Toyota okrem spaľovákov ponúka aj elektrifikované modely, no s elektromobilitou to stále nevidia ružovo. Môžu za to aj nie veľmi presvedčivé predaje, či postoj fanúšikov značky k elektromobilite. Spoločnosť tak robí všetko preto, aby aj svoju klientelu naučila, že nie všetko elektrické je zlé. O tom svedčí aj nami testovaná novinka. Toto je test Toyota Prius PHEV.
Cena, výbava a konkurencia
Plug-in hybridné vozidlo prichádza hneď s niekoľkými verziami výbavy, a tiež viacerými možnosťami prispôsobenia. Cena základnej verzie Comfort začína už od 44 990 €, no zákazníci môžu využiť bonus až do výšky 3 000 €, pričom v takom prípade viete kúpiť tento model už od 41 990 €. My sme testovali verziu Executive, ktorá stojí už od 52 290 €(49 290 € s bonusom).
Toyota Prius môžete mať za 547 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.
V tejto výbave nájdeme napríklad vyhrievané zadné sedadlá, pamäťovú funkciu sedadla vodiča, ventilované predné sedadlá, panoramatickú 360-stupňovú kameru, či dokonca aj parkovací asistent toyota Teammate. Špecialitou, s ktorou som sa ja osobne ešte nestretol pri žiadnom vozidle je strecha s fotovoltaickými panelmi, ktoré vám dokážu dobíjať batériu priamo zo Slnka. K tomu však viac neskôr.
Ak vám nevadí menej priestoru a chceli by ste ušetriť pár tisíc eur, pre vás je tu napríklad aj také DS 4 E-Tense. To ponúkne modernejšie vyzerajúci interiér, no menej miesta na sedenie. Ak máte oveľa väčší rozpočet, môžete si pozrieť nami naposledy testovaný Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC. Od 47 280 € si ale viete zaobstarať aj Mercedes-Benz A 250e, ktorý taktiež prináša len pomalšie 3,7 kW nabíjanie, no na jedno nabitie prejde až 60 kilometrov.
Test Toyota Prius PHEV: Parametre
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 599 x 1 782 x 1 430mm, rázvor 2 750 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 570 kg |
Celková hmotnosť | 1 845 kg |
Maximálny výkon elektromotora | 163 koní a 208 Nm |
Maximálny výkon spaľovacieho motora | 151 koní a 188 Nm |
Celkový výkon hybridného systému | 164 kW / 223 koní |
Kombinovaná spotreba (WLTP) | 3,8 l/100 km |
Elektrický dojazd (WLTP) | 87 km |
Maximálna rýchlosť | 177 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6,8 s |
Kapacita batérie | 13,6 kWh |
Objem batožinového priestoru | 284 litrov |
Maximálny nabíjací výkon | 3,3 kW |
Cena testovaného vozidla | od 44 490 € |
Batéria a nabíjanie
Keďže ide o plug-in hybrid, k dispozícii máme len jednu verziu batérie. Pri elektromobiloch sú štandardom niekedy aj dve-tri. Akumulátor má teda tradičnú lítium-iónovú štruktúru, pričom jeho kapacita je 13,6 kWh. To technicky znamená, že ak by sme jazdili s priemernou spotrebou 13,6 kWh/100 km, prešli by sme celých 100 km. S takou Teslou by nebolo problémom dosiahnuť spotrebu takéhoto kalibru, no ako je na tom o nič menej aerodynamicky pôsobiaca Toyota?
Prius sa neradí do triedy plug-in hybridných modelov, ktoré ponúkajú aj rýchle nabíjanie. Pri Mercedesoch napríklad často nájdeme aj 50 kW nabíjanie, čomu sa dorovnáva napríklad už aj taká Škoda. Tu však Toyota zvolila inú stratégiu, a to udržanie nižšej ceny na úkor nabíjacieho výkonu. Ten dokážeme z vozidla dostať len vo výške 3,6 kW, čo už je v dnešnej dobe málo, no nie každý potrebuje vyšší.
Vyskúšali sme si aj domáce nabíjanie priamo zo zásuvky. Vozidlo bohužiaľ neukazuje aktuálny nabíjací výkon. Môžem však konštatovať, že keď som večer 22:00 zapojil nabíjací kábel pri 26 %, druhý deň 12:00 už bolo 100 % batérie. Myslím si, že to je celkom ideálny čas, keďže väčšina elektromobilistov aj dnes využíva primárne domáce nabíjanie pred tým verejným.
