MojElektromobil

Asi nikoho neprekvapí, že snáď každý výrobca elektromobilov, nabíjacích staníc, či iného príslušenstva testuje svoje produkty ešte pred tým, než sú uvedené na trh. Nie každý však disponuje možnosťami, ako tieto zariadenia otestovať v extrémnych klimatických podmienkach, alebo ako odstrániť chyby, s ktorými si nevie dať rady. S potešením sme teda využili príležitosť navštíviť E.ON Testing Lab v nemeckom Essene, ktoré napríklad testuje aj wallboxy, či rýchlonabíjacie stanice pred zaradením do portfólia spoločnosti ZSE Drive, ako člena skupiny E.ON. Ako inak, vyše 1 000 kilometrovú cestu sme absolvovali na elektomobiloch.

Z malého kútu na najväčšie nezávislé testovacie centrum

Dnes obrovské laboratórium s rozlohou 10 000 m2 a najnovšími technológiami začínalo pre vyše 10 rokmi ako malý kútik s rozlohou 20 m2. Aktuálne sa sústredí na technológie pre energetickú úsporu domácich zariadení a nabíjanie elektrických vozidiel. Samotná budova je vybavená zvislo orientovanými fotovoltickými panelmi, ktoré dodávajú energiu do obrovských batériových úložísk.

e.on testing lab essen elektroauto
Vstup do testovacieho laboratória, privíta nás displej s aktuálnou výrobou energie z fotovoltiky, či prístrešok s cenou podobný ako na čerpacích staniciach

Na tento účel slúži 26 testovacích staníc a 5 klimatických komôr s teplotou od -40 °C do +60 °C. V týchto komorách je možné nasimulovať extrémne teplotné podmienky, ktoré vysoko presahujú rozsah bežných vonkajších teplôt v Európe.

Výhodou je, že výrobcovia nemusia presúvať svoje vozidlá či zariadenia do rôznych kútov sveta, stačí ich umiestniť do spomínanej teplotnej komory. Ušetria tým čas aj financie, keďže takéto testy bývajú veľmi nákladné.

e.on testing lab essen nutzfahrzeuge
Dokážu tu nasimulovať aj veľké akumulátory nákladných vozidiel či autobusov

Zaujímavosťou je, že toto laboratórium je jediným zariadením v Európe, kde je možné testovať rýchle nabíjanie elektrických nákladných vozidiel a autobusov s výkonom až do troch megawattov. Zároveň nám však predstavili aj nevýhody takéhoto výkonného nabíjania – okrem vysokého zaťaženia distribučnej siete dochádza aj ku obrovskej produkcii odpadového tepla.

V E.ON Testing Lab overujú aj zariadenia pre vlastnú distribúciu

Dôležitou úlohou okrem testovania zariadení na žiadosť výrobcu, je aj testovanie pre interné potreby. Ide najmä o zariadenia, či kombináciu rôznych zariadení za účelom zistenia kompatibility, ktoré by mohli byť zaradené do portfólia jednotlivých spoločností skupiny E.ON, ako napríklad slovenská ZSE Drive.

e.on testing lab essen fast charging
Nájdeme tu aj skúšobné rýchlonabíjacie stanice

Pred masovým uvedením týchto zariadení (najmä wallboxy, či nabíjacie stanice, ale aj iné domáce zariadenia) je však potrebné vyskúšať ich funkčnosť, odolnosť a používateľskú prívetivosť. Podľa slov šéfa testovacieho laboratória, viac než tri štvrtiny takýchto zariadení neprejdú ich skúškami z najrôznejších dôvodov.

Gumené kryty konektorov na nabíjacích kábloch – áno či nie?

Keď sme videli steny obložené desiatkami rozličných wallboxov počas testovacích procesov, prišla nám na um otázka ohľadom koncoviek nabíjacích káblov. Niektoré zariadenia totiž disponujú gumeným krytom, ktorý má za úlohu zabrániť prenikaniu vlhkosti do nabíjacieho konektora.

e.on testing lab essen wallbox
Toto je len časť z wallboxov, ktoré tam práve testujú

V realite však dochádza k opačnému výsledku, keďže v uzatvorenej koncovke sa jednak zbiera vzdušná vlhkosť, no zároveň aj pri daždi môže po kábli stiecť voda priamo do krytu. Tam sa zachytáva a je priamo v kontakte s nabíjacím konektorom káblov.

Vedúci testovacieho centra nám vysvetlil, že tieto gumené ochranné kryty majú slúžiť proti poškodeniu samotného nabíjacieho konektora pri neopatrnom zachádzaní. Potvrdil nám však domnienky, že v praxi sú skôr na škodu než na pomoc najmä zo spomínaného dôvodu – zadržiavanie vody.

Okrem samotného testovania v tomto centre vykonávajú aj školenia stoviek technikov ročne. Tie sú zamerané na zoznámenie sa s najnovšími technológiami.

Nemali by ste prehliadnuť:

e.on testing lab essen porsche charging
Na dvore sme si nabili elektromobily Porsche Taycan a Porsche Macan, na ktorých sme absolvovali cestu

Samotnú viac než 1 000 kilometrovú cestu do nemeckého Essenu sme prekvapivo neabsolvovali letecky, ale práve elektromobilmi Porsche Taycan a Porsche Macan Electric s maximálnym nabíjacím výkonom 320 (Taycan), resp. 270 kilowattov (Macan). Cesta elektrickým vozidlom nás nijako neobmedzovala. Niektorým posádkam sa ju podarilo absolvovať na dve nabíjacie zastávky.

Náš tip
Vyskúšali sme nové Porsche Macan Electric. Ako obstálo na nemeckej diaľnici? | Prvá jazda
27. septembra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+