Test Toyota bZ4X: Atraktívny elektromobil nielen do mesta

Toyota bZ4X je prvým čisto elektrickým vozidlom automobilky, čo je pomerne zaujímavé, pretože práve Toyota bola jednou z prvých automobiliek, ktoré začali reálne a vo veľkom experimentovať s elektrickým pohonom. V portfóliu má už dlhé roky niekoľko vydarených hybridných modelov bez možnosti nabíjania z elektrickej siete. Toto je však prvý počin automobilky, ktorý stavil čisto na elektrický pohon. Toto je test elektromobilu Toyota bZ4X, ktorý vám odpovie na otázky ohľadom jazdy, rekuperácie, spotreby či dojazdu.

Cena, výbava a konkurencia

Toyota bZ4X začína na cene 48 990 € a na všetky varianty momentálne ponúka bonus vo výške 5 000 €. Variant, ktorý som testoval ja, ponúka predný náhon s výbavou Prestige + Safety a jeho cena je 54 190 €. Plná Executive + JBL výbava pri pohone 4×4 vás vyjde na 61 490 €. Aj tu platí spomínaný bonus, ktorý sa vzťahuje na skladové vozidlá.

EKO financovanie Toyota bZ4X
Elektromobily majú u nás vždy zelenú. Pozrite si našu ponuku financovania, a vyberte si tú, ktorá vám najviac vyhovuje. Jazda v elektromobile nemusí byť len sen. Financovanie od ČSOB Leasing je skvelou možnosťou.

Toyota bZ4X môžete mať za 638 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.

Toyota bZ4X

Súčasťou mojej výbavy bola napríklad príplatková biela platinová farba s perleťovým lakom za 900 €. Samotná výbava potom zahŕňa adaptívne diaľkové svetlomety, vyhrievaný volant, elektrické otváranie kufra, 12,3″ dotykovú obrazovku či navigáciu s predplatenými dátami na 4 roky. Poteší aj bezdrôtová nabíjačka pre smartfóny.

Paket Safety zase obsahuje asistenta bezpečného vystupovania, zadné parkovacie senzory s automatickým brzdením, sledovanie bdelosti vodiča (pre mňa mimoriadne otravné) a 360-stupňovú kameru, ktorej kvalita je doslova biedna. Najväčšími konkurentmi tohto elektromobilu sú Hyundai Kona EV či Kia Niro EV.

Tabuľka s parametrami

Rozmery
Pohotovostná hmotnosť1 920 kg
Kapacita akumulátora71,4 kWh (64 kWh využiteľných)
Výkon elektromotora150 kW (204 k), predný náhon, 265 Nm
Výkon DC nabíjania150 kW
Výkon palubnej nabíjačka11 kW
Elektrický dojazd (WLTP)516 km
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h7,5 s

Test Toyota bZ4X. Batéria a nabíjanie

Toyota bZ4X disponuje akumulátorom s celkovou kapacitou 71,4 kWh, z čoho je 64 kWh využiteľných. Rovnako veľký akumulátor ponúka napríklad Hyundai Kona alebo Kia Niro EV. Podľa automobilky postačí na dojazd 516 km (WLTP) v prípade mnou testovanej verzie s predným náhonom. Variant s pohonom všetkých štyroch kolies ponúka o niečo kratší dojazd.

Palubná nabíjačka v predchádzajúcich modeloch ponúkala maximálny výkon len 6,6 kW, čo je na dnešné pomery elektromobilov málo. Podobné čísla vídavame skôr v PHEV vozidlách. V novších modeloch bol však výkon zvýšený na 11 kW, čo je vlastne dnešným štandardom. S takýmto výkonom trvá celkové nabitie približne 6 hodín.

Automobilka zaručuje, že po 10 rokoch alebo po prejdení milióna kilometrov bude mať akumulátor minimálne 70 percent zostatkovej kapacity, štandardom je aj tepelné čerpadlo.