Test Toyota Prius PHEV: Dojazd a spotreba
Pri plnom nabití batérie nám pri vonkajších 18-tich stupňoch ukazovalo dojazd na elektrinu 77 kilometrov. To je veľmi pozitívne číslo, vzhľadom na kapacitu batérie. Pri plnej nádrži by ste mali dokázať podľa displeja vodiča prejsť aj ďalších 500 km na benzín, a teda pri kombinácii týchto dvoch sa dostanete bez zbytočnejších zastávok aj do vzdialenejších destinácií. Kombinovaných 577 kilometrov môže dnes stále závidieť nejeden elektromobil.
Čo nám však ale ukázala spotreba? Pri jazde na okreskách, vrátane prejdenia pár dedín podarilo namerať spotrebu 11,1 kWh/100 km, a to sme vyšli dokonca aj jeden strmší kopec. Pri prezeraní štatistík som ale zistil, že na 10 % jazdy sa nám zapol aj spaľovací motor, aj tak ide o veľmi dobré čísla. Plug-in hybrid som dokonca zobral aj na dlhší výlet do Českého Bruntálu, ktorý je od Bratislavy vzdialený cca 3 hodiny cesty (260 km).
Na túto cestu som vyrazil s polovične nabitou batériou a cesta prechádzala aj okreskami, no 75 % času sme šli po diaľnici. Vonku bolo pekných 14 stupňov, čo sa mierne odrazilo aj na spotrebe, ktorá v cieli bola 4,3 litra/100 km. Celú cestu sme šli v automatickom režime, čo znamená, že si auto samé volilo, či použije spaľovací alebo elektrický motor. V konečnej destinácii bola samozrejme batéria vybitá už úplne. Odtiaľ sme potom cestovali naspäť na Slovensko, konkrétne do Handlovej, kde už sa spotreba zvýšila na 4,5l/100 km, stále však slušný výsledok.
Nepáčil sa mi ale výpočet trvania cesty, kedy mi navigácia v aute ukazovala 4 hodiny a 58 minút, pričom Google Mapy ukazovali 3 hodiny a 42 minút na tej istej trase. Samozrejme boli mapy od Google správne.
Jazda, výkon a rekuperácia
Jazdné vlastnosti zavážia pri kúpe každého vozidla, či už ide o elektromobil alebo o plug-in hybridnú verziu. Od čias, kedy k nám prišiel prvý Prius, sme sa napočúvali aj chvál ale aj sťažností na jeho fungovanie, no tiež na jeho kontroverznú zmenu dizajnu. Novinka tak pred sebou tlačila veľkú váhu, o ktorú chce, aby ju novinári a redaktori odbremenili. Podarilo sa.
Jazdné vlastnosti vozidla sú na veľmi vysokej úrovni. Prepínanie jednotlivých pohonov je dostatočne plynulé, o výkon nie je vôbec núdze a zrýchľuje nádherne, no čo viac, ono perfektne drží aj v zákrutách. Vozidlo váži 1 854 kg, čo zabezpečuje dobrý grip aj pri vyšších rýchlostiach. Miestami podvozok pôsobí športovejšie a tvrdšie, no určite sa naň nemôžem sťažovať.
Celkový výkon vozidla je 164 kW/223 koní, čo napovedá, že jazda v ňom bude zábavná. A napovedá správne. Ide o benzínový motor, ktorý pri vysokých otáčkach vôbec neznie zle. Áno, nejde o zvuk z drahých BMW či Mercedesov, no pre bežného používateľa aj toto môže postačovať. Ja som však fanúšikom ticha, ktoré prinášajú najmä elektromobily. Pri športovej jazde na pár minút si rád vypočujem aj hlas motora, no 99 % času mi vôbec nechýba a radšej mám to ticho, ktoré takéto vozidlá dokážu poskytnúť.
Vozidlo ponúka aj režim rekuperácie, a teda automatického brzdenia po pustení nohy z “plynového” pedálu. Zapnete si ho štandardným spôsobom, kde vám stačí pohnúť riadiacou pákou. Tá je však zbytočne zložito riešená a namiesto pohybov hore/dole, musíte pri cúvaní či zaradení “D” pohnúť pákou aj doľava. Chvíľku to trvá, no zvyknete si. Asi.
