Na podujatí eFleet Day 2023 Truck&Bus sa okrem iných významných osobností objavil aj Tony Sandberg zo Scanie, ktorý mal pre hostí pripravenú aj prednášku. My sme mali možnosť vyspovedať ho medzi štyrmi očami priamo na akcii. Čo sme sa dozvedeli?
Tony Sandberg je od roku 2021 šéfom oddelenia, ktoré posúva hranice elektromobility. V rámci programu Scania Pilot Partner vznikajú podľa priania zákazníkov elektrické nákladné vozidlá, ktoré doposiaľ neexistovali, často prvé kusy svojho druhu. Tonyho tím tak stojí napríklad za elektrickými vozidlami, ktoré jazdia s extrémne ťažkým nákladom v doloch za polárnym kruhom, zvážajú drevo zo severských lesov, a rada ďalších. Do roku 2021 Tony pôsobil ako riaditeľ pre výskum a inovácie v Scanii. Vo firme pracuje od roku 1996, keď do nej nastúpil ako trainee.
Dobrý deň, Tony. Moja prvá otázka je trochu netradičná. Skúste sa nám v krátkosti predstaviť, čo robíte v Scanii, aká je vaša práca a ako sa v nej cítite?
Svoju prácu mám naozaj rád. Momentálne pracujem na udržateľnej doprave spoločne s našimi reálnymi zákazníkmi. V podstate pracujem s najnovšími technológiami, vyhodnocujem ich, pracujem na biznisových modeloch Scanie a podobne.
Aký je váš názor na elektrické kamióny? Ako to cítite osobne a ako sa k tomu stavajú klienti? Najazdené na nich už máte pravdepodobne množstvo kilometrov.
Momentálne máme približne 20 elektrických 64-tonových nákladiakov, ktoré sú už reálne u zákazníkov a jazdia na cestách. Viacero zo zákazníkov najskôr váhalo, mali veľa otázok. Bude to vôbec fungovať? Kde nájdeme nabíjačky? Čo ak sa stane toto alebo toto? Ako je to s prevádzkou v zime? Tých otázok bolo naozaj neúrekom.
Ale po nejakom čase a reálnych skúsenostiach môžem povedať, že zákazníci (najmä šoféri) sú veľmi spokojní. Krútiaci moment je skvelý, odpoveď z akcelerátora okamžitá. Jedným z prvých feedbackov dokonca bolo, že by sme mali limitovať akceleráciu, pretože je príliš silná. Bolo to väčšinou od zákazníkov zo Švédska, v zime sú podmienky náročné najmä keď je vonku klzko a s akcelerátorom treba narábať jemnejšie.
Ďalšie ohlasy hovoria o tom, že elektrické nákladné vozidlá sú tiché, komfortné a šoféri nie sú po jazde takí unavení.
Aká je aktuálna situácia? Momentálne máte v prevádzke elektrické kamióny určené prevažne na kratšie vzdialenosti, ktoré často operujú v meste. Ako to vyzerá s nákladiakmi na dlhé vzdialenosti?
Áno, naša aktuálna komerčná ponuka je zameraná na mestá a mestskú kamiónovú dopravu. Pracujeme však aj na modeloch s dlhším dojazdom, ktorý sa rovná alebo prevyšuje 350 km. Ja osobne už v portfóliu takéto kamióny mám a testujem ich spoločne so zákazníkmi, no v predaji oficiálne nie sú.
Zatiaľ však ide o modely so staršou technológiou batérií, ktoré nemajú taký dlhý dojazd. Väčšinou teda jazdia v mestách napríklad 30-40 km, naložia sa a po rovnakej ceste sa vrátia späť, kde sa náklad vyloží.
Je elektrický, prípadne vodíkový pohon naozaj budúcnosťou pre kamiónovú dopravu?