Nabíjací port

Nabíjací port je umiestnený na ľavej strane za predným kolesom, čo z môjho pohľadu nie je úplne ideálne. Maximálny výkon DC nabíjania je na úrovni 150 kW, čo podľa automobilky zabezpečí nabitie z 10 na 80 % kapacity približne za 30 minút. V nastaveniach si dokonca môžem zvoliť nižší výkon, a to 50, 75, 100 alebo 125 kW. To isté platí aj pre zníženie výkonu palubnej nabíjačky. Taktiež si môžem nastaviť limit nabíjania, po jeho dosiahnutí sa nabíjanie zastaví. Limit môže byť od 60 % až po plné nabitie (v 10 % intervaloch). Veľmi užitočná funkcia.

Aktuálny stav nabitia akumulátora vidím hneď na displeji za volantom a mám ho k dispozícii neustále. V infotainmente o batérii nie je ani zmienka (okrem spomínaných nastavení nabíjacích výkonov). Taktiež tu vidím aktuálny odhadovaný dojazd.

Informácie pri nabíjaní

Vozidlo je na informácie počas nabíjania pomerne skúpe. Vidím tu len aktuálny stav nabitia akumulátora a čas do konca nabíjania. Potešil by som sa informácii o aktuálnom výkone, ktorú už osobne považujem za nutnosť.

Počas týždňového testu som absolvoval dve testovacie diaľničné nabíjania. To prvé prebiehalo na nových nabíjačkách ZSE Drive v Banskej Bystrici pri nákupnom centre Európa. Nabíjať som začal s 18 % a nabíjal som do 81 %, čo trvalo celkovo 32 minút.

Krivka nabíjania BB | Zdroj: ZSE Drive

Hneď na začiatku nabíjania vyskočil výkon prakticky na maximum, a to na 145 kW (výrobca spomína maximálny výkon na úrovni 150 kW). Tu sa výkon držal približne 4 minúty a potom začal klesať. Po 9 minútach na nabíjačke klesol pod 100 kW pri 47 percentách nabitia batérie. Neskôr klesal pozvoľna ďalej. Pri 80 % nabitia sa výkon držal na úrovni okolo 40 kW, pričom priemerná hodnota bola 78,2 kW.

Krivka nabíjania Beladice | Zdroj: ZSE Drive

Druhé nabíjanie som absolvoval na nabíjačke v Beladiciach. V tomto prípade som nabíjal zo 14 do 81 %, čo trvalo 32 minút. Hneď po zahájení nabíjania sa výkon vyšplhal na takmer 130 kW a postupne sa zvyšoval až na 142,9 kW, čo bolo maximom v prípade tohto nabíjania. Maximum bolo dosiahnuté po 5 a pol minútach a pri 31 % nabitia batérie. Výkon od tohto bodu postupne klesal, pod 100 kW sa dostal pri nabití na 47 %. Takže krivka je veľmi podobná tej predchádzajúcej, nie sú tu žiadne extrémne výkyvy výkonu či času.

Test Toyota bZ4X: Jazda, výkon, rekuperácia

Začnem netradične. Počas jazdy mi prekážal systém sledovania vodiča. Často som mal ruku na volante tak, že ma senzory nevideli a vozidlo ma stále na niečo upozorňovalo. Dá sa to síce vypnúť, no nie natrvalo, čo je škoda. Senzor je totiž prakticky v strede volantu, takže ak mám ruku na jeho vrchu, moju tvár nezaznamená.

Detail toho, čo sa nachádza pod kapotou

Samotné jazdenie je príjemné, reakcie na akcelerátor klasické, ako sme zvyknutí pri elektromobiloch. Dobrzďovanie do nuly nie je také plynulé, ako by som si predstavoval, auto mi ku koncu „pomáha“ a nezvykol som si na to ani za týždeň. Rekuperácia je prítomná, dá sa zapnúť alebo vypnúť, nie sú tu žiadne možnosti jej intenzity, subjektívne by som bol radšej sa silnejšie brzdenie, na konkurenciu od Volvo či Teslu jednoducho nemá.

