MojElektromobil

S rastúcimi predajmi elektromobilov sa vynára široké spektrum otázok od používateľov naftových a benzínových áut. Okrem debát okolo dostatku elektrickej energie či výpadkov elektriny sú najčastejšími okruhmi dojazd vozidiel, rýchlosť nabíjania a životnosť batérií.

Slovenský výrobca nabíjacích systémov pre elektromobily AgeVolt už dnes ponúka inovatívne riešenia, vďaka ktorým získal prestížne ocenenie Seal of Excellence udeľované Európskou komisiou a dostal sa do TOP 10 vo viacerých svetových súťažiach. Zakladateľ spoločnosti, Ján Zuštiak, v rozhovore vyvracia aj ďalšie rozšírené obavy – tvrdí, že sú to len mýty.

Elektromobily sa na Slovensku tešia každým dňom vyššej popularite. Pokiaľ ide o infraštruktúru nabíjacích staníc, tá je v našej krajine nedostatočná. Je to z dôvodu nedostatočnej alebo zastaralej rozvodnej siete? Sú výpadky prúdu spojené s nabíjaním väčšieho množstva vozidiel pre Slovensko hrozbou?

V súčasnej situácii ľudí zaujíma najmä rýchlosť nabíjania. Trh sa sústredí primárne na rýchle nabíjanie, ktoré umožní uspokojiť dopyt všetkých vlastníkov elektromobilov. Takýto stav je však z dlhodobého hľadiska neudržateľný. Práve z toho dôvodu sme sa v AgeVolt od začiatku sústredili na systém pravidelného nabíjania, kedy sa auto nabíja pri inej činnosti, napr. pri nákupe v potravinách, návšteve zubára, kaderníčky, v noci a pod. Náš systém nabíjania nadmerne nezaťažuje elektrickú prípojku avšak efektívne využíva tzv. jej voľnú kapacitu.

Dodávame riešenie, ktoré efektívne meria aktuálnu spotrebu budovy a v reálnom čase reguluje nabíjací výkon bez strachu, že by došlo k preťaženiu siete alebo nutnosti navýšenia rezervovanej kapacity. Do elektromobilu zároveň vždy „potečie“ maximum dostupnej energie.

Nabíjanie spájame s energomanažmentom budov, či už sa jedná o rodinné domy alebo firemné budovy. Takéto nabíjanie umožní uspokojiť zvyšujúci sa dopyt po elektrine aj pri dnešnom stave výroby a distribúcie. Klasická prípojka rodinného domu dokáže popri obsluhe domu takto za noc dobiť ešte aj 15 áut pre ich denný dojazd. Administratívna budova zvládne počas pracovnej doby ponúknuť dobitie denného dojazdu pre 100 % parkovacích miest a teda obavy z toho, kde budeme nabíjať elektromobily, nie sú vôbec na mieste.

Nabíjacia stanica AgeVolt PILLAR pri administratívnej budove v Bratislave | Foto: AgeVolt

Nabíjací systém, ktorý ponúkate, nie je určený len majiteľom elektromobilov. Zarábať na sprístupnení nabíjacej stanice môže prakticky každý majiteľ parkovacieho miesta.

Áno, na rozdiel od iných poskytovateľov nabíjania naše nabíjacie stanice predávame do vlastníctva, a zároveň poskytujeme platformu pre používateľov elektrických vozidiel. AgeVolt Digital Solution predstavuje riešenie, ktoré prepája vlastníkov nabíjacích staníc s používateľmi elektromobilov. Je len na majiteľovi, kedy bude nabíjanie využívať pre seba, kedy pre úzky okruh svojich klientov, zamestnancov, susedov, nájomcov a kedy pre širokú verejnosť. V jeho rukách je aj cena, podmienky a iné benefity ktoré pri nabíjaní ponúkne.

Samozrejmosťou je možnosť nastaviť podmienky pre každého inak (napr. zamestnanec vs. klient vs. verejnosť). Platforma tiež prináša marketingový a lojalitný systém, kedy vlastníctvo nabíjacej stanice podporuje primárny biznis majiteľa parkoviska a to jeho promovaním cez marketingovú platformu (napr. reklama na obedové menu pri ktorom je tento týždeň nabíjanie zadarmo) a udržanie si zákazníkov cez tú lojalitnú (napr. ak u nás miniete aspoň 100 € mesačne, máte nabíjanie s 50% zľavou). Správne zvolené podmienky nabíjania predlžujú čas strávený v predajni, zvyšujú tržby a prilákajú zákazníka opakovane.

