Keď ide o elektrifikáciu, tak Toyota nepochybne patrí medzi lídrov. Stojí za prvým masovo vyrábaným hybridom, ktorý na trh uviedla pod známym menom Prius už v roku 1997. Do výroby batériových elektromobilov sa ale príliš nehrnie, za čo si vyslúžila aj nejednu kritiku.
Prezentovala už niekoľko plánov pre posilnenie ponuky plne elektrických modelov. Donedávna hlásila, že do roku 2026 bude modelový rad spoločnosti tvoriť už šesť špecializovaných batériových elektrických vozidiel.
Na decembrovej konferencii Kenšiki 2023 však bolo uvedené, že do roku 2026 bude spoločnosť Toyota Motor Europe (TME) ponúkať pod značkou Toyota približne 15 rôznych vozidiel s nulovými emisiami – od osobných automobilov až po ľahké úžitkové vozidlá. V Európe plánuje predávať do roku 2026 viac ako 250 000 batériových elektrických vozidiel ročne a získať 20 % trhový podiel.
Okrem toho chce Toyota intenzívne pracovať aj na vývoji batérií pre elektromobily. Odhaduje, že polovodičové batérie, ktoré ponúknu dojazd nad 1000 km a nabíjanie z 10 na 80 % kapacity len za 10 minút bude schopná na trh dostať v rokoch 2027 až 2028.
Avizuje prevratné spaľovacie motory
Napriek tomu všetkému ale doposiaľ nenastal žiaden výrazný odklon od nosných plánov. Automobilka sa dlhodobo pridŕža hesla “mobilita pre všetkých”, čo okrem iného znamená aj to, že neplánuje všetko staviť na jednu kartu.
Posilňuje síce investície do batériových elektromobilov, ale stále pripomína, že Toyota bude spaľovacie motory vyrábať do posledného možného momentu. Ako informuje portál Gizmochina, predseda správnej rady Akio Toyoda prezradil, že spaľovacie motory stále majú svoju budúcnosť aj vo svete, ktorý sa ženie za znižovaním emisií.
Na aktuálnom ročníku Tokijského autosalónu prezradil, že Toyota vyvíja “novú generáciu spaľovacích motorov, ktoré budú zohrávať dôležitú úlohu pri dosahovaní uhlíkovej neutrality”.
Čo prevratné má priniesť nová generácia motorov zatiaľ nie je jasné. Spomína sa napríklad snaha o dosiahnutie “čistejšieho spaľovania”, “vyššej kompresie” či vývoj motorov, ktoré využívajú “vodíkové palivo”. V každom prípade, prvé výsledky intenzívneho vývoja by sa mali objaviť už počas roka 2025.
Verí aj vodíku
Na decembrovej konferencii Kenšiki 2023 jasne zaznelo, že Toyota si zachováva sebaistý postoj pri svojej jedinečnej úlohe prispieť k dekarbonizácii európskej mobility s potenciálom rozvíjajúcej sa infraštruktúry a dostupnosti zeleného vodíka.
Stratégia Toyoty v oblasti vodíka sa týka niekoľkých sektorov mobility. V segmente osobných automobilov ponúka model Mirai a nedávno uvedený model Crown. V sektore úžitkových vozidiel pracuje divízia Hydrogen Factory Europe, ktorá integruje technológiu palivových článkov do nákladných vozidiel, autobusov, lodí a pickupov.