V autopriemysle aktuálne dochádza ku konsolidácii podnikov kvôli stále vyššiemu tlaku na vývoj a výrobu elektrických a autonómnych vozidiel. Japonská Toyota a čínsky pološtátny výrobca e-áut BYD spájajú sily v Číne.
FCA (Fiat-Chrysler) sa nedávno spojil s koncernom PSA. Volkswagen a Ford dosiahli dohodu o zdieľaní novej platformy pre elektromobily MEB a na americkom trhu Ford spolupracuje s firmou Rivian.
Toyota je pionierom vo vývoji hybridných automobilov a vodíkom poháňaných elektromobilov. Tie sa však neuplatnili okrem Japonska takmer v žiadnom inom regióne. V súčasnosti je v USA len tucet vodíkových plniacich staníc, na Slovensku ani v Česku sa nenachádza ani jedna.
Toyota konečne vstupuje do sveta batériových elektrických vozidiel a vytvára spoločný podnik na vývoj batériových elektromobilov pre čínsky trh. Podnik budú vlastniť Toyota a BYD v pomere 50:50. Nové konzorcium by malo začať fungovať budúci rok.
Spájajú svoje silné stránky
Manažér BYD Lian Yu-bo hovorí: “Náš cieľ je spojiť silné stránky BYD vo vývoji elektrických vozidiel s kvalitou a bezpečnosťou vozidiel značky Toyota, aby sme tak priniesli na trh to najlepšie elektrické vozidlo.”
BYD je najväčší svetový predajca elektromobilov a plug-in hybridov posledné štyri roky. Toyota predala od roku 1997 viac ako 14 miliónov hybridných vozidiel.
Radi vidíme, že Toyota konečne pristúpila na technológiu batériových elektrických vozidiel. David Leggett, analytik autopriemyslu spoločnosti GlobalData je však skeptický. Podľa neho tieto spoločnosti len hľadajú spôsob, ako ušetriť náklady a vytvoriť si silnejšiu pozíciu na rýchlo rastúcom čínskom trhu počas nasledujúcich desiatich rokov.
Prognózy GlobalData hovoria o výrobe až 6 miliónov elektrických vozidiel ročne do roku 2030. Pôjde o 6-násobné zvýšenie oproti aktuálnej výrobe. Zároveň si však myslí, že vytvorenie spoločného podniku je múdry krok pre obe firmy.