdných režimov

Auto nemá možnosť voľby jazdného režimu ani rekuperačné pádla. V menu infotainmentu sa dá zapnúť len terénny režim a jazda jedným pedálom (one-pedal), alebo “plachtenie”. V režime jedného pedálu auto po pustení pedála postupne spomalí až do úplného zastavenia.

Auto je veľmi živé a vodič má pocit, že ovláda športové auto a nie SUV. Karoséria s väčším koeficientom odporu vzduchu, pohon všetkých kolies a vysoký výkon si ale vyberá daň v podobe vyššej spotreby.

Asistenčné systémy

Auto je vybavené bežným adaptívnym tempomatom, tj. auto samo nespomalí do zákrut, nemení rýchlosť podľa značiek ani mapy.  Na požadované spomalenie, alebo zrýchlenie cez tlačidla reaguje dostatočne rýchlo.

Foto: Ľuboš P.

Udržiavanie v jazdnom pruhu je v porovnaní s konkurenciou MEB, alebo e-GMP aktívnejšie, ale robí zbytočné chyby. Napr. auto malo tendenciu myknúť volantom pri prerušovanej čiare na autobusovej zástavke, alebo pri zjazdoch z diaľnice.

Vo výbave sme mali 360° kameru, ktorá uľahčí parkovanie. Auto má zadnú automatickú brzdu a zabrzdí pri hrozbe kolízie pri cúvaní. Nechýba možnosť vypnutia tejto funkcie, alebo ultrazvukových senzorov pri parkovaní.

Displej za volantom

Za volantom sa nachádza 12-palcový displej s vysokým rozlíšením. Auto na ňom zobrazuje všetky potrebné informácie. Chýbalo mi na ňom iba zobrazenie okamžitého výkonu/spotreby.

Displej má 2 režimy – zobrazenie s mapou a bez nej. Zobrazovaná mapa je Google Maps, ktorá sa zobrazuje aj na infotainmente. Samotný displej nemá veľa možností na ovládanie. Dá sa iba vynulovať počítadlo kilometrov.

Displej za voltantom | Foto: Ľuboš P.

Infotainment

Hlavný infotainment má menší 9-palcový displej umiestnený na výšku. Zaujímavosťou je, že obsahuje systém Android Automotive OS. Je teda nezávislý na telefóne a dá sa priamo napárovať na Google účet.

Súvisiacie články
Foto: Ľuboš P.

Ponuka aplikácií je obmedzená prevažne na hudobné aplikácie – Spotify, Youtube Music, množstvo rozhlasových staníc a podcastov. Kvalitný zvuk zabezpečuje prémiový systém Harman Kardon s podporou priestorového zvuku.

Systém nemá možnosť podpory Android Auto, alebo Apple Carplay. Veľmi to nevadí, ale chýba tam napríklad navigácia Waze. Internú navigáciu zabezpečujú mapy od Google Maps. Mapy sú plne prepojené s autom.

Plánovač zobrazuje zostatkové percentá dojazdu aj pre položky v histórií hľadania. Samozrejme vie automaticky rozplánovať nabíjania pri diaľkových trasách. Stav funkčnosti nabíjačiek nezobrazuje.

Plánovanie trás v Android Automotive OS | Foto: Ľuboš P.

Test Volvo XC40 Recharge Pro Twin – exteriér

Základom auta je kompaktná SUV karoséria s rozmermi  4425 / 1863 / 1652 mm  (dĺžka / šírka / výška). Na výber sú 19, alebo 20″ disky kolies. Panoramatická strecha je elektricky ovládaná a okrem presklenia je možné elektricky zatiahnuť tieniacu sieťku.

Osvetlený nabíjací port je umiestnený pri zadných dverách na strane vodiča. Dvere sa otvárajú bezkľúčovo dotykom kľučky.

Foto: Ľuboš P.

Pre jazdu v noci sú k dispozícií LED svetlomety s natáčaním do strán a sú vybavené ostrekovačmi. Nemajú podporu matrix segmentov. Vstavané automatické vypínanie diaľkových svetiel funguje rýchlo a spoľahlivo.

Interiér

Pod prednou kapotou auta sa nachádza malý 32 litrových odkladací priestor. Elektricky ovládaný zadný kufor je na kompaktnú karosériu nadštandardne veľký, až 451 litrov. Pod jeho dnom sa nachádza ďalší atypicky tvarovaný odkladací priestor. 

Foto: Ľuboš P.

Základ interiéru tvoria mäkčené plasty. Vpredu aj vzadu je dostatok priestoru s množstvom odkladacích priehradok. Klimatizácia sa ovláda cez infotainment. Zaujímavosťou sú tlačidlá na zamknutie/odomknutie všetkých dverí aj na dverách spolujazdca.

Foto: Ľuboš P.

Stredová konzola okrem riadiacej páky neobsahuje žiadne tlačidlá. Riadiaca páka má prehodené ovládanie. Zatlačením dopredu je spiatočka a ku sebe režim jazdy vpred. Auto nie je potrebné “zapínať”. Iba sa zatlačí brzda a zaradí smer.

Foto: Ľuboš P.

12V zásuvka je 120 wattová. Vpredu sa nachádzajú 2 a vzadu ďalšie 2 USB-C porty. Pod portami sa nachádza priehradka na bezdrôtové nabíjanie telefónu. Predné sedadlá sú elektricky ovládané, vrátane bedrovej opierky. V priestore zadných sedadiel zamrzí iba vysoký stredový tunel.

Test Volvo XC40 Recharge Pro Twin – spotreba v praxi

Spotreby sme merali na viacerých úsekoch. Diaľnice na úseku Bratislava – Žilina a späť. Pri vonkajšej teplote 2° Celzia a rýchlosti 130 km/h sme dosahovali hodnoty 33,2 až 33,6 kWh/100km.

Okresné cesty v týchto podmienkach auto jazdilo s hodnotami okolo 23 kWh/100km. Diaľničný dojazd v zimných podmienkach pri rýchlosti 130 km/h vychádzal okolo 240 km a na okresných cestách približne 350 kilometrov.

Foto: Ľuboš P.

Test Volvo XC40 Recharge Pro Twin: Záverečné hodnotenie

Elektrické Volvo XC40 Recharge zaujme veľkým priestorom v kompaktnom rozmere auta, jednoduchým intuitívnym ovládaním a vynikajúcim výkonom. Auto ako celok je výborne vyladené a všetko funguje spoľahlivo.

XC40 Recharge môžem odporučiť majiteľom spaľovacích áut, ktorý chcú prejsť na “elektriku” a nechcú riešiť špeciality okolo elektrického pohonu (rekuperačné pádla, režimy jazdy a podobne).

Z dôvodu vyššej spotreby a menšieho dojazdu XC40 nie je úplne vhodné na pravidelné dlhé diaľkové trasy mimo dojazd auta. Konkurenti XC40 sú Volkswagen ID.4, Škoda Enyaq iV, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 a Tesla Model Y.

  • Vysoký výkon 300kW, zrýchlenie, pohon všetkých 4 kolies
  • Vstavaný systém Android Automotive OS

  • Vyššie spotreby v meste aj na diaľnici
  • Automatická zadná brzda reaguje príliš prudko (šofér má pocit, že nabúral)
  • Chýbajú matrix svetlomety (aspoň za príplatok)
  • Absencia podpory Waze a multimédií (Youtube, Netflix)
  • Chýba zobrazovanie online stavu nabíjačiek

Náš tip
TEST: Audi Q4 50 e-tron je koncernový koncert na elektromobil
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.