Asi nikoho neprekvapí, že snáď každý výrobca elektromobilov, nabíjacích staníc, či iného príslušenstva testuje svoje produkty ešte pred tým, než sú uvedené na trh. Nie každý však disponuje možnosťami, ako tieto zariadenia otestovať v extrémnych klimatických podmienkach, alebo ako odstrániť chyby, s ktorými si nevie dať rady. S potešením sme teda využili príležitosť navštíviť E.ON Testing Lab v nemeckom Essene, ktoré napríklad testuje aj wallboxy, či rýchlonabíjacie stanice pred zaradením do portfólia spoločnosti ZSE Drive, ako člena skupiny E.ON. Ako inak, vyše 1 000 kilometrovú cestu sme absolvovali na elektomobiloch.
Z malého kútu na najväčšie nezávislé testovacie centrum
Dnes obrovské laboratórium s rozlohou 10 000 m2 a najnovšími technológiami začínalo pre vyše 10 rokmi ako malý kútik s rozlohou 20 m2. Aktuálne sa sústredí na technológie pre energetickú úsporu domácich zariadení a nabíjanie elektrických vozidiel. Samotná budova je vybavená zvislo orientovanými fotovoltickými panelmi, ktoré dodávajú energiu do obrovských batériových úložísk.
Na tento účel slúži 26 testovacích staníc a 5 klimatických komôr s teplotou od -40 °C do +60 °C. V týchto komorách je možné nasimulovať extrémne teplotné podmienky, ktoré vysoko presahujú rozsah bežných vonkajších teplôt v Európe.
Výhodou je, že výrobcovia nemusia presúvať svoje vozidlá či zariadenia do rôznych kútov sveta, stačí ich umiestniť do spomínanej teplotnej komory. Ušetria tým čas aj financie, keďže takéto testy bývajú veľmi nákladné.
Zaujímavosťou je, že toto laboratórium je jediným zariadením v Európe, kde je možné testovať rýchle nabíjanie elektrických nákladných vozidiel a autobusov s výkonom až do troch megawattov. Zároveň nám však predstavili aj nevýhody takéhoto výkonného nabíjania – okrem vysokého zaťaženia distribučnej siete dochádza aj ku obrovskej produkcii odpadového tepla.
V E.ON Testing Lab overujú aj zariadenia pre vlastnú distribúciu
Dôležitou úlohou okrem testovania zariadení na žiadosť výrobcu, je aj testovanie pre interné potreby. Ide najmä o zariadenia, či kombináciu rôznych zariadení za účelom zistenia kompatibility, ktoré by mohli byť zaradené do portfólia jednotlivých spoločností skupiny E.ON, ako napríklad slovenská ZSE Drive.
Pred masovým uvedením týchto zariadení (najmä wallboxy, či nabíjacie stanice, ale aj iné domáce zariadenia) je však potrebné vyskúšať ich funkčnosť, odolnosť a používateľskú prívetivosť. Podľa slov šéfa testovacieho laboratória, viac než tri štvrtiny takýchto zariadení neprejdú ich skúškami z najrôznejších dôvodov.
Gumené kryty konektorov na nabíjacích kábloch – áno či nie?
Keď sme videli steny obložené desiatkami rozličných wallboxov počas testovacích procesov, prišla nám na um otázka ohľadom koncoviek nabíjacích káblov. Niektoré zariadenia totiž disponujú gumeným krytom, ktorý má za úlohu zabrániť prenikaniu vlhkosti do nabíjacieho konektora.
V realite však dochádza k opačnému výsledku, keďže v uzatvorenej koncovke sa jednak zbiera vzdušná vlhkosť, no zároveň aj pri daždi môže po kábli stiecť voda priamo do krytu. Tam sa zachytáva a je priamo v kontakte s nabíjacím konektorom káblov.
Vedúci testovacieho centra nám vysvetlil, že tieto gumené ochranné kryty majú slúžiť proti poškodeniu samotného nabíjacieho konektora pri neopatrnom zachádzaní. Potvrdil nám však domnienky, že v praxi sú skôr na škodu než na pomoc najmä zo spomínaného dôvodu – zadržiavanie vody.
Okrem samotného testovania v tomto centre vykonávajú aj školenia stoviek technikov ročne. Tie sú zamerané na zoznámenie sa s najnovšími technológiami.
Nemali by ste prehliadnuť:
- 10. výročie prevádzky elektrobusov na Slovensku. Koľko je u nás elektrobusov a aké modely sú dostupné na trhu?
- Majitelia elektromobilov v Česku prídu o výhodu. Praha končí s bezplatným parkovaním
- Lexus RX500h vs. RX450h+ PHEV: Oplatí sa viac obyčajný hybrid, alebo plug-in hybrid?
Samotnú viac než 1 000 kilometrovú cestu do nemeckého Essenu sme prekvapivo neabsolvovali letecky, ale práve elektromobilmi Porsche Taycan a Porsche Macan Electric s maximálnym nabíjacím výkonom 320 (Taycan), resp. 270 kilowattov (Macan). Cesta elektrickým vozidlom nás nijako neobmedzovala. Niektorým posádkam sa ju podarilo absolvovať na dve nabíjacie zastávky.