Wallbox AgeVolt NEXT je vhodným riešením do garáží, ale i exteriérov. | Foto: AgeVolt

Cenovo dostupná transformácia klasických parkovacích miest na miesta s možnosťou nabíjania spojená s aktívnym oslovovaním nových klientov a s udržaním kontaktu s existujúcimi zákazníkmi je pre väčšinu týchto sektorov kľúčová. No nielen hotelu, reštaurácii, alebo obchodu dokážeme takto premeniť úplne všetky parkovacie miesta na miesta s možnosťou nabíjania bez obavy o elektrickú prípojku a bez akýchkoľvek nových mesačných nákladov: systém je vhodný aj pre rodinné domy, obce, mesta, firmy, skrátka pre každého majiteľa parkovacieho miesta, ktorý týmto môže využiť nabíjanie pre seba, alebo ho ponúknuť hocikomu, kto na danom mieste môže niekedy zastaviť.

Vlastné verejné parkovacie miesta nemá každý. Ponúkate nejaké špeciálne vychytávky aj bežným používateľom?

V rámci toho, čo som spomínal, je tu ešte niekoľko ďalších výhod. Šofér elektromobilu si na našom webe alebo v aplikácii nájde nabíjačku podľa zadaných parametrov a ak ide o nabíjačku AgeVolt, tak za energiu zaplatia jej majiteľovi. Hoci technicky platba poputuje cez náš systém. Lenže to nie je všetko. Naša Digitálna platforma používa vlastné tokeny s pevnou hodnotou. Jedna z hlavných výhod je, že nie je nutné každú transakciu ihneď zdaniť, i keď sa samozrejme účtuje úplne transparentne. Ak majiteľ nabíjačky nabíja svoj elektromobil v rámci siete AgeVolt, tak sa zdaní iba rozdiel medzi poskytnutou a spotrebovanou službou a to v momente, kedy sa rozhodne pre vyplatenie.

Navyše pomocou tzv. carbon tokenov chceme aktívne prispievať k dekarbonizácii ovzdušia a dosiahnutiu klimatických cieľov. V neposlednom rade v blízkej budúcnosti chceme dosiahnuť náš cieľ, ktorým je budovať infraštruktúru, ktorá umožní aktívnym používateľom jazdiť na elektrickú energiu úplne zadarmo.

Idea jazdenia zadarmo môže zmeniť pohľad na elektromobilitu a prehodnotenie kúpy elektrického vozidla. Tie sú predmetom kritiky najmä z dôvodu vysokej ceny. Ako však môže nabíjanie konkurovať rýchlemu natankovaniu?

V prvom rade si nemyslím, že by tankovanie paliva na čerpacích staniciach bolo vždy rýchle. Väčšina ľudí si tankovanie plánuje, a k „čerpačke“ sa musia dopraviť. Dnes to tak ešte nevyzerá, ale rozšírenie nabíjačiek pre elektromobily príde rýchlejšie, než si myslíme, a potom sa situácia obráti: Už žiadne cesty za benzínom či naftou, obsluha stojana a čakanie v rade pri pokladni. Svoje auto si nabijete takmer kdekoľvek, aj na parkovacích miestach na ulici, a okrem zapojenia konektora a spustenia nabíjania už nepotrebujete riešiť nič ďalšie. Nezabudnime, že veľkú väčšinu dňa autá stoja zaparkované. Majitelia rodinných domov alebo tí, ktorým nabíjanie umožňuje zamestnávateľ, takto bez problémov fungujú už dnes.

Zaujímavý experiment z Nemecka ukazuje, že noví majitelia elektrických vozidiel si asi za tri mesiace zvyknú na to, že nemusia dobíjať batériu na 100 % až keď je prázdna. Myslím, že to je prirodzené a obavy z dojazdu a nabíjania vyslovujú najmä ľudia, ktorí ešte s elektromobilom nemajú žiadnu skúsenosť. Kto jazdí po meste, nepotrebuje mať auto s batériou na 500 kilometrov.

