Spoločnosť Toyota potvrdila plány na uvedenie polovodičových batérií s 10-minútovým rýchlym nabíjaním a dojazdom až 1 200 km podľa metodiky WLTP. Chce tak dobehnúť, alebo sa aspoň priblížiť k súčasnému lídrovi – spoločnosti Tesla. V tomto technologickom boji nemá ale japonská automobilka úspech vôbec zaručený. Toyota by v ňom mohla dokonca ešte viac zaostávať – referuje Reuters.
Toyota už niekoľko rokov robí reklamu vlastnej technológii batérií s pevným elektrolytom určených pre elektromobily. V júni predchádzajúceho roka automobilka uviedla, že v tomto smere urýchľuje vývoj.
V októbri Toyota a japonský ropný gigant Idemitsu Kosan oznámili, že budú vyvíjať a vyrábať batérie s pevným elektrolytom pre elektromobily. Očakáva sa, že budú uvedené na trh v roku 2027 a následne sa začnú sériovo vyrábať.
Pevné, polovodičové batérie bude možné nabiť za 10 minút, pričom poskytnú dojazd až 1 200 km
povedal Gulati, indický šéf Toyoty
Podľa šéfa Toyoty v Indii bude mať batéria tiež „veľmi dobrú“ životnosť.
Tento krok prichádza po tom, čo sa India snaží stať globálnou veľmocou pri prechode na elektromobilitu. Elektromobily tvorili v minulom roku približne 2 % celkového predaja vozidiel v Indii, no cieľom krajiny je dosiahnuť 30 % do roku 2030. Podľa indického ministra dopravy by ročný predaj elektromobilov mohol do konca dekády dosiahnuť 10 miliónov.
Dve verzie s rôznym dojazdom
Očakávajú sa dve verzie: jedna s dojazdom 1 000 km a ďalšia s dojazdom 1 200 km podľa metodiky WLTP. Toyota tvrdí, že jej polovodičové batérie by mohli spôsobiť revolúciu v oblasti elektromobilov, neočakáva sa však, že sa tak stane skôr ako v roku 2027. Ešte pred svojimi polovodičovými batériami však plánuje Toyota uviesť na trh ďalšiu technológiu batérií novej generácie.
Mohlo by vás zaujímať:
- Automobilka z portfólia VW predstavila prvý elektromobil so sodíkovo-iónovým akumulátorom
- Nováčik na elektromobilovom poli sľubuje batérie pre 1200-kilometrový dojazd
- Aké elektromobily nás čakajú v roku 2024? 4. diel
V roku 2026 chce Toyota uviesť na trh lítium-iónovú batériu Performance s 20-minútovým rýchlym nabíjaním, ktorá ponúkne o 20 % väčší dojazd (~ 800 km) ako ponúka súčasný model bZ4X. Lítium-železo-fosfátová batéria je navrhnutá tak, aby znížila náklady približne o 40 % v porovnaní s bZ4X. Toyota upresnila, že cena za bZ4X 2024 bude v USA začínať na 43 070 amerických dolároch (39 336 eur) a ponúkne dojazdom až 405 km podľa metodiky EPA.
Do roku 2030 chce Toyota predať približne 3,5 milióna elektromobilov, čo je približne tretina celosvetového predaja. Automobilka plánuje uviesť na trh desať nových elektrických modelov, s ambíciou dobehnúť Teslu a BYD.
Volkswagen, Hyundai, Nissan, BMW a ďalšie automobilky tiež pracujú na technológii polovodičových batérií. Batéria QuantumScape od spoločnosti PowerCo, určená pre elektromobily značky Volkswagen dokáže prejsť 500 000 km takmer bez straty dojazdu.