Súvisiacie články
Toyota bZ4X

150 kW výkon na prednej náprave je niekedy problém preniesť na vozovku, najmä po daždi. Na druhú stranu, ak by som o výkone elektromotora nevedel, tipoval by som viac. Akcelerácia je naozaj poriadne svižná. Automobilka uvádza zrýchlenie na 100 km/h za 7,5 sekundy. Zrýchľovanie najmä do 80 km/h je naozaj intenzívne, ide to aj potom, ale už o niečo slabšie.

Infotainment

Po testovaní Lexusu RX 450h+ som sa v prípade infotainmentu cítil ako doma. Je totiž prakticky rovnaký. Základom je displej s uhlopriečkou 12,3″, systém samotný síce graficky veľmi neupúta, no funguje dobre. Všetko je na dosah ruky a rôznych nastavení je minimum, takže to uľahčuje celkovú prácu. Nechýba ani podpora Android Auto a Apple CarPlay, pričom k dispozícii mám ako veľký USB konektor, tak aj moderný USB-C. Bezdrôtovú nabíjačku na telefón som už spomínal vyššie.

Infotainment

Navigácia funguje, navigačné pokyny dokáže premietať aj na displej za volantom. Naviguje dobre, nechýba ani slovenský jazyk. Avšak neponúka žiadne funkcie typické pre moderné elektromobily. Chýba tu plánovanie trasy so zastávkami na nabíjanie, tiež chýba odhad stavu nabitia batérie v cieli. Ide tak len o klasickú navigáciu, čo je trochu škoda.

Navigácia

Samotný systém infotainmentu je veľmi jednoduchý a nenadchne ani jeho grafické prevedenie. Nastavení tu veľa nie je, no aspoň som všetky funkcie našiel veľmi rýchlo. Odozva na dotyk je dobrá, no písať na softvérovej klávesnici som musel pomalšie, pretože pri rýchlom písaní displej nestíhal detegovať všetky písmená, ktoré som stlačil.

Cúvacia kamera je za mňa veľkým sklamaním. Začína to síce pekne, pretože ponúka aj 360-stupňový náhľad. Avšak prostredie vôbec nie je optimalizované pre veľký širokouhlý displej. Nehovoriac o mizernom rozlíšení a celkovo veľmi nízkej kvalite obrazu. Obraz síce vidím a viem sa podľa neho orientovať, no celé mi to príde, akoby bol softvér kamery zobratý z 15-ročného auta a hodený bez úprav do tejto novinky.

Kvalita cúvacej 360-stupňovej kamery je veľmi zlá

K dispozícii som mal aj aplikáciu, ktorá ma informovala o aktuálnom stave vozidla. Pomocou nej som ho vedel odomknúť, zapnúť klimatizáciu, pozrieť si aktuálny stav nabitia či polohu vozidla. Nič, čo by konkurencia nedokázala. Niekedy ale načítavanie údajov trvalo dlhšie a párkrát sa mi stalo, že aplikácia zahlásila, že sa k autu nedokázala pripojiť. Následné pripojenie však už prebehlo bez problémov.

Test Toyota bZ4X: Exteriér a interiér

Práve vonkajší dizajn považujem za jednu z najlepších vlastností tohto elektromobilu. Je zaujímavý, agresívny, iný. Počas testovania pútal pohľady okoloidúcich. S takýmto dizajnom sa nestratí nielen v meste, ale ani na vidieku. Dizajn prednej časti pripomína kladivo a neobsahuje žiadne zbytočné ozdoby. Vyznačuje sa jednoduchosťou, čo ocení nejeden zákazník. Nachádzajú sa tu typické štíhle LED svetlomety a predné rohy sú naozaj výrazné a dodávajú vozidlu robustnosť.

Toyota bZ4X

Súčasťou dizajnu je aj viacero aerodynamických prvkov, ako napríklad otvory zasadené hlboko do rohov predného nárazníka, plný kryt na spodku vozidla, delený strešný spojler či zadné sklo so sklonom, ktorý čo najmenej zvyšuje odpor vzduchu.