Hlavnou stratégiou Scanie je mať batériové vozidlá, pretože to je momentálne najefektívnejšia cesta, ktorú poznáme. To ale neznamená, že v budúcnosti budeme zameraní len na túto formu. V dnešnej dobe môže byť problémom nabíjacia infraštruktúra, ktorá zatiaľ nie je až tak rozvinutá, taktiež by sme potrebovali mať viac elektriny vyprodukovanej zo zelených zdrojov. Toto sú ale veci, ktoré my ako firma veľmi ovplyvniť nevieme.
V rámci výskumu sa zaoberáme aj alternatívami, ako napríklad čo by sa stalo, keby sa svet rozhodol ísť cestou elektrického vedenia priamo nad vozovkou a podobne. A samozrejme sa venujeme aj vodíku. Myslíme si, že aj v rámci podpory konkrétneho typu pohonu to bude práve na krajinách, ako sa rozhodnú. A pravdepodobne budú tieto rozhodnutia rôzne, takže musíme byť pripravení na rôzne scenáre.
V každom prípade, tieto rozhodnutia nepadnú zo dňa na deň. Cesta to bude dlhá a náročná a pravdepodobne bude trvať desiatky rokov.
Aký je najväčší problém elektrických nákladiakov?
Najväčším problémom je práve chýbajúca infraštruktúra. Elektrické kamióny je síce možné nabíjať aj na bežných nabíjacích staniciach pre elektrické automobily, avšak tieto nabíjačky nie sú rozmerovo prispôsobené pre kamióny.
Plánujete nejakú infraštruktúru postaviť aj samostatne alebo aké sú vaše plány v tomto smere?
Už teraz spolupracujeme s Volvom a Daimlerom s cieľom postaviť 1700 nabíjačiek naprieč Európou. To je približne 10 percent toho, čo potrebujeme. Týmto vieme pomôcť, no to samo o sebe nebude stačiť. Dúfame teda, že sa pridajú aj ďalší veľkí hráči.
Aký je teda plán pre diaľkové kamióny? Cieľom je dojazd 350 km a následné nabitie počas povinnej prestávky?
Hlavnou stratégiou je mať dostatočnú kapacitu batérie na to, aby mohol kamión jazdiť 4,5 hodiny. Práve toto je čas, kedy je šofér nútený zobrať si 45-minútovú prestávku, počas ktorej by sa kamión nabil. V súvislosti s týmto samozrejme potrebujeme nabíjačky s dostatočným výkonom.
Takže bavíme sa o výkone 1 MW alebo inom?
Áno, presne tak. Cieľom sú nabíjacie body s výkonom 1 MW. Momentálne už máme k dispozícii nejaké modely, ktoré sa týmto výkonom zvládnu nabíjať. Práve teraz sú vo výrobe a testovať ich budeme na reálnych megawattových nabíjačkách vo Švédsku.
Pociťujete už aj vyšší dopyt po elektrických kamiónoch od vašich zákazníkov? Kde predávate najviac?
Áno, samozrejme. Dopyt tu je a pomaly sa zvyšuje. Najviac kamiónov predávame v západnej Európe, najmä v Nemecku, ale aj doma vo Švédsku, Nórsku, Dánsku, Švajčiarsku…
Ako je to s batériami vo vašich kamiónoch?
Samotné batériové články kupujeme od švédskej firmy Northvolt a odosielame ich do našej fabriky, kde z článkov vyrábame batériové moduly. Následne tieto moduly spojíme a vytvoríme celú batériu. Taktiež sa staráme o celý softvér, systémy, chladenie, tepelný manažment a podobne.
Je ešte niečo, čo by ste nám k tejto téme chceli povedať?
Toto celé je pomerne komplexná záležitosť. Nestačí mať len samotné autá, je toho potrebné oveľa viac. Vyriešená musí byť infraštruktúra a ďalšie dôležité parametre, aby to mohlo začať naozaj vo veľkom. Ak momentálne chce zákazník elektrickú verziu kamióna, ktorý má teraz, s rovnakým dojazdom a najmä cenou, je to nereálne. Zatiaľ.