MojElektromobil

Jednou z veľkých výhod Tesly je možnosť aktualizácie softvéru online. Majitelia elektromobilov tejto značky tak nemusia navštíviť servis, ale auto ich samo upozorní na možnosť upgradu na novšiu verziu. Tesla navyše v aktualizáciach neopravuje iba chyby, ale prináša aj úplne nové funkcie či vylepšenia. A to aj také, ktoré neboli vopred sľúbené.

Vybrali sme 10 najpôsobivejších funkcii, ktorými Tesla za posledné roky dodatočne vylepšila aj dávno predané autá.

10. Creep mode

Hoci ide o 6 rokov starý upgrade, ide o prvý zdokumentovaný prípad kedy Tesla pridala úplne novú funkcionalitu na základe prianí svojich zákazníkov.

Prvé dodané Tesly Model S v roku 2012 si rýchlo získali priazeň nových majiteľov. Väčšina z nich prechádzala na Teslu z vozidiel s automatickou prevodovkou, preto boli zvyknutí že po pustení brzdy sa auto samo pohne dopredu. Tesla však po pustení brzdy zostala stáť. Namiesto toho, aby Tesla nechala svojich zákazníkov si jednoducho “zvyknúť” na jej fungovanie, vzdialene pridala do nastavení možnosť zapnúť si funkciu pomalého pojazdu “Creep mode”.

Funkcia je voliteľná a ukladá sa do profilu vodiča. Auto rozpozná o ktorého vodiča daného auta ide podľa kľúča, a nastaví mu hodnoty podľa jeho nastavení (čo je mimochodom tiež vylepšenie pridané v ďalších softvérových aktualizáciach).

9. Zabránenie prehriatia kabíny

“Cabin overheat protection”, alebo funkcia ochrany kabíny pred prehriatím má v horúcich letných dňoch zabrániť nebezpečnému prehriatiu vnútra vozidla. Za posledný rok umrelo vo svete až 29 detí na prehriatie po tom ako ich rodič zabudol v aute. Ľudom z Tesly preto napadlo aktualizáciou umožniť, aby sa pri stúpnutí teploty vo vnútri vozidla automaticky spustila ventilácia v úspornom režime. Funkcia je voliteľná a dá sa zapnúť v nastaveniach. V žiadnom prípade nemá slúžiť ako možnosť nechať deti zatvorené v aute, avšak ak už k tomuto nepochopiteľnému činu dôjde, môže pomôcť zachrániť život. Pripravuje sa však aj ďalšia funkcia – tzv. “Dog mode”. Ten bude udržovať v kabíne nastavenú teplotu (to je možné už aj teraz), prehrávať hudbu, a zobrazovať na displeji veľkým písmom informáciu pre prípadných okoloidúcich že všetko je v poriadku, spolu s aktuálnou teplotou vo vnútri vozidla.

8. Zefektívnenie regenerácie

Jednou z výhod elektrického auta je, že spomalovanie či jazdu dole kopcom dokáže využiť na získavanie energie. Navyše sa tým šetria brzdy, ktoré vďaka tomu vydržia v závislosti od štýlu jazdy aj viac ako 300 000 kilometrov. Tesla v aktualizácii vylepšila regeneračné brzdenie už niekoľkokrát, naposledy pred pár týždňami v Modeli 3. Vďaka nemu je možné brzdiť o niečo intenzívnejšie, a získať tak späť viac energie. Intenzitu brzdenia po pustení plynového pedálu je samozrejme možné nastaviť (štandardná / nízka), či regulovať tým, ako veľmi plynový pedál pustíte.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt tesla regen

7. Nový vzhľad celého systému

Nech ste so svojim autom akokoľvek spokojní, časom sa vám jeho užívateľské rozhranie jednoducho “opozerá”. Tesla už po štvrtý krát výraznejšie aktualizovala svoju grafiku tak, aby držala krok s aktuálnymi trendmi. Naposledy došlo k väčšej zmene grafiky uvedením verzie 8. V týchto dňoch prichádza už aj na Slovensko verzia 9 (na obrázku vpravo), ktorá je v zmenách ešte odvážnejšia, a aj do starších Tesiel Model S a Model X prináša grafické prvky predstavené s uvedením Modelu 3.

Pre porovnanie – na obrázku úplne vľavo je verzia spred 5 rokov. Je jasné, že dnes by už tento dizajn nikoho nenadchol.

6. Uhýbanie v jazdnom pruhu

“Lane offset”, ako sa funkcia nazýva, priniesla automatické manévrovanie vo vlastnom jazdnom pruhu pri jazde s aktívnym Autopilotom. Ak ste napríklad na diaľnici, a v pravom pruhu ide kamión tesne v blízkosti vášho ľavého pruhu, nebude Tesla trvať na polohe v strede vlastného jazdného pruhu, ale posunie sa mierne vľavo aby vznikol bezpečnejší priestor medzi kamiónom a Teslou.