Nabíjací stojan PILLAR na Myjave | Foto: AgeVolt

Mestská prevádzka je však niečo iné ako diaľkové jazdy. Vnímate nejaké riziká, ak si elektromobily zadovážia firmy ako svoje služobné vozidlá?

Priznám sa, že keď sme v AgeVolt vybavili elektrovozidlami našich predajcov, stretol som sa z ich strany s veľkými obavami. Aj oni, ako veľká väčšina ľudí, s nimi ešte nemali skúsenosť. Ale po prvej dlhej ceste do Košíc a späť sa ich prístup zmenil o 180 stupňov. Áno, dnes je pri dlhých cestách po krajinách ako je naša, ešte potrebné trochu detailnejšie plánovanie cesty, ale zároveň sú elektromobily na jazdenie omnoho príjemnejšie, takže sa to trochu vyváži. Po 200 – 300 kilometroch si aj tak väčšina z nás potrebuje aspoň na chvíľu odpočinúť či prebehnúť maily. Za tú dobu získate na rýchlonabíjačke dostatočný dojazd na ďalší úsek.

Opäť by som poukázal na štúdie, ktoré potvrdili, že elektrická flotila je v dlhodobom horizonte ekonomickejšia: Elektroautá majú jednoducho menej náchylných súčiastok, a napríklad žiaden olej. A ak dokáže firma pre nabíjanie využívať napríklad vlastnú fotovoltiku, tak tam už matematika skutočne „nepustí“.

Spomenuli ste rýchlonabíjačky. Tie ale v ponuke AgeVolt nenájdeme. Nie ste teda proti nim?

Projekt zdieľaného systému nabíjania začal s primárnym cieľom meniť pohľad ľudí na nabíjanie. Aktuálne sa trh do značnej miery sústredí na budovanie DC rýchlonabíjačiek, ktoré sú drahé, náročné na rozvodnú sieť a ich časté používanie môže degradovať batérie automobilov. V mestách sú takmer zbytočné, ale úplne pochopiteľne pri diaľniciach a podobne sú nepostrádateľné. Som presvedčený, že sa to nevylučuje.

My sa sústredíme na poskytovanie AC nabíjačiek s maximálnym výkonom 22 kW, ktoré sú určené na každodenné nabíjanie. Nie je ale úplne pravdou, že rýchle DC nabíjanie v našej ponuke nenájdete. Naše systémy s nimi pracovať dokážu a ak si chcete byť istí, že vám zapojenie elektromobilov do akejkoľvek nabíjačky, aj DC, ak takú zvažujete, nevyrazí poistky na budove alebo že neprekročíte svoje rezervovanú kapacitu prípojky, za čo sú obrovské poplatky, tak túto ochranu a reguláciu vieme poskytnúť.

Naša ponuka AC nabíjačiek je však naďalej veľmi odlišná od konkurencie: Nemusíte sa u nás upísať na 15 rokov a ste doslova „pánom svojej nabíjačky“. Stále sa vám o ňu pritom postaráme.

AgeVolt patril k slovenským vystavovateľom na svetovej výstave EXPO 2020 Dubaj | Foto: AgeVolt

Aké sú vízie AgeVoltu do budúcna?

Primárnym cieľom AgeVolt je šíriť ideu efektívneho a ekologického nabíjania a búrať tým všeobecné obavy z elektromobility. Chceme vytvoriť masívnu infraštruktúru zloženú z jednoduchých a cenovo dostupných nabíjacích staníc, ktoré budú majetkom obyvateľov mesta, obchodných prevádzok, obcí či miest. Vďaka spolupráci s Národným batériovým centrom a Slovenskou Akadémiou Vied pracujeme na vývoji nových technológií. Aktuálne spolupracujeme s Fakultou architektúry a dizajnu STU na študentskej súťaži so zámerom vytvoriť dizajn nabíjacích staníc, ktoré budú rešpektovať urbanistické riešenia miest a pôsobiť ako súčasť verejného priestoru. Nezostávame pritom len na Slovensku.

23. novembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+