Toyota bZ4X

Interiér je priestranný, miesta je dosť nielen vpredu, ale aj vzadu, čo naozaj oceňujem. Z dizajnového hľadiska to nie je úplne moja šálka kávy. Volant síce obsahuje všetky potrebné tlačidlá na rýchle ovládanie základných funkcií, no dizajnom ma nenadchol. Skôr naopak, pripomína mi volanty v dodávkach. Ale pracuje sa s ním dobre.

Priestoru je dosť aj vzadu

Displej za volantom je posunutý trochu ďalej, má skvelé farby a dobre eliminuje odrážanie vonkajšieho svetla, takže je výborne čitateľný za akýchkoľvek podmienok. Nechýbajú ani štedré odkladacie priestory. Kvalitnejšie materiály nečakajte, vo vnútri prevláda plast, no aspoň nezachytáva odtlačky prstov a vyzerá celkom dobre.

Spotreba a ďalšie dôležité parametre jazdy

Test Toyota bZ4X: Spotreba a dojazd

V prípade Toyoty bZ4X ma samozrejme najviac zaujímala spotreba a dojazdy. V meste bola spotreba veľmi, ale veľmi príjemná. Dokázal som úplne v pohode jazdiť za 11 – 13 kWh / 100 km. To by znamenalo celkový teoretický elektrický dojazd na úrovni 492, respektíve 581 km. Počas testu som mal veľmi dobré podmienky, nepotreboval som klimatizáciu a ani vyhrievanie. V zime očakávam, že bude spotreba vyššia.

Toyota bZ4X

Pri diaľničných rýchlostiach to už také ružové nie je. Cestu BA – TT pri rýchlosti 110 km/h zvládol elektromobil s veľmi dobrou spotrebou 14,6 kWh / 100 km, teoretický dojazd pri tejto spotrebe je 438 km. Pri rýchlosti 130 km/h sa už spotreba prehupne cez 20 kWh / 100 km, konkrétne som nameral 20,6. Všetky moje diaľničné cesty pri tejto rýchlosti ukazovali spotrebu medzi 20 a 21 kWh / 100 km. Pri spotrebe 20,6 by bol celkový diaľničný dojazd 310 km.

Test Toyota bZ4X: Záverečné hodnotenie

Toyota bZ4X je atraktívny elektromobil s dobrým dojazdom a veľmi zaujímavou spotrebou najmä v meste. Pochváliť sa môže aj 150 kW DC nabíjaním, vďaka čomu sa v reálnych podmienkach nabije z 20 na 80 % za rovnú polhodinku. To je oproti konkurencii v podobe Kia Niro EV či Hyundai Kona podstatne lepšie, keďže tieto elektromobily ponúkajú nižší nabíjací výkon.

Toyota bZ4X

Chválim pohodlie pri jazde a slušné odhlučnenie interiériu (aj keď na Lexus RX 450h+, ktorý som testoval nedávno, samozrejme nemá). Výkonu je tu naozaj dosť, aj keď 150 kW nevyzerá až tak lákavo. Pri jazde v daždi je potrebné s akcelerátorom pracovať opatrnejšie, pretože predné kolesá zvyknú prešmyknúť (predný náhon). Po softvérovej aktualizácii je už konečne odomknutá celková využiteľná kapacita batérie a vidím aj aktuálny stav nabitia v percentách, čo tu predtým nebolo.

Toyota bZ4X

Nedostatky z pohľadu elektromobility vidím najmä v slabšej navigácii (bez plánovania zastávok na nabíajnie a bez odhadu percent nabitia batérie v cieli). Počas nabíjania by som tiež chcel vidieť aktuálny výkon, no to sa nedeje. Sklamaný som tiež z cúvacej kamery, ktorej kvalita je veľmi slabá, najmä rozlíšenie je doslova biedne.

  • Dobré spotreby, najmä v meste
  • Atraktívny dizajn
  • Pohodlná jazda a dobré jazdné vlastnosti
  • 150 kW DC nabíjanie + 11 kW AC

  • Pri nabíjaní chýba informácia o nabíjacom výkone
  • Navigácia neplánuje cestu s nabíjaním
  • Chýba informácia o stave nabitia batérie v cieli
  • Mizerná kvalita cúvacej kamery
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.