Funkcia je aktívna so zapnutým Autopilotom stále, pričom v prípade ak vás vozidlo v susednom pruhu pri vyššej rýchlosti ohrozí, aktivuje sa navyše “side collision avoidance” – uhýbací manéver. Ten sa aktivuje automaticky dokonca aj bez zapnutého autopilota, ak šoférujete sami a situáciu si nevšimnete.

5. Zvýšenie kapacity batérie

V mimoriadnych núdzových situáciach, akou bol napríklad hurikán Irma v roku 2017, či hurikán Florence v roku 2018, umožnila Tesla majiteľom vybraných vozidiel dočasne využiť aj zamknutú časť batérie. Konkrétne išlo o 60 a 70 kWh Modely S a X z roku 2016, ktoré v skutočnosti obsahovali 75kWh batériu. Ak sa nachádzali v oblasti s odporúčanou evakuáciou, Tesla automaticky dočasne odomkla zvyšnú kapacitu batérie a majiteľov informovala správou na displeji. Hoci sa jedná o menšie percento áut, toto gesto Tesly nadchlo širokú verejnosť.

4. Upgrade navigácie

Navigácia v Tesle bola často kritizovaná vodičmi. Využívali ju väčšinou iba na dlhšie jazdy pre odhad spotreby batérie a automatické plánovanie nabíjania na Superchargeroch po ceste. Bola kombináciou Navigonu od Garminu, s pozadím máp Google, a informáciami o premávke od Inrix Traffic. Trasy boli častokrát nelogické, časové odhady príjazdov po menej frekventovaných cestách výrazne nadhodnotené, nehovoriac o prakticky nulovej schopnosti obchádzať zápchy. Novšie cesty v mapách chýbali niekedy aj viac ako 2 roky od sprejazdnenia. A o diakritike sa nám mohlo iba snívať.

Tesla navigáciu tento rok výrazne aktualizovala. Priniesla možnosť online routingu, s funkčným obchádzaním zápch, vrátane automatickej aktualizácie trasy počas jazdy. Vie obchádzať uzávierky, a to aj na Slovensku. Časové odhady sú po novom veľmi presné, porovnateľné s Waze, rešpektujú aktuálnu dopravnú situáciu. Výrazne vylepšila zobrazovanie na displeji vodiča – pôvodne sekané animácie pohybu sú po novom priam neuveriteľne plynulé. A áno, po novom už konečne funguje aj diakritika.

3. Dashcam

Mnohí majitelia vozidiel si inštalujú autokamery ktoré snímajú jazdu. Takýto záznam môže byť veľmi užitočný pri objasňovaní nehôd či iných incidentov na cestách. A tak nejedného vlastníka Tesly napadlo, či by sa namiesto dodatočného inštalovania externých kamier nemohli na tento účel využiť kamery už prítomné v aute. Tesle sa tento nápad tak zapáčil, že ho skutočne zrealizovala. Vo verzii 9 pribudla všetkým autám s novšou jednotkou MCU (od autopilota verzie 2.5) možnosť záznamu jazdy. Jediné čo je potrebné urobiť je zapnúť funkciu v nastaveniach, a mať pripojený USB kľúč na ktorý sa záznam ukladá.

2. Tuning bŕzd Modelu 3

Uznávaný americký magazín Consumer Reports zverejnil v polovici mája 2018 zistenie, že brzdy Modelu 3 nebrzdia až tak intenzívne ako by mohli. Tesla toto zistenie zobrala vážne a okamžite sa vyjadrila že zjedná nápravu. Behom pár dní vydali softvérový upgrade, ktorý podľa testov skrátil brzdnú dráhu zo 100 km/h o celých 6 metrov. Všetko sa udialo automaticky a bez toho, aby majitelia museli navštíviť servis.

1. Radar schopný vidieť dve vozidlá pred vami

Rebríček najpôsobivejších aktualizácii vyhráva priam neuveriteľná funkcia. Zamestnanci Tesly, ktorí vyvíjajú funkciu Autopilot, pri skúmaní dát z prítomného radaru od firmy Bosch zistili, že filtrovaný signál odrazu od vozovky spod predchádzajúceho auta by dokázali využiť na detekciu prítomnosti ďalšieho vozidla. A tak sa skontaktovali s firmou Bosch a spoločnými silami priniesli vo verzii 8.0 funkciu, ktorá s veľkou spoľahlivosťou dokáže “vidieť” aj cez auto pred vami. A to aj vtedy ak vy cez neho nevidíte – napríklad auto s fóliami, väčšie SUV, či dodávku.

Funkcia slúži nielen v režime Autopilota, ale aj pri manuálnom riadení. Ak vozidlo pred vami nespomaluje, ale ďalšie vozidlo začne prudko brzdiť, Tesla na to upozorní pípaním a ak je to potrebné, aj zásahom brzdy. Príkladom užitočnosti funkcie je ďalšie video. Zapnite si zvuk – výstražné pípanie sa ozve ešte predtým ako dôjde k nehode:

A aká je vaša najobľúbenejšia funkcia pridaná v aktualizáciach? Napíšte nám v diskusii pod článkom alebo na Facebooku.

7. novembra 2018

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+