MojElektromobil

Množstvo automobiliek, ale aj špecializovaných spoločností, pracuje na systémoch autonómneho riadenia automobilov. Asi najznámejším a najpokročilejších z nich je Tesla Autopilot, ktorý využívajú vodiči už vyše 2 roky. Pôvodný Autopilot dosahuje úroveň automatizácie 2 až 3. Tesla a aj ďalší výrobcovia, však už nie sú ďaleko od autonómnych systémov najvyššej 5. úrovne. Tá by umožnila plne robotické ovládanie vozidla, bez akejkoľvek účasti vodiča na riadení. Tieto systémy je preto nevyhnutné dôkladne otestovať, aby bola ich prevádzka nespochybniteľne bezpečná. A na to je nutné budovanie špeciálnych testovacích ciest.

V USA je takýchto ciest hneď niekoľko, najmä v štáte Kalifornia. Svoje autonómne systémy tu testuje či testovalo množstvo spoločnosti ako Uber, Google, Delphi, Audi a samozrejme spomínaná Tesla. Testovacie dráhy vyrastajú aj v Japonsku a pozadu nechce byť ani Európa.

Európska komisia preto prichádza s iniciatívou budovania infraštruktúry, ktorá umožní implementáciu autonómnych systémov riadenia či tzv. car sharing – zdieľanie autonómnych vozidiel a relevantných sieťových dát. V nasledujúcom videu si môžete pozrieť autonómnu jazdu prostredníctvom Autopilota Tesla 2. generácie.

 

Slovensko chce byť lídrom

Slovensko zareagovalo na spomínanú európsku iniciatívu pomerne razantných a ambicióznym projektom. Vláda SR, na čele s Petrom Pellegrinim (podpredsedom pre investície a informatizáciu), predstavitelia akademickej obce, ako aj telekomunikačných partneri a ďalší zástupcovia súkromného, predovšetkým IT sektora, vytvorili spoločnú alianciu.

Jej cieľom je vybudovanie cezhraničnej testovacej dráhy pre autonómne automobily. Úvodná časť projektu počíta s využitím diaľnice medzi Bratislavou a Brnom. Neskôr vraj môže pribudnúť napojenie na Rakúsko a Maďarsko.

Slovensko má podľa Pellegriniho zaujať v rámci medzinárodného projektu pozíciu lídra. Vízia je jasná. Slovensko nielen ako veľmoc vo výrobe automobilov, ale aj ako významný hráč na poli automobilových inovácií.

testovacia draha autonomne vozidla slovensko pelegrinni
Peter Pellegrini skúša v Izraeli jazdu v autonómnom vozidle. Zdroj: Euractive

 

Testovacia dráha na trase Bratislava – Brno

Testovacia dráha na úseku diaľnice prepájajúcej Bratislavu s Brnom, má byť pre potreby projektu pokrytá najmodernejšími technológiami. Prvou vážnou úlohou novovzniknutej aliancie bude vypracovanie návrhu o technickom vybavení dráhy a nákladoch na jej realizáciu. Pre prevádzkovanie testovacej dráhy, bude potrebná aj úprava legislatívy.

Projekt má byť z prevažnej časti financovaný z európskych fondov, automobilového priemyslu a telekomunikačných spoločností, aby príliš nezaťažil štátny rozpočet. Čo týka celkových nákladov, aliancia zatiaľ nemá presnejšiu predstavu. Veľmi hrubý nepodložený odhad hovorí o 5 či 20 miliónoch €. Realizácia testovacej dráhy by mala začať už tento rok, pričom samotné testovanie by malo prebiehať počas nasledujúcich 2 rokov.

testovacia draha autonomne vozidla slovensko bratislava brno
Ilustračný obrázok: Zdroj: gearpatrol.com

 

Autonómnymi vozidlami nielen k beznehodovej premávke

Mnohí vodiči nazerajú na autonómne riadenie s dešpektom, pretože sa obávajú že tak prídu o radosť jazdy. Tieto obavy sú však zbytočné. V najbližších desiatkach rokov určite neprídu o pôžitok zo šoférovania. Potrvá zrejme ešte veľa času, kým budú autonómne systémy štandardom, pričom ich využívanie bude voliteľné.

Na autonómne systémy riadenia sa treba pozerať predovšetkým z hľadiska bezpečnosti, komfortu jazdy a úspory času. Dlhodobé štatistiky hovoria o tom, že až 90 % dopravných nehôd je zapríčinených zlyhaním ľudského faktora. A práve ten má byť prostredníctvom autonómnych systémov eliminovaný, a to vďaka pokročilej umelej inteligencii. Využívaním funkcionalít Tesla Autopilota 1. generácie, došlo preukázateľne k zníženiu nehodovosť o 38,5 %. Súčasná, oveľa pokročilejšia generácia Enhanced Autopilota 2.0, má podľa Elona Muska toto číslo navýšiť až na 90 %. Na nasledujúcom videu si môžete pozrieť, ako Autopilot Tesla predpovedal zrážku a zabránil tak ďalšej nehode.

Nezanedbateľnou stránkou autonómnych systémov je aj komfort cestovania a úspora času. Veď minimálne cestovanie na dlhé vzdialenosti nie je žiadnou selankou. Pravidelné prestávky sú v tomto prípade nevyhnutnosťou, a to ako zo zdravotného, tak aj bezpečnostného hľadiska. Navyše pri takomto cestovaní sa môže “vodič” venovať napríklad pracovným aktivitám, už pri ceste do práce či na pracovné stretnutie. Alebo môže skrátka len oddychovať po náročnom dni po ceste domov, pričom keď vystúpi z auta, môže sa zrelaxovaný venovať rodine.

Zdroje: euractiv.sk, teslamagazin.sk, titulný obrázok: bosch.us

eautoportal zdielanie

31. marca 2017

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+