MojElektromobil

Automobilka Toyota sa rozhodla bojovať proti rastúcej veľkosti áut a predstavila ultra-kompaktný elektrický koncept Toyota FT-Me. Tento drobný mestský elektromobil je taký malý, že vedľa neho vyzerá aj model iQ od Toyoty obrovsky. S dĺžkou menej ako 2,5 metra je kratší ako pôvodný Smart ForTwo a zaberá len polovicu parkovacieho miesta. Na streche má dokonca aj solárne panely, ktoré za slnečného dňa dokážu zabezpečiť dobitie batérie a nárast dojazdu až 30 kilometrov, informuje Motor1.

Nemali by ste prehliadnuť:

Toyota ale zatiaľ neprezradila veľkosť batérie ani celkový dojazd. Dizajn pripomína futuristický Gundam štýl a veľké presklené plochy mu dodávajú vzdušný charakter, hoci jeho hranaté tvary nemusia osloviť každého. Zaujímavosťou je, že FT-Me by mohli legálne šoférovať už 14-roční vodiči v niektorých európskych krajinách. Klasifikovaný by tak mohol byť ako kvadricykel, podobne ako Citroën Ami či Opel Rocks-e. Podľa predpisov EÚ by preto ale musel mať výkon maximálne 6 kW, hmotnosť do 425 kg a maximálnu rýchlosť 45 km/h.

Toyota FT-Me
Toyota FT-Me

Koncept jazdí na malých 14-palcových kolesách s úzkymi pneumatikami 185/60 R14. Má extrémne krátke previsy a namiesto spätných zrkadiel používa kamery. Zaujímavým prvkom sú svetlá, ktoré sú umiestnené vysoko a majú takmer identický dizajn vpredu aj vzadu. Hoci okná pôsobia veľké, zdá sa, že otvárateľná je len malá časť z nich.

Bonusom je zníženie uhlíkovej stopy

Interiér vozidla zatiaľ automobilka neukázala, ale prezradila, že FT-Me je navrhnutý aj pre využívanie vodičmi so zdravotným postihnutím. Ovládanie plynu a bŕzd prebieha ručne priamo na volante, čím sa eliminuje potreba pedálov. Auto je tak prístupné pre ľudí na vozíku bez dodatočných úprav, podobne ako to rieši Mazda pri modeli Miata.

Hoci Toyota zatiaľ nepotvrdila, či sa FT-Me reálne dostane do výroby, zdôraznila najmä jeho ekologické výhody. Tento mestský elektromobil spotrebuje trikrát menej energie ako bežné EV a jeho uhlíková stopa je nižšia o 90 % vďaka rozsiahlemu využívaniu recyklovaných materiálov. Ak by sa dostal do Európy, zaradil by sa pod model Aygo X, ktorý je aktuálne najmenším benzínovým autom značky na tomto kontinente. Bezpečnosť je ale otázna, keďže pri strete s väčším vozidlom by bol vodič a posádka v značnej nevýhode.

Náš tip
Toyota ukázala elektromobily, ktorými si chce v blízkej dobe podmaniť celý trh
13. marca 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+