Vodíkových automobilov nie je na svete veľa. Jedným z nich je aj Toyota Mirai, ktorá je na trhu už nejaký ten rok. V dnešnom svete je zatiaľ úplne jednoznačné, že batériové elektromobily prekonávajú tie s pohonom na vodík. Či už ide o spoľahlivosť, dostupnosť nabíjacích staníc, prevádzkové náklady alebo aj kúpnu cenu.
Vodíkové autá blízkou budúcnosťou nie sú
Vodíkové autá jednoducho ukazujú, že v najbližšej budúcnosti sa s najväčšou pravdepodobnosťou nepresadia. To ale neznamená, že v horizonte niekoľkých rokov sa tak nestane. Problémom je, že dnešné technológie to ešte neumožňujú. V prípade osobnej dopravy je tak jedinou alternatívou k spaľovacím vozidlám práve batériový elektromobil.
Spokojní nie sú ani majitelia spomínanej Toyoty Mirai. Portál Electrive informoval o tom, že niektorí z nich automobilku dokonca žalujú. Aké k tomu majú dôvody?
Chýbajú plniace stanice
Toyota údajne tvrdí, že tankovanie vodíkového auta je porovnateľné s tankovaním toho spaľovacieho, čo rozhodne nie je pravda. Hneď na začiatku narážame na prvý problém, ktorým je nedostatok plniacich staníc. Je ich príliš málo, pretože ani vodíkových vozidiel nie je veľa. Príkladom je aj Slovensko. V pláne je mať postavených 25 vodíkových staníc do roku 2030. Do roku 2025 by zas mala byť v každom krajskom meste minimálne jedna čerpacia stanica na vodík.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Batéria elektromobilu: Ako je to so zárukou a prečo sa netreba báť? | Príručka elektromobilistu 2024
- Nový ID. Buzz: ako jazdí 7-miestna verzia a GTX so zrýchlením na stovku za 6,5 sekundy | Prvá jazda
- Na Slovensku pribudla ďalšia významná nabíjacia lokalita. IONITY spúšťa Čaradice
V článku z januára tohto roka sme informovali o tom, že na Slovensku máme momentálne len jednu jedinú plniacu stanicu. A to je málo. Ak to porovnáme s tisíckami verejných nabíjacích bodov pre elektromobily a možnosťou nabíjať elektrombil aj doma, tento súboj vodíkové auto prehrá na celej čiare. Navyše, jazda na vodík je aj poriadne drahá.
Vysoké prevádzkové náklady, nízky dojazd, málo plniacich staníc
100 kilometrov jazdy vyjde majiteľa vodíkového elektromobilu na približne 18 eur. A to je v porovnaní s batériovým elektromobilom (priemer 3,80 €) naozaj poriadne veľa. Vráťme sa ale k Toyote Mirai a žalobe.
Okrem nedostatku plniacich staníc sa vodič sťažujú aj na to, že samotné tankovanie trvá veľmi dlho – ak vôbec nájdu funkčnú stanicu. Ďalším problémom je dojazd vozidla, ktoré reálne zvládne až o 160 kilometrov menej ako uvádza automobilka. Ak si dáme toto všetko dokopy, zostatková cena niekoľkoročného vodíkového vozidla je veľmi nízka a majiteľ poriadne prerobí. Zdroj uvádza, že po piatich rokoch sa napríklad Mirai predáva za menej ako 20 percent z pôvodnej ceny.