V jednom zo sídiel Thomasa Edisona, v Llewellyn Park – New Jersey, sa nachádza verejnosti prístupná garáž s jeho osobným elektromobilom a vlastnoručne skonštruovanou nabíjacou stanicou.
Thomas Edison začal vyvíjať svoju nabíjaciu stanicu v roku 1904. Podľa záznamov, už o rok neskôr poskytoval nabíjacie služby svojim susedom. A to za 0,05 USD za 1 kWh, čo je zhruba tretina súčasnej ceny elektriny v tomto regióne po odpočítaní inflácie. Nabíjacia stanica mohla nabíjať až 3 elektromobily súčasne, paradoxne prostredníctvom ním nenávideného striedavého prúdu.
Edisonov elektromobil z roku 1914 s dojazdom 130 km
Thomas Edison vlastnil elektromobil Detroit Electric Model 47, ktorý vyrábala od roku 1914 spoločnosť Anderson Electric Car Company. Bol to údajne najobľúbenejší automobil jeho manželky. Svojou rýchlosťou 32 km/h nás dnes síce neohúri, iné je to však v prípade dojazdu. Elektromobil s batériami Edisonovej výroby, ktoré boli umiestnené v prednej, zadnej, ale aj strednej časti pod kabínou, ponúkal úctyhodný dojazd 130 km. Podobným reálnym dojazdom disponujú staršie modely súčasnosti. V tomto kontexte sa môže automobilka Honda nesmierne hanbiť, keďže jej nedávno predstavený elektromobil Clarity Electric ponúka rovnaký dojazd.
Počas vývoja tohto elektromobilu sa vraj podarilo jednému z prototypov dosiahnúť dojazd 340 km. Celková váha vozidla je 1650 kg, z toho 530 kg tvorila váha samotných batérií. Približne toľko váži 85 kWh batéria od Tesly. Cena elektromobilu Detroit Electric Model 47 bola 3 730 dolárov, pri vtedajšom priemernom ročnom plate 627 dolárov.
Začiatkom 20. storočia dominovali trhu elektromobily
Elektromobily, ktoré mali v tej dobe 38 % podiel na trhu (40 % parné, 22 % spaľovacie) neboli vôbec lacné, podobne ako dnes. Dokonca v istom období, na začiatku 20. storočia, dominovali automobilovému trhu. Prvým ľudovým automobilom sa stal až legendárny Model T od Henryho Forda (650 USD, kým porovnateľný elektromobil 1 750 USD), ktorý bol jedným z “killerov” vozidiel na elektrický pohon. Ak vás zaujímajú všetky okolnosti, ktoré uvrhli elektromobily do zabudnutia, prečítajte si náš článok o histórii elektromobilov.
Zdroj: electrek.com