Intenzitu brzdenia si potom môžete prispôsobiť pomocou menu na displeji vodiča, no kým sa k tomuto nastaveniu vôbec dostanete, už dávno budete v cieli. Je úplne jedno či idete do susednej dediny či do Berlína. Na zmenu intenzity potrebujete aj viac ako 10 klikov tlačidiel na volante. Za toto dávam veľký palec dolu. A to ešte nekončíme.
Test Toyota Prius PHEV: Interiér a Exteriér
Ostaňme už teda pri tom interiéri a jeho “hejtovaní”. Auto už je vybavené (ako každé nové) najnovšími asistentami a informačnými systémami, a teda aj tu budete po prekročení povolenej rýchlosti počuť výstražný zvuk, ktorý vám hovorí, že máte spomaliť. Na tom nie je vôbec nič zlé a väčšina automobiliek to spravila tak, že sa dá jedným/dvomi klikmi toto upozorňovanie pred každou jazdou vypnúť.
Toyota je iná, a celé svoje ovládanie asistentov presunula na displej vodiča, ktorý už tradične nie je dotykový. Ovládate ho tlačidlami na volante, ktorých je tam tiež zbytočne veľa a strácate v nich prehľad. Na vypnutie spomínaného asistenta potrebujete tiež cca 10 šťuknutí, minútu na rozdýchanie a päťminútový YouTube návod, ako vôbec na to. Keď už spomínam displej vodiča, ten môžem hodnotiť len tak z polovice.
Druhú polku totiž vďaka jeho umiestneniu vôbec nevidím. Je až príliš vysoko na môj vkus a na môj štýl umiestnenia volantu. Volant tiež vyzerá ako z detskej stavebnice, čo však môže niekomu vyhovovať. Okrem týchto vecí interiér pôsobí celkom dobrým dojmom s množstvom prehľadných fyzických tlačidiel. Vzadu pasažieri nenájdu až toľko voľného miesta, ako by možno očakávali. Či na nohy, alebo na hlavu.
Zvonku je to však už iná báseň. Auto pôsobí moderne, elegantne a hlavne športovo. Oproti predchádzajúcim Priusom výrazné zlepšenie po dizajnovej stránke. Tu by som mu fakt chybu hľadal fakt len ťažko. Do toho kombinácia žltej a čiernej bola pre mňa trefa do čierneho a neexistuje asi auto, ktorému by sa toto “kombo” nehodilo. Dizajn dolaďujú aj krásne 19″ zliatinové disky, pričom na výber máte ešte aj 17″ čierne.
Špecialitou vozidla je však solárna strecha. Tú si len tak bežný okoloidúci nevšimne, no na priamom Slnku je viditeľná. Tá slúži tak, aby sa počas nečinnosti automobil dokázal nabiť aj zo slnečnej energie. Zistili sme, že ide skôr o dizajnovú vychytávku ako o reálne využiteľný prvok. Za 10 hodín na priamom Slnku sme totiž dobili až 1 kilometer dojazdu. Nie je to “nič”, no neviem či takáto technológia, ktorá nestojí určite malé peniaze prinesie aj nejaký reálny úžitok.
Galéria
Test Toyota Prius PHEV: Záverečné hodnotenie
Toyota Prius v plug-in hybridnej verzii prináša viacero vysokokvalitných aspektov jazdy. Medzigeneračne dostala viacero vylepšení, ktoré ju zatraktívnili v očiach potenciálnych zákazníkov. No toto má za dôsledok aj vyššiu cenu. Napríklad taká základná verzia z roku 2022 stála vtedy už od 24 625 dolárov, čo je viac ako dvakrát menej oproti tohtoročnému plug-in hybridu.
Technológie idú dopredu a s nimi aj cena. Keď už sme pri tých technológiách, Prius dostal najnovšie asistenčné systémy, ktoré však ovládate pomocou najmenej moderného volantu. Tu by som privítal klasické prepínanie a nastavovanie pomocou stredového dotykového displeja. Ak teda nemáte veľkú rodinu, viem vám toto vozidlo odporučiť. Ak máte veľkú rodinu, odporúčam popozerať sa po niečo priestrannejšom. Tak ako tak mám z testovania prevažne dobré pocity.
✅
- Jazdné vlastnosti
- Dizajn exteriéru
- Vyhrievané a odvetrávané sedadlá
- Spotreba
- Úložný priestor
❌
- Ovládanie pomocou displeja vodiča
- Otravné asistenčné systémy
- Chýba bezdrôtové nabíjanie smarfónu
- Celkom málo miesta vnútri
- Dizajn volantu (už nie je 2002)