Toyota pripravuje novú generáciu elektromobilov. Toto chce dosiahnuť

Toyota sa pripravuje na uvedenie batériových elektromobilov novej generácie. Prostredníctvom tlačovej správy informovala, že výrobu prvých modelov s vylepšenými parametrami spustí v roku 2026.

Na trhu sa objavia v roku 2026 a budú tvoriť 1,7 z 3,5 milióna batériových elektromobilov, ktoré Toyota plánuje do roku 2030 zákazníkom dodať. Spomína pritom zavedenie nového spôsobu konštrukcie a výroby, ako aj rad nových pokročilých batérií.

V tejto súvislosti prezentovala štyri batérie novej generácie vrátane technológií s kvapalným i pevným elektrolytom a súčasne načrtla aj dva ďalšie kroky pre technológiu batérií s pevným elektrolytom.

V segmente batérií s kvapalným elektrolytom, teda primárnou technológiou súčasných batériových elektromobilov, chce dosiahnuť vyššiu energetickú hustotu, zaistiť cenovú konkurencieschopnosť a zvýšiť rýchlosť nabíjania. Dosiahnutie týchto cieľov majú zabezpečiť tri projekty, respektíve technológie – „Performance“, „Popularisation“ a „High Performance“.

Batérie „Performance“

Lítiovo-iónové batérie „Performance“ by sa mali v batériových elektromobiloch objavovať už od spomínaného roku 2026. Toyota uvádza, že technológia by v spojení s lepšou aerodynamikou a nižšou hmotnosťou vozidiel mala predĺžiť dojazd BEV na viac než 800 kilometrov.

V rovine ceny uvádza, že oproti súčasnému batériovému elektromobilu Toyota bZ4X by malo dôjsť k 20 % zníženiu nákladov (na batériu) a dosiahnutiu nabíjanie z 10 na 80 % kapacity do 20 minút.

Batéria „Popularisation“

V tomto prípade spomína orientáciu na vývoj lacnejších, no zároveň vysokokvalitných batérií s cieľom zatraktívniť vozidlá BEV v očiach širšej klientely. Staviť pritom chce aj na lítium-železo-fosfát (LiFePO) v úlohe základného materiálu.

Batérie by podľa aktuálneho odhadu mali byť dostupné v rokoch 2026 až 2027. Z očakávaných parametrov spomína 20 % predĺženie dojazdu oproti súčasnému modelu Toyota bZ4X, čo by v preklade malo znamenať dojazd presahujúci hranicu 600 km.

Súvisiacie články

Omnoho zaujímavejšia je informácia o očakávanej cene. V tomto smere Toyota spomína 40 % zníženie nákladov oproti súčasnému bZ4X a taktiež krátky čas nabíjania z 10 na 80 % do 30 minút.

Batéria „High-Performance“

Toyota ďalej vyvíja batériu „High-Performance“, ktorá spája bipolárnu konštrukciu s chemickými vlastnosťami lítiovo-iónových batérií a katódou s vysokým obsahom niklu v snahe ešte viac predĺžiť dojazd. S prispením lepšej aerodynamiky a nižšej hmotnosti vozidla chce prekonať hranicu 1000 kilometrového dojazdu.

Batérie tejto kategórie by sa na trhu mali začať objavovať v rokoch 2027 až 2028. Batéria „High-Performance“ by ďalej mala ponúknuť ďalšie 10 % zníženie nákladov v porovnaní s batériami „Performance“ a rovnako krátky čas nabíjania – z 10 na 80 % kapacity do 20 minút.

Zdroj: Toyota

Potenciál segmentu polovodičových batérií

Toyota avizuje, že vďaka poslednému technologickému vývoju prekonala problémy s odhadovanou kratšou životnosťou lítiovo-iónových polovodičových batérií s pevným elektrolytom (solid-state batérie).

Aktuálne sa mala začať zameriavať na spustenie masovej výroby polovodičových batérií. Cieľom je do roku 2027 – 2028 dospieť do fázy komerčného využitia.

Prvé polovodičové batérie od Toyoty by mali ponúknuť 20 % predĺženie dojazdu v porovnaní s batériami „Performance“ (cca 1 000 km dojazd) a krátky čas nabíjania 10 na 80 % kapacity do 10 minút.

Už teraz má navyše pracovať na prepracovanejšiu lítiovo-iónovú polovodičovú batériu, ktorá by mala priniesť až 1 200 kilometrový dojazd.

Znižovanie veľkosti batérií pre lepší dojazd

Z ďalších krokov ako navyšovať dojazd batériových elektromobilov novej generácie spomína aktívne snahy o znižovanie alebo optimalizáciu koeficientu aerodynamického odporu (Cd). V tomto smere sa Toyota zameriava na výšku batérie, ktorá je spravidla uložená pod podlahou vozidla. Súčasný batériový modul pre bZ4X má na výšku (vrátane puzdra) približne 150 mm. Do budúcnosti chce Toyota batérie sploštiť na 120 mm či dokonca na 100 mm v prípade výkonných športových vozidiel, kde je žiaduca i čo najnižšia poloha sedenia.

Náš tip
Volkswagen oficiálne predstavil novinky Passat, Tiguan aj Touareg. Boli sme pri tom
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.